A fogyasztók érdeklődésének középpontjában világszerte az egészséges, praktikus és megbízható ételek és italok állnak. A fogyasztói megkérdezések, a termékbevezetések, valamint az elemzők előrejelzései alapján a MINTEL világviszonylatban hat trendet azonosított.
A tradíciók felé fordulás
A Mintel arról számol be, hogy erőteljesen nő a fogyasztók érdeklődése a hagyománnyal rendelkező termékek iránt, a vásárlók egyre inkább visszaemlékeznek szülőföldjük hagyományos táplálkozási módjaira.
A „Cold-Brew” kávé legalább annyira jó példa erre, mint az afrikai Guiness fekete sör (African Special Stout), amelyet olyan helyi összetevőkből főznek, mint a citromfű, a kóladió és a csili.
Kínában a 20-49 közötti korosztály 70%-a, akiket a Mintel-vizsgálat folyamán reggelizési szokásaikról kérdeztek, a klasszikus Wan-tan, vagyis a hagyományos tésztaleves mellett tette le a voksát.
Az ismerős tradíciók felé fordulás hatással van a kereskedelmi formátumokra is: Peruban a Danlac Milk márka gyártója a tejárusokat a limai szupermarketekbe küldi, hogy ott adják el a termékeiket.
Növény-power
2016-ban világszerte egyre dinamikusabbá vált az emberek törekvése az egészséges és tiszta életstílusra, mely az új termékek bevezetésében is megmutatkozik.
Az új vegetáriánus termékek száma 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között 25%-kal emelkedett, a vegán termékek száma pedig a 2010/2011-es időszakkal összehasonlítva 257%-kal.
A Mintel elemzői 2017-re még több olyan termékre számítanak, amelyek fókuszában a növényi összetevők állnak. Ez a tendencia a csomagolt termékekre is vonatkozik, emellett az élelmiszeriparban figyelemmel kísérik az olyan innovatív technológiák alkalmazását, amelyek lehetővé teszik az emberek ízlésvilágának megfelelő termékek előállítását. Ezért a jövőben a szupermarketekben a növényi élelmiszerek már nem fognak különleges terméknek számítani, és ezek az árucikkek az érdeklődés középpontjába kerülnek.
Kevesebb élelmiszerhulladék
Nem csak az Európai Unió hozott olyan határozatokat, amelyekkel csökkentenék a kidobott élelmiszerek mennyiségét, 2030-ig az USA is a felére szeretné csökkenteni a jelenlegi elpazarolt élelmiszermennyiséget.
A fogyasztók egyre inkább hajlanak arra, hogy az üzletben elfogadják a kevésbé tökéletes élelmiszereket is, például a nem túl esztétikus répát vagy péksüteményeket. A nemzetközi szupermarkethálózatok pedig ennek megfelelő ajánlatokat kínálnak, valamint kampányokat szerveznek a cél érdekében. Az Intermarchétól (Franciaország) a Whole Foodon (USA) át a Dabbawalasig (India) terjednek azon kezdeményezések, amelyek azt tűzték ki célul, hogy a szépséghibás termékeket el tudják adni, vagy a maradékot jóléti szervezeteknek adományozzák.
A szupermarketekben a fogyasztók számára fontos szerepet játszanak az akciós ajánlatok, a tartósság, valamint a csomagolás mérete is.
A Mintel-kutatásból az is kiderül, hogy az élelmiszeripar és a kereskedelem minimalizálni szándékozik az élelmiszerhulladékot.
Slow food és fast food
Miközben a multitasking-életstílus ahhoz vezet, hogy a fogyasztók egyre inkább az egyszerű és a gyors étkezésekre törekednek, az ellentrend is egyre inkább teret hódít, az emberek újra felfedezik a lassúság örömeit.
A reggeli időszakra vonatkozóan világszerte jelentős az igény az időt spóroló termékekre, de esténként és hétvégén nő az igény, hogy a fogyasztók elég időt szánjanak az étel elkészítésére és a közös étkezésekre.
A Mintel előrejelzése szerint 2017-ben világszerte egyre inkább az egy-egy termékre fordított idő kerül a középpontba: ilyen például a friss összetevők kiszállítása egy órán belül a nagyvárosokban (Berlin, Barcelona), vagy a joghurt fermentációja és érettsége 32 órán túl (Dél-Korea).
Ételek a léleknek
A multitasking-életstílus e trend esetében is beszedi az adóját. A rövid estéket, amelyekkel az embereknek világszerte meg kell elégedniük, lehetőleg pihentető alvással szeretnék tölteni, és erről nem csak külsőleg, a szépségipar termékeivel szándékoznak gondoskodni, de ehhez a táplálékok is hozzájárulhatnak.
A fogyasztók e szükségletének eleget tesznek a kikapcsolódást segítő italok melatoninnal (Spanyolország), az emésztést segítő gabonák és az esti snack-ek (USA, Mexikó).
A Mintel jelentős potenciált lát azokban az élelmiszerekben, amelyeket a gyártók különösen az esti (egészséges) fogyasztásra szánnak. A nyugtató teák, az optimális fehérjetartalmú kenyerek, valamint a speciális joghurtok képesek támogatni az emberek törekvését az optimális időtartamú és pihentető alvásra.
Egészséges élelmiszerek mindenkinek
A gyártók célul tűzték ki, hogy a népesség kevesebb bevétellel rendelkező rétegei számára is világszerte lehetővé tegyék az értékes és egészséges élelmiszerekhez való hozzájutást, és ez immár a termékinnovációkban is megmutatkozik.
A Mintel termékadatbankból kiderül, hogy a kedvező árú élelmiszerek és italok száma a prémium szegmensben a 2010/2011-es időszakhoz képest 2015/2016-ban 25%-kal emelkedett.
A Mintel jelentése szerint a lakosság minden rétegében világszerte trenddé vált az egészségesebb táplálkozásra való törekvés, de fontos szerepet játszik az, hogy a fogyasztók ezeket a termékeket megengedhetik-e maguknak. Erre specializálódtak egyes szupermarket hálózatok, a foodservice-ek, valamint a catering vállalatok.
Ennek megfelelően például az Asda (UK) egy négyszemélyes család számára kedvezményes áron kínálja zöldségekkel teli dobozát, vagy például Argentínában egy online térképet is készítettek, amelyen megjelölték a kedvezményes áron húst kínáló kiskereskedőket (#ElMapaDelAsado). Az Everytable az USA-ban, Los Angelesben kedvezményes árú menüket kínál az alacsony bevétellel rendelkező területeken.
(TERMÉKMIX - 2017. februári szám)
forrás: LP International