A fenntartható fejlődés mára a nemzetközi közösség közös céljait figyelembe véve a világ minden országa számára egyénileg is különösen fontossá vált. Legyen szó az energiafelhasználás csökkentéséről, a környezetszennyezés mérsékléséről, az élelmiszerek csomagolóanyagainak választásáról vagy az élelmiszerpazarlásról, az ALDI Magyarország elébe megy a kihívásoknak és gyakorlati válaszokkal reagál.

A műanyagok súlyos szennyezést okoznak a világ minden részén. Az óceánokban több millió tonna műanyaghulladék sodródik az évek folyamán. Globálisan évente 1,3 milliárd tonna fogyasztható élelmiszer kerül kidobásra. Az európaiak észreveszik a műanyagok okozta szennyezés problémáját, az élelmiszer-felesleg csökkentésének vagy újrahasznosításának fontosságát. Azonban miközben saját magukkal szemben eléggé engedékenyek a magyarok, a gyártóktól és a kiskereskedelmi láncok­tól elvárják, hogy intézkedéseket tegyenek, és például a műanyag-felhasználás csökkentésével redukálják a környezetszennyezést. Az utóbbi időben a tisztább környezetért, illetve a gazdaságos energiafelhasználásért folytatott küzdelemben a nagyvállalatok egyre aktívabbá váltak, ezzel egyetemben az általános és konkrét célok elérése arra ösztönzi a kiskereskedelmi szektort, hogy a saját működésének tudatos modernizálásán kívül a vásárlók figyelmét is felhívja a tisztább környezetért folytatott küzdelem jelentőségére.

 

Szigorú irányelvek a „zöldebb” jövőért
Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. már évek óta dolgozik azon, hogy a fenntarthatóság és környezetvédelem területén optimalizálja folyamatait, ezért folyamatosan fejleszt és vezet be környezetbarát alternatívákat. „Miközben természetesen követjük és maradéktalanul betartjuk az Európai Unió vonatkozó irányelveit, belső szabályzataink sok esetben szigorúbbak, mint a törvényi előírások” – hangsúlyozta az ALDI.
Az ALDI Magyarországon újabb lépéssel került közelebb az ALDI DÉL vállalatcsoport nemzetközi klímastratégiájának célkitűzéseihez. A cégcsoport ugyanis valamennyi országban működő leányvállalata 2020-ra az eladótéri négyzetméter arányában 30 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a 2012-es bázisévhez képest. A vállalás – amely másfélszerese az Európai Unió 2020-ra kitűzött 20 százalékos csökkentési céljának – teljesítése érdekében 2017-ben Magyarországon – a kiskereskedelmi láncok közül elsőként – teljes üzlethálózatával és logisztikai központjával zöldáramra állt át az ALDI, 2018-ban pedig klímavédelmi projektek támogatásán keresztül karbon-semlegessé vált a hazai működése.
2018 nyarán a vállalat tovább csökkentette karbonlábnyomát: június 15-én üzembe helyezte az ALDI első magyarországi naperőművét. Az első háztartási naperőmű napelemeit a soproni üzlet tetején helyezték el. A rendszer 200 darab 250 Wattos napelemből áll és összesen 50 kWp teljesítményű. Mint megtudtuk, a vállalat célja, hogy a megtermelt villamosenergiát az üzlet saját energiafelhasználásának csökkentésére fordítsa. A számítások szerint ez a háztartási méretű naperőmű a soproni üzlet 2-3 havi villamosenergia fogyasztását termeli meg. A vásárlókat az üzletbe lépéskor egy kijelző fogadja, amely az addig megtermelt energiamennyiségről tájékoztatja őket. A második napelemes erőművet a vállalat a budaörsi üzleténél helyezte el.


Az ALDI az elektromos autózás elterjedéséhez is hozzájárul, hiszen 2019 folyamán 123 magyarországi ALDI áruháznál állít üzembe elektromos­autó-töltőket az E.ON. Az áruházlánc parkolóiban megnyíló E.ON töltő­állomás-hálózat országszerte összesen több mint 360 új töltési pontot jelent majd, mivel üzletenként kettő vagy négy töltési lehetőség áll majd rendelkezésre. Ezzel a lépéssel az áruházlánc és az E.ON egyaránt hozzájárul a környezet­barát, fenntartható közlekedéshez, ugyanis az elektromos autózás elterjedése előtti egyik legfőbb akadályt a töltők hiánya jelenti.
Mindemellett parkolóiban az ALDI olyan elektronikus szabályozó berendezést épít be, amely nem előre rögzített időpontban kapcsolja ki, illetve be a lámpákat, hanem egy alkonyfok mérő segítségével a fényviszonyok függvényében szabályozza a parkoló világítását. Az üzletek légtechnikai rendszerét a korábbi évek során úgy alakították át, hogy a szellőztetés motorjai ne teljes nyitvatartási időben üzemeljenek, hanem csak akkor, amikor az üzlettér levegője elhasználódott – ezáltal jelentős mértékben csökkent a szellőztetéshez felhasznált energia is.


A hűtőpultok ma már valamennyi ALDI üzletben LED-megvilágításúak, a kasszafelépítmények világítását is LED-alapú technológiára cserélte az áruházlánc. A 2016-os év végétől az újonnan nyíló ALDI üzletek összes fényforrása – beleértve az eladóteret, a raktárt, a szociális helyiségeket, de még a parkolót is – LED-technológián alapul.
Az ALDI szigorú energiapolitikájának hitelességét a TÜV Austria által kiadott, EN ISO 50001-es energiagazdálkodási tanúsítvány is igazolja, amelyet még 2015 decemberében ítélt meg az ALDI Magyarország részére. Az ISO 50001-es szabvány kritériumai közé tartozik a tanúsítványnak megfelelő szervezetek energiaköltségeinek és az általuk kibocsátott üvegházhatású gázok mértékének csökkentése, illetve a hozzájuk kapcsolódó környezeti hatások mérséklése. Az ALDI a kereskedelmi láncok közül az elsők között szerezte meg ezt a tanúsítványt hazánkban, amellyel egyúttal eleget tesz az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény által előírt kötelezettségeknek is.

 

A fenntarthatóság jegyében
Vállalati felelősségvállalási alapelveinek részeként az ALDI folyamatosan foglalkozik a „fenntartható csomagolás” témájával. Kenyerek, péksütemények, hús, gyümölcs és zöldség szállítására a boltokba többször használatos ládákat alkalmaz, a gyümölcsöket és zöldségeket – amennyiben lehetséges – csomagolásmentesen kínálja. „Az élelmiszereket azonban meg kell védeni a környezeti hatásoktól, hiszen csomagolás nélkül számos termék gyorsabban romlik, ez pedig az élelmiszerhulladékot növeli – fogalmazott az ALDI. – Ezért törekszünk egy átfogó és valóban fenntartható megoldás kidolgozásán.”


Az ALDI vállalta, hogy 2025-re a saját márkás termékeknél 100 százalékban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni, ezen felül szintén 2025-ig az áruházlánc 15 százalékkal csökkenti csomagolóanyag-felhasználását a 2020-as bázisévhez képest. A műanyagok felhasználását mérséklő stratégia részeként a cég Magyarországon már az idén kivezeti a kínálatából egyebek között a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat, valamint a látványpékségeknél az egyszer használatos műanyag kesztyűket. Mindezek következtében újabb mintegy 2,5 tonnával csökken majd a kereskedelmi lánc műanyag-felhasználása.


„Vállalati szinten igyekszünk tudatosítani a vásárlóinkban a többször használatos bevásárlótáskák használatát” – közölte a diszkontlánc. Ennek megfelelően az üzletekben számos táska közül választhatnak a vásárlók: a műanyag bevásárlótáskánk 80 százalékban újrahasznosított anyagból készül. Ezen kívül a pénztáraknál 100 százalék újrahasznosított papírból készült papír bevásárlótáska is rendelkezésre áll. Ez a termék a felelősségteljes erdőgazdálkodást tanúsító program, vagyis az FSC védjegyével is rendelkezik. Az FSC védjeggyel ellátott termékek értékesítésével az ALDI beszállítóival közösen nagymértékben hozzájárul a természetes erőforrások megóvásához és a munkakörülmények javításához. Az FSC védjegy a diszkontlánc fa- és papír­termékein – pl. füzeteken és írótömbökön –, de akciós újságjain, valamint számos csomagolásán is megtalálható.


„Az áruházon belül keletkező hulladék minimalizálásával, szelektív gyűjtésével, illetve újrahasznosításával is védjük környezetünket: 2018-ban több mint 7500 tonnányi papírhulladékot gyűjtöttünk szelektíven, amelyet 100 százalékban újra is hasznosítottunk, de külön gyűjtjük a zsugorfóliát, a fém és műanyag hulladékot is” – árulta el az ALDI.
Az ALDI Magyarország törekvése, hogy csökkentse az élelmiszerpazarlást és -hulladékot, ezért 2016-ban összefogott az Élelmiszerbankkal a kereskedelmi forgalomba már nem kerülő, de fogyasztásra még alkalmas élelmiszerek megmentése és rászorulók számára való eljuttatása érdekében. Az együttműködésben jelenleg országszerte 75 áruház vesz részt, és számuk folyamatosan bővül.


Az emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszerek az Élelmiszerbank és partnerszervezetei segítségével jutnak el a rászorulókhoz. Ilyen termékek az előző este zárás után megmaradt és a polcokról összegyűjtött termékek a látványpékségből; az elszállítás napján lejáró csomagolt és csomagolatlan pékáru, az előző napról megmaradt közvetlen beszállítású, csomagolatlan pékáru; csomagolatlan és csomagolt zöldség-gyümölcs, amely értékesítésre már nem, de fogyasztásra még alkal­mas; valamint az elszállítás napján lejáró hűtött és szortiment termékek egy része; a sérült, de nem átlyukadt csomagolású, fogyasztásra alkalmas szortiment termékek. Az áruházlánc és az Élelmiszerbank az élelmiszerbiztonsági szabályok maximális betartásával, közös erővel igyekeznek mérsékelni az élelmiszerpazarlást, és eljuttatni a megmenthető termékeket azokhoz, akiknek a legnagyobb szükségük van rá. Az ALDI 2018-ban üzleteiből összesen 789 tonna, míg a központi raktárából 21,5 tonna élelmiszert mentett meg és juttatott el a rászorulóknak.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 áprilisi szám)