Nekünk kifli, az osztrákoknak gurkerl, a németeknél knuspr, Romániában, Olaszországban és Spanyolországban pedig sezamo, de mindenhol minőségi élelmiszerek, folyamatosan bővülő széles választék és jól szervezett gépezet jellemzi a Rohlik csoporthoz tartozó online élelmiszer-kiskereskedőket. Lehet, hogy ez a siker titka? Hiszen amellett, hogy a cégcsoport kínálata telis-tele van a helyi kistermelők kézműves finomságaival, elhozzák a vásárlóknak a világ ízeit is, legutóbb például ízletes szöcskék és sáskák formájában. Az európai online élelmiszer-kereskedelemről, a Rohlik sikereiről és terveiről a csoport kereskedelmi vezérigazgatóját, Mark Hübnert kérdeztük.

» Mi a Rohlik Csoport sikerének titka?

Őszintén szólva nagyon lenyűgözött, hogy a Rohlik kompromisszummentesen összpontosít a minőségre és az ügy­felek elégedettségére a teljes vásárlási élmény mentén, ­kezdve a Rohlik egyedi választékával, amelyet egyértelműen az élelmiszer-rajongók alkotnak, egészen a páratlan szolgáltatás­orientált működésig. Izgatott vagyok, hogy csoportunk kereskedelmi vezérigazgatójaként alakíthatom ezeket a ­folyamatokat. Ebben a munkakörben én vagyok a felelős a Rohlik választékának és árképzésének minden aspektusával kapcsolatos kereskedelmi stratégiájáért. Ez olyan izgalmas programokat foglal magában, mint a Rohlik ­ambiciózus ­saját márkás fejlesztése, a csemege-készítmények házon belüli e­lőállítása és egyéb, a Rohlik szolgáltatásaiban egyedül­állóan ­elérhető kuli­náris innovációk – mint például az ­éttermi ­minőségű ­növényi alapú ételek új választéka, amelyet egy nagyon inspi­ráló osztrák séffel közösen fejlesztettünk ki.
Feladatom kiterjed a csoportszintű beszerzési kezdeményezésekre, nemzetközi partnerségekre és a Rohlik Group kereskedelmi teljesítményét erősítő programokra is. Szeretem a helyi termelőkkel való szoros együttműködést és a fenntarthatóságra helyezett hangsúlyt, valamint a hulladék- és csomagolóanyag-csökkentésre való figyelemfelkeltést. Mindezen ügyfélbarát és kereskedelmi innovációk terén csapatom szorosan együttműködik a helyi vállalkozásokkal és kistermelők­kel – akik a legközelebb állnak a helyi vásárlói igényekhez.

» Kereskedelmi szempontból hogyan látja a Rohlik Csoport fejlődését, előrehaladását és jövőbeli terveit?

Büszkék vagyunk rá, hogy máris alaposan fel tudtuk rázni az online élelmiszerpiacot. A számok azt bizonyítják, hogy a koncepciónkat jól fogadják, és minden olyan országban működik, ahol már aktívak vagyunk. Már több mint 1 ­millió ügyfelet szolgálunk ki. Az összes országban, ahol felmérés készült, a mérőszámok azt mutatják, hogy a vásárlók imádják a szolgáltatásunkat. Ez lesz továbbra is a ­jövőbeli ­sikerünk alapja.
Szolgáltatásaink jelenleg is minden országban folyamatosan bővülnek. Van egy hosszú listánk termékkategóriákból és szolgáltatási ötletekből, amelyeken dolgozunk, hogy még izgalmasabbá tegyük a vásárlást az ügyfelek számára. A színfalak mögött automatizálásba és egyéb technológiákba is beruházunk, és innovációkat hajtunk végre a hatékonyság növelése érdekében, így továbbra is alacsony ­árakat tudunk kínálni ügyfeleinknek.

» Hogyan látja jelenleg az e-kereskedelem helyzetét, mennyivel növekszik? Továbbra is erős a Covid okozta fellendülés?

Az online kiskereskedők nagy lendületet kaptak a világjárványtól, de ez rövid életűnek bizonyult. Amint a korlátozások enyhültek és a fertőzésveszély csökkent, sok vásárló, aki a járvány miatt csak az élelmiszerszállítást vette igénybe, visszatért a fizikai boltokba. Összességében az online kereslet nagyobb, mint 2019-ben – a világjárvány 2–3 évvel felgyorsította az online szegmens fejlődését – de a gyors növekedés fenntartásához már nem elég. A házhozszállításnál vagy gyors kiszállításnál már több kell. Ráadásul a vásárlók a meredeken emelkedő megélhetési költségek fényében már kevésbé hajlandóak csak a kényelemért fizetni.
A Rohlik nem a világjárványból született. A vállalatot 2014-ben alapították, és már a világjárvány kitörése előtt is körülbelül 180 millió eurós értékű volt – és nyereséges. Áprilisban a Rohlik 53%-kal, 490 millió euróra növelte nettó árbevételét.
A mi előnyünk az, hogy tudjuk, hogyan lehet most is fenntarthatóan növekedni, nem is látjuk a pandémia utáni kereslet lanyhulását. Az ügyfelek szerették szolgáltatásunkat a világjárvány előtt, és szeretik azt a világjárvány után is. A számok azt bizonyítják, hogy koncepciónkat jól fogadják és működik. Például ügyfeleink Németországban már ­tavaly a Google-on a Knuspr-t a legjobb, 5,0-ás ­pontszámmal ­értékelték. Ha az ügyfelek ennyire elégedettek a szolgáltatásunkkal, akkor nagyobb valószínűséggel maradnak ­mellette, barátaiknak és kollégáiknak is ajánlják. Új ügyfeleink több mint fele személyes ajánlásokból származik. Ez a bizalom valódi jele, amely páratlan a szegmensben. Üzleti modellünk több piacon is újra és újra sikeresnek bizonyul, és könnyű lelkesedni egy olyan elképzelésért, amelynek van értelme, amely az életminőség javításáról szól.
 
» Ha már az életminőség került szóba, mennyire látja fenntarthatónak az európai élelmiszerellátást?

Életünk szorosan összefonódik az elfogyasztott ételekkel és italokkal, amelyek társadalmi és kulturális szövetünk szerves részét képezik. A világ népessége 2050-re várhatóan eléri a 10 milliárd főt, aminek okán az élelmiszerek iránti kereslet is ugyanolyan gyorsan fog növekedni. Jelenleg a nemzetközi ellátási láncok jelentős zavaraival kell szembenéznünk – az élelmiszerek terén is – a geopolitikai instabilitás, a deglobalizáció fokozódó tendenciái és a világjárvány tartós hatásai miatt. Összességében az élelmiszer- és italrendszereink fenntarthatósága egyre sürgetőbbé válik.
A Rohlik Groupnál hiszünk abban, hogy közvetlenül a helyi termelőktől való beszerzés óriási jelentőséggel bír a vásárlók számára, így frissebb és egészségesebb élelmiszerekhez juthatnak jobb ár és minőség mellett, ráadásul az ellátási láncunkat is kevésbé teszi sebezhetővé, de hasonlóképpen segíti a termelők, gazdálkodók helyi ökoszisztémáját is, akik így most egy gyorsan növekvő értékesítési csatornával rendelkeznek.
A kis és a minőségre összpontosító termelőktől való közvetlen beszerzés ezen modelljét nemzetközi szinten is kiterjesztettük. Az idei téli szezonban például közvetlenül a spanyolországi citrusfélék és csonthéjas gyümölcsök partnertermesztőitől szállítunk narancsot. Elkezdtünk együttműködni olasz családi termelőkkel is, akiknek lenyűgöző családi története van, és akik közül néhányan már ­negyedik generációban, még mindig eredeti receptjeik és kézműves jelleggel működnek. De közvetlen beszerzési és termelési partnerségeket alakítottunk ki a friss hal, a nemzetközi hússpecialitások vagy saját márkánk gyártóival. Ezek mind példák arra, hogyan tudunk megkülönböztető termékeket kínálni a legmagasabb minőségben, miközben csökkentjük a kockázatokat és a bizonytalanságokat ellátási láncunkban.
Még egy szót engedjen meg a környezeti fenntarthatóságról: Ez természetesen nem csak a beszerzésről szól, hanem arról is, hogyan működünk, és hogyan szállítjuk ki a termékeket ügyfeleinknek. A Rohlik lépéseket tesz annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb élelmiszert ­pazarolja el. Jelenleg a Rohlik számos olyan kezdeményezést kínál, amelyek jelentősen hozzájárulnak a hulladék csökkentéséhez. Ezeknek az újításoknak köszönhetően sikerül egy százalék alatt tartani a hulladék mennyiségét, és addig folytatjuk majd az innovációkat, amíg el nem érjük a zéró hulladékot. Vásárlóinknak kínálunk újrafelhasználható ökozsákokban történő szállítást, és a termékeket többutas betétcsomagolásban kínáljuk, a csomagolási hulladék elkerülése érdekében. Elektromos vagy CNG meghajtású autókban szállítunk. A fenntarthatóság mélyen beépült a DNS-ünkbe, és ez egyre fontosabbá válik ügyfeleink számára is. Ez a ­másik ok, ­amiért minden piacunkon népszerű márka vagyunk.
 
» Változik-e a vásárlóerő a nemzetközi piacokon?

 Az infláció és a gazdasági bizonytalanság arra kényszeríti a fogyasztókat, hogy újragondolják, mire költik a pénzüket. Az élelmiszerboltokban a vásárlók csökkentik a vásárlások gyakoriságát és a kosár méretét azáltal, hogy kevesebb vagy olcsóbb terméket vásárolnak.
A Rohlik Csoportnál szinte állandó vásárlási gyakoriságot tapasztalunk ügyfeleink részéről, sőt a kosárméretek is nőnek. A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint az élelmiszerárak szeptemberben 18,7%-kal, a cseh statisztikai hivatal szerint 21%-kal, az Európai Unióban pedig 15,40%-kal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest 2022 szeptemberében. Magyarországon ez a szám a KSH adatai szerint pedig 20,1% volt.
A Rohlik az élelmiszerinfláció hirtelen emelkedésére reagálva azonnali felső határt szabott több tucat alapvető élelmiszertermék árának minden olyan országban, ahol a kormány ezt nem tette meg, legalább húsvétig. Kedvező árakat garantálunk az olyan alapvető cikkekre, mint a vaj és tejtermékek, olaj, liszt, kenyér, tojás, sonka és WC-papír. Felelősségteljes vállalatként szeretnénk egy kicsit megkönnyíteni ügyfeleink életét ezekben a nehéz időkben.

» Milyen különbségeket lát az egyes országok vásárlási szokásaiban?

 Meglepően kis különbségek vannak. Nyilvánvalóan különbség van a vasárnaponként üzemelő országok (például Csehország) és azok között, amelyek nem tartanak nyitva (pl. Németország). A vasárnapi bezárás ugyanis arra készteti a vásárlókat, hogy a hét vége felé és hétfőre koncentrálják a nagybevásárlásokat.
Sok hasonlóságtól eltekintve a különbség inkább a szolgáltatás érettségében van, illetve abban, hogy az ügyfelek mennyi ideje vásárolnak nálunk. Az új ügyfelek jellemzően olyan érzékeny kategóriájú termékekkel tesztelik első körben a szolgáltatásunkat, mint például gyümölcs- és zöldség­félék vagy friss hús, majd idővel nő a kosaruk és hetente többször is rendelnek. Tehát minél hosszabb ideig vagyunk a piacon, annál magasabb a rendelési gyakoriság.
 
» Mit üzen a Kifli.hu vásárlóinak és a magyar élelmiszeriparnak? Ön szerint mit hoz 2023 az európai kereskedelem számára?

Célunk, hogy egészségesebbé és boldogabbá tegyük az emberek életét azáltal, hogy segítjük őket a jobb étkezésben.
Kiemelném az európai élelmiszer-kiskereskedelem két fő trendjét, amelyek 2023-ban egyre fontosabbá válnak. Az egyik a saját márkás termékek iránti növekvő kereslet. Sok vásárló megtanulta, hogy ezek kiváló ár-érték arányt biztosítanak. A Rohliknál folyamatosan bővítjük pénztárcabarát saját márkás kínálatunkat – de ahelyett, hogy csak a legolcsóbb beszerzésre kapható termékeket csomagolnánk át, gondoskodunk arról, hogy ezek a termékek ne csak kedvezményes áron kerüljenek értékesítésre, hanem extra előnyökkel is járjanak az ügyfelek számára. Ubomi kávébabjaink lassan, dobban pörköltek és Rainforest Alliance által tanúsított forrásból származnak.
Ezzel elérkeztünk egy újabb gyorsuló trendhez, a ­növényi alapú étkezéshez. Nem arról van szó, hogy ne együnk húst – ez minden vásárló személyes döntése, és a növényi ­alapú élelmiszereinket kedvelő vásárlók többsége is eszik húst. Valóban csodálatos ízekről és teljesen természetes, egészséges alapanyagokról szól, amelyeket a növényi alapú konyha új generációja biztosít. Egyáltalán nincs lemondás. A Rohliknál mi állunk ennek a fejlesztésnek az élén. Minden piacunkon személyre szabott növényi alapú kategóriákat vezettünk be, mint például a shop-in-shop, így a vásárlók könnyedén felfedezhetik kínálatunkat. Egy kínálat, amely nagyobb, mint bárhol a piacon, és amelyet ­hetente innovatív termékekkel bővítünk.

A Kifli.hu-t érintő kérdéseinket Szalma Rita, a cég kereskedelmi igazgatója válaszolta meg.

» Hogyan hat az inflációs környezet az e-kereskedelemre, van-e érezhető visszaesés, vagy éppen ellenkezőleg, a piac a tervezett vásárlások felé mozdul el?
A különböző idők más-más megközelítést igényelnek. Hogy lépést tudjunk tartani a gazdaság folyamatosan változó világával, keményen dolgozunk azon, hogy még inkább érdemes legyen nálunk vásárolni. Például bővítettük a belépő szintű termékek választékát, és pénztárcabarát kategóriát alakítottunk ki. Az oktatás manapság kulcsfontosságú, az online vásárlás előnyeiről minden platformon közvetítjük az információkat.
Válaszadáskor azonban ­külön kell választani a Kiflit és a verseny­társak adatait, amelyeket különböző piackutató cégek bocsájtanak a rendelkezésünkre. A Kiflinél ugyanis nem az e-kereskedelem része az egésznek, nekünk ez az alaptevékenységünk, míg a többiekre ez jellemzően nem igaz. Versenytársaink a vásárlói szokások Covid utáni átalakulása és a szegénységi rés miatt inkább az offline üzletükre koncentrálnak, és elsősorban vásárlókat próbálnak csalogatni az üzletekbe. Mi pedig addig is online maradunk, ahol az infláció és a szolgáltatás és a termékek magas minősége miatt változó piac ellenére is egyre nagyobb a kereslet a Kifli iránt.

» Mennyiben térnek el az élelmiszerárak Magyar­országon a többi nemzetközi piacétól?

Nem mondhatjuk, hogy bizonyos dolgokban fix összeggel drágábbak vagy olcsóbbak vagyunk. Általában jól követjük az EuroStat-ot. Összességében az árakat mindenhol a ­helyi piac határozza meg, és az alacsonyabb bérek miatt ezen a területen Magyarországon valamivel olcsóbbak az árak, mint Németországban vagy Ausztriában.
  
» Vannak-e olyan magyar termékek, amelyek kijutottak a cseh, német vagy olasz piacra, és ott sikeresek?

Igen, óriási lehetőséget kínálunk a termelők számára – online élelmiszer-kiszállítási szolgáltatásunkon keresztül megnyitjuk számukra az európai piacokat. A magyar termékeket a cégcsoport minden piacán nagyon szeretik, ezért folyamatosan bővítjük a Rohlik Csoport országaiban elérhető magyar termékek kínálatát. A Budapest Bagel pékség például egyre népszerűbb Ausztriában.
» Mennyire okoz problémát működésükben a munkaerőhiány? Ez magyar probléma vagy európai probléma?
A munkaerőhiány nem magyar sajátosság, tőlünk északra és nyugatra is kihívásokat jelentett, de vannak helyi sajátosságok is, mint például a KATA szabályozás és annak rövid távú hatásai. A munkaerőpiac nagyon hasonlít az árupiacokhoz. Vagyis van, amikor hiány van, akkor emelkednek az árak, és van, amikor többlet van a kínálati oldalon. Jelenleg jól állunk, működésünk megfelelő erőforrásokkal rendelkezik, és biztonsági tartalékot képezünk a nagyobb igények kielégítése érdekében. Sajnos a betanítás időigényes, így kisebb anomáliák előfordulhatnak, amiért elnézést kérünk és köszönjük vásárlóinknak, hogy ilyen helyzetben is mellettünk álltak!
 
» Lesz-e változás a magyar piacon a közeljövőben?

Minden trendet egy kattintással elérhetővé teszünk a magyar vásárlók számára. Növényi alapú, különleges élelmiszerek és az EU legkiválóbb különlegességei mind elérhetőek a Kifli vásárlói ­számára. Az ügyfelek listázási kéréseire is reagálunk. Vásárlóink olyan termékeket javasolnak, amelyeket szívesen vásárolnának nálunk, és beszerzői csapatunk a lehető leggyorsabban lehetővé teszi ezt.
A közelmúltban vezettük be a Növényi alapú ­kategóriát, válaszul az egyre növekvő vásárlói igényekre. Továbbra is törekszünk arra, hogy a Kifli az elsők között reagáljon a vásárlói igényekre, nyitottak vagyunk a vásárlói javaslatokra, ezért kérjük ezzel kapcsolatos visszajelzéseiket. Egyre fontosabb szerepünk van a piacon, a beszállítók egyre gyakrabban keresnek meg minket termékbevezetési ötletekkel, javaslatokkal. Mindezek fényében nyugodtan kijelenthetjük, hogy rövid távon változások lesznek a Kifli kínálatában.
Célunk, hogy megváltoztassuk az emberek élelmiszervásárlási szokásait. A Kiflivel való vásárlásra váltva előre megtervezhetik vásárlásaikat és több szabadidejük marad szeretteikkel.
Az élet a Kiflivel egyszerű: minőségi termékeket egy helyről rendelhetsz, ahelyett, hogy sok különböző boltba mennél növényi, vegán vagy kézműves termékeket vásárolni. Például a karácsonyi ünnepekre a dekorációtól az ajándékokon át az ételekig mindent lehet kapni a Kiflinél.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. novemberi szám)

Aktuális lapszám digitálisan elérhető ITT: