A sütési alapanyagok iránti kereslet jelentősen megnő a húsvéti ünnepek közeledtével. A gyártók és forgalmazók azon túl, hogy innovatív, széles kínálattal jelentkeznek, folyamatosan figyelik a piaci trendeket, hogy alkalmazkodjanak az egyre tudatosabb fogyasztói igényekhez. 

Garantált a minőség és az ízélmény
„A húsvéti időszakban továbbra is a hagyományos ízek és a ­klasszikus sütemények dominálnak, ugyanakkor egyre nagyobb az érdeklődés a látványos, trendi desszertek iránt” – fogalmazott Ocsovszki Ditta, a Dawn Foods Hungary Kft. channel managere. Mint ismertette, az egyik legnépszerűbb szezonális termékük a Répatorta keverék, amely évről évre kiemelkedő keresletet mutat. Emellett a pasztellszínek is előtérbe kerülnek, amelyekhez Aromapaszták széles választékát kínálják.
„Újdonságaink között szerepel a Yuzu Aromapaszta, amely a frissítő citrusfélék karakteres ízét viszi be a ­süteményekbe, krémekbe és bevonókba. Emellett kifejezetten a gyártók számára kínáljuk az Almapüré-koncentrátumunkat, amely ­széles körű felhasználási lehetőségeket biztosít, például ­almás táskák­hoz, zárt levelesekhez, galette des rois-hoz vagy fánkok töltelékeként” – ismertette a kínálatot.
Ocsovszki Ditta felhívta rá a figyelmet, hogy a ­szezonális sütemények iránti kereslet jelentősen megnövekszik ebben az időszakban, különösen a hagyományos, de modern csavarral újragondolt termékek iránt, ugyanakkor egyre nyitottabbak az új, kreatív megoldásokra, például prémium töltelékekkel készült süteményekre vagy egészségtudatosabb alternatívákra. „Ezekhez igazítva kínálunk olyan alapanyagokat, amelyek lehetővé teszik partnereink számára, hogy rugalmasan alakítsák ki saját szezonális termékeiket.”
A tapasztalat szerint a cukorcsökkentett és növényi ­alapú sütemények iránti kereslet tovább nőtt, különösen a fiatalabb generációk és az egészségtudatos vásárlók körében. Bár az árérzékenység továbbra is meghatározó tényező, a fogyasztók nem szeretnének kompromisszumot kötni a minőség és az ízélmény terén.
„Az idei húsvéti szezonban is több szálon támogatjuk termékeinket. Szezonális receptötletekkel és felhasználási tippekkel segítjük partnereinket, digitális csatornáinkon keresztül igyekszünk kiemelni a legfontosabb trendeket és termékinnovációkat. Emellett egyedi igényekre szabott konzultációkat és bemutatókat kínálunk partnereink számára.”

Széles portfólió az egészséges ünnepléshez
„A Rama márka több mint négy évtizede áll a sikeres sütés és főzés szolgálatában. A folyamatos innovációknak köszönhetően a Rama ma már széles termékportfólióval rendelkezik, amelyet évről évre bővítünk, hogy még inkább megfeleljünk a változó fogyasztói igényeknek” – ismertette a márkát Babják Zsolt, a Flora Food Group kereskedelmi ­vezetője.
– A klasszikus sütő- és csészés margarinok mellett kínálatunkban megtalálhatók 100%-ban növényi alapú vajalternatívák, növényi főzőkrém és habalap, illetve folyékony zsiradék is, amelyek kiváló megoldást nyújtanak a tudatos táplálkozás és az egyszerűbb konyhai felhasználás terén.”
„A Flora margarinok értékes Omega 3&6 zsírsav tartalmuknak köszönhetően a változatos és kiegyensúlyozott étrendhez járulnak hozzá. A ProActiv termékeink rendszeres fogyasztása pedig jó hatással van a koleszterinszintünkre. A Delma termékeink elsősorban jó ár-érték arányuknak és kellemes íz​üknek köszönhetik a népszerűségüket.”
A tapasztalat szerint az ünnepi időszakban jelentősen megugrik a sütőmargarinok iránti kereslet, a magyar vásár­lók ilyenkor az átlagos havi mennyiség közel kétszeresét szerzik be a NIQ adatai szerint. A csészés margarinok forgalma szintén növekszik, de valamivel visszafogottabb mértékben. Húsvétkor és ünnepi időszakokban általánosan is megfigyelhető a nagyobb, 400 g feletti kiszerelések iránti növekvő fogyasztói igény – tudtuk meg.
A Flora Food termékkínálatában a klasszikus Rama sütőmargarin mellett egyre népszerűbb a 100%-ban növényi alapú Rama Vajalternatíva. A termék különösen kedvező a tej- és laktózérzékenyek számára, hiszen vegán és gluténmentes.
A vállalat a növényi alapú alternatívák iránti kereslet növekedésére reagálva kínálja a Rama Crema hab- és főző­krémeket is (31%-os hab- és 15%-os főzőkrém), amelyek a sütés-­főzés legújabb ­innovációi közé tartoznak. Ezek a termékek ideális megoldást nyújtanak a glutén-, laktóz- és tejfehérje-érzékenyek, valamint a vegetáriánusok és vegánok számára, és tökéletes növényi alternatívát kínálnak a hagyományos tejszín helyett.
Babják Zsolt hangsúlyozta: a jeles ünnepek alkalmával, mint például a húsvét, az eladások nagymértékben növekednek, a szezonalitás majdnem annyira kiemelkedő, mint egy karácsonyi szezon esetében. A tavalyi évben a jelentős inflációs hatás ellenére a vásárlók a megszokott, megbízható termékeket és márkákat keresték, hiszen nem ünnepekkor akarnak kísérletezni új receptekkel vagy alapanyagokkal, a garantált eredmény a lényeg”. A húsvéti időszakban megnövekedett keresletre árakciókkal, szezonális termékajánlatokkal és fogyasztói nyereményjátékokkal készül a Flora Food.

Sikeres húsvét várható
„A tavalyi sikeres szezonhoz hasonlóan idén is erős keresletre számítunk a húsvéti időszakban” – tekintett előre Antal-Kutassy Csilla, a Dr. Oetker Kft. szenior termékmenedzsere. Mint mondta, a fogyasztói szokások folyamatosan alakulnak, és egyértelműen látható, hogy az online elérhető inspiráló receptek és videók hatására egyre többen fedezik fel a sütés örömét. A piacra jellemző, hogy nemcsak a hagyományos ­sütési alapanyagok, mint a sütőpor, ­vanillincukor és élesztő iránti kereslet marad magas, hanem a kényelmi termékek – például a leveles tészta – népszerűsége is töretlen. Antal-Kutassy Csilla megemlítette: a sütési kedv növekedése mellett a gazdasági helyzet is arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy előnyben részesítsék az otthon készült süteményeket, amelyek jellemzően kedvezőbb áron készülnek, mint a készen kapható alternatívák. „Örülünk, hogy az otthoni sütemény elkészítéséhez vásárlóink továbbra is a népszerű, jól bevált Dr. Oetker termékeket választják. Ennek támogatására egy lendületes tavaszi marketingkampánnyal készülünk.”

Nem csak finom, könnyű az elkészítése is
„A Tante Fanny egyik fő ­szezonja a húsvéti időszak, ami mindig kiemelkedő forgalmat generál, természetesen köszönhető ez annak a sok akciónak is, amikkel ezen időszak alatt támogatjuk a márkát. Reméljük, hogy az elmúlt időszak egyre növekvő inflációs hatása nem, vagy csak ­mérsékelten fog látszódni az idei húsvétkor” – fogalmazott Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.
Mint ismertette, a márka fő terméke, a leveles tészta mellett az ünnepi szezonban a vásárlók előszeretettel választják a kelt tésztát, ami tökéletes kalács, túrós batyu vagy babka készítéséhez. Másik kedvelt termékük a vajas-élesztős leveles tészta.
„Mindemellett úgy látjuk, ebben a szegmensben is egyre erősebben jelentkezik a tudatos fogyasztói magatartás és a speciális, egészségesebb termékek iránti igény, így kínálatunkban elérhető Tante Fanny teljes kiőrlésű leveles tészta, tönkölyös leveles tészta és tönkölyös pizzatészta is” – tette hozzá.
A brand manager hangsúlyozta, a Tante Fanny igen széles portfólióval rendelkezik, amelyből a fogyasztók előszeretettel választják a Tante Fanny friss, hűtött leveles tésztát, élesztős-vajas leveles tésztát, teljes kiőrlésű leveles tésztát, a kelt tésztát vajjal és a linzer-, vagy quiche tésztát a húsvéti időszakban.
„Gyakran mondjuk, hogy a Tante Fanny tésztákból készült ételeknek csak a képzelet szabhat határt, ami maximálisan igaz is. Játszi könnyedséggel tölthetjük, csavarhatjuk, szórhatjuk meg különböző feltétekkel a termékeket, a végeredmény biztos nem fog csalódást okozni! A márka szlogenje is ezt mutatja: Fannytasztikusan egyszerű!”
A Tante Fanny weboldalán, Facebook és Instagram oldalain folyamatosan találkozhatnak a követők aktuális, szezonalitáshoz illő receptekkel és sütéshez, főzéshez kapcsolódó tippekkel. „Hírlevél feliratkozóink pedig első kézből értesülhetnek az újdonságokról. Ezen felül az ünnepi időszakban kiemelt influencer kampányaink lesznek és egy kis nyereményjátékkal is készülünk majd” – ­mondta Müller Zita.

A trendekhez is igazodik a kínálat
Gangel András, az m-Gel Hun­gary Kft. fejlesztési üzemvezetője megemlítette: széleskörű termékpalettájukból az év elején a fánk- és a palacsintakeverékek, hozzá kapcsolódóan a töltelékek, lekvárok és ezeknek a legkülönbözőbb változatai iránt nő meg a kereslet. Ezt követően a húsvétra készülve a kelttészta-keverékek és édességhez valók a keresettebbek, de a sós variációk is egyre népszerűbbek.
Mint mondta, a fogyasztók általában a kisebb kiszerelé­seket részesítik előnyben, azonban, ha valami beválik, ­akkor szívesen vesznek nagyobb kiszerelést a jobb ár-érték arány miatt. Az ipari felhasználók, üzemek pedig egyértelműen a leggazdaságosabb, legkevésbé környezetszennyező csomagolást favorizálják.
„Tavaly karácsonykor elindult a dubaji csoki-őrület, ami egyértelműen kitart a különböző desszertekben és fagylaltokban is. Ezzel párhuzamost a pisztácia-alapanyagok is egyre keresettebbek, mi is kínálunk hozzáadott cukor nélkül készült vagy vegán pisztáciakrémet. Mindemellett hozzá lehet jutni pisztácia öntethez és a 100% natúr pisztáciapéphez is – hozta szóba a piacot uraló trendeket Gangel András. – Készítettünk funkcionális pektinnel dúsított narancslekvárt, amelyben a pektin mennyisége többszöröse a megszokott értéknek és a szervezetben kifejtheti jótékony élettani hatásait. Ezen kívül vannak még favoritok, hiszen a fogyasztók nemcsak szeretik, de várják is az újdonságokat.”
Mint hozzáfűzte, a trendek az ízek és az állagok körül forognak, mellettük meghatározó a formavilág. „Elég komoly változásokat tapasztalhatunk akár a péksütemények terén is. Globalizálódik a világ, és egy-egy jó specialitás a világ bármely tájáról hamar visszaköszön a mindennapjaink­ban, ­illetve kedvenc vendéglátóhelyünkön.”
A húsvéti szezonban néhány multi láncnál jelentkeznek ­akciókkal és új termékekkel, emellett az ünnephez kapcsolódó termékek esetében is van egy-két újdonság tervbe véve. „Egész tavasszal rendezvényeken mutatjuk be az újdonságokat és az aktuális trendeket, így a Csak a Mentes Húsvéti Fesztiválon (április 12-13.) 20% kedvezményt biztosítunk termékeinkből” – egészítette ki a fejlesztési üzemvezető.

Szélesedő termékkínálattal
„A König-Units Kft. által forgalmazott termékek között több – Magyarországon már jól ismert és bevezetett – márka­név is megtalálható, melyek az ünnepi sütés-főzés elengedhetetlen hozzávalói. Ezek közül is az egyik legfontosabb a Hulala és Gran Cucina termékcsalád, mely habalapok, habsprayk és főzőkrémek széles választékát kínálja háziasszonyoknak és professzionális felhasználóknak egyaránt” – mondta Káposztás István, a König-Units Kft. értékesítési igazgatója.
„Emellett kiemelt termékünk az Effekt 42 g-os élesztő, továbbá a Naturale Vegán kókuszolaj alapú vajhelyettesítő készítmény, amely tökéletes alternatívája a vajnak, ezáltal kiválóan használhatók sütéshez, tészta- és süteménykészítéshez” – egészítette ki.
Az élelmiszerforgalmazó portfóliójának jelentős ­részét képezik a különleges sajtok, melyek ma már kedvelt, sőt meghatározó alapanyagoknak tekinthetők. Egyre elterjedtebb a cheddar, mozzarella, márványsajt felhasználása a sajtot tartalmazó recepteknél. „Cégünk termék­palettáján ­kiemelt helyet foglalnak el ezen sajtfélék. Múlt év végén ­lakossági kiszerelésben is beléptünk a ­reszelt sajtok piacára, széles palettát kínálunk a hagyományos típusoktól a különleges sajtokig.”
Mint megtudtuk, a ­húsvéti szezonban a legnagyobb ­volument a tömbsajtok generálják, valamint a klasszikus, rózsaszínű Hulala növényi habalapanyag 200 ml és 500 ml kiszerelései.
Az értékesítési igazgató megemlítette, hogy a fogyasztói igények változását követve múlt ősszel az alapanyagok vonatkozásában megkezdték többek között a Liana gluténmentes lisztkeverékek forgalmazását. Ez a termékcsalád gluténmentes, valamint búzamentes alapanyagokat tartalmaz.
„A jelen gazdasági körülmények eredményeképpen a lakosság igyekezett racionalizálni a költéseit. Biztató jeleket látunk arra vonatkozólag, hogy a forgalom ­mennyiségi növekedésével együtt a fogyasztók márkahűsége is újra ­erősödni fog” – fogalmazott a jövővel kapcsolatban.
Idén nem csupán hagyományos ár-akciókkal, hanem kifejezetten a vásárlásra ösztönző ajánlatokkal is készül a König-Units Kft. „Ezenkívül a Lazur márványsajt, valamint a Naturale Vegán termékünkre koncentrálva digitális/social hirdetési kampányt indítunk, továbbá a felhasználásukhoz kötődő receptvideókkal támogatjuk értékesítésüket a legforgalmasabb gasztro oldalak segítségével” – egészítette ki.

Nő a félkész sütési alapanyagok népszerűsége
„Az otthoni süteménykészítés népszerűsége továbbra is jelentős, különösen az olyan ünnepi időszakokban, mint a húsvét, amikor a fogyasztók kifejezetten keresik a ­minőségi és megbízható alapanyagokat” – osztotta meg Horváth Adrienn, a TUTTI Élelmiszeripari Kft. marketing­vezetője. Vásárlóik számára ezt szeretnék biztosítani változatos termékkörükkel, amely elemei mind az otthoni, mind a professzionális sütéshez ideálisak. A húsvéti időszak során nagy népszerűségnek örvend a TUTTI Holland Kakaópor nevű termékük, amellyel hamarosan a televízióban is megjelennek, valamint a különböző ízesítésű pudingporok, a tejszínhab- és tejporok, amik „a hagyományos húsvéti sütemények, torták és desszertek elengedhetetlen részei”.
Tapasztalataik szerint egyre keresettebbek a gyors és egyszerű megoldást kínáló félkész sütési alapanyagok is, amelyek a házias jelleget megőrizve segítenek időt spórolni. „Az ilyen termékek legnagyobb előnye, hogy kevesebb előkészületet és tervezést igényelnek, miközben biztosítják a sikerélményt a kezdő és gyakorlott sütők számára is. A TUTTI Sweety – édes fogások termékcsaládja is pontosan ezekre az igényekre ad választ, modern megoldásokat kínálva az ünnepi és hétköznapi édességek elkészítéséhez” – ­mondta el Horváth Adrienn. Szintén növekszik a népszerűsége az egészségtudatos, csökkentett cukortartalmú, természetes összetevőket tartalmazó alapanyagoknak, amihez a folyamatban lévő termékfejlesztéseikkel is igazodnak.
„Nem mehetünk el a kakaó világpiaci helyzete mellett sem, hiszen a kakaó ára az utóbbi hónapokban történelmi csúcsra emelkedett, ami a globális termelési problémák, éghajlati nehézségek és megnövekedett kereslet következménye. Ez a TUTTI számára (is) komoly kihívást jelent, ugyanakkor továbbra is elkötelezettek vagyunk amellett, hogy elérhető áron biztosítsuk a megszokott magas minőséget, különösen a Holland Kakaópor esetében” – ismertette a marketingvezető.
Miközben a vásárlók akár már kezdőkként is szeretnének kreatív, látványos süteményeket készíteni, nagy figyelmet fordítanak az ár-érték arányra is. Horváth Adrienn szerint „a fogyasztók ezeknél a termékeknél egyszerre árérzékenyek és márkahűek, hiszen miközben figyelik az árakat, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben, a minőségre és a bevált, megbízható márkákra is nagy figyelmet fordítanak. Keresik a biztos pontokat a bizonytalanságban. Különösen ­ünnepi alkalmakra, mint a húsvét, a vásárlók tudatosan választják a jól ismert, biztos minőséget képviselő márkákat, így a TUTTI termékeit is”.
Az ünnepre újdonsággal is készülnek: „a TUTTI Sweety – édes fogások sorozat modern, kreatív és ­gyorsan el­készíthető desszertalapokat kínál a vásárlók számára” – mutatta be a termékcsaládot a marketing­vezető. Ennek megjelenését a bolti akciók és kihelyezések mellett digitális kampányokkal, például receptötletekkel és tála­lási javaslatokkal is támogatják. Ennek jelentősége kiemelkedő, mivel meglátásuk szerint „a fogyasztók elsősorban a közösségi média platformokról, mint a Facebook, Instagram és TikTok, valamint gasztroblogokról, YouTube csatornákról és ­receptmegosztó oldalakról tájékozódnak, amikor sütési alapanyagokat vagy recepteket keresnek”, de emellett az influenszerek tartalmai, ajánlásai is befolyásolják a vásárlást.

Különböző feldolgozottságban
„Húsvétkor a karácsonyi szezonhoz hasonlóan megnő a kereslet a dióbél különböző formáira, így elsősorban a csemege dióbél, a negyedes/nyolcados dióbél, illetve a hőkezelt darált dió keresett” – mondta lapunknak Engelhardt Ádám, az Engelhardt Dióbirtok tulajdonosa.
Mint megtudtuk, a húsvéti szezonra elsősorban a diótermelő és feldolgozó cég B2B partnereinél, cukrászatoknál, sütőipari cégeknél nő meg az igény, akik a feldolgozottság különböző formáiban lévő dióbelet keresik akár egészben, akár aprított, darált, vagy hőkezelt formában. Jellemző, hogy a héjas dió piac az október-december időszakra limitálódik.
Mint mondta, a dió termelője­ként és feldolgozójaként a kiszereléseket az ügyfelek igényeihez szabják, a jellemzően ipari partnerek a nagyobb kiszereléseket keresik.
„Szerencsére egyre több ügy­felünknél látjuk, hogy nem feltétlenül azért fogyasztanak több diót, mert olyan volumenben nőtt az átlagos forgalmuk, hanem azért is, mert a jó minőségű alapanyagot stabilan szolgáltató beszállítóra támaszkodva ­egyre több diós terméket kezdenek készíteni, és erre a ­vevőik is pozitívan reagálnak” – említette.
Az árérzékenységgel kapcsolatban megemlítette, a ­piacra jellemző, hogy kettévált a diót felhasználók piaca: „azokra, akiknek csak az ár számít, és a mindenkori legolcsóbb diót vásárolják, íztől és minőségtől függetlenül, illetve ­azokra, akiknek fontos a konstans, kiszámíthatóan jó íz, illetve az áru héjmentessége – utóbbiak a mi partnereink. A diót sokáig luxusterméknek tekintették, de az utóbbi években a mi megélésünk alapján ez egyre kevésbé igaz – az elmúlt négy évben nagyker dióbél áraink mindössze 11%-kal emelkedtek, 52%-os kumulatív infláció mellett, – reálértéken tehát egyre olcsóbb a dió.”
Engelhardt Ádám szerint mivel a legtöbb termelőnél jelentkező minőségi problémák miatt a magyar dió ­mostanra szinte teljesen kifogyott az országból, náluk viszont még körül­belül 3 hónapig várhatóan kitartanak a készletek, ezért nem készülnek semmilyen extra promócióval az idei tavaszi szezonra.”

Főzéshez, sütéshez, grillezéshez is ajánlható
Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere szerint az olívaolaj egy egész évben keresett kategória, de az ünnepekkor és a nyári időszakban tapasztalható megnövekedett kereslet.
„A Bertolli magyarországi kínálatában elérhető az Originale extra szűz olívaolaj, amiből létezik spray verzió is, valamint termékeink körében megtalálható még a Cucina és a Cucina Delicate olívaolaj. A Bertolli Originale extra szűz olívaolaj gyümölcsös zamata és harmonikus íze kiválóan passzol saláták­hoz, zöldségekhez és hideg ételekhez. A Bertolli Cucina olívaolajat grillezéshez és sütéshez ajánljuk, ugyanis 220°C-ig hőálló. Alkalmas halak, húsok és zöldségek elkészítéséhez, ideális főzéshez, különösen bő olajban történő sütéshez és sütemény sütéshez, mivel megőrzi az ételek eredeti ízét” – ismertette a terméket. Hozzátette, a Cucina és Cucina Delicate hevíthető olívaolajok pedig kiválóak az ünnepi ételek elkészítéséhez, ha valaki egészséges alternatívát keres.
Bár a Bertolli kínálatában elérhető literes és két literes kiszerelés is, mégis a kisebbek, a 250 ml, 500 ml, 750 ml termékek iránt nő meg a kereslet. Ennek fő oka az elmúlt 2 év drasztikus áremelése, ami nemcsak a Bertollit, hanem a teljes olívaolaj-piacot érintette.
Müller Zita ­megemlítette, hogy sajnos az elmúlt 2 évben számos kihívással szembesült az olívaolaj-piac, a legnagyobb problémát a jó minőségű terméscsökkenés okozta. A leg­nagyobb termelő országokat erősen sújtotta a szárazság és az aszály, ­pedig a jó minőségű olívabogyóhoz elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű eső. „Szerencsére az idei évet egy árcsökkentéssel tudtuk kezdeni, ugyanis a tavalyi szüret már sokkal jobb termést eredményezett.”
A Bertolli számos újdonsággal készül idén, a spray termékek számának bővítése mellett egy újfajta olívaolajat is készül piacra dobni – tudtuk meg. „Az ünnepek idején és a nyári szezonban folyamatosan találkozhatnak akciókkal a fogyasztók, valamint közösségi oldalainkon igyekszünk hasznos tippeket és recepteket megosztani, amikből követőink edukálódhatnak és ötleteket meríthetnek” – mondta a brand manager.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2025. márciusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT: