Legyen szó a termékek gyártásról és kínálatáról, az áruházak energiagazdálkodásáról vagy akár az edukációs tevékenységről, a dm gazdasági közösségként kiemelt területként kezeli a környezettudatosságot, döntési folyamataiban fontos szerepe van a fenntarthatóságnak.
A klímaváltozás gyorsabb ütemben megy végbe, mint amilyen ütemben küzdeni lehet ellene, ezért nemcsak egyre több cég ismeri fel annak szükségességét, hogy a városok működését, a mindennapi életet és a fejlődés modelljét a fenntarthatóság céljának megfelelően át kell alakítani, de egyre több fogyasztó hajlandó többet fizetni egy termékért, amennyiben az környezetbarát és fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő összetevőkből áll. 2019 tavaszán António Guterres ENSZ-főtitkár felhívta a figyelmet a fenntartható fejlődést szolgáló megoldások alkalmazása iránt, és ezeket „bölcs befektetésnek” nevezte.
„Zöld megoldások” a raktározástól kezdve a hordtasakokig
A dm Kft.-nek felelős nagyvállalatként kiemelt szerepe van a környezet formálásában, ezért mindig is nagy figyelmet fordított a környezetvédelemre. Nemcsak saját elveinek, de másoknak is példát szeretne mutatni azzal, hogy környezetkímélő megoldásokat alkalmaz. A dm kiemelt figyelmet fordít a „zöld” megoldásokra, és élen jár ezen megoldások alkalmazásában és népszerűsítésében.
„Piacvezető drogériaként példát szeretnénk mutatni környezetünknek, ez vállalati filozófiánk egyik kulcseleme. A környezettudatosság a vásárlók számára leginkább a választékon keresztül érzékelhető: bio, környezetbarát és natúr termékek széles választékát kínáljuk, saját márkás termékeink fejlesztésénél kiemelt szerepe van a fenntarthatósági szempontoknak” – hangsúlyozta Kanyó Roland, a dm Kft. marketing és PR-menedzsere.
A dm polcain már a kezdetek óta elérhetők a biotermékek és a natúrkozmetikumok, a cég korán, akkor, amikor még nem volt hazánkban ennyire „divatos” környezettudatosnak lenni, indult el ebbe az irányba. A szortimentben a dm hazai bio- és natúrtermékeket gyártó beszállítók termékeinek is teret enged, mindemellett évek óta foglalkozik a saját márkás szortiment területén a termékek csomagolásának optimalizálásával. Kanyó Roland elmondta, hogy a dm márkás alverde NATURKOSMETIK csomagolása például legalább 50 százalék újrahasznosított anyagot tartalmaz. A papírcsomagolásainak nagy részét újrahasznosított vagy FSC minősítésűre cserélték. Mindemellett új receptúrák segítségével sikerült elérni, hogy a saját márkás termékek ma már szinte egyáltalán nem tartalmaznak nem feloldható mikrorészecskéket („mikroműanyagot”). A műanyagot eleve számos termékben helyettesíteni tudták más anyagokkal a fejlesztők – a fültisztító pálcikák például már nem műanyagból, hanem papírból készülnek, és a nedves törlőkendők első variációit képes a cég 100%-ban cellulózból előállítani.
Polcokon az innováció
„Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy szolgáltatásainkat a lehető legkisebb energiafelhasználás mellett biztosítsuk. A dm támogatja az energia-hatékony termékek és szolgáltatások beszerzését, a fenti célkitűzések elérése érdekében a dm dokumentált energiairányítási rendszert működtet, amelyet rendszeresen felülvizsgál, szükség szerint aktualizál” – hangsúlyozta Kanyó Roland arra a kérdésre válaszolva, miszerint a környezettudatosságra való törekedés hol manifesztálódik az üzlethelyiségek és az ellátási lánc kialakításában. Az energiahatékonyság csökkentése emberi tényezőkön is nagyban múlik, így a dm-nél dolgozók számára is készültek olyan iránymutatások, amelyek segítik az energiahatékony működés megvalósítását a mindennapokban.
Azokban az országokban, ahol a dm jelen van, stratégiai cél, hogy minél több helyi, innovatív termékeket kínáló cég bekerülhessen a szortimentbe, ezt a vállalat egy termékpályázata, a dmStart program is támogatja az idei évben. A dmStart! pályázaton nyertes termékek egy része olyan innovatív technológiával készül, amely során nem, vagy kisebb mértékben szennyezik Földünket, mint a hagyományos eljárással készült társaik. Több termék csomagolása újrahasznosított anyagból készült, vagy visszavezethető a gazdasági körforgásba. De olyan cég is díjazást kapott, ahol magát a terméket állítják elő újrahasznosított anyagból. A kozmetikai termékek pedig magas minőségű természetes alapanyagokból, többnyire kézzel készített technológiával készülnek.
Érdemes tájékoztató kommunikációt folytatni
A könnyű, műanyag hordtasakok felhasználásának csökkentését célzó európai uniós irányelv hazánkban is teret nyert már. A műanyag zacskók visszaszorításának terén a dm már eddig is több fontos lépést tett: az ingyenes szatyrok bolti árusítását két lépésben megszüntette, 2011-ben a nagyméretű, tavaly a kisméretű ingyenes táskái is eltűntek a polcokról, 2019 januárjától pedig nem elérhetők az üzletekben a megvásárolható műanyag egyszer használatos táskák sem. A drogérialánc a vásárlóknak alternatívaként papírtáskát ajánl, amelynek árát januártól csökkentették, illetve többször használatos pamuttáskát és nagy teherbírású permanent táskákat kínál. A pamuttáskákra való áttérést ösztönzik azzal is, hogy az elhasználódott darabokat szimbolikus 1 forintért újra cserélik a boltokban. A dm-ben kapható papírtáskák újrahasznosított papírból készülnek, előállításuk környezetkímélő, s mivel komposztálható, biohulladék gyűjtésére is alkalmas. Ezáltal később a táska ismét visszakerülhet az újrahasznosítási körforgásba. A nagy teherbírású permanent táska 80 százalékban újrahasznosított műanyagból áll, 100 százalékban újra visszavezethető az újrahasznosítás folyamatába. Két méretben kapható és a dm márkáihoz illő, trendi design-elemek díszítik. A dm arra buzdítja vásárlóit, hogy minden vásárláskor vigyék magukkal saját bevásárlótáskáikat.
A tapasztalat azt mutatja, hogy legtöbbször nem elég megjelenni az újdonságokkal és az innovatív környezetkímélő termékekkel, érdemes tájékoztató kommunikációt folytatni a vásárlókkal. Egy új kifejezés került a középpontban az utóbbi években, a LOHAS (Lifestiles of Health and Sustainabilty), ami az egészségtudatos és a fenntarthatóság iránt elkötelezett fogyasztói és vásárlói csoportot jelöli. „Ez a csoport a nemzetközi kutatások szerint egyre több tagot számlál, ezért fontosnak tartjuk odafigyelni rájuk. Az év második felében tervezünk fenntarthatóság témában egy célzott edukációs kampányt. Azt gondoljuk, hogy az edukációt kis lépésekben kell elkezdeni, s arra törekedni, hogy ne lelkiismertfurdalást keltsünk a vásárlóinkban, hanem segítsük a sikerélmény elérését. Akár azzal, hogy kipróbál egy környezetbarát tisztítószert, vagy hogy rászoktatjuk, hogy mindig hozzon magával egy pamuttáskát, és ne használjon feleslegesen eldobható szatyrot” – fogalmazott a marketing és PR-menedzser. A dm számára fontos, hogy vásárlóik a kínálatban találjanak alternatívát, választhatnak újrahasznosított papírzsebkendőt vagy wc-papírt, öko pelenkát, esetleg újrahasznosított csomagolású terméket. Mint kiemelte: sok kis lépés vezethet el oda, hogy átalakulnak a szokások, zöldebbek lesznek a hétköznapok.
Kiemelt figyelem a környezetbarát termékek iránt
„Számunkra fontos, hogy aki környezetbarát terméket keres, megtalálja üzleteinkben az alternatívákat” – fogalmazott Kanyó Roland. Fontosak az egyértelmű jelzések, a pontos termékinformációk, ennek megfelelően a drogérialánc igyekszik megkönnyíteni a vásárlók dolgát, például a saját márkás termékeken zöld lóhere szimbólumban tünteti fel a fenntarthatósági tudnivalókat.
A vásárlók keresik a bio- és natúr termékeket, népszerűek az ételérzékenységekhez kapcsolódó termékek, a bioélelmiszerek és a natúrkozmetikumok területén érezhető leginkább a nyitottság. A legutóbbi bolti layout átalakítás során a vásárlói igényekre reagálva a natúrkozmetikumok még hangsúlyosabb kihelyezést kaptak a boltokban.
A környezettudatosság nagyon tág fogalom, általában fontosnak tartják a vásárlók, és a gyakorlatban is a mindennapok részévé kezd válni. A cég rendelkezésére arra vonatkozólag nem áll pontos adat, hogy a vásárlók az élet egyéb területein milyen mértékben környezettudatosak, azonban mint megtudtuk, a dm üzletekben megfigyelhető, hogy a 2015-ben bevezetett dmBio márka nagyon sikeres, illetve a natúrkozmetikumok iránti keresletből is arra lehet következtetni, hogy a dm-es vásárlóknak is fontos a környezettudatosság témája. Természetesen nem véletlen, hogy a bio élelmiszer szortimentben a saját márkás termékek fejlesztése is folyamatos, új, innovatív termékek kerülnek a polcokra, és a vásárlókat edukációs tartalmakkal is segítik, hogy megismerkedjenek például a bioélelmiszerekkel, azok felhasználási módjaival. A nejlon, egyszer használatos táskák kivonásának is inkább pozitív volt a visszhangja, a vásárlók pedig örülnek, amikor az elhasználódott pamuttáskáikat jelképes összegért egy újra cserélik.
(TERMÉKMIX magazin – 2019 júniusi szám)