A Dymol Kft. már az 1980-as évek óta jelen van a magyar piacon, elsősorban a háztartás- vegyipar területén. Azóta a 100 százalékban magyar tulajdonban lévő vállalat termékeinek portfóliója folyamatosan és dinamikusan nő, sőt azon kevés cégek közé tartozik, amelyek a pandémia kirobbanása idején rekordeladásokat produkáltak. Molnár Csilla ügyvezető a cégről, termékeikről, és a tisztítószerpiac múltjáról és jövőjéről is beszélt.

» Az Ön tapasztalatai alapján hogyan változott a vegyipar és a tisztítószerek világa a cég létrejötte óta?
A cég családi vállalkozásként indult 1982-ben egy garázsban Szilasi Vegyi Gmk néven. Ekkoriban még csak autóápolási termékeket gyártottunk, és ezekkel hódítottuk meg a korai magyar piacot. A háztartás-vegyipari termékek gyártásába 1986-ban vágtunk bele – ekkortól már mosogatószert, ablaktisztítót, légfrissítőt és bútorápolót is gyártottunk. Azokban az időkben még sokkal kevesebb választék volt a magyar piacon, ezek viszont mind jó minőségű termékeknek számítottak, ugyanis létezett egy magyar szabvány, ami meghatározta, hogy milyen minőségű cikkek kerülhettek az üzletek polcaira. Ennek alapján csakis jó vagy annál jobb minőségű terméket engedtek piaci forgalomba hozni. Ez Magyarország Európai Uniós csatlakozásával megszűnt, és azóta mindenféle minőségű termék megtalálható a piacon (így silányabb termékek is).
Ma már a döntő tényező abban, hogy ki milyen tisztítószert szeretne megvásárolni, az, hogy mit engedhet meg magának anyagilag. A mi cégünk azonban a minőségben hisz, ezért mi folyamatosan egyre jobb termékeket gyártunk és kínálunk a fogyasztóknak.
A tapasztalatunk azonban azt mutatja, hogy a fogyasztók megveszik a silányabb tisztítószereket is, mert azt gondolják, hogy ez az olcsóbb, és csak ­ezeket engedhetik meg maguknak. De ha valaki kiszámolná, hogy hány ilyen olcsóbb termékre költi a pénzét, és ezzel szemben mennyibe kerülne, ha egy jobb minőségű terméket választana, rájöhetne, hogy jobban jár, ha inkább a picivel drágábbat veszi.
Nekünk az a célunk, hogy olyan terméket adjunk, ami ár-érték arányban a legmegfelelőbb.

» A háztartásvegyi termékek piacán mi a ­vásárlói preferencia? Mennyire jellemzi a vásárlókat a márkahűség, ha takarításról van szó?
Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók alapvetően márkahűek, tehát amivel meg vannak elégedve és bevált a számukra, azt fogják venni a továbbiakban is, többségük ugyanis nem szeret kísérletezni. Kialakult azonban már egy olyan réteg is, amelynek a tagjai ­ezzel szemben szívesen variálják az adott kategória (így a tisztítószerek) termékeit, de ezt általában nem maguktól teszik, hanem az influenszerek ajánlására. Ez főleg a fiatalabb generációra igaz.
Az idősebbek továbbra is márkahűek, és azt választják, amit a leginkább hatékonynak vélnek az adott területen. Nehezebb időkben viszont hajlandók váltani az olcsóbb, középkategóriás termékek felé, és szerintem pont az ilyen időszakokban tudjuk megtartani a vásárlóinkat, vagy akár újabbakat nyerni.

» Mennyiben különböznek a mostani és a korábbi generáció takarítási szokásai, és mennyiben tér el egymástól a generációk termékválasztása a tisztító­szerek vonatkozásában?
Régen, amikor én még gyerek voltam, évente volt két nagytakarítás, a tavaszi (a húsvét előtt) és az őszi (ez utóbbi akár a karácsony előtti adventi időszakra is kitolódhatott), amikor az otthonokban mindent alaposan áttisztítottak. Azonban a fiatalokra ez az időszakos alaposság ma már nem jellemző, nem igazán éreznek késztetést arra, hogy a pincétől a padlásig mindent teljesen kitakarítsanak. Természetesen ők is igényesek, és rendet tesznek a maguk portáján, de nem olyan szinten, mint ami a régebbi időkben divat volt.
A mai felgyorsult világot és a fiatalabb generációt inkább a „gyorsan túllenni rajta” módszere jellemzi. Ők tehát az ennek megfelelő eszközöket és takarítószereket keresik a boltok polcain. Fontos számukra egyrészt az, hogy kevesebb holmi legyen az otthonukban, és ezáltal könnyebben is lehessen takarítani, ezért az egyszerre több mindenre használható, úgynevezett univerzális termékeket vásárolják meg.
Röviden tehát elmondható, hogy a tisztítószerekben is az egyszerűséget és a gyorsaságot keresik, azaz, hogy minél hamarabb maguk mögött tudhassák az otthonuk kitakarítását.
Nagyrészt igaz, hogy az univerzális tisztítószerek betöltik a több mindenre alkalmas szerepüket. Ezek azonban inkább az általános, mindennapi takarításra jók, azaz az üveg, a padló és egyéb felületek tisztítására. Viszont vízkőoldásra már nem alkalmasak, ahogy a zsírosabb edények elmosogatására sem.

» Melyik a Dymol Kft. legkeresettebb márkája és terméke?
Egyértelműen a Dymosept fertőtlenítő és tisztítószerek a legnépszerűbb termékeink, mi ezekből adunk el a legtöbbet. De van egy toplistánk is a termékeink vonatkozásában. A legrégebbi és szintén nagyon keresett termékünk a Kata márka alatt futó ablak- és felülettisztítónk. Pont emiatt hagytuk meg ezt a márkaelnevezést, hiszen ez az 1980-as évek óta létezik, és a mai napig keresik is a vevők. Népszerűségük annak köszönhető, hogy az áruk és a hasznosságuk optimális – tökéletesen ellátja azt a funkciót is, amit egy drágább termék, de kedvezőbb áron.

» Mennyire tör előre az öko tisztitószerek piaca, és ez milyen hatással van az Önök termékeire?
Tapasztalatom szerint lassabban tör előre ez a terület, mint az indokolt lenne. Viszont az is tény, hogy ez már látható tendencia, de ma még nem beszélhetünk forradalmi hatásról, ami miatt máról holnapra hatalmas változások generálódnának a tisztítószerek piacán.
Egyébként mi hamarosan a piacra dobunk három új terméket, ezek eco-label minősítésű tisztítószerek: egy ablaktisztító, egy univerzális tisztítószer és egy szanitertisztító. Próbáltuk ezekkel azt a kategóriát lefedni, ami az általánosabb, mindennapi használatra alkalmas termékeket jelenti.

» Hol vannak jelen a termékeikkel?
Termékeink megtalálhatóak az Auchan, a Spar üzletekben, de olyan magyar hálózatokban is, mint a Goodsmarket, az EcoFamily, és a legtöbb diszkontáruházban egyaránt. Nekünk sokkal több termékünk van kinn a nagykereskedéseken keresztül, mint a nagy áruházláncokon. Az ipari tisztítószereinket főleg takarítócégek vásárolják.

» Milyen mértékben vásárolnak a fogyasztók közvetlenül Önöktől, mint gyártótól?
Webshopunk idén szeptemberben lesz 1 éves, és egyre népszerűbb, ahonnan folyamatosan növekszik a vásárlások száma. De a webshopoknak is az a lényege, hogy ismertté kell tenni, tehát jelentős marketingmunkát igényel, csak így tud igazán működőképes maradni. Én eleinte azért nem tudtam eldönteni, hogy mennyire lesz népszerű a webshopunk, mert a mi termékeink zömében nehezek, és így a szállítási költség is magasabb egy-egy rendelésen.
Tapasztalatom szerint az emberek már rájöttek arra, hogy érdemes nagyobb tételben rendelni online, mert az gazdaságosabb. De olyan is gyakran előfordul, hogy a szomszédok összefognak és több háztartásra adnak le egy rendelést.
Kellemes meglepetésként ért a webshop vártnál nagyobb sikere, és a jövőben ennek továbbfejlesztését is tervezzük. Egyébként jellemzően inkább a fiatalabb korosztály használja a webshopokat, az idősebbek a technológiai fejlődés dacára is inkább a hagyományos üzleteket részesítik előnyben, főleg, mert több idejük van.

» A WELL Cosmetics márkájuk a kozmetikumok gyűjtő­márkája. Honnan jött az ötlet, hogy ebbe az irányba is nyissanak?
Ebben a kategóriában inkább a folyékony s­zappanjaink a slágerek, ezek hozzák a legnagyobb forgalmat, de tény, hogy van tusfürdőnk és samponunk is. A WELL Cosmetics márkát egyébként vevői kérésre hoztuk létre, és ezzel is igyekeztünk megfelelni a fogyasztói igényeknek, elvárásoknak. De a legtöbb fejlesztésünknek is ez a kiindulópontja.

» Ha jól gondolom, a cég a folyamatos fejlesztésben, az innovációban hisz. Mi lesz ennek az iránya az elkövetkező évek során?
Elsősorban a csomagolás terén igyekszünk fejleszteni, hiszen a környezetvédelem miatt ez szinte alapkövetelménnyé vált. Viszont a koncentrátumok vonatkozásában is igyekszünk fejleszteni, mi ugyanis egyre kevesebb túlzottan felhigított terméket hozunk forgalomba, hiszen a víz már eleve minden háztartásban megtalálható. Sőt, a webshopban is egyszerűbb egy árut kisebb kiszerelésben (például egy literes adagban) megvenni, amit majd mindenki felhígít magának otthon. Azt azonban még nem tudom, hogy ezt mennyire fogják szívesen fogadni a vevők.
Tény, hogy hazánkban ma még mindig rengeteg 4 literes öblítőt adnak el, annak ellenére, hogy már ezek koncentrátumként is kaphatóak. Sajnos az is igaz, hogy hiába van egyre több környezetvédelmi kezdeményezés már a háztartási termékek piacán is, mivel az ilyen termékek óhatatlanul is drágábbak, a fogyasztók többsége ­továbbra is az olcsóbb (és így akár környezetszennyezőbb) termékeket vásárolja meg. Én úgy gondolom, hogy meg kell ­győzni az embereket arról, hogy sokkal jobban járnak, ha a koncentrátumokat választják és használják.

» Az elmúlt évek során egyre inkább teret nyert a robotizálás, automatizálás és a mesterséges intelligencia. Ez hogyan jelenik meg az önök cégénél?
A Dymol vállalat folyamatosan fejlődik, a gyártás területén is, és én magam is szinte napi szinten járok utána annak, hogyan tudjuk az ilyen újfajta technológiákat beépíteni és felhasználni, mert nagyon hasznosak.
A robotizálást és a mesterséges intelligenciát is a gyártás, az adatok kielemzése és az optimalizálás terén tudjuk hasznosítani, de az utóbbit a marketing területén is. Ezek a technológiák szerencsére még a cég profitabilitásához is nagymértékben hozzájárulnak, hiszen rengeteg pénzt, költséget lehet ezeknek köszönhetően megspórolni.

» Hogyan tudnak megbirkózni a jelenlegi ­gazdasági nehézségekkel, amiket az infláció és az árnövekedés generált, mik a legnagyobb nehézségek a cég életében jelenleg?
Az inflációt a mi cégünk is eléggé megszenvedi. Leginkább tavalyelőtt szembesültünk azzal, hogy szinte napról napra emelkedtek az árak. Ez egy nagyon kemény időszak volt számunkra, de gondolom a vevőknek is, hiszen ők is szembesültek vele a termékárakban. Ezért is annyira lényeges, hogy a cég tudjon optimalizálni, hogy ne kelljen mindenáron árat emelni.
Az infláció viszont mind a mai napig hatással van a cégünkre. A vegyiparban elég nagy az árfolyamkitettség, mivel a legtöbb vegyi alapanyag euró-alapú, és nekünk nincs annyi euró bevételünk, hogy az lefedje az igényeket. Tehát az árfolyamingadozás szintén megnehezíti az életünket. Egyébként a pandémia időszaka, főleg annak kirobbanása számunkra rekordeladásokat produkált, hiszen akkoriban mindenki fertőtlenítőszereket akart vásárolni.

» Előnyt vagy hátrányt jelent, hogy magyar a cég?
Én érdemben sem előnyét, sem hátrányát nem látom, hogy a cégünk tisztán magyar. Az Európai Uniós támogatások nagyrészt területspecifikusak. Így teljesen mindegy egy adott cég tulajdonosi összetétele. Mivel mi Pest vármegyében vagyunk, ami a Közép-Magyarországi régióhoz tartozik, így ez egy kevésbé támogatott terület. Egyébként az elhelyezkedésünk a munkavállalók megtalálása szempontjából is inkább hátrányt jelent, a főváros közelsége miatt.

 

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. szeptemberi szám)