A Lacikonyha Kft. már stabil piaci szereplő volt, amikor 2017-ben a lengyel Prymat Csoport – a hazájában, majd Csehországban elért kiemelkedő sikerei után Magyarország felé is nyitva – felvásárolta. Akkor új időszámítás kezdődött a vállalat életében, melynek irányítására 2018-ban Bruszt László ügyvezetőt kérték fel. Vele beszélgettünk a cégről az elmúlt három év tapasztalatai birtokában.

» Mit érdemes tudnunk a Prymat Csoport és a Lacikonyha Kft. eddigi együttműködéséről?
Az 1983-ban létrejött lengyel Prymat Csoport 2016-ban érkezett Magyarországra, majd nem sokkal ezután felvásárolta a békéscsabai Lacikonyha Kft.-t. Ekkor kezdődött el a magyar­országi értékesítési csapat bővítése és a termékkör kiszélesítése, amit a lengyel anyavállalat több mint harminc­éves tapasztalata segített. Hazájában a vállalatcsoport több kategóriában is vezető pozícióval rendelkezik, s mindezt családi vállalkozásból indulva érték el.
Húsz évvel ezelőtt több száz fűszercég működött Lengyelországban, közülük tudtak a legjobbak közé emelkedni, és váltak mára Európa egyik legnagyobb fűszergyártó csoportjává, amely a zöldségtermékek gyártásában is vezető, a kereskedelmi forgalma pedig 2020-ban elérte a 125 millió eurót. A cégcsoport ma már négy országban – Lengyelország, Csehország, Németország és Magyarország – működik saját vállalattal, öt modern gyártó­létesítményt üzemeltet, és világszerte mintegy ­hatvan országba exportál. Saját termékei mellett a legnagyobb nemzet­közi láncok ­sajátmárkás beszállítója.
Az összes gyártási és minőségbiztosítási eljárás a legmagasabb szabványok szerint épül fel, és többek között megfelel az EN ISO 22000, BRC és IFS követelményeknek. A csoport tekintélyes gyártási kapacitásainak ­köszönhetően a kisebb kiskereskedelmi tasakoktól kezdve az üveg és doypack csomagolásokon át egészen a HoReCa és üzletági igényekig sok területet könnyedén kiszolgál. Magyarország kiemelt fontosságú a Prymat számára a tekintetben is, hogy megerősítse pozícióit a régióban.

» Két nagyobb termékcsoportjukat ismerhetjük. Ha valaki még nem találkozott volna velük: miben különböznek a Lacikonyha és az Ízmester márkanevű termékek?
Leegyszerűsítve azt szoktuk mondani, hogy a Lacikonyha márkás termékeink a könnyű-kényelmi főzést támogatják: ide tartoznak a levesek, a leveskockák, a paprikák és az ételízesítők, amelyek abban segítenek, hogy egyszerű legyen a főzés során elérni a szeretett, házias ízeket. Az Ízmester pedig a kreatív főzést segítő termékeinket gyűjti egybe: fűszereket, fűszerkeverékeket, mustárokat, tormákat, folyékony fűszerpácokat, zöldségtermékeket. Ezek mind kiváló minőségűek, és többen közülük nem tartalmaznak ízfokozót és tartósítószert sem. Ökológiai minősítésű fűszereket is forgalmazunk Ízmester BIO márkanéven, illetve kiemelkedő ár-érték ajánlattal állunk a HoReCa szektor rendelkezésére is.

A Lacikonyha válasza 2021 fogyasztói trendjeire

Az elfoglalt emberek rohanó életritmusát, egészséges étrend iránti vágyát a cég tartósítószer-, színezék- és ízfokozómentes krémlevesei, salátaöntetei támogatják. A rugalmasan fogyasztható, azaz funkcionális és az innovatív ételek iránti fogyasztói igényt az új folyékony pácok, illetve az organikus fűszerek és keverékek hivatottak kielégíteni. A csípős ízek kedvelőinek a lengyel mustár szerezhet nagy örömet. A nosztalgia, az otthon főzés és a saját készítésű ételek élménye is új teret nyert: a házi savanyúságokhoz, a kenyérgyúráshoz és más ételekhez is jól passzolhatnak az Ízmester fűszerek.

» Nyilván eltérnek némiképp a lengyel és a magyar fogyasztói igények. Itthon mi a legnépszerűbb?
A paprikáink egész évben nagyon népszerűek Magyarországon, de leginkább az őszi-téli szezonban keresettek. Saját adataink és a partnereink visszajelzései alapján is azt látjuk, hogy a Lacikonyha paprika egyre kedveltebb. Kétféle minőségi osztályban forgalmazunk import és magyar paprikát, de az alapanyagokat nem keverjük, így a magyar – csemege és édesnemes – paprika száz százalékban magyar.
Nagyon szigorú a minőségi rendszerünk a paprikáinkkal kapcsolatban, például kizárólag friss paprikát csomagolunk, de más eljárásokat is működtetünk annak biztosítása érdekében, hogy a termékeink kiváló minőségűek legyenek, amivel a vásárlóink is maradéktalanul elégedettek. Látjuk, hogy a fogyasztók szempontjából a paprikapiac kissé zavaros, egyrészt a nagy választék, másrészt a nehezen értelmezhető elnevezések miatt. Azt például csak kevesen tudják, hogy a csemege paprika jobb minőségű, mint az édesnemes, illetve, hogy a csomagoláson hol és hogyan van feltüntetve a paprika­termékek származási országa.
Ami a lengyel-magyar különbségeket illeti, a paprika Lengyelországban is népszerű, de nem ilyen mértékben. Noha a konyhában használt alapfűszerek mindkét országban hasonlók, arányuk és úgymond a rangsoruk eltérő.
Az ízbeli különbségek egyértelműen megfigyelhetők a levesválaszték megtekintésével, mivel Magyarországon hagyományos, házias leveseket forgalmazunk, míg Lengyelországban a speciálisan ízesített céklás, zurek és borscs levesek a legkedveltebbek. Ezen olykor kicsi, néha nagyobb különbségek miatt mindig a magyar ízlés szerint teszteljük a termékeinket, mielőtt piacra dobnánk őket, és szükség esetén megváltoztatjuk a receptjeiket.

» Mennyire jelentenek prioritást az egészséges összetevők? A mai trendeket ismerve ezt nyilván önöktől is elvárják a fogyasztók.
Az egészséges összetevők mindenki számára mást jelentenek, így van ez a portfóliónk minden egyes tagjával is. Rendszeresen elemezzük az egyes ­termékcsoportokra ­jellemző trendeket és a vásárlók, partnerek elvárásait,
s ennek megfelelően módosítjuk az ajánlatunkat. Az Ízmester fűszereink és fűszerkeverékeink például nem tartalmaznak színezéket, ízfokozókat és tartósítószereket. Ökológiai választékunk még egy lépéssel előrébb jár, hiszen bio minősítésű alapfűszereket és fűszerkeverékeket kínál – utóbbia­kat is só hozzáadása nélkül. Az ­egyre népszerűbb Ízmester mustáraink is tartósítószer nélkül készülnek. Ezeket – főleg a csípősebbeket – a fő célcsoportunknak tekintett, háztartást vezető hölgyek mellett az urak is előszeretettel keresik.
A Lacikonyha választékából, az általam korábban ­említett paprika mellett, érdemes azt is kiemelni, hogy ­valamennyi ­leveskockánk gluténmentes, és a frissen piacra dobott krémleveseink is többek között ízfokozó nélkül készülnek. Jelenleg is dolgozunk további projekteken, amelyek még idén meg­jelennek a választékunkban és az egészséges étkezés trendjé­be illeszkednek majd.

» Biztosan változtak az eladási adataik az elmúlt egy évben. Mit tapasztaltak a Covid alatt, és mi következhet most, amikor beköszönt a nyári szezon?
Amikor a Covid kitört, látványos – bár átmeneti – növekedés volt tapasztalható szinte valamennyi termékünk értékesítésében, hiszen mindenki élelmiszerkészletet akart felhalmozni. Annak ellenére, hogy ez az emelkedés lecsillapodott, továbbra is ígéretes eredményeket tapasztalunk. Jelenleg a grillszezonra tekintünk, amely a folyékony fűszerpácaink fő eladási szezonja. Noha eredetileg grillezésre szántuk ezeket, úgy látjuk, a fogyasztók korántsem csak erre használják őket, a nyári főszezonon túl is keresettek. Idén két új ízzel is bővítettük az Ízmester pácok kínálatát. Ezeket a termékeket fűszerkoktéloknak tekinthetjük, amelyek bármikor, bárhol alkalmasak húsok ízesítésére, legyen szó grillről vagy sütésről. Rendkívül egyszerű a használatuk, és finom, kellemes ízt adnak az ételeknek.

» Melyek a legfontosabb terveik a közeljövőre?
Szeretnénk a fűszerpiacon megerősíteni a piaci pozíciónkat, mivel ezen a területen rendelkezik a vállalatcsoportunk a legmagasabb szintű és legszélesebb körű szakértelemmel. Üzleti ajánlatunkkal egyaránt keressük a sajátmárkás tendereket, illetve a HoReCa és üzletági ügyfeleket, akiknek különféle csomagolásban és kiszerelésben tudunk fűszereket és fűszerkeverékeket szállítani, illetve az igényektől függően akár speciális recepteket összeállítani. Értékesítési ajánlatunk egyszerű: kiemelkedő minőségű ízesítőket kínálunk megfizethető áron.
Disztribúciónk további építése és megerősítése szintén nagyon fontos cél ebben az évben. Magabiztosan nézek e feladat elé, hiszen szerencsés vagyok abban, hogy egy fiatal, ütőképes csapattal dolgozhatok, akik verhetetlenek a ­piaci végrehajtásban.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. júniusi szám)

BELELAPOZOK