A kutatás-fejlesztés és innováció által vezérelt iparágak Magyarországon is követik a nemzetközi és a fogyasztók által diktált trendeket.

Trend a lelke mindennek

Valószínűleg nem túl tudományos, mégis ismert dolog, hogy vannak jelenségek, amelyeket „érzünk a levegőben”, amelyeknek megvan a maga jogosultsága. Az innovációs trendeket minden gyártó igyekszik folyamatosan figyelni és tesztelni, hiszen a „kor szelleme”, azaz a trendek erősen befolyásolják a fejlesztéseket. A trendek természete, hogy az újdonságokat jelzik a társadalomban, általában oly módon, hogy a korábban is szórványosan jelenlevő dolgok reflektorfénybe kerülnek, számosságuk, formájuk, környezetük és kiterjedtségük növekedik, változik.
Azok a trendek, amelyek széles körben nyernek elfogadást, beépülnek a fogyasztók mindennapjaiba, így megszűnnek trendnek lenni.

Az innovációs trendek előhívják az ellentrendeket is, ugyanazon jelenség ellentétes pólusának kiemelésével (gyors – lassú). Az ellentrendeknek persze más kiváltójuk is lehet, pl. más kultúráktól átvett új felfedezések, fejlesztések.

Az első magyar folyékony italízesítő

A Speedy Drinks Kft. egy hazánkban teljesen új termék­kategóriával mutatkozott be a piacon 2016-ban, a folyékony italízesítővel.
Az Eezy Spritz folyékony italízesítő egy rendkívül innovatív termék, a 48 ml-es flakon valójában 19 liter ízesített italt eredményez. A Magyarországon egyedülálló termék alacsony kalóriatartalommal rendelkezik, cukormentes és vitaminokban gazdag koncentrátum, mely személyre szabott ízélményt nyújt. „Fontos megemlíteni, hogy az Eezy Spritzet higítani kell, mert erősen koncentrált folyékony italízesítő” – hangsúlyozta Péntek Zsolt ügyvezető.

2011-ben az Amerikai Egyesült Álla­mok­ban, a Kraft jó­voltából megjelent a Mio folyékony italízesítő, mely kompakt méretével és egyszerű használatával új termékkategóriát teremtett. Az újdonság meghódította az Egyesült Államokat, ahol ma már nagy népszerűségnek örvendenek a fogyasztók körében a folyékony italízesítők. „A magyar piacon eddig nem találkoztunk hasonló termékekkel, ezért úgy döntöttünk, hogy létrehozzuk az első magyar folyékony italízesítőt a hazai piac számára. Így született meg 2016 tavaszán az Eezy Spritz ötlete.”

Péntek Zsolt elmondta, hogy a vállalatok rájöttek, hogy a kis flakonban rengeteg új lehetőség rejtőzik, köztük a környezettudatosság, a mobilitás és az egyedi adagolhatóság. A sikeres innováció eredményeként ma már az italízesítők piaca közel egymilliárd dolláros üzlet. „Célunk, hogy elérjük ugyanazokat az eredményeket, mint az első italízesítő Amerikában. Hiszünk benne, hogy a külföldi sikertermék hazánkban is megállja majd a helyét” – egészítette ki az ügyvezető.

Egészséges és finom

Az egészségtudatosság jegyében a Eezy Spritz folyékony italízesítő cukormentes, B3, B6, B12 és B5 vitaminokat tartalmaz. Mint megtudtuk, emellett környezetkímélő is, hiszen a kis méretű, egyedi kiszerelésű flakon, ha a szemétben köt ki, egyrészt kisebb helyet foglal, másfelől meg maga az anyagfelhasználás is csekélyebb mértékű, mint például egy 2 literes flakon esetében.

„Rengeteg visszajelzést kaptunk, hogy mikor és milyen ízek várhatóak, várhatóak-e egyáltalán. Nos igen, tervezünk idővel még több ízt, de ez még a jövő zenéje” – jegyezte meg a Speedy Drinks Kft. ügyvezetője, aki elmondta, hogy több fogyasztói visszajelzés szerint sokan a bodza, áfonya, meggy, kiwi ízesítést szeretnék megkóstolni. „De olyat is hallottunk, hogy valaki Cola ízben szeretné” – tette hozzá Péntek Zsolt.

A jelenleg elsősorban a 6-15 éves korosztály körében nagyon népszerű termékkel az idősebb generációt is meg szeretnék szólítani. „Célunk, hogy az idősebbek is megszeressék a terméket, ez a folyamat, úgy gondoljuk, el is indult, hiszen a sportital egyre kedveltebb azon felnőttek körében, akik odafigyelnek az egészségükre és szeretnek mozogni, sportolni.”

Új szeletek a boltokban

A Cerbona márkatermékeket gyártó és forgalmazó Naponta Kft., amely idén márciustól Cerbona Élelmiszergyártó Kft. néven működik tovább, folytatja az elmúlt években megkezdett termékfejlesztéseit és - bevezetéseit. Ennek két fő területe a zabkínálat szélesítése és a cukortartalom természetes alapanyagokkal történő csökkentése.

Györkösné Gyöngyi, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. értékesítési vezetője a TermékMixnek elmondta, hogy mindkét irány igazodik a fogyasztói igények változásához, az egészségtudatosság növekedéséhez. A nevét Cerbonára változtató vállalat tavaly jelent meg a piacon zabból készült szeleteivel, amelyekkel átütő sikert ért el a fogyasztók körében. Ez is mutatja, hogy növekszik a kereslet a zabból készült élelmiszerek iránt. Györkösné Gyöngyitől megtudtuk, hogy a sikerre építve az idén új termékeket vezet be a gyártó. Megjelenik a boltokban a Cerbona zabkása, a zabból készült Fitt puffasztott zabszelet, valamint új ízesítésű zabszelet is.

A vállalat székesfehérvári gyárában folyamatosan beruházásokat végrehajtó társaság kétéves kutató-fejlesztő munka eredményeként áprilisban megújítja müzli- és müzliszelet-kínálatát. A Cerbona szakemberei olyan receptúrákat fejlesztettek ki, amelyek révén úgy tudták több müzliszeletük és müzlijük cukortartalmát természetes alapanyagokkal mérsékelni, hogy megtartották a fogyasztók által kedvelt ízüket. „Ezzel a Cerbona egyszerre tud eleget tenni a tradicionális ízeit kedvelő és az új, egészségesebb termékeket kereső fogyasztók igényeinek” – magyarázta Györkösné Gyöngyi.

Megéri fejleszteni

Érezhetően nő az igény a glutén- és laktózmentes termékek iránt is, és ezen a téren a Cerbona olyan termékfejlesztéseket hajtott végre, amelyekkel elismerten a világ élvonalába került, hiszen a Cerbona gluténmentes poharas müzlijét 2016-ban a világ leginnovatívabb élelmiszerei közé választották, az erről szóló elismerést októberben vehette át Párizsban, a SIAL élelmiszeripari világkiállításon.

Az új és megújított termékek piacra kerülését a cég április közepén induló kommunikációs és marketingkampánnyal támogatja, folytatva ezzel őszi akcióját. A fogyasztók ekkor ismerhették meg az új csomagolást, amelyet tavaszra fokozatosan a teljes termékkör megkap.

Új ízekkel bombáznak

Lassan elfogadni látszik az energiaital termékek létjogosultságát a piac, és a fogyasztók számára sem ismeretlen, hogy az energiaitalok természetes, engedélyezett alapanyagokat tartalmaznak olyan mennyiségben, amely az egészségre nem káros, tehát nem olyan veszélyesek, ahogyan azt időről-időre beállítják. Az igényeknek megfelelően az energiaitalok piaca minden évben előáll több innovatív megoldással. A hagyományos tutti-frutti ízesítés még mindig közkedvelt a termékkört tekintve, ugyanakkor növekszik a vegyes gyümölcs kedveltsége is. A Bomba! Energy Drink Kft. idén is meglepi fogyasztóit ízek és kiszerelés tekintetében egyaránt. Katona Balázs elmondta, hogy az ízek esetében egy egészen újszerű, uborka-lime ízvilágú és egy eper-menta kettőssel rukkol elő az energiaital-gyártó és forgalmazó társaság.

Mint megtudtuk, a vásárlók egy új kiszereléssel is találkozhatnak majd a boltokban: szintet lépve egy nagy 1,5 L verzióval jelentkeznek a piacon.
Katona Balázs úgy látja, hogy a gyártók elsődlegesen talán az ízek térnyerésére koncentrálnak, „mi a kiszerelések tekintetében is próbálunk új szegmensekre nyitni” – fűzte hozzá a szakember, aki megemlítette, hogy szezonalitását tekintve a Bomba! Energy Drink nagyobb hangsúlyt fektet a tavaszi megjelenésekre, ami azzal magyarázható, hogy sokkal inkább meghatározzák egy brand sikerességét.

A Bomba! fogyasztói legnagyobb százalékban a 16-35 éves korosztályból kerülnek ki. Katona Balázs úgy látja, mindenki vágyik az újdonságra, ezért igen nehéz behatárolni, hogy kit lehet a termékinnovációval megszólítani.
„Valljuk, hogy mindenkinek jár, hogy kedvére válogasson az új ízek világából” – jegyezte meg Bomba! Energy Drink Kft. munkatársa.

A fogyasztók elérése érdekében elsődlegesen az online, social media és in store megjelenések határozzák meg a bevezetés időszakát, ehhez kapcsolódóan különböző rendezvény támogatásokkal népszerűsítik, erősítik a brand image-t.

A fogyasztókhoz igazodva

Egy márkatörténész szerint a hosszú múltra visszatekintő NIVEA ma is „megkerülhetetlen”. Jean Watin-Augouard a krém sikerét a fogyasztók, főként a nők hűségével magyarázza. Mások szerint a siker kulcsa az elérhető ár.

A NIVEA márka széles szortimentje a legtöbb bőrápolási kategóriát le­fedi, hiszen a dezodortól a testápolókon, az arcápolókon keresztül a tusfürdőig széles választékot kínál.

Az elmúlt évek során a márka komoly elismerésre tett szert több kategóriában. NIVEA márkájú volt az első fényvédő napozókrém, és a cég 1998-ban kifejlesztette a Q10 arcápoló termékcsaládot, és ezzel új szabványt alkotott a ránctalanítók területén. Nemcsak a fogyasztók elérését, de a fejlesztéseket tekintve is nagy a verseny a gyártók között. A mindenkori aktuális trend a kozmetikai termékek, azon belül a tusfürdők és a testápolók termékkörét is befolyásolja.

A Beiersdorf Kft. marketingvezetője, Jáger Melinda elmondta, hogy a tusfürdők és a testápolók piaca mindig is rend­kívül innovatív volt. Mint megtudtuk: a fejlesztések két legfontosabb irányvonala az ápoló összetevők használata és az új illatok bevezetése, de természetesen egy új applikációs forma vagy látványos csomagolás is meg tudja ragadni a fogyasztók figyelmét.

Az olaj, mint kozmetikai összetevő egyre több termékkategóriában jelenik meg, többek közt arcápolás, hajápolás és testápolás kategóriában is találhatunk olaj tartalmú termékeket. A NIVEA új, Creme Oil Pearls tusfürdői argánolajat tartalmaznak, mely tápanyagokban, E-vitaminban gazdag, kiváló hidratáló összetevő, így segít megvédeni a bőrt a kiszáradástól zuhanyzás közben. Az új NIVEA Oil in Lotion testápolók mindegyikében különböző értékes olaj található, mely egy kellemes illattal párosítva, a száraz bőrt gyönyörűvé és puha tapintásúvá varázsolja.

Ma egy tusfürdőnek vagy egy testápolónak is számos plusz „tudással” kell bírnia. Jáger Melinda úgy látja, hogy a tusfürdő alapvető tisztító funkciója mellett fontos, hogy bőrápoló összetevőket tartalmazzon, hogy ne szárítsa ki a bőrt.

A testápolókkal szemben támasztott legfontosabb elvárás, hogy hosszantartóan hidratálják és puhává varázsolják a bőrt. Emellett természetesen a testápoló tápláló és kényeztető összetevői is fontos szerepet játszanak a termékek kiválasztásánál.

„A NIVEA tusfürdőkkel és testápolókkal széles cél­csoportot tudunk megszólítani, hiszen a ma elérhető széles szortimentünkből minden kedves vevőnk megtalálja a számá­ra legkellemesebb illatú terméket” – tette hozzá a marketing­vezető.

Az ideális választások

Elmondható, hogy az évszakok változásával együtt változnak a fogyasztók igényei. Tavasszal és nyáron például előszeretettel választják a tusfürdők közül a virágos, gyümölcsös, esetleg citrusos illatokat és könnyedebb állagú termékeket. Jáger Melinda felhívta a figyelmet az új NIVEA Creme Oil Pearls termékcsaládra, amelyek kiegészítik a NIVEA már meglévő, hawaii virág és tavirózsa illatú, frissítő tusfürdőinek sorát. A hidegebb hónapokban a fogyasztók jobban kedvelik a gazdagabb textúrájú, teltebb bőrápolókat. Hideg időben a gazdag táplálást nyújtó testápolók kerülnek előtérbe, míg nyáron a könnyedebb, gyorsan felszívódó, kellemes illattal fűszerezett testápolók a népszerűek, melyek köre most az Oil in Lotion testápolókkal bővül.
A marketingvezető szerint nyáron a napozás utáni testápolók is kiemelt szerepet kapnak, amelyek elérhetők hagyományos lotion, zuhanyzás közbeni testápoló formában vagy épp pumpás kiszerelésben.

Illatos újdonságok

„Tusfürdő kategóriában több újdonsággal is piacra lépünk idén” – jegyezte meg a Beiersdorf marketingvezetője, aki elmondta, hogy kiemelt figyelmet egy új tusfürdő termékcsalád, a NIVEA Creme Oil Pearls fog kapni, de egyéb tusfürdők bevezetését is tervezi a gyártó. „A NIVEA Creme Oil Pearls termékcsaláddal szeretnénk egy kis luxust csempészni a fürdőszobákba” – ismertette Jáger Melinda, hozzátéve: a termékek három egzotikus illatban kaphatók: cseresznyevirág, lótusz és ylang ylang virágillatokkal üde frissességet és egzotikus ápolást varázsolnak a mindennapi tisztálkodási rutinhoz. A termékekben az olaj gyöngy formában található meg, melyek feloldódás közben kiengedik természetes olaj tartalmukat és közben egy finom masszázs érzését nyújtják.

A testápoló kategóriában is izgalmas újítással készül idén a Beiersdorf. A gyártó áprilisban egy új termékcsaládot vezet be, a NIVEA Oil in Lotion termékeket. A fiatalos, trendi testápolók négy különböző változatban, praktikus pumpás kiszerelésben kerülnek a piacra: cseresznyevirág & jojoba olaj, vanília & mandulaolaj, kakaó & makadámiadió olaj, rózsa & argánolaj összetevőkkel. A tusfürdőknél is említett kényeztető olaj összetevő a testápolóban is megtalálható, mely ápolja a bőrt, gyorsan felszívódik és érzéki illattal kényeztet.

Nem csak kellemes hatású

A múlt század elején a háztartási boltokban kapható papír zsebkendő a kor életérzését fejezte ki – a kényelmet, a gyorsaságot, a fejlődést jelentették – a fogyasztók mindennapjaiban. Ma már nemcsak széles a termékpaletta a háztartási papíráruk piacán, de számos innovatív változata is jelen van a piacon. A Zewa termékek fő célcsoportját a családok jelentik, ezért a SCA Hygiene Products Kft. a számukra kíván olyan termékeket nyújtani, amelyekkel a mindennapi törődést, gondoskodást tudják kifejezni. „Nedves törlőkendőinkkel nekik kívánunk praktikus segítséget nyújtani a mindennapokban” – jegyezte meg Hegedűs Eszter, a Zewa Brand Managere, akitől megtudtuk, hogy az idei évben is több újdonsággal jelentkezik a gyártó a háztartási papíráruk piacán.

„Ezen belül a papír zsebkendőket emelném ki: a teljes dobozos zsebkendő kínálatunk megújul, illetve új termékekkel is kiegészül, mint például az illatos Kamillás és a Mentholos boxok” – említette Hegedűs Eszter.

Nedves változatok

Az SCA két új kategóriát építő terméket is bevezet idén tavasszal: a Zewa Classic és Protect nedves kéz- és arctörlő kendőket. Mint megtudtuk: ezek a termékek ideális megoldást nyújtanak útközben, amikor nincs lehetőség például kézmosásra.
A Zewa Brand Managere a TermékMixnek elmondta, hogy a toalettpapír kategóriában is egyre népszerűbbek a nedves toalettpapírok, amelyek mindennapi használata a hagyományos toalettpapírral kombinálva extra frissességet és alapos tisztaságot biztosít. „Idén tavasszal egy új Aloe Verás variánssal bővül kínálatunk, így már 5-féle változatban lesznek elérhetőek a Zewa nedves toalettpapírok” – egészítette ki Hegedűs Eszter.
„Nedves törlőkendő termékeink csomagolása praktikus, visszazárható, mely megakadályozza, hogy a termékek idő előtt kiszáradjanak” – ismertette a termékkategóriát Hegedűs Eszter, hozzáfűzve, hogy kéz- és arctörlő termékeik 10 db-os kiszerelésűek, így utazásnál ideálisak. A gyártó nedves toalettpapírjai 42 db-os kiszerelésben kaphatók, ezek a mindennapos otthoni használatra lettek kialakítva, de a közeljövőben kisebb kiszerelést is terveznek bevezetni a piacon.

Mindennapos környezettudatosság

Legyen szó papír zsebkendőről vagy nedves törlőkendőről, a fogyasztók a megbízható és kényelmet nyújtó termékeket kedvelik leginkább. A Zewa Brand Managere úgy látja, hogy a Zewa termékekben már évek óta megbíznak a fogyasztók, hiszen kiváló minőséget képviselnek. Egyre népszerűbbek a nedves törlőkendők, ezen termékekkel szemben fontos elvárás, hogy bőrbarát összetevőket tartalmazzanak, bőrgyógyászatilag teszteltek legyenek, ne irritálják a bőrt. További fontos szempont, hogy a termék illatos, vagy illatmentes, esetleg tartalmaz-e hozzáadott hatóanyagot, vagy sem. Minden Zewa nedves törlőkendő (kéz- és arctörlők, valamint a nedves toalettpapírok is) bőrgyógyászatilag tesztelt.

Mint megtudtuk, a nedves toalettpapír termékszortimenten belül három illatmentes: a Pure, a Natural Camomile és az Aloe Vera, utóbbi kettő extra hatóanyagot, kamillát, illetve aloe verát is tartalmaz. Az Almond Milk nedves toalettpapír mandula olajat tartalmaz és kellemes mandula illattal kényeztet, míg a Kids változat tengeri ásványokkal és friss üde illattal van átitatva.

A gyártó kéz- és arctörlő termékei két változatban kaphatók: a Classic kellemes friss illatú, a Protect pedig a tavaly bevezetett Softis Protect papír zsebkendőhöz hasonlóan antibakteriális hatóanyaggal van átitatva, így amellett, hogy felfrissít, elpusztítja a rá kerülő vírusok és baktériumok nagy részét is.

A fogyasztók növekvő környezettudatossága egyre inkább teret kap, ennek megfelelően a teljes Zewa nedves toalett­papír termékcsalád toaletten lehúzható, biológiailag lebomló lapokból áll, amelyek optimálisan nedvesítettek, így alaposan tisztítanak, de nem hagynak maguk után nedvességérzetet” – tudtuk meg a Zewa Brand Managerétől.

 

(TERMÉKMIX - 2017. áprilisi szám)