2025.jún.16.
  • RÓLUNK
  • ELŐFIZETÉS
  • KAPCSOLAT
  • HÍRLEVÉL
  • MÉDIAAJÁNLAT '25
  • MÁRKA MÖGÖTT

aa

TermékmixTermékmix
Ad Top Header
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Kereskedelem
      • Esemény
      • Üzletlánc
      • Kutatás
      • Általános
    Wolt

    Owen Wilson lett a Wolt kampányarca

    Általános

    penny üzletbelső

    Bővülő kínálat és rugalmas nyitva tartás: már kész…

    Üzletlánc

    Rossman

    Két új felsővezető csatlakozott a Rossmannhoz – Sz…

    Üzletlánc

  • Ipar
    • Ipar
      • Hírek
      • Személyi hírek
    Stühmer

    Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu …

    Hírek

    infláció

    A fogyasztói árak átlagosan 4,4%-kal haladták meg …

    Hírek

    NAK kampány-séfek

    Az Agrárgazdasági Kamara „Tények ízekre szedve” or…

    Hírek

  • Magazin
    • Magazin
      • Polc
      • Kereskedelem
      • Interjú
      • Marketing
      • Kutatás
      • Piac
      • Innováció
    kisállat etetés

    Kettős nyomás alatt az állateledel-piac: Dráguló f…

    Polc

    bolt vásárló

    A cukor­mentes termék „már alap a választékban” …

    Polc

    BEVÁSÁRLÓTÁSKA

    Hazai gyártók új kihívások előtt: Fókuszban a magy…

    Polc

  • Külföld
    • Külföld
      • Kereskedelem
      • Kutatás
      • Ipar
      • Trend
    bevásárlókosár

    Hosszútávú a fogyasztói viselkedésváltozás, nem cs…

    Trend

    asda logo

    Támogatják a helyi közösségeket

    Kereskedelem

    paradicsomvásárlás

    A cél a gyümölcsfogyasztás növelése

    Kereskedelem

  • Újdonságok

Polc

bolt vásárló
Polc
2025.jún.03.

A cukor­mentes termék „már alap a választékban”

Az egészségtudatosság erősödése a cukormentes és csökkentett cukortartalmú ­termékek piacára is pozitív hatással van, így körképünkben áttekintettük, kik a ­kategória fogyasztói, milyen egyéb elvárásaik vannak, és milyen újdonságokra számíthatnak.

Már a „hétköznapi nassolók” is keresik az egészségesebb alternatívákat


„A kereslet folyamatosan nő, különösen a fiatal, tudatos vásárlók körében; míg korábban niche kategória volt, ma már alap a választékban. A kereslet növekedésére változatos és színes választékkal kell reagálni” – árulta el a cukormentes termékek piacáról Kalotai Andrea, a S.P.I.N. Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. marketing managere. Úgy látják, ezek a típusú termékek különösen a 20-35 év közötti generáció körében népszerűek, de egészségprevenciós szándékkal az 50+ korosztály is kezdi felfedezni. 
A célcsoport más szempontból is bővül: „A tudatos vásárlók – sportolók, ülő munkát végzők, fiatal anyák – mellett már a „hétköznapi nassolók” is keresik az egészségesebb alternatívákat” – fogalmazott Kalotai Andrea, hozzátéve, így már azokat a szülőket és elfoglalt dolgozókat is meg tudják szólítani, akik gyors, de jobb minőségű nassolnivalót keresnek.
„A hangsúly a természetes édesítőszerekre, a „clean label” összetevőkre és az alternatív, növényi alapú fehérjékre került – ezek már nem rétegigények, hanem alapelvárások” – részletezte a trendeket a marketing manager, hozzátéve, hogy egyre többen kerülik a mesterséges édesítőket, amihez a hozzá­adott cukor mennyiségének csökkentésével partnereik is igyekeznek igazodni. Ennek tükrében talán nem meglepő, hogy a vásárlás legfőbb szempontjai között az összetevők tisztasága is szerepel – az ízélmény és a hiteles márka mellett. Bár az ár is fontos, ezen a területen nem játszik elsődleges szerepet a döntésben. 
A vállalat napi munkája is a minél sokoldalúbb termékpaletta megteremtésére irányul. Ennek érdekében az elmúlt időszakban három új, egészségtudatos terméket is bevezettek, amelyek hozzáadott cukor nélkül, vagy természetes édesítőkkel készülnek. „Ezek az új termékek kiválóan illeszkednek a modern, egészségtudatos életmódhoz, és lehetőséget kínálnak a fogyasztóknak, hogy élvezhessék az ízeket anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötniük az egészségük terén” – osztotta meg a marketing manager. 
A napi vitalitás fokozását támogató Sapinca – Bio gyökér- és gyümölcs elixír termékcsalád különleges gyökerek és gyümölcsök keverékét tartalmazza, édességét természetes cukrok biztosítják. A népszerű FlapJack termékcsalád legújabb tagja, a hozzáadott cukor nélküli FlapJack ZERO Áfonyás zabszelet kékáfonya darabokkal és datolya pasztával biztosítja a magas minőségű ízélményt.  
Harmadik újdonságuk a B!teMe Protein és Lava szeletek. „A B!teMe a világ első növényi alapú, háromrétegű fehérje falatkája, amelyet az IFE (International Food & Drink Event) Londonban a világ legjobb snackjeként díjazott az innováció kategóriában. Puha töltelékkel, fehérjedús középső réteggel és vegán fehércsokoládé bevonattal készül a protein változat, akár 25% fehérjetartalommal. Hozzáadott cukrot nem tartalmaz, viszont tele van egészséges zsírokkal” – mesélt a nemzetközi elismerést elérő innovációról Kalotai Andrea. 
A következő éveket illetően a „hozzáadott cukor nélküli” kategória erősödésére számítanak. „A hangsúly tovább tolódik a „mentes, de élvezhető” termékek felé, és a vásárlók elvárják, hogy az egészséges alternatívák ugyanolyan finomak legyenek, mint a hagyományosak” – osztotta meg várakozásaikat a S.P.I.N. marketing managere, ami törekvéseikkel is összhangban van. A jövőben is az a céljuk, hogy egyre több cukormentes, fehérjedús opciót tudjanak kínálni a fogyasztóknak – a FlapJack ZERO zabszeleteknél például további ízvariánsokat szeretnének kifejleszteni. 

Egészségügyi okok helyett a tudatosság motiválja a fogyasztók többségét

„Meredeken emelkedik a cukormentes termékek iránti kereslet Magyarországon” – állapította meg az m-GEL Hungary Kft. üzemvezetője, Gangel András.
A növekvő kereslettel párhuzamosan a cukormentes és csökkentett cukortartalmú termékek fogyasztói bázisa is szélesedett, már nem csupán a speciális étrendet követők veszik le a boltok polcairól. 
„Általában az egészségükre odafigyelők, „tudatosan” táplálkozók egyre bővülő köre vásárolja, és ez jóval nagyobb réteg, mint azoké, akik egészségügyi okok miatt fogyasztják” – mondta el Gangel András, hozzátéve, hogy a választást több szempont is befolyásolja. Generációs különbségeket ugyanakkor nem tapasztalnak ezen a területen. 
A piacot uraló másik trendként említi, hogy egyre nő az igény arra is, hogy a cukormentes termék egyidejűleg tejmentes, gluténmentes vagy vegán is legyen. „Ebből terjedt el a „mindenmentes” kifejezés a köztudatban” – árulta el az üzemvezető. A jelenség oka, hogy a legtöbb fogyasztó több táplálékallergiában is érintett. 
Ezt a vállalat szakmai és lakossági vásárlók számára kialakított kínálata is szem előtt tartja. Újdonságaik között szerepelnek például a fagylaltozóknak szánt laktózmentes és hozzáadott cukor nélküli fagylaltalapanyagok, amelyek akár lágyfagylaltgépben is használhatók. Az ipari felhasználóknak cukormentes vagy hozzáadott cukor nélküli csokoládéval, valamint tortabevonóval készültek, míg a lakosság számára hozzáadott cukor nélküli, magas fehérje- és rosttartalmú snackeket, szeleteket kínálnak. A jövőben szeretnék még komplexebbé tenni mentes termékeiket, és dúsított vagy funkcionális összetevőket is tartalmazó élelmiszerekkel bővíteni a választékot. 
Az m-GEL üzemvezetője a szegmens további növekedésére számít. „Újabb és újabb, alternatív édesítőszerek érkezése várható, amik jelenleg engedélyeztetés alatt vannak az EU-ban. Ezek újabb lehetőségeket nyitnak meg a még jobb ízek, valamint a technológiai használhatóság szempontjából” – foglalta össze Gangel András. 

„Az egészségtudatosság ma már nem jelent lemondást”

„Magyarországon az elmúlt néhány évben jelentősen nőtt a cukormentes és csökkentett cukortartalmú termékek iránti kereslet, amire több, egymást erősítő tényező is hat” – ­kezdte Szász-Bognár Emese, a Sió - Eckes Kft. kommunikációs és média managere. „A növekedés hátterében elsősorban a trendek és a fogyasztói tudatosság folyamatos erősödése áll” – árulta el. 
Legfontosabb fogyasztói célcsoportjuk az egészségtudatos életmódot folytatók, elsősorban a 20-50 év közötti városi lakosság, akik tudatosan csökkentik cukorbevitelüket. A hozzá­adott cukrot nem tartalmazó termékeket a sportolók, fogyókúrázók és a szülők is preferálják – utóbbiakat gyermekeik motiválják, számukra szeretnének pozitív példát állítani. 
„A cukormentes és csökkentett cukortartalmú termékek túlnőttek a klasszikus „diétás” ­kategórián, mára már a tudatos életmódváltás részei” – állapította meg a Sió - Eckes Kft. kommunikációs és média managere. 
Összességében az élelmiszer-tudatosság erősödését tapasztalják a fogyasztók körében, például egyre többen vannak tisztában a csomagoláson található címkék információtartalmával. A tudatos táplálkozásra törekvés különösen a fiatalabb generáció esetében szembetűnő, egy „mentes” vagy funkcionális termékért hajlandóak akár többet is fizetni. Vásárlási szokásaikat a trendkövetés és közösségi média is befolyásolja, valamint jellemző rájuk az impulzusvásárlás, előnyben részesítik a hazai márkákat, és nyitottak az innovációk, különleges ízek iránt. „Az idősebb generáció elsősorban megelőzési céllal fogyasztja a kategóriát, jellemző rá a márkahűség, a megbízható márkák és a hagyományos ízek választása” – tárta fel a vásárlói réteg másik csoportjára jellemző sajátosságokat is a kommunikációs és média manager. 
A piac egésze továbbra is árérzékeny, de ha az adott terméknek van hozzáadott előnye, valóban egészségesnek gondolják a vásárlók, akár magasabb áron is a kosarukba teszik. „A kínálat is követi a keresleti változásokat, hiszen a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok aránya 23%-ról 56%-ra emelkedett az alkoholmentes italkategórián belül az elmúlt 15 évben Magyarországon” – támasztotta alá a tendenciát Szász-Bognár Emese.
A hozzáadott cukrot nem tartalmazó SIÓ termék­család 2023-ban teljes átalakuláson esett át, amely során nevét és megjelenését is frissítették. A SIÓ ZERO hozzáadott ­cukor megújult csomagolással és portfolióval került a boltok polcaira. 
„Az azóta is növekedést mutató piaci adatok alapján nagy fogyasztói igény mutatkozik egy hozzáadott cukormentes, hagyományos és izgalmas ízeket egyaránt tartalmazó gyümölcsital termékcsaládra” – osztotta meg a kommunikációs és média manager. 2025-ben még tovább bővítették az almárkát: a vásárlók pozitívan fogadták mindhárom új ízkombinációt. 
Idei újdonságaik listája nem állt meg itt: bemutatták a Hohes C Fruchtig&Leicht termékcsaládot is. Akárcsak a többi hohes C termékre, erre is jellemző, hogy már egy pohár elfogyasztása fedezi egy felnőtt fogyasztó átlagos napi C-vitamin szükségletét. 
„Az idei évben került bevezetésre új hohes C Vitaminvíz termékcsaládunk is, amely különböző vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított, ugyanakkor nem tartalmaz hozzáadott cukrot vagy édesítőszert, így természetes és finom hidratálást nyújt” – egészítette ki a felsorolást még egy fejlesztéssel. 
„A cukormentes és csökkentett cukortartalmú termékek piaca várhatóan dinamikusan növekszik a következő években, ahogy az egészségtudatosság világszerte, így Magyarországon is tovább erősödik. A cukor helyettesítése terén folyamatos innovációk figyelhetők meg, a cukorkivonás mellett egyre nagyobb a hangsúly az íz-, állag- és élmény-megőrzésen, hiszen az egészségtudatosság ma már nem jelent lemondást. A „mentes” termékek mellett a hozzá­adott előnyöket kínáló (vitaminos, fehérjedús, rostos) termékek lesznek kiemelten keresettek” – foglalta össze a várható trendeket Szász-Bognár Emese.

„A cukormentesség önmagában ritkán elegendő a választáshoz”

„Az üdítőital-piacon egyértelműen látható az a hosszú távú trend, hogy a fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak az összetevőkre és a kalóriatartalomra, különösen a fiatalabb generációk körében. Bár a hagyományos, cukros termékek továbbra is jelentős részt képviselnek a forgalomból, a cukormentes és csökkentett cukortartalmú termékek piaca fokozatosan, de stabilan növekszik” – mondta el Keller Sándor, a Tutti Juice forgalmazójának, a Tutti Drink Kft.-nek a kereskedelmi igazgatója.
A vállalat a cukormentes termékcsalád bevezetése után új fejlesztéssel bővítette portfólióját: a Sweet Cherry ízesítésű koffeinmentes üdítőital valódi gyümölcslével és csökkentett cukortartalommal, természetes édesítőszer (sztívia) hozzáadásával készül. A piaci visszajelzések alapján úgy látják, a fogyasztói preferenciák eltérőek – vannak, akik a természetes cukrot részesítik előnyben, míg mások az édesítőszeres alternatívákat keresik. Kínálatukat úgy alakítják, hogy mindkét elvárásnak megfeleljenek. 
„Fogyasztóink döntéseiben az ízélmény továbbra is elsődleges szempont, a cukormentesség önmagában ritkán elegendő a választáshoz – különösen a mainstream szegmensben” – osztotta meg Keller Sándor, hozzátéve, hogy a megfelelő ízprofil és pozicionálás mellett ebben a kategóriában is komoly potenciál van; ezt több cukormentes termékük – például a Tutti Juice Görögdinnye vagy a KIWI – kiemelkedő teljesítménye is alátámasztja. Ugyanakkor azt tapasztalják, az egészségtudatosság erősödése ellenére sok fogyasztó számára a csökkentett cukortartalom is elegendő, mivel „ezt könnyebben illesztik be a napi étrendjükbe, különösen, ha közben nem kell kompromisszumot kötniük az élvezeti értékben”. 
Az íz mellett a márkahűség és az ár szerepét emeli ki: „a fogyasztók szívesebben választanak olyan márkát, amelyben megbíznak, és amely megfelelő ár-érték arányt kínál”. 
Ennek megfelelően portfóliójuk alakítása során a másik szempont, amire nagy figyelmet fordítanak, a vásárlók választását befolyásoló tényezők összehangja. „A siker kulcsa az, hogy a minőség, az ár és az egészségtudatos előnyök egyszerre találkozzanak” – árulta el Keller Sándor. 
Arra számítanak, a jövőben még hangsúlyosabbá válik majd az egészségtudatosság a vásárlói döntésekben, különösen, ha egyidejűleg az élvezeti érték – íz, frissesség, élmény – is magas marad. 
„Ennek megfelelően a termékfejlesztésekben a kihívás az lesz, hogy a funkcionalitás (pl. alacsony cukortartalom, hozzá­adott értékek) és az ízvilág egyensúlyban maradjon. Célunk, hogy olyan termékeket kínáljunk, amelyek nemcsak meg­felelnek ezeknek az elvárásoknak, hanem előre is mutatnak – ízben, összetételben és márkaélményben egyaránt” – ­foglalta össze a várható irányokat Keller Sándor. 

 

(TERMÉKMIX magazin – 2025. májusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT ELÉRHETŐ:

Tags: cukormentes termék, mentes termék
  • Előző cikk: Kettős nyomás alatt az állateledel-piac: Dráguló falatok, tudatosabb gazdik Előző
  • Következő cikk: Hazai gyártók új kihívások előtt: Fókuszban a magyar és hazai termékek Következő

Legfrissebb

Stühmer

Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrb…

2025.jún..16

Wolt

Owen Wilson lett a Wolt kampányarca

2025.jún..16

penny üzletbelső

Bővülő kínálat és rugalmas nyitva tartás: már készül a nyári…

2025.jún..16

Rossman

Két új felsővezető csatlakozott a Rossmannhoz – Szimeiszter …

2025.jún..13

OKSZ

OKSZ: Újabb boltbezárási hullámot indít el a Lázár-minisztér…

2025.jún..12

Copyright © 2019-2025. Termékmix. Minden jog fenntartva.
  • Médiaajánlat '25
  • Márka mögött
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Sütik
  • Adatkezelés
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Esemény
    • Üzletlánc
    • Kutatás
    • Általános
  • Ipar
    • Hírek
    • Személyi hírek
  • Magazin
    • Polc
    • Kereskedelem
    • Interjú
    • Marketing
    • Kutatás
    • Piac
    • Innováció
  • Külföld
    • Kereskedelem
    • Kutatás
    • Ipar
    • Trend
  • Újdonságok
 

"Süti" információ ezen a weboldalon

Azért, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk weboldalunkon. Ha továbbra is a beállítások változtatása nélkül marad a honlapon, azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, hogy minden "sütit" megkap a honlapján. Ha szeretné, bármikor meg tudja változtatni a cookie beállításokat. Viszont ez esetben nem tudjuk garantálni weboldalunk megfelelő működését.

Részletek...
Elutasítom Elfogadom