A nyári hőség idején a kiskereskedelmi forgalomban ­különösen emelkedik a szomjoltók szerepe, amit a gyártók színesedő kínálattal szolgálnak ki.

Ásványban gazdag

Miközben a hőmérő negyven fok felé araszol, a „behűtött” hipermarketekben ugrásszerűen megnő a forgalom.
Hazánkban is egyre inkább hasonlítanak, közelítenek a vásárlói szokások a mediterrán hagyományokhoz, azaz nyáron kora reggel és késő este indul a roham. Hazánk kiváló ásványvízben bővelkedik, amit nyugodtan fogyaszthatnak azok, akik a palackozott vizeket részesítik előnyben. Előnye, hogy hozzájárul a szervezet ásványi anyag szükségletének biztosításához is.

A magyar étkezési szokások – például a kevés tej és tejtermék fogyasztása – miatt, és különösen a hőség idején fellépő fokozott folyadék és ásványianyag-vesztés miatt a szinte ásványi anyag-mentes víz fogyasztása nem javasolható.

A polc­sorokon egymást követik a palackozott ásványvizek, szénsavas üdítők, jegesteák, és alkoholtartalmú és -mentes italok.
A hazai piacon található valamennyi ásványvíz egyformán ajánlható a fogyasztóknak, valamennyi minősége kifogástalan. Ugyanis csak az a víz hozható ásványvízként forgalomba, amely megfelel számos szigorú követelménynek, és ezt a megfelelőséget hivatalos szerv ismeri el, tudtuk meg a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkárától. Bikfalvi Istvánné a TermékMixnek elmondta, hogy csak az a víz lehet – úgy a hazai, mint az Európai Unió rendelete szerint – természetes ásványvíz, amely védett vízadó rétegből származik; eredendően szennyeződésmentes; összetétele ismert és állandó; ásványi anyag és nyomelem-tartalmának köszönhetően egészségre kedvező hatású; nem tartalmazhat káros mennyiségű összetevőket; néhány fizikai eljárástól eltekint­ve nem szabad kezelni; nagyon szigorú mikro­biológiai követelményeknek kell megfelelnie; nem szabad – a szén-dioxid kivételével – idegen anyagot adni a vízhez; nem szabad fertőtlenítő szert, bakterio­sztatikus anyagot adni a vízhez; a forrás/kút helyén kell palackozni, hogy eredeti tisztaságát és összetéte­lét megőrizze.

Nyerő a minőség

Ásványvízre és szomjoltó italokra - a piackutatók becslése szerint - évente több mint százmilliárd forintot költenek a fogyasztók, azonban nem mindig volt ez így.
Tóth Judit, a BUSZESZ Élelmiszeripari Zrt. kereskedelmi igazgatója elárulta, hogy a magyarországi ásványvízfogyasztás tendenciájának időbeli alakulását megfigyelve jól látható, hogy a nyolcvanas, de még a kilencvenes években is 3 liter/fő/év körül mozgott az egy főre eső vízmennyiség. Ez az arány a kilencvenes évek közepétől kezdett el látványosan – 20-30 %-kal – növekedni évente, míg 2015-re elérte a 126 liter/fő/év értéket.
„A vizsgált bő 30 év alatt a fogyasztási szokásokat olyan komplex hatások alakították, amelyből a globális felmelegedés, mint önálló tényező következménye nem emelhető ki” – jegyezte meg Tóth Judit.

Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketing igazgatója megerősítette, hogy saját kereskedelmi adataik, illetve piaci információik szerint a teljes szomjoltó kategóriában gyártott mennyiségek döntő többségét továbbra is ugyanaz a három termékkör teszi ki: az ásványvizek (kb. 40%), a szénsavas üdítők (kb. 30 %) és a gyümölcslevek (kb. 20 %).

A 2016-os év, kereskedelmi szempontból sem szerencsésnek titulál­ható nyári időjárás következtében nem meglepő módon már nem hozta az ezt megelőző években jellemző, több szegmensben is előforduló nagyfokú növekedést.
Még egy korábban folyamatosan szárnyaló ásványvíz piacon is tudott, ha ugyan csak elenyésző, de csökkenő tendencia fellépni a nagybetűs szezon elmaradásának köszönhetően.
Két kategórián azonban nem tudott még a hőmérséklet sem fogást találni: a szénsavas üdítők és az ízesített vizek iránti kereslet továbbra is nőtt.

A hazai ásványvízpiacon korábban jól érzékelhető volt a széndioxiddal dúsított termékek fogyasztásának dominanciája, azonban a szénsavmentes vizek kedveltsége évről évre erősödött, és mostanra az arányok kiegyenlítődtek.

Tóth Judit elmondta, hogy a piac meghatározó szereplőjeként az Aquarius-BUSZESZ csoport számára a piac­vezető szerepének megőrzése érdekében mindenekelőtt a minőség és a megbízhatóság az elsődleges szempont, „legyen szó akár saját brandjeinkről, vagy akár a partnereink számára gyártott saját márkás termékekről”.
„Büszkék vagyunk rá, hogy törekvéseink mind hazai, mind nemzetközi szinten egyaránt elismerést kapnak” – jegyezte meg a BUSZESZ kereskedelmi igazgatója. Mint megtudtuk: legutóbb a Veritas Gold ásványvizet tüntette ki három aranycsillaggal a legrangosabb kulináris szervezeteket magába tömörítő Nemzetközi Íz és Minőség Intézet (The International Taste & Quality Institute – iTQi) a brüsszeli „Superior Taste Award” világversenyén.
„A minőség mellett a kreativitásnak, azaz a folyamatos termékfejlesztésnek köszönhetően tudunk az aktuális fogyasztói igényeinek megfelelni és piacvezető pozíciónkat megőrizni” – egészítette ki Tóth Judit.

Ízesített szomjoltók

A „szomjoltók”, alkoholmentes italok közül az egy főre jutó fogyasztás a természetes ásványvizek esetében a legnagyobb, de kedveltek az egyéb ízesített italok is. „Ez nagyon helyes is, mivel a megfelelő folyadékellátottság szempontjából lényeges a változatosság. Kutatások bizonyítják, hogy ha változatosan iszunk, többet tudunk fogyasztani” – vélekedett Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára, aki elmondta, hogy 2016-os évben a természetes ásványvíz fogyasztás 121 liter/fő/év; az ízesített víz és szénsavas üdítőital 66 liter/fő/év; a különböző gyümölcslé tartalmú gyümölcsitalok: 26 liter/fő/év; az egyéb ital: 9 liter/fő/év volt.

A BUSZESZ Élelmiszeripari Zrt. kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy ízek tekintetében a szénsavas üdítőital kategóriában a cola, a narancs és a citrom a domináns, az ízesített ásványvízben a citrom, a hazai-, illetve vegyes gyümölcsök a legkeresettebbek.

Horváth Adrienntől megtudtuk, hogy a Márka Üdítőgyártó Kft. termék­palettájának markáns részét jelenleg is a régi hagyományokon alapuló szénsavas üdítők teszik ki. Azonban a folyamatos termékfejlesztéseknek és ezáltal a portfólió bővülésének köszönhetően, a Márka újabb termékei is szép számmal járultak hozzá, illetve szerepeltették magukat a szegmens által produkált pozitív eredményben. „Szerencsés eset, de leginkább jó stratégiai lépés volt még időben belépni az ízesített vizek piacára, mivel így a Márka is szép szeletet tudott hasítani ebből a máig növekvő tortából” – jegyezte meg a marketing igazgató, aki hozzáfűzte, hogy mindezt maga a termékkategória, továbbá a csendes vizek iránti keresletnövekedés tökéletes kombinációjának (is) köszönhető: a gyártó ízesített vizeit, a legtöbb szereplővel ellentétben szénsavmentes verzióban hozta ki.

S bár az időjárás, a globális felmelege­dés fontos tényezővé vált a fogyasztók mindennapi életében, a magyar üdítőszektort még nem kizárólag ez határozza meg. „Hazánkban még mindig az innováció az egyik meghatározó tényező. A különböző újdonságok hatá­rozzák meg a fogyasztók magatartását és márkaválasztását” – említette a HELL ENERGY Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója. A TermékMixnek Jenei Tamás elmondta, hogy a HELL ENERGY XIXO márkájának termékportfóliójának továbbra is egyik fontos szereplője a szénsavmentes, sportkupakos ízesített víz, azonban a vízpiacnál jóval jelentősebb a szénsavas üdítők piaca. „Ezen a téren áprilisban rukkoltunk elő az idei újdonságunkkal, a 3 ízben kapható XIXO szénsavas üdítőcsaládunkkal, melynek tagja a XIXO Cola, a XIXO Cola Zero, a XIXO Lemon és a XIXO Orange” – fűzte hozzá a kereskedelmi igazgató.

Trendkövető innovációk

„Márka! Hullala, hullala… Márka! Hullala, hullala…” Talán sokan emlékeznék még a hetvenes évekbeli, már-már egzotikus hangulatot sugalló Márka reklámfilmjére. Ez alapján a Márka üdítőről a legtöbb fogyasztónak, főleg a 30 pluszos generációknak, ma is rögtön a Meggy Márka és a Szőlő ugrik be. „Természetesen büszkék is vagyunk arra, hogy ilyen mély élmény, illetve asszociáció él hosszú évtizedek óta az emberekben, ugyanakkor hiszünk az innovációban és a folyamatos megújulásban” – jegyezte meg a Márka Üdítőgyártó marketing igazgatója.
Horváth Adrienn elmondta, hogy ennek fényében az ízektől kezdve, a kiszereléseken át, a termékkategóriákig, minden területen újdonságokon dolgoznak. Így mára a klasszikus ízek elérhetőek energiaszegény, és akár cukormentes verzió­ban is; a tradicionálisnak mondható szénsavas üdítők, illetve a már említett ízesített vizek mellett a portfólió­ban megtalálhatók még limonádék és gyümölcslevek is, melyeket megjelenésük óta folyamatosan új ízekkel bővítenek.

„Hisszük, hogy a Márkában több van, mint egy átlagos, általános üdítőben, ezt az üzenetet hangsúlyozzuk idén a fogyasztóknak is – a marketing kommunikációtól kezdve, az új receptúrákon át, a csomagolásfejlesztésig” – hangsúlyozta Horváth Adrienn, aki elmondta: ennek tükrében kerülnek nyárra az üzletek polcaira megújult ízvilággal a kóla és a jaffa termékek, és ezek cukormentes verziói, extra nagy méretben. Mint megtudtuk, a csomagolás is teljesen újszerű lesz mind a gyártási technológiát, mind a megjelenést tekintve; a nyár legnagyobb pillanatait és élményeit testesítik meg az új és randomszerű designok, ráadásul a legnagyobb kiszerelésen, azaz 2,5 literes palackokon.
„A legnagyobb újdonságot, illetve áttörést 2017-ben mindezek ellenére, vagy mellett, az ősztől várjuk, amikor is elindul a saját, zöldmezős beruházású palackozó üzemünk Felsőlajoson” – fűzte hozzá a marketing igazgató.

A fogyasztók korosztálya elsősorban azon termékek esetében különösen fontos, amelyekkel határozott célközönséget kívánnak elérni. A HELL ENERGY Magyarország termékkörének fő célcsoportja a fiatal korosztály, akik az új ízekre, innovációkra nyitottak, de ugyanúgy nyitottak az új csomagolásokra is. „Fontos számukra a trendiség, ezért láthatjuk is, hogy a gyártók a csomagolás terén is a trendi irányba mennek, mint például a slim cannek” – említette Jenei Tamás, hozzáfűzve, hogy természetesen a PET palackok terén is megfigyelhetők az újítások.

Az innovációs megoldások egyik újdonsága az EEZY Spritz folyékony italízesítő, ami egy új termékkategória hazánkban. Elsősorban a fiatalabb korosztály körében kedvelt a termék, de egyre több felnőtt is fogyasztja.
„Legyen az szóda, csapvíz, tej, vagy bármilyen alkoholt tartalmazó ital, gyakorlatilag a felhasználásának módja csak a kreati­vitásunkra van bízva, de akár sütéshez is kiváló megoldás lehet” – ismertette a Speedy Drinks Kft. ügyvezetője, ­Péntek Zsolt.
Az EEZY Spritz italízesítőt elsősorban kompakt mérete miatt választják a fogyasztók; a kis flakont bárhová magukkal vihetik, elfér egy válltáskában vagy egy zsebben is. Mint megtudtuk: a 48 ml-s flakon valójában akár 19 liter víz ízesítéséhez elegendő, emellett cukormentes, kalóriaszegény, és vitaminokban gazdag, így akár cukorbetegek is bátran fogyaszthatják.

A szomjoltók folyamatos innovációs piacán a fogyasztók által támasztott trendiség követelménye mellett a minőségi tényezők a meghatározók. Mind a termékek összetevőit tekintve, mind pedig a termékek csomagolását nézve is, ezekre ma egy gyártónak mindenképp figyelni kell a termékfejlesztés során.

A HELL ENERGY kereskedelmi igazgatójától megtudtuk, hogy a gyártó a XIXO üdítők esetében idén csökkentett szénhidráttartalmú, fruktózzal és sztí­vi­á­val édesített portfólióval jön ki a szezonra. Ezek a termékek szintén a már említett trendi slim cannekbe kerülnek az üzletek polcaira. „Így nem csak a dizájn­ban és a csomagolásban, de a beltartalom tekintetében is újat tudunk nyújtani” – tette hozzá Jenei Tamás.

A legfontosabb és egyben legerőteljesebb trendek, más szóval az elvárások is a fogyasztók részéről a kategóriában a gyors és könnyű felfrissülés, a változa­tos­ság, és lassan, de biztosan az egészség­tudatosság, beleértve az alacsony kalóriatartalmat is” – magyarázta a Márka Üdítőgyártó marketing igazgatója. Horváth Adrienn úgy látja, hogy ezek a kulcsszavak működnek a gyártók és forgalmazók „rendszerében” is, azaz ezért kapnak egyre nagyobb hangsúlyt a piacon a can-ek (250-300 ml-es alumínium dobozok), a fél literes, ill. literes PET palackok, a rendkívül sokszínű, izgalmas ízek, azok kombinációi, (a legegzotikusabb gyümölcsöktől kezdve, a fűszereken/virágokon át, a csokoládéig), valamint törnek folyamatosan előre a cukormentes és természetes összetevőket tartalmazó italok.

Egészséges kortyok

Átalakulóban van a világ italpiaca: a fogyasztók évről évre az egészségesebb termékeket keresik, ami alapvetően az ásványvízgyártóknak kedvez. Azonban az üdítőgyártók sem alszanak, hanem évről-évre újabb, egészségesebb termékeket fejlesztenek és egyre ütemesebben lépnek előre a piacon. A termékek azon túl, hogy oltják a szomjat, a szervezet számára élettanilag hasznos anyagokat tartalmaznak.

A szegmens összesített értékesítési adatai alapján folyamatos erősödés tapasztalható az ásványvíz kategóriában, aminek egyik oka, hogy az egészségtudatos életmód elterjedésével az emberek egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az ásványvizek előnyös táplálkozás-fiziológiai hatásának. A BUSZESZ kereskedelmi igazgatója szerint ezt a folyamatot segítette az ásványvíz kilépése a luxus kategóriából, hiszen így a fogyasztók széles köre számára vált elérhetővé.

„Az egészségtudatosság és a súlykontroll trendje a szénsavas üdítőital kategóriára is hatással van, a cukor- és kalóriamentes termékek aránya évről évre egyre hangsúlyosabb. Ez a tendencia nem csupán a cola, hanem más ízesítésű üdítőitaloknál is megfigyelhető” – említette Tóth Judit. Mint megtudtuk: 2016-ban a Queen üdítőital márka az egészségtudatosság jegyében mutatta be új termékét, a cukormentes Cola Zero-t.

A vártnak megfelelően tavaly berobbant a XIXO fémdobozos jegestea a piacra, amit más gyártók is lekövetnek. A XIXO természetes teakivonatot tartalmazó pasztörizált termékei 100%-ban visszagyűjthető alumínium dobozban kerülnek forgalomba, így a környezetterhelése a termék csomagolásának jóval alacsonyabb. „Valójában a várakozásainkat is felülmúlta a fémdobozos jegesteáink fogadtatása a piacon, elmondhatjuk, hogy sikeres lépés volt ez az irány” – mondta Jenei Tamás. A kereskedelmi igazgató hozzáfűzte, hogy a fémdobozos XIXO jegesteák pasztőrözött termékek, így nem tartalmaznak tartósítószert. Természetes teakivonattal és antioxidánssal készülő termékeik mindemellett nem tartalmaznak mesterséges színezéket sem.

Az, hogy a teljes szomjoltó kategória melyik polcáról, és melyik termék kerül a kosárba, extra mértékben befolyásolja ebben a szegmensben a vásárló státusza, kora, beállítottsága, és maga a célja a termékkel kapcsolatosan.

„Ezért is ennyire összetett a Márka Üdítőgyártó Kft. termékpalettája, hogy minden generáció, minden alkalomra megtalálja a hozzá legközelebb álló frissítőt” – mondta Horváth Adrienn, aki szerint ugyan a fogyasztói bizalmi index folyamatosan növekszik, ennek (is) köszönhetően tudnak ezek a termékkategóriák is egyre sikeresebbek lenni, viszont a vásárlók rendkívül magas árérzékenysége továbbra is fennáll.

 

 Szénsavas üdítőital: Erősek, stabilak a gyártói márkák

szensavas uditok nielsenKiskereskedelmi indexünk kilencven kategóriája között a legnagyobb forgalmú élelmiszerek közé tartozik a szénsavas üdítőital.
Éves forgalma 6 milliárd forint felett mozgott a legutóbbi két kumulált év során. Ezzel a feldolgozott hús, sör és sajt után a negyedik legnagyobb bevételt érték el vele a boltok.
Ha a legutóbbi március-februári időszakokat nézzük, értékben stabil volt, mennyiség szempontjából pedig 1%-kal csökkent a szénsavas üdítőital kiskereskedelmi eladása.

Némileg változtak a vásárlási szokások, amit tükröz az egyes csatornák piaci pozí­ciója. Újra nőtt a 400 négyzetméter feletti üzletek részaránya; értékben 49%-ról 53-ra. A növekedés főként a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna okozta míg a kisebb alapterületű üzletek veszítettek fontosságukból, 51%-ról 47-re. Itt az élelmiszerek átlagánál jóval erősebbek a gyártói márkák.
Tavaly 87%-ot vittek el az értékben mért forgalomból, idén azonban egy százalékot veszítettek részesedésükből, mely így most 86%.

(Nielsen)

 

(TERMÉKMIX - 2017 májusi szám)