A Wolt már bizonyított. Bizonyította, hogy megbízhatóan, gyorsan és végigkövethető módon, melegében szállítja ki a rajta keresztül rendelt meleg ételeket. Bizonyította, hogy a partnerei termékeit is hasonló pontossággal szállítja, most pedig újabb nagy fába vágja a fejszéjét, saját üzletet nyit.

A Wolt önállóan működtetett kiskereskedelmi ­platformja, a Wolt Market ősztől lesz elérhető Magyarországon. A hagyományos, azaz harmadik fél által üzemeltetett boltok és az éttermi kiszállítás mellett egy újabb házhoz szállítással elérhető árubeszerzési alternatívát kíván nyújtani a fogyasztóknak. A Wolt Market „delivery-only-stores”-ként működik majd, azaz csak házhoz szállítással lesznek elérhetőek a termékek. S hogy miből áll majd a szortiment, mi lesz a Wolt Market igazi vonzereje, illetve milyen célokkal indulnak el az új piacon, arról Tajta Ákost, a Wolt ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

» Erős piacra lépnek be, mi késztette Önöket erre?
Van egy hatalmas felhasználói bázisunk, akiket szeretnénk minél jobban kiszolgálni, nemcsak meleg étellel, hanem élelmiszerekkel is. Minden városban, minden lokációban szeretnénk megadni a felhasználóknak azt az élményt, hogy akár húsz percen belül kiér hozzájuk a rendelésük, és mivel az élelmiszer az a termékkategória, aminek a legnagyobb ­piaca van, itt tudunk egy olyan pluszt adni, amit nem feltétlenül tudunk most a partnereinken keresztül olyan gyorsan megvalósítani, mint ahogy szeretnénk. Úgy gondoltuk, ha hatékonyan megoldjuk azt a részt is, hogy nagyon gyorsan össze legyen pakolva a vásárló kosara – mert saját kontroll alatt áll, és mi tudjuk meg első kézből az információt az ügyfeleink­től, hogy milyen termékekre van szükségük, ami esetleg nem elérhető máshol, és erre nagyon gyorsan tudunk reagálni, akkor sikeresek lehetünk. Ez egy nagy piac, szeretnénk mi is egy szeletet kapni a tortából.

» Mi a céljuk, mekkora szeletet szeretnének szerezni ­ebből az előbb említett tortából?
Először is nagyon jó alapokat szeretnénk lefektetni. Ugyanúgy, ahogy elindultunk három éve a nulláról az ételkiszállításos ­piacon, most így indulunk el az élelmiszerpiacon is. Számokba nem bocsátkoznék, ami a fő célunk, hogy ez egy jó szolgáltatás legyen, a lokációk jól működjenek és ha az eddigi elveinket továbbra is betartjuk, akkor azt gondolom, sikerre fogjuk vinni a Wolt Marketet pár év alatt. Nem tudom kik fognak még a piacra lépni, mik a versenytársak tervei, ezeken is sok múlik, de én azt gondolom, hogy mi a magunk részét belerakjuk és sikeresek leszünk.

» Mit szólnak a Wolt Markethez a platformjukon lévő kiskereskedők?
Attól függetlenül, hogy Wolt Marketet indítunk, továbbra is több üzletlánccal (Coop, CBA) dolgozunk együtt és ezek az együttműködések nagyon fontosak számunkra. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy minél többen fent legyenek a Wolt platformon. Várjuk azoknak a kisebb egységeknek, boltoknak a jelentkezését is, akik fel szeretnének kerülni a Woltra. Alapvetően mi a platformot adjuk, ahol elérheti a vásárlót, míg a futárnak közben munkalehetőséget biztosítunk. Mi menedzseljük, a mi befektetésünkből lesz az extra bevétele ezeknek az üzleteknek. A meglévő partnerek, akik a Wolton vannak és árulnak, értik és teljesen megértik, hogy miért vágunk bele az új üzletbe. Tudják, látják, hogy ez egy új szolgáltatás, ami talán egyedülálló és a piacot is húzza előre.

» Nagy mozgolódás van most az e-kereskedelemben, mi lehet ennek az oka?
Én úgy látom, hogy nemcsak nálunk, szerte a világban nagy mozgolódás van. Az online piac irányába megy a világ, az e-kereskedelem folyamatosan bővül. A fogyasztási szokások változása lehet ennek az egyik fő oka. Mi is 23 országban vagyunk jelen a Wolttal, és Magyarország mellett több országban indítjuk el a Wolt Marketet.
A Covid-19 megtanította és rászoktatta az embereket az online szolgáltatások kényelmére. Az, hogy ezeket igénybe tudja venni, jó a felhasználónak és az éttermi, üzleti partnereinknek szintén. Nekik ez egy plusz bevételi forrás, és egy olyan láb, amire szerintem most már hosszú távon is támaszkodni fognak, járvány ide vagy oda, mert rájöttek, hogy ez az az irány, amerre a világ elment. Egy év alatt olyan 4–5 évnyit ugrottunk előre a szokások megváltozásában. Pontosan úgy, ahogy korábban személyesen zajlott az interjúk többsége, teljesen normális, hogy most zoom-on beszélgetünk, mert hozzászoktunk, így is működik. Sokszor megteszi az online is, és az online kereskedelemben és meleg ételben is pont ezt látom, hogy átalakulnak az emberek szokásai.

» Milyen szortimenttel tervezik az indulást, milyen össze­tételű lesz az a 2500 termék, amivel nyitni kívánnak?
Az elsődleges cél, hogy az alapélelmiszer választékunk meglegyen. Nagyon várjuk azokat a beszállítókat, akiknek egyedi, házi vagy különleges termékeik vannak. Nyitottak vagyunk mindenre. Elindulunk egy alap szortimenttel és utána, aki velünk szeretne tartani, megnézzük, hogy a termékére van-e igény, kipróbáljuk.
Ha meg kellene neveznem két-három nagy kategóriát, akkor az élelmiszeren kívül a drogéria is fontos lesz, amibe kicsit a vegyi áruk is beletartoznak, harmadikként pedig az olyan elektronikai cikkek körét jelölném meg, amikre akár azonnal szüksége lehet az embernek. Ezt nem feltétlenül a volumen miatt gondoltuk tartani, de egy szükséges szolgáltatás lehet, ha például az ember otthon hagyta a telefon töltőjét és 20 percen belül szüksége van egy újra, hogy ezt is elérje nálunk.

» Miben lesznek mások, mint a piac jelenlegi szereplői?
Jelenleg nincsen hozzánk hasonló megbízható szolgálató, aki 20–30 percen belül szállít. Azt, hogy ezt az időt lehet tartani, mi már megmutattuk a meleg étellel, ahol van egy aránylag hosszabb elkészítési idő, ahhoz képest, hogy össze kell pakolni mondjuk egy kosarat. Emellett van egy ügyfél­szolgálatunk, ami szintén egyedülálló, ugyanis fél percen belül tud reagálni minden problémára, panaszra, amit meg is old. Én még nem találkoztam olyan webshoppal vagy hasonló logisztikai megoldást nyújtó kiskereskedővel, akinél ez ilyen profin működött volna. Szerintem ezek olyan fontos dolgok, amiket a vásárlók értékelni fognak.

» Hol fog indulni ősszel a szolgáltatásuk?
Budapesten, de még képlékeny, keresés alatt van, hogy pontosan melyik lokációban. Több helyszínen lesz raktárunk, hogy tudjuk tartani a vállalt időt. Úgy indulunk, ahogy az ételkiszállítás esetén is, egy kisebb zónával kezdünk, aztán folyamatosan terjeszkedünk. Nem biztos, de nem is zárom ki, hogy a Wolt Market idén elindul vidékre is. Ez még nagyon sok mindentől függ: hogy a csapatot hogyan sikerül összerakni, hogy sikerül az első egy-két nyitás, illetve mennyire lesz nehéz új lokációkat találni, és kiépíteni azokat. Nem akarjuk elsietni. Gyors ütemben, de összeszedett módon szeretnénk bővülni.

» Milyen újdonsággal készülnek még a jövőben?
Van pár izgalmas dolog nálunk, amit érdemes megemlíteni. Bővülni fogunk földrajzilag, új városokba megyünk az alapszolgáltatásainkkal és majd a Wolt Markettel is. A Delivery as a Service szolgáltatásunk már elérhető, ami azt jelenti, hogy az online webshopok rendelési opcióinál (ahol ki lehet választani a szállítási kondíciókat) be tudnak építeni egy azonnali kiszállítás gombot, így az ott vásárlónak mi ugyanúgy garantáljuk, hogy fél órán belül a woltos futár kiviszi a csomagot. Ezt saját kis IT fejlesztéssel meg tudják oldani a webshopok, ami szerintem nagyon nagy lehetőség nekünk is, és a piacnak is, hogy gyorsabb legyen a folyamat, több ügyfelet lehessen szerezni és jobb ügyfélélményt lehessen adni.
A másik tevékenységünk, amibe már belekezdtünk, és a pandémia alatt nagyon sikeresen működött, a business to business szolgáltatásunk, amit mi „Wolt at work”-nek kereszteltünk el. Cégek használják, ahol a munkavállalóknak tudnak ezzel egy plusz juttatást adni, hogy a Wolton rendelhetnek ételt céges pénzből. Ennek van egy nagyon könnyen használható admin felülete, ahol kezelhetik a dolgozókat, beállíthatják, hogy kinek mi járjon. Sokan a home office-nál is használták az otthon rekedt dolgozónak, például ennek segítségével egy közös meetingre mindenki meg tudott rendelni egy ebédet vagy vacsorát, amivel kis színt vittek az alkalmazottaik életébe.

» Ne menjünk el szó nélkül a Wolt eredeti szolgáltatása, az ételkiszállítás mellett sem. Érezhető a forgalmukon, hogy a közelmúltban újranyitottak az éttermek? Hogyan tovább?
Nyáron mindig van egy forgalomcsökkenés, de ez most sem nagyobb, mint máskor, pedig most egybe esett az újranyitással. Azt vettük észre, hogy az alkoholt már nem nálunk veszik, hiszen este ki tudnak ülni a kávéházba, sörözőbe, kivetítőn nézni a meccseket. Mindenképpen az új partnereket próbáljuk becsalogatni, de az általában nem rajtunk múlik, hogy egy meglévő kiszállítási területen még több éttermünk legyen. Várjuk az új partnerek jelentkezését és persze aktívan keressük is őket. Ősszel pedig megyünk új városokba, új területekre (Sopron, Dunakeszi, Tatabánya, Eger, Békéscsaba) is.

 

(Fotó: Horpáczi Dávid, Piqniq Budapest)

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. július-augusztusi szám)