A koronavírus-járvány (Covid-19) okozta világszerte tapasztalható nehézségek ráirányították a figyelmet azon jelenség fontosságára is, hogy mennyire fontos a drogéria kiskereskedelemben a piaci előrejelzés, felvázolás, reagálás és az új keretekhez való alkalmazkodás. A dm Kft. tapasztalata szerint a pipere- és egyészségügyi termékek iránti kereslet nemcsak megnőtt az elmúlt időben, de meg is változott bizonyos fokig.

Kis kitekintés a világra
A fogyasztók világszerte megrohamozták az élelmiszeráruházakat és a drogériákat a világjárvány keltette aggodalmak hatására 2020 februárjában és márciusában.
Jellemzően a fontosabb bejelentések után megrohanták a vevők az üzleteket, három nagy hullámban vettek élelmiszereket és napi fogyasztási cikkeket. Az ezek közötti időszakban a szokásos körül alakult a forgalom, azt csak kissé haladta meg, tehát a felfutás nem volt folyamatos.
Az utóbbi napokban már olyan jelzések érkeztek, hogy a megszokott, vagy annál valamivel kisebb a forgalom. A nagyobb rohamok alkalmával előfordulhatott választékhiány az üzletekben, de a boltosok minden alkalommal pótolták a kifogyott készleteket amellett, hogy az árufeltöltésnek természetesen van időigénye.
Az otthoni készletfelhalmozás a szükséges termékeken túl az olyan alapélelmiszereket és piperecikkeket jelentette, mint mások mellett a konzervek, liszt, cukor és ásványvíz.
A felvásárlási hullám a nem-élelmiszerkategóriákat is utolérte: jelentős mértékben felhalmoztak toalettpapírból, papír zsebkendőből, vizes kendőkből és fertőtlenítőszerekből is. De az Egyesült Államokban például az étrendkiegészítők, a gyümölcs snackek és az elsősegélycsomagok értékesítése is számottevően megugrott az Oliver Wyman globális vállalati tanácsadó cég felmérése szerint.

A járvány hatása bekopogtat a drogériákba is
A dm Kft. részéről Csoknyainé Horváth Gertrud ügyvezető, Józsa Mariann beszerzési és marketing cégvezető és Kanyó Roland marketing és PR-menedzser betekintést engedett abba, hogyan hatott a koronavírus-világjárvány egészségügyi és piperecikkek kiskereskedelmi forgalmára, kínálatára, a vásárlói szokások változásaira.
Hazánkban a koronavírus-járvány a legnagyobb változást a dm drogérialánc kínálatában a szappanok, kézfertőtlenítők, fertőtlenítőszerek, vitaminok és a papíráruk árucsoportokban hozta. Ezek eladásai a korábbi értékekhez képest a havi mennyiség többszörösére emelkedtek. Mint megtudtuk, a dm beszállító partnerei a megnövekedett igény miatt ezen termékeket érintően szállítási nehézséggel küzdenek. Azonban a cég a partnerekkel folyamatos egyeztetésben van a kialakult helyzet kapcsán, illetve tárgyalás folyik alternatív termékekről új lehetséges beszállítókkal. „Mindent megteszünk, hogy ellássuk vásárlóinkat az alapvető higiéniai termékekkel a kialakult nehéz helyzetben is” – közölték.
A dm vezetősége hangsúlyozta, hogy felkészülni senki sem tudott erre a helyzetre, ilyen megugró keresletre senki nem volt felkészülve alapanyagokat, csomagolóanyagokat tekintve, de mindenki igyekszik megfelelni az új helyzetnek. Mint mondták, minden cég azon dolgozik, hogy a folyamatait újragondolja, a gyártósorait átállítsa azokra a termékekre, amire mindenképpen szükség van most. Említhető, hogy olyan cégek is kézfertőtlenítőt gyártanak, akik eddig ilyen termékkörrel nem foglalkoztak. Sok cég a széles portfoliójából egy szűkebb szortimentre koncentrál, hogy azokat biztosan szállítani tudja. A kezdeti szállítási nehézségek javultak.


Megfigyelhető, hogy a fogyasztók most nem márkában vagy saját márkában gondolkodnak, hanem szükségleteik vannak, amelyeket a rendelkezésre álló termékekből elégítenek ki – jegyezték meg –, jelenleg megállapítható, hogy a márka preferencia csökkent, a termék funkcionalitása a prioritás, nem a márka maga.
„A saját márkás kínálatunk a helyzettől függetlenül folyamatosan bővül, megújulnak a termékek és új termékek érkeznek. Hosszabb idő kell még, hogy a saját márkás termékekre is kihatással legyen a megváltozott vásárlói igény, ha az élet visszatér a normál kerékvágásba, valószínűleg akkor jön el az idő, hogy a megváltozott fogyasztói igényekre új termékek formájában választ adjanak a cégek, hiszen hosszabb időszak lesz a kilábalás, mint maga a járványhelyzet” – ismertették.
A saját márkás termékek esetében a fejlesztések a cég németországi központjában kerülnek meghatározásra. A drogérialánc vezetősége szerint még túl korai lenne azt megmondani, hogy a jelenlegi járványhelyzet, illetve a kialakuló válság új irányt adna a fejlesztéseknek, hiszen részben még mindenki azzal van elfoglalva, hogy stabilizálja a helyzetet, új tervek készülnek. Másrészről a dm projektjeit, a korábban meghatározott fejlesztéseket folytatja, hiszen mint mondták: „minden a jövőt építi, ami fontos a hosszútáv szempontjából”.
A koronavírus-járvány okozta nehézségek nem terjednek ki a drogérialánc működésének és kínálatának minden részére. Megemlíthető, hogy a magyar beszállítókkal való kínálatbővítés a járványtól függetlenül is aktív: a dm 2019-ben dmStart! néven pályázatot hirdetett hazai vállalkozások számára, és 14 márkával bővítette kínálatát a háztartás és vegyiáru, az élelmiszer és a szépség­ápolás kategóriákban.


A járványhelyzettel összefüggésben pedig a cég folyamatosan kutatja az alternatív termékeket, mind magyar és mind külföldi vonalon, tudtuk meg.
„Pozitívumnak tekinthető a kialakult nehézségek között, hogy nem küzdünk munkaerőhiánnyal a járvány kitörése óta” – közölték. A munkaerőhiányra vonatkozó tendencia a munkaerőpiacon megfordult és jelenleg is bőven van jelentkező a korábbihoz képest kevés nyitott pozícióra a dm-nél. A fő cél a jelenlegi helyzetben a meglévő munkavállalók megtartása. Mivel a határforgalom nyitott az áruszállítás előtt, így szerencsére nincs fennakadás az áruellátásban, nem a szállítás, hanem a többszörösére nőtt igény bizonyos termékek iránt jelent problémát, amit gyártókapacitással nem bírnak a cégek, vagy nincs elegendő csomagolóanyag, alapanyag. Magyar cégek sem tudják ugyanezek az okok miatt a rendeléseket kielégíteni. Az európai kiskereskedelem változásaiból egyértelműen lehet következtetni, hiszen nemcsak a körülmények hasonlóak, de a fogyasztók reakciói is; előnybe részesítik a webáruházakat, a házhoz­szállítást. A folyamatosan változó offline és online igényeknek megfelelően a drogérialánc rugalmasan kezeli a logisztikai erőforrásokat és ezeket folyamatosan felülvizsgálja és újraszervezi.

Megnőtt az online vásárlók száma
Mint megtudtuk, az online rendelések volumene a dm boltok átlagos volumenének megfelelően változott. Mindkét fronton nagyon nagy nyomás nehezedik a kereskedelemre, a kellő és szükséges áruk mennyiségének kijuttatása és kipakolása az üzletekben, és az online shop raktárában is a szükséges mennyiségek és a rendelések összecsomagolása nagy kihívást jelent.
Mivel a webáruházakat most sokan kipróbálják és hosszabb időn keresztül használni is fogják, megismerik működését, a feltételeit, már szokássá fog válni. Biztosak vagyunk benne, hogy lesznek, akik a jövőben is szívesen használják az online shopot is, valószínűleg nem kizárólagosan, hiszen a vásárlók jövet-menet is sok dm üzlettel találkoznak, ahol elintézhetik a vásárlásaikat, hiszen bizonyos termékköröknél szívesen nézelődnek, kezükbe veszik, kipróbálják a teszterek által a termékeket, mielőtt megveszik.
Arra a kérdésre, hogy kellett-e külön korlátozásokat, új megoldásokat bevezetni az online rendelések esetén, nem a válasz. „Felületeinken felhívtuk vásárlóink figyelmét arra, hogy nincs szükség felhalmozásra. Bízunk vásárlóink felelősségteljes magatartásában” – mondták, megemlítve, hogy az áruellátás folyamatos, időszakosan fordulnak elő készlethiányok a megnövekedett kereslet miatt.
A járványhelyzet felforgatta a vásárlási szokásokat, ami az online vásárlások ütemét is befolyásolja. Az 1–2 napos házhoz szállítást mára felváltotta a többnapos, akár egyhetes házhoz szállítás. A dm online áruházában megnövekedett kereslet miatt is előfordulhatnak a kiszállítási időkben csúszások, ezek mértékéről a weboldalon tájékoztatják a vásárlókat.
„Az első időszakban a boltjainkra nehezedett nagyobb nyomás, majd a korlátozó intézkedések bevezetésével ez a nyomás áttolódott az online shopra” – ismertették.
Mint megtudtuk, az online készletek feltöltésén és a rendelések összecsomagolásán folyamatosan dolgoznak a drogérialánc dolgozói, de a termékek iránt megnövekedett kereslet miatt több termékkörben is előfordulnak időszakos készlethiányok az online shopban.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. áprilisi szám)