Azt gondolhatnánk, hogy a hűtő- és konzerv szektort nem viselte meg a járványhelyzet, hiszen a pandémia által keltett bizonytalanság tavaly felvásárlási lázat eredményezett, és mi mással is lehetne megtöltetni a kamrapolcokat, mint konzervvel, a hűtőt pedig fagyasztott termékekkel. Igen ám, csak amellett, hogy a kamarapolcok és mélyhűtő kapacitása is véges, a Horeca szektor teljes kiesése is beleszólt ebbe a képletbe.

Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke szerint nem ilyen egyszerű a helyzet, s ugyan jelenleg még nem látszik a fény az alagút végén, de a diverzifikációban van a túlélés egyik kulcsa. Ugyanis akár szektor, akár termékskála szerint áll valaki több- vagy sok lábon, az kevésbé szenvedi meg ezt a helyzetet, hiszen szélesebb palettá­ból választhat, hogy miben keresse a megoldást.

» Hogyan zárta a hűtő- és konzervipar a tavalyi évet?
Tavaly egy rendkívül váratlan helyzet született a semmiből és egy több éve tartó stabil, enyhe növekedést mutató folyamatot borított fel. Ráadásul a járvány okozta helyzetet még tetézték azok a teljesen mesterséges kormányzati beavatkozások, amik Európa-szerte hatottak a piaci folyamatokra, például a fogyasztásra. Így egy előre teljesen nem tervezhető helyzet alakult ki a nyárra. A konzerv szegmensben erősen növekedett a kiskereskedelmi fogyasztás, ami egész évben megmaradt, a fagyasztott piacon viszont ez sokkal mérsékeltebb volt, messze nem kompenzálta a Horecából való kiesést. Úgy tűnik, a magyar vásárlók a konzervet sokkal inkább tartották alternatív fogyasztási eszköznek, mint a fagyasztottat, amikor nem tudtak étterembe menni.
Összességében – hogyha a nagy számokat nézzük – azt mondhatom, hogy az ágazatunk jól zárta a 2020-as évet. Az eredményességet azonban már negatívan ­befolyásolta a járványhelyzet, hiszen a forgalom feltehetően ­jelentősen elmaradt az eredetileg tervezettől, és az a baj, hogy ennek még nincs vége, mert a pandémia negatív hatása még 2021-ben is itt lesz.
Még jelenleg sincs házon kívüli fogyasztás, pedig sokan a mi szektorunkból is szállítanak a Horecába. Az Egyesült Királyságban a magyar csemegekukorica eladása például kiemelten jelentős. Tavaly szeptember óta viszont gyakorlatilag nincsen vendéglátóipari tevékenység Angliában, ami egy igen nagy érvágás nekünk is.

» Milyen tanulsággal, tapasztalattal vágnak neki a gyártók az új esztendőnek?
Egy általános érvényű tanulságot mindenképp hozott a vírus­helyzet minden szektor számára, így nekünk is. Mégpedig, hogy minél szélesebb termékpalettán és minél diverzifikáltabb vevőkörrel bír egy gyártó, annál könnyebb átvészelnie az ilyen váratlan helyzet okozta hatásokat. Ez a két dolog jelentősen stabilizálhatja az adott vállalkozás gazdasági helyzetét és segíthet a túlélésben, majd később a kilábalásban és az újrafellendülésben.

» Milyen irányba indul a hűtő- és konzervipar, mely területekről várhatók újdonságok, innovációk?
Vannak bizonyos trendek, amik már évek óta velünk élnek és egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Olyan célkitűzések, mint a fenntartható termelés, és hogy minél kisebb szén-dioxid-­kibocsátási lábnyom legyen jellemző a termékkibocsátás során.
Az ez irányú törekvések jellemzőek a tagjainkra, akik ennek érdekében jelentős modernizációs és digitalizációs folyamatokat indítottak el, és fejlesztéseket tettek meg. Mi pedig nagyon reméljük, hogy a most induló – a járvány miatt kicsit megbicsaklott – következő közös agrárpolitikai ciklusban is lesz arra lehetőség, hogy az ilyen irányú fejlesztéseket a kertészeti termékeket feldolgozó ágazat bővíteni tudja. Reméljük, hogy így lesz, hiszen ezekkel a fejlesztésekkel tudunk, és igyekszünk minél magasabb feldolgozottságú és minél nagyobb hozzáadott értékű terméket előállítani, ami nagyon fontos törekvés a jövőre nézve.
Az életszínvonal az elmúlt években bekövetkezett, és remélhetőleg a járványhelyzet miatt meg nem törő emelkedésével, a vásárlóerő növekedésével nekünk is egyre inkább lehetőségünk lehet a piacon értékesíteni a magasabb feldolgozottságú termékeket. Nagyobb mértékben lesz ­lehetőség félkész vagy készételeket eladni a magyar ­piacon, ­amire van igény, mert időt takarít meg a fogyasztónak.
További nagyon fontos törekvése az ágazatnak az átállás az olyan korszerű csomagolásra, ami szintén a környezettudatosságot hangsúlyozza. Csomagolóanyagainknál igyekszünk a minél nagyobb arányú visszaforgathatóságra törekedni. Az elmúlt évek irányelve az, hogy lehetőség szerint homogén műanyagból készüljön a tasak, mert akkor 100%-ban újrafelhasználható.

» A mélyhűtött termékek piacán mennyire okoz még problémát a Listeria monocytogenes?
2018 nyarán az egyik üzemben kibocsátott termékek ­okozta megbetegedések miatt gyakorlatilag egy világ­méretű termék­visszahívás történt. Ez az üzem ugyan nem a tagunk, de ennek dacára érintette a magyar hűtő­ipart, mert Magyarországon történt, innen indult ki világ­szerte. Ezért minden törekvésünk az volt, hogy mint Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség és a tagjaink gyorsan és hatékonyan reagáljunk a fogyasztók biztonsága és ­ezzel párhuzamosan az értékes piacaink megtartása érdekében. Meglehetősen válságos volt akkor a helyzet, ezért utána hamarosan kidolgozásra került egy átfogó, ­önkéntes auditálható Listeria Megelőzési Rendszer (LMR) el­nevezésű követelményrendszer. Az LMR célja a hagyományos technológiával előállított gyorsfagyasztott zöldség- és gyümölcstermékekben a Listeria monocytogenes előfordulási kockázatának jelentős csökkentése. Ez a rendszer azóta is hatékonyan működik azoknál a tagjainknál, akik bevezették, jelentősen csökkentve a hasonló esemény előfordulásának kockázatát. Fontos tanulsága még az akkori eseményeknek, hogy a fagyasztott zöldségeket fogyasztás előtt hőkezelni szükséges.

» Még mindig a zöldborsó a favorit a vásárlók körében?
Magyarországon továbbra is a zöldborsó az első számú eladott termék. Nagyon lassan változnak a vásárlói igények, de változóban vannak. Egyre több keveréket fogyasztunk és élvezzük azt, hogy készen kapjuk ezeket. Rengeteg az elmozdulás a prémium szegmens felé, az igényesebb zöldségek iránt. A minél választékosabb keverékekre jelentős piaci igény van, és nagyon jól mérhető egy-egy ilyen új keverék sikeressége esetén a rendkívül gyors piaci felfutása.
Mindkét ágazatunk, mind a konzerv, mind a hűtőágazat jelentős exportőr, a termékek több mint a felét exportáljuk. Így nagyon fontos az is, hogy más piacokon mi a helyzet. Az angolszáz területeken vagy Skandináviában például a csemegekukorica legalább olyan erős, mint nálunk a zöldborsó.

» Mennyire lehet beépíteni a konzerv-élelmiszereket a tudatos, egészséges táplálkozásba? Van-e igény a tartósítószer- és adalékmentes termékekre?
A mi termékeink az igazi jó példák a tudatos életmódra és az egészséges táplálkozás igényére. Tudatos, mert ezen termékek előállításának relatív alacsony a környezeti terhelése, de tudatos abban is, hogy a termelés és a feldolgozás folyamata végig ellenőrzött. Teljesen visszakövethető a fogyasztói kiszereléstől a termesztéshez használt földterületig és a földet megművelő emberig. Átlátható a teljes működésünk.
A másik előnyünk a természetesség, mert mind a fagyasztott, mind a konzervipari feldolgozott zöldségek mentesek bármilyen tartósítószertől és adalékanyagtól. Éppen ezért mi lehetnénk a fő termékköre az egészség- és táplálkozástudatos piaci szegmensnek. Ebben hiszünk és amikor csak lehet, próbálunk erre rámutatni.

» Tud-e bővülni még a szortiment a konzerv, illetve fagyasztott élelmiszerek terén?
A piaci igények formálják a szortimentet. A változó piaci szokásoknál érdemes megjegyezni, hogy bár Nyugat-Európában erősebben, de már itthon is jelentős elmozdulás van a kisebb méretű fogyasztási csomagolás irányába. Kisebb méretűek az általános magyar háztartások, így a háziasszonyok nyilvánvalóan törekednek arra, hogy kisebb méretű élelmiszert vegyenek, amit azonnal fel is tudnak használni, lehetőség szerint ne kelljen visszacsomagolni. Ebben jelentkezett trendszerű változás az elmúlt években. Konzerv fronton is egyre több a kisebb kiszerelés és egyre több a bármilyen módon is változatossá tett zöldségkonzerv.
A zöldség-fehérjedús táplálkozási trendnek köszönhetően növekszik az igény a hüvelyesek iránt, a fogyasztásuk mérhetően nő. Emiatt is van az, hogy ezekből a termékekből folyamatosan növekszik a választék. De vannak olyan vásárlási szokások, amik, bármi is történjen, nem változnak. Mi magyarok a majonézes kukoricát például csakis konzerv kukoricából tudjuk elképzelni. Konzerv kukorica, rá a majonéz és már kész is van! Vannak dolgok, amikben ilyen egyszerű úton megyünk…

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. márciusi szám)

BELELAPOZOK