A húsvéti ünnepi díszbe öltöztetett, feldíszített asztal egyik fő ékessége a tojás, a kuglóf és a hagyományos báránysült mellett a füstölt, főtt húsvéti sonka. A kiskereskedők idén is jelentős forgalomra számítanak.
Bővülő eladás húsvétkor
Jelentősen bővül az élelmiszerek eladása húsvétkor, hiszen ez az év első olyan ünnepe, amely megnöveli az élelmiszervásárlásokat. A 2016-os húsvéti költekezés az élelmiszerek forgalmában az előző évek adataihoz viszonyítva mintegy 50-60 milliárd forintos többletet jelentett – mondta Vámos György, az OKSZ főtitkára a tavalyi húsvéti kiskereskedelmi fogyást tekintve.
Ezt a bizakodást látszik alátámasztani a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője is: Maczelka Márk elmondta, hogy idén kétszámjegyű növekedésre számítanak.
A tavalyinál kedvezőbb időpont miatt a tavalyihoz képest kis mértékben, de erősebb forgalomra lehet számítani. A Tesco-Global Áruházak Zrt. sajtóosztálya szerint az elmúlt évek alapján az utolsó két hétben várható a legerősebb forgalmi felfutás a húsvét alkalmából vásárolt termékeket nézve. A korábbi évekhez hasonlóan számos kategórián széles, csak speciálisan húsvétkor elérhető termékekkel készül a Tesco, melyeket a megszokott kommunikációs csatornáin mutat meg vásárlói számára. Az áruházlánc szokásaihoz híven a Tesco áruházak húsvéti díszbe borulnak, a TV-ben húsvéti kisfilmekkel készülnek és a heti akciós újság is húsvéti megjelenést kap majd.
A nagy forgalmat lebonyolító áruházakhoz hasonlóan a kisboltok is komoly figyelmet fordítanak a húsvéti szezonra. A kecskeméti 2M Market Csemege élelmiszerüzlet széles – kifejezetten az egészséges táplálkozást előtérbe helyező – termékpalettával várja vásárlóit. Herédi Mária és Herédi József üzlettulajdonosok vallják, hogy az ünnepek, és az azt megelőző egy-két hétben a húsvétra jellemző pékáruból és édesipari termékekből összeállított termékkínálat vonzza a vásárlókat.
Minőséget „hoz” a nyúl?
A kereskedelmi szövetség szerint összességében a hazai vásárlóerő erősödése, az online pénztárgépek miatt tisztuló piac javítja a kiskereskedelem mérlegét, illetve a kisebb áfakulcs az alacsonyabb ár révén nagyobb fogyasztásra ösztönzi a vásárlókat a húsvéti forgalom idején is.
Étkezési és fogyasztói hagyományainkhoz szorosan kapcsolódik, melyek a legkedveltebb és legnagyobb fogyásnak örvendő termékek húsvétkor. Az üzletek polcsorain például a darabszámra, illetve hagyományos és speciális húsvéti csomag kiszerelésben kapható édességek között továbbra is nyúl és tojás figurák dominálnak, az egyéb csokoládé figurák (kacsa, bárány és csibe) mellett. A Nielsen piackutató 2016-os felmérése rámutat, hogy a fogyasztók egyre inkább a magasabb minőségű, tejcsokoládéból készült figurákat részesítik előnyben.
Mint a Tesco sajtóosztályától megtudtuk, az áruházláncnál főként a tradicionális húsvéti termékek forgalma ugrik meg ilyenkor jelentősen (kiemelten a sonka, csokoládé, dresszingek, pékség, szeszes italok, dekorációs termékek), de emellett az is megfigyelhető az utóbbi években, hogy az ünnepi asztalra a szokottnál egy fokkal magasabb minőségű termékek kerülnek. „Regionális tekintetben megfigyelhető, hogy a húsvét jelentősebb ünnep vidéken, mint a fővárosban” – tudtuk meg a Tesco-Global Áruházak Zrt. sajtóosztályától.
„Elsőszámú termékünk természetesen a saját húsüzemünkben gyártott húsvéti sonka, amiből ebben az időszakban több száz tonna kerül értékesítésre” – említette Maczelka Márk, aki elmondta, hogy a SPAR és INTERSPAR áruházakban emellett a sütési alapanyagok fogynak nagy mennyiségben: többek között a margarin, illetve a vaj, és természetesen a tojás.
Mint megtudtuk, a Tesco termékkínálatát nézve a sonkák közül a kötözött lapockasonkák a leginkább keresettek, de évről-évre egyre nagyobb fogyást látni a parasztsonkákon, illetve a legmagasabb minőségű termékeken is. Szószok közül kiemelendő a torma, melynek jobban megugrik a fogyása az év többi részéhez képest viszonyítva, de emellett a majonézek kereslete is jelentősen emelkedik. Sütési kategóriából megnő a kereslet a dekortermékek iránt, valamint a hagyományos húsvéti sütemények alapösszetevői még a legkeresettebbek.
Széles a kínálat
A húsvéti ünnepi asztalon elmaradhatatlanok a sültek, sütemények. Maczelka Márk a kalácsokat emelte ki a pékáruk közül: „a húsvéti sós kalács, a mazsolás kalács és a fonott kalács azok a termékek, amelyek ebben az időszakban fókuszban vannak, valamint a hidegkonyhai termékeink, közülük is a casino tojás, illetve a franciasaláta kiemelkedő forgalmat generálnak”. Ezen termékek mellett a SPAR sajátmárkás margarinjai, vajai is keresettek, a termékek fogyása a korábbi időszakokhoz képest akár háromszoros, négyszeres fogyást is mutathat típustól függően.
A Tesco arra törekszik, hogy áruházaikban a vásárlók minden terméket megtaláljanak, amely a tökéletes ünnepi asztal elkészítéséhez szükséges, beleértve az élelmiszereket, a dekorációs kellékeket, a sütés-főzési kiegészítőket, üdítő- és szeszesitalokat, locsolókölniket és ajándéktermékeket. Minden említett területen újdonságokkal is készül az áruházlánc. Mindemellett a Tesco sajtóosztályától megtudtuk: elsősorban azon termékek esetében látnak jelentősebb fogyást, amelyek nagy mennyiségben szükségesek az ünnepi készülődésben.
(TERMÉKMIX - 2017. márciusi szám)