2025.jún.16.
  • RÓLUNK
  • ELŐFIZETÉS
  • KAPCSOLAT
  • HÍRLEVÉL
  • MÉDIAAJÁNLAT '25
  • MÁRKA MÖGÖTT

aa

TermékmixTermékmix
Ad Top Header
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Kereskedelem
      • Esemény
      • Üzletlánc
      • Kutatás
      • Általános
    Wolt

    Owen Wilson lett a Wolt kampányarca

    Általános

    penny üzletbelső

    Bővülő kínálat és rugalmas nyitva tartás: már kész…

    Üzletlánc

    Rossman

    Két új felsővezető csatlakozott a Rossmannhoz – Sz…

    Üzletlánc

  • Ipar
    • Ipar
      • Hírek
      • Személyi hírek
    Stühmer

    Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu …

    Hírek

    infláció

    A fogyasztói árak átlagosan 4,4%-kal haladták meg …

    Hírek

    NAK kampány-séfek

    Az Agrárgazdasági Kamara „Tények ízekre szedve” or…

    Hírek

  • Magazin
    • Magazin
      • Polc
      • Kereskedelem
      • Interjú
      • Marketing
      • Kutatás
      • Piac
      • Innováció
    kisállat etetés

    Kettős nyomás alatt az állateledel-piac: Dráguló f…

    Polc

    bolt vásárló

    A cukor­mentes termék „már alap a választékban” …

    Polc

    BEVÁSÁRLÓTÁSKA

    Hazai gyártók új kihívások előtt: Fókuszban a magy…

    Polc

  • Külföld
    • Külföld
      • Kereskedelem
      • Kutatás
      • Ipar
      • Trend
    bevásárlókosár

    Hosszútávú a fogyasztói viselkedésváltozás, nem cs…

    Trend

    asda logo

    Támogatják a helyi közösségeket

    Kereskedelem

    paradicsomvásárlás

    A cél a gyümölcsfogyasztás növelése

    Kereskedelem

  • Újdonságok

Polc

kisállat etetés
Polc
2025.jún.06.

Kettős nyomás alatt az állateledel-piac: Dráguló falatok, tudatosabb gazdik

Bár az infláció az állateledel-piacon is érzékelteti hatását, a kiskedvenceknek nem kell lemondaniuk a finom falatokról – számos újdonság kerül a polcokra ebben az időszakban is. Körképünk megszólalói ezekről is meséltek a jelenlegi és jövőbeli trendek, vásárlási szokások mellett. 

Az áremelkedés miatt sok a kategóriaelhagyó

„A covid óta a kisállattartók egyre inkább családtagként kezelik kiskedvenceiket” – árulta el Vágó-Molnár Zsófia, a Nestlé Hun­gá­ria Kft. channel managere. A kötelék erősödését a fogyasztói szokások is tükrözik: „a trend vonalán a vásárlók egyre inkább egészségtudatosan választanak, előtérbe helyezve azokat a termékeket, amelyek támogatják kedvenceik emésztését, immunrendszerét vagy aller­giás tüneteinek csökkentését.” Ezt a gyártók is segítik, innovációik révén többek között hipoallergén és speciális táplálkozási célokra szánt termékekkel bővítik portfóliójukat, míg a digitalizációs technológiák személyre szabott ajánlatokat és táplálkozási megoldásokat kínálnak a gazdik számára. 
Kevésbé pozitívak a gazdasági helyzet okozta hatások. Az infláció, valamint az energia- és alapanyagárak emelkedése a gyártási költségek növekedését eredményezte, emiatt a gyártók is kénytelenek voltak drasztikusan változtatni áraikon. „A megduplázott árak jelentős volumenkiesést eredményeztek az állateledel-piacból” – osztotta meg Vágó-Molnár Zsófia. 
A piaci átlagár emelkedés másik oka a kategóriamix változása. Drámaian csökken a kereslet a konzervek, illetve a száraz kutyaeledelek iránt is, mely veszteséget a túloldalról a piacon legnagyobb súllyal rendelkező és dinamikusan fejlődő nedves macskaeledelek sem tudják kompenzálni. E két hanyatló szegmens legnagyobb részét a mainstream saját márkás termékek alkotják, „ám a megduplázódott egységárak miatt – amely már utolérte a branded termékek árszintjét – a vásárlók bele-bele választottak a nagy márkás gyártók termékeibe, akik valamelyest fel tudták szívni ezt a vásárlói bázist. Ugyanakkor a vásárlók nagyobb része nem tudta tartani a lépést ezzel az áremelkedéssel, és inkább a teljes ipari állateledel kategóriából kilépett” – foglalta össze a channel manager.
Tapasztalataik alapján a fent említett változásokra vegyesek a fogyasztók reakciói: egy részük ragaszkodik a megszokott márkához, ám ennél többen vannak, akik olcsóbb alternatívát keresnek vagy elhagyják a kategóriát, és inkább az otthoni maradékokból való etetést választják. Csökkent a vásárlási gyakoriság is, illetve megfigyelhető a gazdaságosabb, nagyobb kiszerelések preferálása, valamint nőtt az árérzékenység, és gyakoribbak lettek az akciós vásárlások. 
„Összességében a piaci szereplők igyekeznek alkalmazkodni. Ma azt látjuk, hogy a piac tavalyi azonos időszakhoz mért volumenváltozása még épp, hogy csak pozitívba tudott fordulni. Továbbra is hatalmas a küzdelem, hogy a kategóriaelhagyókat újra visszacsábíthassuk a piacra” – fogalmazott Vágó-Molnár Zsófia. 
Kellemes meglepetést jelenthet viszont, hogy a prémium-szuperprémium iránti kereslet fennmaradt – ennek legdinamikusabban fejlődő csatornája az e-kereskedelem, amely portfóliója révén a nagyobb kiszerelések iránti igényből is profitálhat.  
A Nestlé Hungária Kft. is igazodik az aktuális piaci dinamikához. Több nagy kiszereléssel is bővítették portfólió­jukat mind a szuperprémium és prémium kategóriában is, így például a FELIX és a FRISKIES portfóliójába is hoztak 24-es kiszerelést és Gourmet márkájukból is kínálnak már 12-es válogatást. A szuperprémium kategóriában ­piacvezető PURINA ONE új 40-es multipakk ízválogatását pedig kifejezetten az ivartalanított macskák táplálási ­szükségleteihez igazodva fejlesztették ki. 
A macska jutalomfalatok – bár a kategória apró szeletét jelentik csak – évek óta a legdinamikusabban növekvő, kiemelkedően nyereséges szegmensnek számítanak, így természetesen a Nestlé kínálatában is elérhetőek: a PURINA portfólióján belül a FELIX márka biztosítja ezeknek az igényeknek a kiszolgálását.  „Idei évi nagy dobásunk az a formabontó folyékony jutalomfalat volt, mely a FELIX Deli Moments elnevezésre hallgat. Új krémes állag, mellyel jutalmazhatod, tanítgathatod, vagy csak egyszerűen hosszan élvezhetitek az összebújós perceket cicátokkal” – mutatta be újdonságukat a vállalat channel managere. 



„Minél többet, minél olcsóbban”


„Jelentősen változott a piac az elmúlt időszakban, köszönhetően a vásárlóerő csökkenésének. A begyűrűző infláció hatással van a vásárolt volumenekre és olyan magas az akciós kosárérték aránya, amit eddig nem tapasztaltunk” – bocsátotta előre Balogh Bar­na­bás, a Holland Unió Kft. ügyvezetője. 
A hobbiállat-eledel gyártó és -forgalmazó nagykereskedelmi vállalat több területen is érzékeli az infláció hatását. A multibox macska alutasakos termékek és a nagyobb kiszerelésű kutyakonzervek kivételével mindenhol visszaesést tapasztaltak, ahogy a minőségi szintek mindegyikénél is látható a nyoma – bár eltérő mértékben. 
Balogh Barnabás elmondása szerint a körülmények a független kisállateledel boltok növekedését is akadályozzák, a legjobb helyzetben a diszkontok vannak.  „Mindenki más csak a nagyon erős akciós aktivitásoknak köszönheti forgalmának nagy részét” – állapította meg. Bár pontos adatok nem ismertek, szerintük az állateledel-vásárlások jelentős része történhet online. 
„Összességében a minél többet, minél olcsóbban egy helyen megoldást keresik a vásárlók. Így nyugtázzák, hogy ez a kategória letudva és a lehető legtöbb megtakarítva” – osztotta meg az ügyvezető. Úgy látja, a vásárlók tudatossága a funkcionális eledelek közötti választás során jelenleg stagnáló tendenciát mutat, ám a marketing ráfordítások nőnek, így a fogyasztói bizalmi index javulásával itt is fejlődésre számít. 
Mivel jelenleg azt tapasztalják, hogy egyre nehezebb a meglévő termékeik piaci részesedését növelni, inkább az eddig háttérbe szorult kategóriákra helyeznek nagyobb hangsúlyt. Két terméktípusnál – a száraz macskaeledeleknél, ­illetve a kutyáknak szánt fogtisztító jutalomfalatoknál – is új fejlesztésekkel érkeznek, amivel az aktuális trendeket is meglovagolják. 
A piacon uralkodó másik irányzat a speciális igényeket kielégítő eledelek. „A manapság jól hangzó hipoallergén típusú termékek ellepték a piacot, mind a tradicionális, mind pedig online térben. A jelenlegi túlkínálat és az erre költött megjelenések már csak azoknak kedveznek, akiknél elköltik ezeket a pénzeket. Az algoritmus kiszagolta, hogy ­mekkorát nőtt a „hipoallergén, csirkementes, funkcionális” szókapcsolatok keresése és egy-egy vásárlót igen borsos áron érkeztet a webshopok számára” – mondta el Balogh Barnabás.
A következő években egy újabb divathullám megjelené­sére lehet számítani, amely még közelebb hozza majd egymáshoz a gazdikat és kiskedvenceket – ezúttal az étkezések területén. „Az egész humán piac a fehérjék, táplálékkiegészítők és vitaminok vonzásában él: már minden is emelt proteintartalmú, minden hírességnek van egy saját táplálékkiegészítő márkája, és bármelyik influenszertől kaphatsz egy kuponkódot, hogy kedvezményesen vásárolj. A következő években ez egészen biztos hogy valamilyen formában be fog szivárogni a petfood piacra. Sorra fognak megjelenni az olyan jutalomfalatok és kiegészítők, amelyek a humán trendből fakadnak” – ­mondta el észrevételeit az ügyvezető. „Mi megpróbáljuk ­ötvözni a klasszikus terméktípusokat megfűszerezve egy picit a humán trenddel” – mesélt céljaikról. 

„Az eledel alapvető, a jutalomfalat meggondolandó”


Az elmúlt évek tendenciái alapján a standard és ­prémium kategóriák iránti kereslet aránya is eltolódott, a mérleg nyelve a prémium kategóriás termékek felé mozdult el. „A Holisnacks termékek kifejezetten a szuperprémium kategóriába tartoznak, úgy minőségileg, mint összetételükben és megjelenésükben” – emelte ki Bakalo Réka, a Holisnacks Kft. ügy­vezetője. Idén több termékük csomagolását megújították, valamint két új termékcsoportot is bemutattak: a szárított természetes jutalomfalat kategóriában a szarvas alapú hipoallergéneket, a funkcionális jutalomfalat kategóriában a rovarfehérje alapú extra szenzitív és hipoallergén snackeket.
„Abszolút érzékelhető a vásárlói tudatosság a funkcio­nális eledelek választásánál. A kisállatok egészségének ­megőrzése, az allergiás vagy más egészségügyi panaszok enyhítése ­érdekében a gazdák célirányosan és tudatosan keresik és választják kedvencük számára a funkcionális eledeleket és jutalomfalatokat” – osztotta meg Bakalo Réka. A jelenség mögött okként állhat, hogy az utóbbi években egyre több kiskedvenc igényel speciális étrendet: a két leggyakoribb probléma az érzékeny emésztés, illetve az étel- és környezeti allergia. Az ügyvezető elmondta, a kereslet a speciális és funkcionális táplálékra és jutalomfalatokra ugrásszerűen növekedett. 
„A Holisnacks szárított jutalomfalatok, legyen az nyúl, kacsa, sertés, marha, vagy szarvas, mind kiváló, prémium minőségi hipoallergén termékek, melyek nagy kedvencei a minőségi termékeket kedvelő vásárlóknak és kisállatoknak” – mondta el az ügyvezető.
A Holisnacks gyógynövényes jutalomfalatai a leggyakoribb panaszok enyhítését szolgálják, új termékük pedig az ételallergia okozta problémákra nyújt megoldást. „A változó piaci igényekhez, valamint a speciális étrendet igénylő kisállatok kiszolgálásához igazodva fejlesztettük ki a rovar­fehérje tartalmú, gabona- és gluténmentes jutalomfalatainkat, amelyek a napokban kerülnek ki a polcokra Bugletti néven” – mutatta be az újdonságot Bakalo Réka. 
A piacra az utóbbi évek gazdasági folyamatai is hatással vannak. „Az elmúlt 3-4 évben látványosan romló gazdasági helyzet és infláció az állateledel-gyártás minden területét negatívan érintette. Nemcsak az alapanyag- és energiaárak, de az előállítás, a csomagolóanyag és a szállítás költségei, vala­mint a bérek is jelentősen emelkedtek. A piacon megmaradt kis- és középvállalkozó gyártók csak ideig-óráig tudták emelni az árakat, amely sajnos a forgalom visszaesését tovább fokozta” – fejtette ki az ügyvezető. Hozzátette: a vásárlók árérzékenyek, időt szánnak az összehasonlításra, hogy megtalálják a legjobb ár-érték arányú terméket. Az értékesítési piacot az online kereskedelem uralja mind az állateledel, mind a jutalomfalat-értékesítés területén, ugyanakkor a szállítási díjak itt is nőttek; emiatt a fogyasztók gyakrabban választanak nagy kiszerelést. A jutalomfalatok szegmensét különösen negatívan érinti a gazdasági helyzet romlása. „Az eledel alapvető szükséglet, de a jutalomfalat már meggondolandó” – fogalmazott Bakalo Réka. 

 

NIQ - Rövid pórázon a kutyaeledelek piaca

Az NIQ kiskereskedelmi indexe az állateledelek két típusát vizsgálja: kutya- és macskaeledel. 2024 ­áprilisa és 2025 márciusa között megközelítőleg 140 ­milliárd forintért vásároltunk 159 ezer tonna eleséget négylábú kedvenceinknek. Ez mind a forintforgalmat, mind a volumen­eladásokat tekintve 1%-os bővülés az előző év azonos időszakához képest. 

Csökkenőben a kutyaeledelek forgalma
2024 áprilisa és 2025 márciusa között 105 ezer tonna kutyaeledel landolt a magyar kosarakban összesen 72 milliárd forint értékben. Ez volumenben 1%-os, értékben pedig 2%-os visszaesést jelent az előző 12 hónaphoz viszonyítva. 
Ha megvizsgáljuk a gyártói és saját márkás termékek mérlegét, láthatjuk, hogy az előbbiek piaci részesedése 1 százalékpontos növekedéssel ­39%-ra emelkedett. Ennek ellenére a piac nagyobb részét továbbra is a saját márkás termékek uralták. Mindkét termékcsoport esetében csökkenés volt tapasztalható a forintforgalom és a volumeneladások terén is.
A nedves kutyaeledelek az eladások kicsivel több, mint felét tették ki, értékben 1%-os csökkenést, de volumenben ugyanekkora növekedést mutatva. A száraz kutyaeledelek, amelyek a forintforgalom további 35%-át képviselték, mind értékben, mind mennyiségben visszaesést tapasztaltak. Ezzel szemben a piac fennmaradó részét alkotó jutalomfalatok és rágókák növekedést értek el.
A kiszerelésméretek közül a 401-3000 g-os termé­kek dominálták a forgalmat, 54%-os részesedéssel. Őket követték a 3-10 kilós termékek, amelyek a piac 17%-át képviselték. A dobogó harmadik fokára a 201-400 g-os termékek kerültek, amelyek a piac 12%-át adták. A fennmaradó termékek közül a 10-20 kilós kiszerelések értékben és volumenben mérve is jelentős, két számjegyű növekedést értek el, így részesedésük 3%-ról 5%-ra emelkedett.

A gyártói márkák felé billent a macskaeledelek piaca
Doromboló kedvenceinknek 68 milliárd forint értékben vásároltunk 53 ezer tonna eleséget, ami mind értékben, mind mennyiségben 5-5%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, szemben a kutyaeledelekkel.
A gyártói márkák értékben és volumenben is kétszámjegyű növekedést mutattak, így piaci részesedésük 53%-ról 56%-ra emelkedett a stagnáló eladású saját márkák rovására.
A kutyaeledelekkel ellentétben itt minden típus növekedést mutatott. A piac nagy részét a nedves macskaeledel fedte le, 74%-kal, míg a száraz eledel a forgalom egyötödét tette ki.
A piac fennmaradó részét alkotó jutalomfalatok dinamikusabb bővülést mutattak az előző két típushoz képest.
A kiszerelésméreteket tekintve a 401-3000 g-os termékek dominálták a piacot a forgalom ­60%-át adva. A 201-400 g-os termékek további egyötödnyi piaci részesedéssel rendelkeztek. A dobogó harmadik fokát a 100 grammnál kisebb eledelek képviselték, 14%-os részesedéssel.
A fennmaradó forgalmat a 3-10 kilós és a 101-200 g-os termékek adták, amelyek mind értékben, mind volumenben dinamikus növekedést mutattak.

 

Gyorsan bővülhet a globális állateledel-piac

2024-ben a globális kisállateledel-piac méretét 126,66 milliárd dollárra becsülték. Az előrejelzések szerint a piac a 2025-ös 132,92 milliárd dollárról 2032-re 193,65 milliárd dollárra növekszik, ami az előrejelzési időszak alatt 5,52%-os összetett éves növekedési rátát (CAGR) jelent – a Fortune Business Insights adatai szerint.
Globálisan egyre többen tartanak háziállatokat, így az elmúlt években a piac jelentős növekedést ért el. Az előrejelzett időszakban nemcsak a kedvtelésből tartott állatok humanizálása gyorsul majd fel, hanem várhatóan a piac is gyors bővülést mutat majd. Az állateledelek értékesítése számos értékesítési csatornán keresztül zajlik.
A piac fellendülését tápláló egyik legmeghatározóbb tényező a Covid19-járvány volt, ami alatt jelentősen megnövekedett azok száma, akik kisállatokat fogadtak örökbe vagy vásároltak.
Napjainkban a háziállatokat egyre inkább humanizálják, és az állattartók egyre tudatosabbá válnak az állateledelek összetevőinek kérdéseiben. A tulajdonosok egyre többet foglalkoznak azzal, hogy a kedvencük mit és milyen gyakorisággal fogyaszt, és egyre tudatosabbak azzal kapcsolatban is, hogy megfelelőek-e a kedvencük táplálkozási szokásai, mert felismerték, hogy a helytelen érkezési minták betegségek kialakulásához vezethetnek.  A kisállat-tulajdonosok körében egyre nagyobb a kereslet azon eledelek iránt, amelyek egy adott problémát vagy betegséget céloznak meg, mint például a bőrbetegségek, vagy a szőrzettel kapcsolatos tünetek.
A globális kisállateledel-piacot Észak-Amerika uralja, 2024-ben elérték a 40,6%-os piaci részesedést, és az USA-ban a piac mérete az előrejelzések alapján még jelentősen nőni is fog, annak köszönhetően, hogy egyre többen tartanak háziállatot.
Az állatok humanizálása megnövelte a ­prémium kategóriás termékek iránti keresletet is, és a vásárlók egyre többet költenek arra, hogy a háziállataik egészséges és jó minőségű tápot kapjanak. A kisállat humanizáció növekedése főként a milleniáloknak köszönhető.
A prémium kategóriás eledelek az elmúlt években gyors növekedést mutattak, és várhatóan tovább fogják ösztönözni a piac növekedését.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2025. májusi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ITT ELÉRHETŐ:

Tags: állateledel, állateledelpiac
  • Következő cikk: A cukor­mentes termék „már alap a választékban” Következő

Legfrissebb

Stühmer

Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrb…

2025.jún..16

Wolt

Owen Wilson lett a Wolt kampányarca

2025.jún..16

penny üzletbelső

Bővülő kínálat és rugalmas nyitva tartás: már készül a nyári…

2025.jún..16

Rossman

Két új felsővezető csatlakozott a Rossmannhoz – Szimeiszter …

2025.jún..13

OKSZ

OKSZ: Újabb boltbezárási hullámot indít el a Lázár-minisztér…

2025.jún..12

Copyright © 2019-2025. Termékmix. Minden jog fenntartva.
  • Médiaajánlat '25
  • Márka mögött
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Sütik
  • Adatkezelés
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Esemény
    • Üzletlánc
    • Kutatás
    • Általános
  • Ipar
    • Hírek
    • Személyi hírek
  • Magazin
    • Polc
    • Kereskedelem
    • Interjú
    • Marketing
    • Kutatás
    • Piac
    • Innováció
  • Külföld
    • Kereskedelem
    • Kutatás
    • Ipar
    • Trend
  • Újdonságok
 

"Süti" információ ezen a weboldalon

Azért, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk weboldalunkon. Ha továbbra is a beállítások változtatása nélkül marad a honlapon, azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, hogy minden "sütit" megkap a honlapján. Ha szeretné, bármikor meg tudja változtatni a cookie beállításokat. Viszont ez esetben nem tudjuk garantálni weboldalunk megfelelő működését.

Részletek...
Elutasítom Elfogadom