Elkészült a felmérés arról, hogy milyen változások várhatóak a csokoládépiacon Európában, és hogyan változnak a csokoládéfogyasztási szokások idén és a következő néhány évben.
A fogyasztók életszemlélete folyamatosan változik. Egyes események, mint például a koronavírus-járvány, felgyorsíthatja a változást. Ez hatással van arra is, ahogyan az emberek csokoládét és más édességeket fogyasztanak, mert hangulatuk, gondolkodásmódjuk befolyásolja a döntésüket. A belga-svájci kakaófeldolgozó és csokoládégyártó-lánc, a Barry Callebaut friss felmérése szerint a vásárlók egyre inkább egészségi szempontokat is mérlegelnek, amikor csokoládét vesznek, és tudatosabban választanak. Ez a trend még kialakulóban van, de a növekvő érdeklődés miatt az édességgyártóknak mindenképpen érdemes figyelniük rá az elkövetkező években. Mivel az új fogyasztói attitűdök új megközelítést igényelnek, az innovációnak kulcsszerepe lesz az édességpiacon.
Intenzív kényeztetés
A csokoládéfogyasztás leggyakoribb oka az élvezet. Míg a több érzékszervre kiterjedő élmény, a szezonalitás és ajándékozás fontos hajtóerők, egyre nagyobb teret hódítanak az exkluzív termékek, illetve azok a csokoládék, amelyeknek egyedi történetük van. Generációtól is függ, hogy ki miért fogyaszt csokoládét. Az Y-generáció az elért eredményekért járó jutalomként tekint rá, míg az X-generáció számára inkább a kikapcsolódást és a stresszoldást szolgálja.
Tudatos választás
A fogyasztók úgy akarják élvezni az életet, hogy közben ne veszélyeztessék saját jóllétüket, mások egészségét vagy a bolygót. Olyan csokoládét akarnak, amely nemcsak finom, hanem jó nekik és a bolygónak is.
Ez különböző módokon érhető el. A csökkentett cukor ma már sok terméknél megjelenik, mivel a csokoládét fogyasztók egyik fő gondja továbbra is a cukorbevitel. Mostanra az alacsony szénhidrát- és keto diéták is teret nyertek, és növelték az igényt a cukorcsökkentett ételekre.
Emellett a növényi alapú csokoládék egyre nagyobb teret hódítanak. A fogyasztói kereslet már megvan rá, de a jelenlegi kínálat még nem elégíti ki ezt teljesen. A kakaógyümölcsöt is felhasználó csokoládék is egyre inkább előtérbe kerülnek. Jelenleg az összes megtermelt élelmiszer több mint 30%-a kárba vész, és ez nagy probléma a bolygó számára. Míg korábban a kakaógyümölcs 70%-át kidobták, ma már nemcsak a kakaóbabot használják fel csokoládé készítésre, hanem a friss, lédús gyümölcshúst is upcycling, vagyis értéknövelő újrahasznosítási eljárással. Mindezt azonban a vásárlók megfizethető áron akarják, mivel egyre inkább aggódnak az infláció hatása miatt.
Egészséges kényeztetés
Az egészséges élvezeteket kereső fogyasztók aktívan és szándékosan olyan döntéseket hoznak, amelyek pozitív hatással vannak az egészségükre. Úgy tekintenek a csokoládéra, mint az egészséget szolgáló élelmiszerre.
Az egészséges élvezeti termékek makro- és mikrotápanyagokban gazdagok, amelyek aktívan és pozitívan befolyásolják a fogyasztók fizikai és mentális jóllétét. A csokoládé olyan élelmiszer, amely természetes módon gazdag tápanyagokban, például flavanolokban. Bár ez még mindig egy piaci rés, a globális fogyasztók 65%-a szívesen fogyasztana egészséges csokoládét.
Európa-szerte a csokoládék és csemegék egyre inkább az egészségre gyakorolt előnyök egész spektrumát mutatják fel. A felmérés szerint a következő években várhatóan olyan új termékek jelennek meg a piacon, mint az immunerősítő vitaminokkal és tápanyagokkal készült csokoládék, vagy a fizikai és mentális egészséget támogató, a bélrendszer egészségét elősegítő finomságok.