Bár az infláció az állateledel-piacon is érzékelteti hatását, a kiskedvenceknek nem kell lemondaniuk a finom falatokról – számos újdonság kerül a polcokra ebben az időszakban is. Körképünk megszólalói ezekről is meséltek a jelenlegi és jövőbeli trendek, vásárlási szokások mellett.
Az áremelkedés miatt sok a kategóriaelhagyó
„A covid óta a kisállattartók egyre inkább családtagként kezelik kiskedvenceiket” – árulta el Vágó-Molnár Zsófia, a Nestlé Hungária Kft. channel managere. A kötelék erősödését a fogyasztói szokások is tükrözik: „a trend vonalán a vásárlók egyre inkább egészségtudatosan választanak, előtérbe helyezve azokat a termékeket, amelyek támogatják kedvenceik emésztését, immunrendszerét vagy allergiás tüneteinek csökkentését.” Ezt a gyártók is segítik, innovációik révén többek között hipoallergén és speciális táplálkozási célokra szánt termékekkel bővítik portfóliójukat, míg a digitalizációs technológiák személyre szabott ajánlatokat és táplálkozási megoldásokat kínálnak a gazdik számára.
Kevésbé pozitívak a gazdasági helyzet okozta hatások. Az infláció, valamint az energia- és alapanyagárak emelkedése a gyártási költségek növekedését eredményezte, emiatt a gyártók is kénytelenek voltak drasztikusan változtatni áraikon. „A megduplázott árak jelentős volumenkiesést eredményeztek az állateledel-piacból” – osztotta meg Vágó-Molnár Zsófia.
A piaci átlagár emelkedés másik oka a kategóriamix változása. Drámaian csökken a kereslet a konzervek, illetve a száraz kutyaeledelek iránt is, mely veszteséget a túloldalról a piacon legnagyobb súllyal rendelkező és dinamikusan fejlődő nedves macskaeledelek sem tudják kompenzálni. E két hanyatló szegmens legnagyobb részét a mainstream saját márkás termékek alkotják, „ám a megduplázódott egységárak miatt – amely már utolérte a branded termékek árszintjét – a vásárlók bele-bele választottak a nagy márkás gyártók termékeibe, akik valamelyest fel tudták szívni ezt a vásárlói bázist. Ugyanakkor a vásárlók nagyobb része nem tudta tartani a lépést ezzel az áremelkedéssel, és inkább a teljes ipari állateledel kategóriából kilépett” – foglalta össze a channel manager.
Tapasztalataik alapján a fent említett változásokra vegyesek a fogyasztók reakciói: egy részük ragaszkodik a megszokott márkához, ám ennél többen vannak, akik olcsóbb alternatívát keresnek vagy elhagyják a kategóriát, és inkább az otthoni maradékokból való etetést választják. Csökkent a vásárlási gyakoriság is, illetve megfigyelhető a gazdaságosabb, nagyobb kiszerelések preferálása, valamint nőtt az árérzékenység, és gyakoribbak lettek az akciós vásárlások.
„Összességében a piaci szereplők igyekeznek alkalmazkodni. Ma azt látjuk, hogy a piac tavalyi azonos időszakhoz mért volumenváltozása még épp, hogy csak pozitívba tudott fordulni. Továbbra is hatalmas a küzdelem, hogy a kategóriaelhagyókat újra visszacsábíthassuk a piacra” – fogalmazott Vágó-Molnár Zsófia.
Kellemes meglepetést jelenthet viszont, hogy a prémium-szuperprémium iránti kereslet fennmaradt – ennek legdinamikusabban fejlődő csatornája az e-kereskedelem, amely portfóliója révén a nagyobb kiszerelések iránti igényből is profitálhat.
A Nestlé Hungária Kft. is igazodik az aktuális piaci dinamikához. Több nagy kiszereléssel is bővítették portfóliójukat mind a szuperprémium és prémium kategóriában is, így például a FELIX és a FRISKIES portfóliójába is hoztak 24-es kiszerelést és Gourmet márkájukból is kínálnak már 12-es válogatást. A szuperprémium kategóriában piacvezető PURINA ONE új 40-es multipakk ízválogatását pedig kifejezetten az ivartalanított macskák táplálási szükségleteihez igazodva fejlesztették ki.
A macska jutalomfalatok – bár a kategória apró szeletét jelentik csak – évek óta a legdinamikusabban növekvő, kiemelkedően nyereséges szegmensnek számítanak, így természetesen a Nestlé kínálatában is elérhetőek: a PURINA portfólióján belül a FELIX márka biztosítja ezeknek az igényeknek a kiszolgálását. „Idei évi nagy dobásunk az a formabontó folyékony jutalomfalat volt, mely a FELIX Deli Moments elnevezésre hallgat. Új krémes állag, mellyel jutalmazhatod, tanítgathatod, vagy csak egyszerűen hosszan élvezhetitek az összebújós perceket cicátokkal” – mutatta be újdonságukat a vállalat channel managere.

„Minél többet, minél olcsóbban”
„Jelentősen változott a piac az elmúlt időszakban, köszönhetően a vásárlóerő csökkenésének. A begyűrűző infláció hatással van a vásárolt volumenekre és olyan magas az akciós kosárérték aránya, amit eddig nem tapasztaltunk” – bocsátotta előre Balogh Barnabás, a Holland Unió Kft. ügyvezetője.
A hobbiállat-eledel gyártó és -forgalmazó nagykereskedelmi vállalat több területen is érzékeli az infláció hatását. A multibox macska alutasakos termékek és a nagyobb kiszerelésű kutyakonzervek kivételével mindenhol visszaesést tapasztaltak, ahogy a minőségi szintek mindegyikénél is látható a nyoma – bár eltérő mértékben.
Balogh Barnabás elmondása szerint a körülmények a független kisállateledel boltok növekedését is akadályozzák, a legjobb helyzetben a diszkontok vannak. „Mindenki más csak a nagyon erős akciós aktivitásoknak köszönheti forgalmának nagy részét” – állapította meg. Bár pontos adatok nem ismertek, szerintük az állateledel-vásárlások jelentős része történhet online.
„Összességében a minél többet, minél olcsóbban egy helyen megoldást keresik a vásárlók. Így nyugtázzák, hogy ez a kategória letudva és a lehető legtöbb megtakarítva” – osztotta meg az ügyvezető. Úgy látja, a vásárlók tudatossága a funkcionális eledelek közötti választás során jelenleg stagnáló tendenciát mutat, ám a marketing ráfordítások nőnek, így a fogyasztói bizalmi index javulásával itt is fejlődésre számít.
Mivel jelenleg azt tapasztalják, hogy egyre nehezebb a meglévő termékeik piaci részesedését növelni, inkább az eddig háttérbe szorult kategóriákra helyeznek nagyobb hangsúlyt. Két terméktípusnál – a száraz macskaeledeleknél, illetve a kutyáknak szánt fogtisztító jutalomfalatoknál – is új fejlesztésekkel érkeznek, amivel az aktuális trendeket is meglovagolják.
A piacon uralkodó másik irányzat a speciális igényeket kielégítő eledelek. „A manapság jól hangzó hipoallergén típusú termékek ellepték a piacot, mind a tradicionális, mind pedig online térben. A jelenlegi túlkínálat és az erre költött megjelenések már csak azoknak kedveznek, akiknél elköltik ezeket a pénzeket. Az algoritmus kiszagolta, hogy mekkorát nőtt a „hipoallergén, csirkementes, funkcionális” szókapcsolatok keresése és egy-egy vásárlót igen borsos áron érkeztet a webshopok számára” – mondta el Balogh Barnabás.
A következő években egy újabb divathullám megjelenésére lehet számítani, amely még közelebb hozza majd egymáshoz a gazdikat és kiskedvenceket – ezúttal az étkezések területén. „Az egész humán piac a fehérjék, táplálékkiegészítők és vitaminok vonzásában él: már minden is emelt proteintartalmú, minden hírességnek van egy saját táplálékkiegészítő márkája, és bármelyik influenszertől kaphatsz egy kuponkódot, hogy kedvezményesen vásárolj. A következő években ez egészen biztos hogy valamilyen formában be fog szivárogni a petfood piacra. Sorra fognak megjelenni az olyan jutalomfalatok és kiegészítők, amelyek a humán trendből fakadnak” – mondta el észrevételeit az ügyvezető. „Mi megpróbáljuk ötvözni a klasszikus terméktípusokat megfűszerezve egy picit a humán trenddel” – mesélt céljaikról.
„Az eledel alapvető, a jutalomfalat meggondolandó”
Az elmúlt évek tendenciái alapján a standard és prémium kategóriák iránti kereslet aránya is eltolódott, a mérleg nyelve a prémium kategóriás termékek felé mozdult el. „A Holisnacks termékek kifejezetten a szuperprémium kategóriába tartoznak, úgy minőségileg, mint összetételükben és megjelenésükben” – emelte ki Bakalo Réka, a Holisnacks Kft. ügyvezetője. Idén több termékük csomagolását megújították, valamint két új termékcsoportot is bemutattak: a szárított természetes jutalomfalat kategóriában a szarvas alapú hipoallergéneket, a funkcionális jutalomfalat kategóriában a rovarfehérje alapú extra szenzitív és hipoallergén snackeket.
„Abszolút érzékelhető a vásárlói tudatosság a funkcionális eledelek választásánál. A kisállatok egészségének megőrzése, az allergiás vagy más egészségügyi panaszok enyhítése érdekében a gazdák célirányosan és tudatosan keresik és választják kedvencük számára a funkcionális eledeleket és jutalomfalatokat” – osztotta meg Bakalo Réka. A jelenség mögött okként állhat, hogy az utóbbi években egyre több kiskedvenc igényel speciális étrendet: a két leggyakoribb probléma az érzékeny emésztés, illetve az étel- és környezeti allergia. Az ügyvezető elmondta, a kereslet a speciális és funkcionális táplálékra és jutalomfalatokra ugrásszerűen növekedett.
„A Holisnacks szárított jutalomfalatok, legyen az nyúl, kacsa, sertés, marha, vagy szarvas, mind kiváló, prémium minőségi hipoallergén termékek, melyek nagy kedvencei a minőségi termékeket kedvelő vásárlóknak és kisállatoknak” – mondta el az ügyvezető.
A Holisnacks gyógynövényes jutalomfalatai a leggyakoribb panaszok enyhítését szolgálják, új termékük pedig az ételallergia okozta problémákra nyújt megoldást. „A változó piaci igényekhez, valamint a speciális étrendet igénylő kisállatok kiszolgálásához igazodva fejlesztettük ki a rovarfehérje tartalmú, gabona- és gluténmentes jutalomfalatainkat, amelyek a napokban kerülnek ki a polcokra Bugletti néven” – mutatta be az újdonságot Bakalo Réka.
A piacra az utóbbi évek gazdasági folyamatai is hatással vannak. „Az elmúlt 3-4 évben látványosan romló gazdasági helyzet és infláció az állateledel-gyártás minden területét negatívan érintette. Nemcsak az alapanyag- és energiaárak, de az előállítás, a csomagolóanyag és a szállítás költségei, valamint a bérek is jelentősen emelkedtek. A piacon megmaradt kis- és középvállalkozó gyártók csak ideig-óráig tudták emelni az árakat, amely sajnos a forgalom visszaesését tovább fokozta” – fejtette ki az ügyvezető. Hozzátette: a vásárlók árérzékenyek, időt szánnak az összehasonlításra, hogy megtalálják a legjobb ár-érték arányú terméket. Az értékesítési piacot az online kereskedelem uralja mind az állateledel, mind a jutalomfalat-értékesítés területén, ugyanakkor a szállítási díjak itt is nőttek; emiatt a fogyasztók gyakrabban választanak nagy kiszerelést. A jutalomfalatok szegmensét különösen negatívan érinti a gazdasági helyzet romlása. „Az eledel alapvető szükséglet, de a jutalomfalat már meggondolandó” – fogalmazott Bakalo Réka.
NIQ - Rövid pórázon a kutyaeledelek piacaAz NIQ kiskereskedelmi indexe az állateledelek két típusát vizsgálja: kutya- és macskaeledel. 2024 áprilisa és 2025 márciusa között megközelítőleg 140 milliárd forintért vásároltunk 159 ezer tonna eleséget négylábú kedvenceinknek. Ez mind a forintforgalmat, mind a volumeneladásokat tekintve 1%-os bővülés az előző év azonos időszakához képest.Csökkenőben a kutyaeledelek forgalma A gyártói márkák felé billent a macskaeledelek piaca |
Gyorsan bővülhet a globális állateledel-piac2024-ben a globális kisállateledel-piac méretét 126,66 milliárd dollárra becsülték. Az előrejelzések szerint a piac a 2025-ös 132,92 milliárd dollárról 2032-re 193,65 milliárd dollárra növekszik, ami az előrejelzési időszak alatt 5,52%-os összetett éves növekedési rátát (CAGR) jelent – a Fortune Business Insights adatai szerint. |