A sörpiac folyamatosan változik: a kézműves főzdék harcot vívnak a nagy gyártókkal, miközben merész új ízek robbannak be a piacra. Az alkoholmentes sörök népszerűsége megállíthatatlan, a fenntarthatóság pedig már nem csupán elvárás, hanem túlélési stratégia. ikkünkben felfedezzük a legfrissebb hazai és nemzetközi sörtrendeket!
Növekedés és megújult Friss 0,0% a Borsodi Sörgyárnál
A hazai sörpiac az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül. A sörkínálat folyamatosan bővül, nemcsak a core szegmensben, hanem a prémium vagy az ízesített termékeket kedvelők is megtalálhatják az ízlésviláguknak leginkább megfelelő söröket.
Ezt támasztják alá a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai is, mely szerint 2024-ben ismét növekedési pályára állt a sörpiac és a Borsodi Sörgyár is ennek a trendnek megfelelő tapasztalatokról számolt be. „A sörfogyasztás tavalyi évi közel három százalékos növekedése, úgy gondolom, hogy a teljes szektor számára örömhír” – mondta Spiegel György, a Borsodi Sörgyár marketingigazgatója. A gazdasági körülményeket tekintve a kihívások folyamatosak, ugyanakkor bizakodóan tekint a szakember az idei évre. Úgy véli, hogy az elmúlt évek tudatos munkája és a 2024-ben elért eredmények stabil alapot adnak 2025-ben is az építkezéshez.
A retail és a HoReCa szektor is folyamatosan változik, a Magyar Sörgyártók Szövetsége adatai alapján egyre nagyobb népszerűségnek örvend a csapolt sör, amelynek hordós (KEG) kiszerelése tavaly 2%-os forgalomnövekedést mutatott. A sörpiac egyik legmeghatározóbb trendje továbbra is a prémiumizáció, amelyet mind iparági tapasztalatok, mind a szövetség teljes hazai piacra vonatkozó adatai igazolnak. A szuperprémium sörök forgalma 7%-kal nőtt, míg a prémium kategória 4%-os emelkedést mutatott. Ezzel szemben a középkategória stagnált, míg a legnagyobb visszaesést a gazdaságos termékek szenvedték el. A legnépszerűbb kiszerelés továbbra is a dobozos sör, és ezt a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai is alátámasztják, hiszen ennek a csomagolásnak az aránya tavaly elérte a 72 százalékot a magyar sörforgalomban.
A sörgyártók sem tudtak kibújni az infláció hatása alól, ezt a Magyar Sörgyártók Szövetségének előző évekre vonatkozó forgalmi statisztikái is alátamasztják. Ugyanakkor az adatok arról is tanúskodnak, hogy a sörivók jellemzően az általuk kedvelt márkákat fogyasztják. „Azaz a hazai fogyasztók továbbra is a minőséget keresik, mi pedig örömmel szolgáljuk ki ezt az igényt” – tette hozzá Spiegel György.
„Egyrészt azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók jellemzően egy márkakosárból válogatnak, de szép számmal vannak olyan sörkedvelők is, akik egyre nyitottabbak az újdonságokra. Ugyanígy az árérzékenység is megfigyelhető a fogyasztók körében, de azok, akik a kedvezőbb ár miatt éppen más termék mellett döntenek is, jellemzően a preferált márkáik között váltanak. Az elmúlt, magas infláció jellemezte időszak is azt igazolja, hogy a fogyasztók márkahűek, ugyanis a legnagyobb forgalomcsökkenés éppen a gazdaságos sörök kategóriájában jelentkezett, míg a szuper- és prémium szegmens részesedése növekedni tudott” – nyomatékosította Spiegel György.
A prémiumizáció mellett, ami az utóbbi évek egyik legmeghatározóbb trendje a sörpiacon, folyamatosan növekszik az alkoholmentes termékek és egyébként a funkcionális italok iránti kereslet is. „Tapasztalataink azonban azt is mutatják, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak és próbálnak ki új termékeket. A teljes piac tekintetében nem rendelkezünk adatokkal, a saját portfóliónkon belül, mennyiség szempontjából, a Borsodi termékek részesedése a legnagyobb. Ahogy a forgalom, úgy a sörtípusok kapcsán is igaz, hogy megfigyelhető bizonyos szezonalitás. A nyári meleg beköszöntével jellemzően emelkedik a könnyen fogyasztható, könnyedebb ízű, ízesített, alkoholmentes és alacsony kalóriatartalmú sörök iránti kereslet” – emelte ki a marketingigazgató.
2024-ben a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai alapján a legnagyobb arányú, 24 százalékos növekedést az ízesített, alkoholmentes sörök könyvelhették el. Bár jóval szerényebb mértékben, de tavaly az ízesítetlen alkoholmentes kategória is növekedni tudott, míg az alacsony alkoholtartalmú, ízesített sörök iránti kereslet tovább csökkent.
A Borsodi Sörgyár marketingigazgatója is hasonló tapasztalatokról számolt be, miszerint a vásárlói szokások változásával nemcsak a minőségi sörök iránti kereslet növekszik, hanem az egészségtudatosság is egyre nagyobb szerepet kap. Ennek következtében fokozódik az érdeklődés az alkoholmentes és funkcionális termékek iránt. A folyamatosan változó fogyasztói igények újításokra ösztönzik a sörgyártókat.
A generációk fogyasztási szokásait elemezve azt tapasztalják, hogy „a hagyományos, alkoholos sörök kedvelői között arányaiban több a férfi, míg az alkoholmentes és ízesített sörök esetében a női fogyasztók száma is jelentős. A fiatalabb korosztály szintén nyitottabb az alkoholmentes és ízesített italok iránt. Ugyanakkor valljuk, hogy mindenkinek más a preferenciája, ezért arra törekszünk, hogy folyamatosan bővülő termékpalettánkból mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelőt”.
A Borsodi Sörgyár idén is izgalmas újítással várja a sörszezont. Az egyik legnépszerűbb alkoholmentes márkájuk teljes megújuláson megy keresztül: a termékcsalád neve mostantól egyszerűen „Friss 0,0%”, míg az arculata is friss, modern külsőt kap. Bár a csomagolás és az összetétel módosul, a megszokott minőség és ízvilág változatlan marad. A Friss 0,0% italok mostantól sörélesztő nélkül készülnek, így malátaitalként folytatják pályafutásukat. Emellett a termékcsalád egy új, különleges taggal bővül: 2025 tavaszától elérhető lesz a gránátalma-meggy ízesítésű, alacsony kalóriatartalmú Friss 0,0%. Ez a frissítő ital a két gyümölcs tökéletes harmóniáját kínálja, édes és enyhén fanyar ízzel. Édesítőszer nélkül készül, és 65 mg természetes eredetű koffeint tartalmaz – ami körülbelül egy csésze presszókávénak felel meg. A marketingigazgató kiemelte, hogy a sörpiaci és fogyasztói trendeket folyamatosan figyelemmel kísérik, és kínálatukat ezekhez igazítják, anélkül hogy kompromisszumot kötnének az íz és a minőség terén. Egyre nagyobb a kereslet az alkoholmentes italok iránt, illetve növekszik az igény az alacsony kalóriatartalmú és természetes összetevőkből készült termékekre. A Friss 0,0% bevezetése válasz erre a trendekre.
Nemcsak a termékfejlesztéssel készülnek a fogyasztók számára. „Idén is számos aktivitással és együttműködéssel készülünk, melyek között nagy értékű nyeremények is lesznek – de hogy pontosan mikor és mivel, az maradjon meglepetés!” – tette hozzá Spiegel György.
Összességében a szakember úgy látja, hogy a fogyasztók árérzékenyek, és ugyan egy-egy kedvező ajánlat hatással lehet a márkaválasztásukra, de jellemzően csak a preferált márkáik között mozognak. Bár az árkedvezmények és promóciók rövid távon befolyásolhatják a piacot, a Borsodi Sörgyár bízik abban, hogy egy hosszú és napsütéses nyár ösztönzi majd a sörfogyasztást.
Olasz életérzés HEINEKEN-stílussal
A HEINEKEN Hungária Zrt. nem csupán követi, hanem aktívan formálja a hazai sörfogyasztási trendeket. Bár Magyarországon a márkahűség kevésbé jellemző, a vásárlók jellemzően egy megszokott, kedvelt márkákat is tartalmazó repertoárból választanak, a hangulatuk, a fogyasztási alkalom vagy épp az aktuális kedvezmények alapján.
„Világosan érzékelhető az a globális jelenség, hogy a sörfogyasztók egyre inkább a minőségi termékeket keresik a boltok polcain, és ebben a HEINEKEN kivételesen nagy szerepet tölt be” – fogalmazott Perényi Katalin, a HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. marketingigazgatója.
Izgalmas trendfordulás figyelhető meg az alkoholmentes sörök piacán. Bár a fogyasztók többsége továbbra is az alkoholos termékeket preferálja, felélénkült az érdeklődés az alkoholmentes változatok iránt.
„Az alkoholmentes radlereknek, mint például a Gösser 0.0%-os, illetve az alkoholmentes gyümölcsös Soproni-variánsoknak jó ideje stabil és folyamatosan növekvő fogyasztói bázisuk van. Ezek a termékeink különösen kedveltek a nők körében” – osztotta meg Perényi Katalin.
Az alkoholmentes lagerekkel pedig az elmúlt években kezdtek el egyre nagyobb arányban ismerkedni a fogyasztók. Ezt a HEINEKEN és az Oxfordi Egyetem 12 000 fő bevonásával készült kutatásának friss eredményei is alátámasztják: „A megkérdezettek négyötöde elfogadottabbnak érzi közegében az alkoholmentes változatokat, míg 68%-uk maga is az alkoholmentes termékeket fogyasztók közé tartozik.”
A hagyományos ízvilágú sörökön túlmutató termékek népszerűsége is évek óta jelentős növekedést mutat. Tavaly vezették be például a Gösser Spritz sörkoktélt, amely egyre nagyobb sikert arat.
A HEINEKEN Hungária Zrt. izgalmas portfólióval várja a vásárlókat idén is. Minőségi alapanyagokból készült termékei között lagerek, búza- és barnasörök, felső erjesztésű sörök, radlerek és sörkülönlegességek szerepelnek. „Széles – a Heinekentől a Sopronin és a Gösseren át a Birra Morettiig terjedő – választékunkban minden sörfogyasztó talál kedvére valót” – emelte ki Perényi Katalin.
2025-ben különleges évfordulót ünnepel a Soproni Sörgyár: a 130 éves jubileum alkalmából a Soproni márka teljes portfóliója friss és izgalmas új csomagolást kapott, amely egy limitált kiadású szűretlen lagerrel teszi igazán különlegessé az ünneplést.
„Egyedi fogyasztói rituálét is társítunk ehhez a sörhöz, hogy még emlékezetesebbé váljon” – tette hozzá a marketingigazgató.
A fenntarthatóság az iparág egyik kiemelt törekvése. A HEINEKEN globális karbonsemlegességi terve, a NetZero, ambiciózus célokat tűzött ki maga elé: „2030-ra minden sörgyárunkban szeretnénk megvalósítani a karbonsemleges termelést, és ebben nagyon jó úton járunk” – osztotta meg Perényi Katalin.
Ezen célokkal összhangban a HEINEKEN Hungária Zrt. kiemelt figyelmet szentel a helyi termelők támogatásának is, például a magyarországi komlótermesztés újjáélesztésének érdekében. Kastélyosdombón az Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködve olyan komlóültetvényt hoztak létre, amely nemcsak hátrányos helyzetű családok megélhetéséhez járul hozzá, hanem növeli a jó minőségű, magyar alapanyagok mennyiségét is a sörgyártásban.
A HEINEKEN márka idén is aktívan képviselteti magát a társasági eseményeken. Partisorozatok, koncertek, fesztiválok színesítik a kínálatot, míg a különleges, 5 literes Heineken hordó pedig az otthoni bulik hangulatát emeli. A sportrajongók a Forma-1 és az UEFA Bajnokok Ligája eseményein is találkozhatnak az ikonikus csillag emblémával. „Az UEFA döntőjére egy szerencsés nyertes másodmagával is elutazhat, ha részt vesz a márka tavaszi SPAR-os promóciójában” – jegyezte meg Perényi Katalin.
A Gösser idén is a kikapcsolódás pillanatait támogatja. A nyári melegben a frissítő ízű Gösser NaturZitrone 0.0% citromos radler már 0,33 l-es dobozban is elérhető, míg a Gösser Spritz epres és borókabogyós ízvariációkban kínál különleges koktélozási élményt.
„A Birra Moretti lager az olasz életérzést hozza el a sörkedvelőknek, az üveges kiszerelés mellett már csapoltan is megtalálható lesz az ország válogatott olasz éttermeiben” – tette hozzá Perényi Katalin.
A Dreher mesterterve, 100 milliárdos ugrás a jövőbe
A Dreher Sörgyáraknál a tavalyi év mérföldkőnek számított, amely az örökség ápolásáról és a jövőbe tekintő innovációkról szólt. A vállalat 170 éves fennállását ünnepelte, ami nemcsak a magyar söriparban, hanem nemzetközi szinten is jelentőséggel bírt. Ezzel párhuzamosan a Dreher Söripari Emléktár fennállásának 45. évfordulóját is megünnepelték, mely az elmúlt évtizedekben a magyar sörkultúra értékeinek megőrzésén dolgozott.
„Az ilyen évfordulók remek alkalmat biztosítanak arra, hogy egyszerre ünnepeljük a múltat, és készítsük elő a jövőt” – fogalmazott Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok igazgatója. Hozzátette, hogy ezek az események a vállalat identitását és értékeit is tovább erősítik.
A 2024-es év a vállalat életében egy másik jelentős eseményt is tartogatott: augusztusban hét év után új vezérigazgató érkezett, Mike James, aki Békefi Gábortól vette át a stafétabotot.
„Az új ügyvezető kulcsszerepet kapott a ’mesterterv’ megvalósításában, amely a magyar söripar eddigi legnagyobb beruházása, 100 milliárd forint értékben, valamint kiemelt feladata, hogy tovább építse a Dreher Sörgyárakat a stratégia mentén.
A mesterterv központi elemei a modernizálás, illetve a gyártási kapacitások és hatékonyság növelése. A beruházásiprogram kiterjed a technológiai fejlesztésekre, de a fenntarthatósági célok is fontos szerepet kapnak benne, amelyek a Dreher működésének alapvető részét képezik.
„A fókusz most a mesterterv első szakaszának kivitelezésén van, amely fontos lesz a következő évek szempontjából” – tette hozzá Szabó Ibolya.
A Dreher kiemelt figyelmet szentel a piaci trendek és fogyasztói igények folyamatos elemzésének. Az alkoholmentes sörök és a prémium termékek iránti kereslet emelkedése továbbra is meghatározza a vállalat irányvonalát.
Természetesen kihívásokból sem volt hiány. Az egyik legnagyobb megpróbáltatást a visszaváltási rendszerre való átállás jelentette. Az előkészületek magukban foglalták a készletmenedzsmentet, a regisztrációs folyamatokat, a designváltást és a riportolás átszervezését.
„Ez az átállás komoly belső erőforrásokat igényelt, de a Dreher az elsők között felelt meg az új rendszer követelményeinek” – mondta Szabó Ibolya, rámutatva, hogy a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség kulcsfontosságú volt.
A fogyasztói bizalmi index alakulása is érezhető nyomot hagyott a Dreher működésében. Az év első nyolc hónapjában tapasztalt pozitív tendenciákat szeptembertől egy visszaesés váltotta fel a fogyasztói bizalom csökkenése miatt, ami hatással volt az értékesítési adatokra is. Ennek ellenére a prémium szegmens népszerűsége töretlen maradt, ahogy az alkoholmentes sörök iránti kereslet is folyamatosan növekedett. Ez a dinamika a tudatos életmód előretörésének köszönhető, amit a Dreher prémium és innovatív termékeivel igyekszik kiszolgálni. A Dreher termékinnovációi is jól mutatják, hogy a sörgyár bátran kísérletezik.
A vállalat számára a tradíciók és az innovációk kéz a kézben járnak. Ez az elkötelezettségük nemcsak az új ízek megalkotásában, hanem a márkák folyamatos építésében is megnyilvánul.
„A Dreher története szorosan összefonódik a magyar sörgyártás történetével, és a sörkultúra ma is meghatározó értéket képvisel a fogyasztók szemében” – hangsúlyozta Szabó Ibolya.
A fenntarthatóság szintén kulcsszerepet tölt be a Dreher stratégiájában. A környezetterhelés csökkentése, a vízgazdálkodás optimalizálása és az energiahatékonyság javítása mind olyan területek, amelyre a vállalat folyamatosan kiemelt figyelmet fordít.
Globális sörtrendek A globális fogyasztók egyre változatosabb italválasztékot keresnek, és a sör továbbra is kulcsszerepet játszik ebben a felfedezésben. Az alkoholos és alkoholmentes söröket egyaránt kedvelik a frissítő ízük, változatos ízviláguk, egészségtudatos opcióik és prémium élményt nyújtó tulajdonságaik miatt – az Innova 360 fokos kutatása szerint. A sörpiac mérete: A globális sörpiac eladási értéke és mennyisége 2018 és 2022 között évi 5%-os összetett átlagos növekedési rátát (CAGR) mutatott. A kutatás azt jósolja, hogy az eladások és a mennyiségek a következő három évben évente 6%-kal fognak növekedni. Sörtermék-bevezetések: A globális alkoholos italbevezetések 43%-át a sör tette ki az elmúlt évben. Az új sörtermékek bevezetésének összetett éves növekedési rátája (CAGR) 3% az elmúlt öt évben. Az iparág erősen széttagolt, a 10 legnagyobb cég csupán a globális termékbevezetések 12%-át adta az elmúlt évben. Sörtípusok és alkoholtartalom: Az India Pale Ale (IPA) töretlenül népszerű. Az IPA-k vezették a különböző sörtípusok bevezetését, 3-ból 1-et tettek ki. Minden harmadik új bevezetés IPA típusú sör volt, amely évi 9%-os növekedést ért el az elmúlt öt évben. |
Tágítsd a Horizontod, prémium élmények a korsóban!
„A magas árak, a stagnáló kereslet, valamint az egyre erősödő versenyhelyzet komoly kihívások elé állítja a kisüzemi sörfőzdéket” – nyilatkozta Ottó Gábor, a Horizont Brewing ügyvezető igazgatója.
A gazdasági nehézségek, az alapanyag- és energiaárak növekedése, valamint az infláció miatt emelkedtek a gyártási költségek, ami a kézműves sörök árának növekedéséhez vezetett. A reálbérek lassú rendeződése tovább súlyosbítja a helyzetet.
Bár a 2020-as kereskedelmi törvény a kisüzemi sörfőzdék támogatását célozta, hatása alig érzékelhető, miközben a nagy gyártók dominanciája és a fogyasztói szokások változásai is akadályozzák a kisebb főzdéket.
A bezárások következtében az otthoni fogyasztás jelentősen megerősödött, míg a HORECA-szektor – különösen a csapolt sörök értékesítése – drámai visszaesést szenvedett el; az utóbbi volumenének visszaesése elérte az 50%-ot.
A Horizont Brewing szuperprémium kategóriás sörökre specializálódott, évente körülbelül 30 féle különleges főzettel gazdagítva a hazai és nemzetközi piacot.
„A mi fő erősségünk az innováció – hangsúlyozza Ottó Gábor. – Kínálatunk gerincét az IPA típusú sörök és az egyedi, alkalmi főzetek alkotják, de nagy figyelmet fordítunk arra is, hogy a klasszikus sörfajták is elérhetőek legyenek magas minőségben, kisüzemi technológiával előállítva.” Az IPA továbbra is a legnépszerűbb sörtípus, de a Horizont más izgalmas kategóriákat is kínál.
Bár az új sörélmények iránti nyitottság nő, a kézműves sörök ismertsége alacsony. Az idősebb generációk hagyományos ízeket kedvelnek, míg a fiatalok új ízeket keresnek, és egyre nagyobb az érdeklődésük az alkoholmentes sörök iránt, amit az egészségtudatos életmód is ösztönöz.
A termékfejlesztés során a Horizont csak természetes alapanyagokat használ, többek között gyümölcsöket és fűszereket. A fenntarthatóság kiemelt fontosságú a vállalat számára, amely jelentős erőfeszítéseket tesz a környezetbarát gyártási és csomagolási megoldások terén. A palackos kiszerelést szinte teljesen kivezették, és az alumínium dobozok használatával a csomagolás nagy része újrahasznosíthatóvá vált.
Az értékesítési stratégiájukat illetően a Horizont diverzifikált csatornamixet alkalmaz, amely magában foglalja a vendéglátóhelyeket, kiskereskedelmi láncokat, fesztiválokat és nemzetközi piacokat is. A közösségi média elsődleges kommunikációs eszközként szolgál, ahol különböző fogyasztói szegmenseket céloznak meg.
„Az edukációs tartalom kulcsfontosságú, mert a kisüzemi sörök piaca még mindig szűk réteg számára ismert. Saját erőforrásainkból kell ezt az ismeretet bővítenünk, mivel állami támogatásra nem számíthatunk” – mutatott rá a Horizont ügyvezető igazgatója.
Habár Magyarországon az árpromóciók továbbra is dominálnak, a Horizont számára a minőség és a márkaérték fenntartása az elsődleges szempont. Az árkedvezmények csak korlátozott szerepet játszanak stratégiájukban, mivel ezek rövidtávon ugyan növelhetik a bevételeket, de hosszabb távon a prémium márka pozícionálását is gyengíthetik.
Szent András Sörfőzde: tradíció és modernitás az üvegben
Az elmúlt években a hazai kézműves sörpiac jelentős átalakulásokon ment keresztül. Bukovinszky László, a Szent András Sörfőzde Agro-Flott Kft. ügyvezetője szerint a kezdeti, robbanásszerű növekedési szakaszt egy nehezebb időszak követte, amely során a minőség, a márkahűség és az innováció kulcsfontosságú tényezőkké váltak.
„Aki ezekre nem tud kellőképpen reagálni, annak komoly kihívásokkal kell szembenéznie” – fogalmazott Bukovinszky. A söriparban egyre fontosabb a fogyasztók tudatos hozzáállása, amely az íz és különlegesség mellett a sörfőzde értékeire is hangsúlyt helyez. Az árérzékenység nőtt, de a minőségi termékek és erős márkák továbbra is vezető szerepet töltenek be.
A magyar sörfőzdékre komoly kihívások nehezednek: az alapanyagok drágulása, az energiaárak növekedése és a fenntarthatósági követelmények mind megnehezítik a helyzetüket. Emellett a multinacionális gyártók árversenye és terjesztési előnyei jelentős akadályt jelentenek a kisebb sörfőzdék számára.
Ugyanakkor Bukovinszky László szerint a kisebb sörfőzdék számára az egyediség, a minőség és a hitelesség lehet a siker kulcsa. Ezek az értékek jelentik azt a többletet, amit a nagyüzemi sörök nem nyújtanak, és ez az alapja annak, hogy a kisüzemek továbbra is fennmaradjanak a piacon.
A vendéglátóiparban a pandémia utáni visszarendeződés ugyan megtörtént, de az üzemeltetési költségek drasztikus növekedése miatt a helyzet továbbra sem egyszerű. Sok vendéglátóhely kénytelen volt szűkíteni kínálatát, esetenként az olcsóbb, nagyüzemi sörök irányába fordulni. A prémium termékek iránti kereslet ugyanakkor nem csökkent, de az együttműködések fenntartása nehezebbé vált.
A retail szektorban az értékesítések növekedést mutatnak, azonban a verseny kiéleződött a polchelyekért, ami folyamatos márkaépítést és promóciós jelenlétet igényel a szereplőktől.
A hazai kézműves sörfogyasztók közül sokan a prémium termékeket részesítik előnyben, különösen azok, akik a stabil minőséget és az egyedi ízeket keresik. Bukovinszky László szerint a kézműves sörök iránti kereslet is folyamatosan változik. Az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú sörök egyre népszerűbbek, részben a tudatos életmód térhódításának köszönhetően. Ezen túlmenően megfigyelhető, hogy a klasszikus sörtípusok, például a pilsnerek és hellesek, ismét a figyelem középpontjába kerülnek.
„Egyre több fogyasztó értékeli a tradicionális sörök tiszta, jól elkészített ízeit, amelyek az egyensúlyra és minőségre építenek” – jegyezte meg.
A Szent András Sörfőzde az idei évben több izgalmas újdonságot is piacra dob, köztük egy új gluténmentes sört. „Szeretnénk a prémium sörök élményét még szélesebb közönség számára elérhetővé tenni, anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk a minőségben” – hangsúlyozta.
Emellett több szezonális és limitált kiadású sörrel is készülnek, amelyek szinte minden hónapban új élményt kínálnak a fogyasztóknak.
Prémium import: Belga sörök reflektorfényben
Az import prémium és szuperprémium sörök – így a több százéves tapasztalattal rendelkező belga sörök - értékesítése folyamatosan növekszik. „Úgy látjuk, hogy a vásárlók szívesebben költenek ezekre, mint a középkategóriás sörökre, mert ezekben megtalálják a felfedezés élményét – nyilatkozta lapunknak Tamáska János, a Belgaco Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint mondja, a HORECA-szektorban egyre több étterem- és bártulajdonos felismeri, ha ki akar tűnni a versenytársak közül, akkor kell belga söröket tartani a választékában.
„A retail szektorban a nagyobb kereskedelmi láncok is egyre többféle belga sörre tartanak igényt, mivel a vásárlók hagyománytiszteletből és az állandó minőség miatt egyre gyakrabban veszik le a polcokról kóstolás céljából az általunk forgalmazott söröket.
A legjobban a nagyon jó marketinggel rendelkező Delirium söreink, illetve a világszerte jól ismert La Trappe Trappista söreink teljesítenek, de ezek mellett növekszik a vásárlási kedv a Blanche de Namur belga búzasör és annak málnával érlelt változata, a Blanche de Namur Rosée irányába is” – jegyezte meg Tamáska János.
Hozzátette: az Y és Z generáció egyre inkább az alacsonyabb alkoholtartalmú és alkoholmentes söröket keresi, amire a belga sörgyárak új termékekkel reagálnak (5% alkoholtartalom alatt és alkoholmentes). A hagyományos, magas alkoholtartalmú söröket főként a középkorú és idősebb korosztály fogyasztja.
„A prémium sör fogyasztók általában sokkal nyitottabbak az újdonságokra, mint a középkategóriás söröket kedvelők. Egyre nagyobb igényt tapasztalunk a gluténmentes sörök iránt, melyeknél a Brouwerij L. Huyghe a Mongozo sörcsaládnál komoly termékfejlesztés során a pils és a belga búza kategória mellé elkészítette banános, kókuszos és mangós búzasörét is. Ezek a sörök Fair Trade kategóriába is tartoznak, ami a tudatos vásárlókat még jobban ösztönzi a termékek fogyasztására”.
Megjegyezte: jelentős különbséget látnak a különböző generációk sörfogyasztási szokásait illetően. A fiatalok előnyben részesítik az alacsonyabb alkoholtartalmú-, ízesített és alkoholmentes prémium söröket, míg a középkorú és idősebb korosztály a hagyományos apátsági és Trappista söröket fogyasztja szívesebben.
Tamáska János szerint az idei év slágerei a búza és ale alapú málnával vagy pirosgyümölcsökkel készülő sörök lesznek. „A meggyel készülő változatok is népszerűek – ezeket még viszi a hagyományos lendület –, hiszen a belgák tanították meg a magyaroknak, hogy a sör nemcsak világos, 5%-os és füleskorsóból kell inni, hanem igenis készülhet meggyel is, meg aztán számtalan más gyümölccsel”.
„Az idei évben a retailben akciókkal, a HORECA-szektorban sörkóstolásokkal, a fesztiválokon pedig minél több megjelenéssel népszerűsítjük márkáinkat” – mondta Tamáska János.
(TERMÉKMIX magazin – 2025. áprilisi szám)