Nem mindennapi cégtörténettel büszkélkedhet a higiéniai papírtermékek gyártásával foglalkozó 20 éves Vajda-Papír Kft. Családi garázsvállalkozásból mára az ország piacvezető
higiéniai papírgyártójává vált, ráadásul azon kevés hazai vállalatok közé tartozik, amelyek külföldön is saját gyárral rendelkeznek. Legújabb fejlesztésükkel, a tavaly átadott dunaföldvári üzemmel nemcsak a gyártókapacitás bővült, de a gyártáshoz szükséges alapanyagot is házon belül állítják elő. A cég közben innovatív megoldásokkal fejleszti saját gyártói márkáját, az Ooops!-ot, emellett többek közt az export bővülésében látja a fejlődés kulcsát. Vajda Attilával, a vállalatcsoport tulajdonosával beszélgettünk.
» 1999-ben a feleségével, Vajdáné Csata Szilviával indították a vállalkozást. Hogyan jött az ötlet, hogy pont ezzel a termékkel, termékcsoporttal kezdenek foglalkozni?
Ez tulajdonképpen a véletlen műve volt. Mindketten a szállítmányozás területén dolgoztunk főállásban, mellékállásban pedig piacon kereskedtünk. Az árusított termékek egy részét importból szereztük be és egy ismerős ajánlott egy külföldi gépgyártót, aki papírtermékek gyártásához használható gépeket értékesített. Mivel a főállás és a hétvégi piacozás mellett esténként még maradt egy kis szabadidőnk, megnéztük, hogy mivel lenne érdemes foglalkozni és azt gondoltuk, hogy a higiéniai papírtermékek lennének a legmegfelelőbbek.
» A gyártáshoz szükséges szakértelmet is teljesen nulláról kellett kezdeni, vagy voltak ismereteik korábban?
Igen, a nulláról kellett felépíteni mindent. Először jött az elhatározás, hogy megvásároljuk ezt a bizonyos gépet és megtanuljuk majd az üzemeltetését, működtetését. Kezdetben a szűk család dolgozott a vállalkozásban; az édesapám, a húgom, a feleségem és én.
» Mikortól érezték úgy, hogy ez lesz a fő csapásirány?
2003-ban mondtuk azt, hogy mindent erre teszünk fel és először a másodállásunkat, majd pedig a főállást is felmondtuk a Vajda-Papír kedvéért. Ekkorra már akkora volumenben gyártottunk, annyi elfoglaltságot jelentett maga a gyártás, hogy több állás egyszerűen nem fért bele az időnkbe. Ráadásul ekkor már több kollégánk is volt.
» 2003-tól kapott igazán lendületet a cég?
A következő mérföldkő 2005 volt. Ekkor határoztuk el, hogy az akkori idők legmodernebb berendezéseibe invesztálunk. Kezdetben egy telephelyen működtünk, aztán két, majd három telephelyen folyt a termelés. Ezt követően 2008-ban építettük fel a ma is működő központi üzemünket Soroksáron és ide vásároltuk meg az akkori idők legmodernebb és legnagyobb kapacitású higiéniai papírtermék feldolgozó technológiáját.
» Néhány év alatt jelentős fejlődést sikerült elérniük. Ez szokványosnak mondható az iparágban?
Ez az ütem szokványosnak egyáltalán nem mondható. A teljes 20 évünkre jellemző, hogy roppant vállalkozó szelleműek voltunk mi magunk is és azok a kollégák is, akikkel együtt dolgoztunk. 2008-ban, amikor a budapesti központba költöztünk, nagy áttörést jelentett, mert a több telephelyen történő gyártást egy központi telephelyre hoztuk, ahol egy nagyon modern és nagy kapacitású tekercses papírtermékeket előállító gépet helyeztünk üzembe. Így már még bátrabban fel mertünk vállalni olyan nagy volumenű nemzetközi szerződéseket, amelyek megalapozták a cég sikeres fejlődését. Ekkor három nagy gépsorral és néhány kisebb, hajtogatott papírtermékeket (például papírzsebkendő, szalvéta) gyártó géppel dolgoztunk. A forgalmunk ez idő tájt már nagymértékben tartalmazott exportértékesítést. Az egyik stratégiai exportterületünk korábban is Skandinávia volt és 2013-ban sikerült megvásárolnunk Norvégiában egy papírfeldolgozó gyárat, amelyet azóta is folyamatosan fejlesztünk.
» Ez szükségszerű lépés volt, vagy jött egy spontán lehetőség, amit kihasználtak?
A kettő együtt. Nyilván mondhatjuk, hogy szükségszerű lépés volt, hiszen nagy mennyiségű értékesítést teljesítettünk Skandináviába. Ez a terület egy nagyon lényeges piacunk, amelyet szerettünk volna stabilizálni és még tovább fejleszteni. Ezután következett a norvég gyár megvásárlása, amely egyrészt kulcsszerepet töltött be a meglévő exportpiac fejlődése szempontjából, másrészt pedig egy olyan tudás megszerzését biztosította, amely a magyarországi üzemből hiányzott, hiszen idehaza ekkor még nem volt saját alappapírgyártásunk.
Emellett késztermék-gyártás és értékesítés is folyik Norvégiában, ez tehát egy teljesen önálló entitás a vállalaton belül, önálló, helyi alapanyag-ellátással, külön logisztikával.
A gyár évente 11–12 milliárd forintos forgalmat bonyolít, Norvégia egyetlen és legnagyobb piaci szereplője és Skandinávia harmadik legnagyobb gyára. Innen látjuk el a skandináv országok piacait. Az üzemet folyamatosan bővítjük, 2013 óta megnégyszereztük a forgalmunkat.
» Magyarországon tehát korábban nem volt alappapír-gyártásuk. Ez volt az oka a dunaföldvári gyár megépítésének?
Korábban vásároltuk az alapanyagot, ezért született meg a döntés, így 2014-ben kimagasló kapacitásbővítést hajtottunk végre, a következő lépés pedig szükségszerűen az alappapírgyártás meghonosítása volt. 2018 év végén megnyitott a dunaföldvári, a régióban is egyedülálló alappapír- és feldolgozóüzem, amelynek megépítését ez és a további kapacitásbővítés vezérelte. A dunaföldvári gyártás tavaly indult és az első fejlesztési szakaszának az volt a célja, hogy az alapanyag-ellátás egy részét házon belül oldjuk meg.
A tervek szerint hamarosan indul a következő fejlesztési szakasz itt és akkor el tudjuk majd érni a teljes alappapír-ellátottságot. Dunaföldvár egyébként minden szempontból a legjobb választásnak bizonyult a beruházásra. Nagyszerű helybeli kollégákat sikerült kiválasztanunk, közel a Duna, amely a gyártáshoz szükséges vizet és szállítási útvonalat biztosítja, jó a közúti közlekedés, a villamosenergiához való hozzáférés és nem messze található a budapesti központunk is.
» Említette, hogy az export kiemelt fontosságú a vállalat életében. Jelenleg mekkora az export részaránya a teljes termelésben?
Jelenleg ez az arány 60/40 százalék a belföldi értékesítés javára. A Nielsen piackutató által felmért kimutatás értelmében a magyar higiéniai papírpiac növekedése évente 5–7%. Ez nem tud akkora növekedési potenciált nyújtani számunkra, amelyet mi a dunaföldvári gyárral megteremtettünk. Volumennövekedési céljainkat ezért az exportértékesítés növelésével tudjuk teljesíteni. Jelenleg több mint 20 országba exportálunk, Magyarország mellett a környező országok, Skandinávia és a Baltikum számít fő piacunknak, de néhány nyugat-európai országba is szállítunk. Ezeken a már meglévő kapcsolatokon tervezünk első körben fejleszteni. A hazai higiéniai papírgyártók között a piaci részesedésünk ugyanekkor a 35 százalékhoz közelít (figyelembe véve a gyártói és az általunk gyártott saját márkás termékeket is). Az Ooops! márkatermékünk folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően egyre népszerűbb, nem csak a hazai fogyasztók, de a külpiacok fogyasztói számára is.
» Az élet minden területén, így a papírgyártásban is sarkalatos pont manapság a környezetvédelem, a környezettudatosság. A Vajda-Papír hogyan próbál megfelelni ezeknek a kihívásoknak?
Hosszú évek óta kiemelt törekvésünk a környezettudatos működés megvalósítása. Ennek több eleme van. Például a dunaföldvári gyárunkat a világ legmodernebb, legkorszerűbb és leginkább környezetkímélő higiéniai papíripari üzemei közé sorolnám. A beszerzési csatornáinkkal is azokat a beszállítókat választjuk, akik a legkörnyezetkímélőbben állítják elő a termékeiket, maximálisan felhasználjuk a hulladékhőket, a legmodernebb energiafogyasztó berendezéseket szereztük be, továbbá 100 százalékban zöld energiából származó villamosenergiát használunk az üzemeinkben. Az alappapír házon belüli gyártása, a keletkező hulladék gyakorlatilag teljes körű újrafelhasználása és a telephelyek közelsége egyaránt további környezettudatos értékeink. A csomagolásban és az alappapír felhasználásban is kizárólag felelős erdőgazdálkodásból, direkt erre a célra telepített erdőkből származó, ún. FSC-alapanyagokkal dolgozunk. Ez a vállalat számára természetesen többletköltséget jelent, de ez is a felelősségvállalásunk része.
» 2011-ben vezették be az Ooops! márkanevet. Milyen a piaci pozíciója a termékcsaládnak Magyarországon és hogy viszonyul az Ooops! a cég által gyártott sajátmárkás termékekhez?
A stratégiánkban mindkét termékcsoport alapvető fontossággal szerepel. Büszkeséggel mondhatjuk el, hogy ma már nincs olyan hazai háztartás, ahol az általunk előállított higiéniai papírtermékek közül akár több is rendszeresen ne fordulna elő. Ezek lehetnek az áruházi sajátmárkás termékek, vagy a brand termékek, mint például az Ooops!.
A budapesti gyárunk 50–50 százalékban állít elő gyártói márkás és kereskedelmi sajátmárkás termékeket. A gyártói márkatermék azért fontos, mert a vevő könnyen felismerhető módon, több csatornán keresztül be tudja szerezni ezeket és szinte alig van olyan kereskedelmi egység Magyarországon, ahol az Ooops! termékeket ne lehetne megvásárolni. A termékek elérhetősége, illetve a széles körű disztribúció tehát nagyon fontos. A fejlesztéseink is koncentráltan az Ooops! portfólió esetében jelennek meg, ezért ez a márka nagyon közel áll a szívünkhöz.
» A vezetői feladatok ellátásához egy nagyvállalat esetében egy idő után sokszor kevés egy ember. A cége életében volt olyan pont, amikor kénytelen volt bizonyos feladatokat másra delegálni és mennyire volt könnyű, vagy nehéz leadni ezeket a feladatköröket?
Valahol 2010-2011-ig, a vállalat eddigi fejlődési ciklusának nagyjából félidejénél jött el az az elhatározás, hogy a direkt irányításból egy vállalatszerkezetet építsünk és egy rendszerekben működő vállalatot hozzunk létre. Ezt nyilván a forgalomnak, a komplexitásnak, a nagy alkalmazotti létszámnak köszönhettük. Ma a különböző területek igazgatóiból felálló igazgatóság, valamint a tulajdonosok képezik a vállalat menedzsmentjét, a stratégiai irányvonalakat közösen határozzuk meg.
Fontos, hogy önálló területek működnek a cégnél, önálló vezetőkkel. A csoporton belül az egyes vállalatoknak is vannak helyi vezetői. Mindez egy nagy közös munka tehát, ahol a feladatok meghatározása és azok végrehajtása is együttesen zajlik. Büszkén mondhatom, hogy ezt igazán sikeresen gyakoroljuk a kollégáimmal nap mint nap.
» Az iparágra általánosan jellemző, hogy gyorsan történnek a fejlesztések, változások, vagy ez kizárólag a Vajda-Papír jellemzője? Hogy jelentkezik mindez a vállalat forgalmában?
A higiéniai papírtermék egy olyan termékkategória, amelynek szép fejlődési íve van és nagy perspektívával rendelkezik, hiszen ezen árucikkek felhasználási köre folyamatosan bővül. A környezettudatosság, az energiahatékonyság kérdései szintén abba az irányba viszik ezeket a termékeket, hogy fejlesszük őket.
A Vajda-csoport minden egyes vállalatának folyamatosan és dinamikusan növekszik a forgalma, nyilván vannak olyan időszakok, amelyek bizonyos területeken kiemelkedőnek számítanak és vannak átlagos növekedést produkáló periódusok is. Számok említése nélkül is, a trend teljesen egyértelműen és nyugodtan mondható dinamikusnak.
» Mivel lenne elégedett a következő öt évben?
Elsősorban minél több büszke, sikeres kollégával szeretnék együtt dolgozni a vállalatunknál, és egyre több és több sikerorientált, a fejlesztések iránt elkötelezett fiatal figyelmét szeretném felkelteni vállalatunk iránt. Hisz ez a vállalat garantálhatja minden olyan kolléga fejlődését és kiteljesedését, aki akár magyar, akár nemzetközi környezetben szeretne bizonyítani és a saját beszerzéssel, gyártással, marketinggel és értékesítéssel rendelkező, egyszóval egy igen komplex vállalatnál képzeli el a hosszútávú jövőjét.
A forgalom és a fent leírt növekedési célok teljesítése után a következő a termék- és a folyamatinnováció; szeretnénk minél alacsonyabb környezetterheléssel, minél költséghatékonyabban előállítani minél nagyobb mennyiségű terméket. Emellett kiemelt feladatunk több jó minőségű, innovatív terméket fejleszteni a partnereink és a fogyasztóink számára. Olyan megoldásokat szeretnénk kínálni, amelyek nem kifejezetten csak az értékesítésről szólnak, hanem komplex szolgáltatásokat jelentenek. Ha ezek megvalósulnak, elégedett leszek.
(TERMÉKMIX magazin – 2019. májusi szám)