Kutatások is bizonyítják, nem csupán gyakorlati tapasztalat az, hogy általában a nők a fogyasztás motorjai egy családban, a nőknek pozitívabb a viszonyuk a vásárláshoz, mint a férfiaknak, ­hamarabb felfigyelnek az újdonságokra, a termékfejlesztésekre.


Változó férfi és női trendek

Természetesen ezt a sztereotip vélekedést is lassan megkérdőjelezik az új férfi vásárlói magatartástípusok képviselői (fiatal nagyvárosiak). A nemek fogyasztás, vásárlás terén mutatkozó eltérő koncepcióját számos kutatás alátámasztja. Az általános helyzetképet mindenképp szükséges árnyalni a vásárlói, fogyasztói magatartás vizsgálata esetében, illetve mélyíteni a marketingaktivitások szempontjából fontos területeken mutatkozó jegyek elemzését. Dr. Törőcsik Mária közgazdász, egyetemi tanár szerint a legnagyobb különbséget a nemek életében jellemzően a gyerekvállalás okozta karriermódosulásban látják. Ma már azonban életútban, így a vásárlói választásokban, a fogyasztásban is egyre közelebb kerülnek a nemek, aminek az az oka, hogy ma már nemcsak a nők karrieríve változik, hanem egyre gyakrabban a férfiaké is.

A változó társadalmi trendek nyomán, a férfiideál változásával új távlatok is megnyílnak a férfiak előtt. Már nem kizárólag „férfiasnak” ítélt termékeket tesznek kosarukba; vásárolhatnak maguk és nő családtagjaik számára kozmetikai termékeket, nem ciki kipróbálni a trendi, innovatív újdonságokat. Érzékelve és alkalmazkodva a fogyasztói szerep­körök, illetve az igények módosulásához, a gyártók folyamatosan termékfejlesztésekkel és újdonságokkal állnak elő, és a férfiakat és a nőket is mozgásba hozzák azon területeken, amelyek eddig kizárólagos nemi szerepkörrel bírtak.

Ápolás mindenki számára

Minden gyártó igyekszik a legújabb technológiákat és összetevőket felhasználni a saját fejlesztésű termékeiben. A Beiersdorf Kft. marketingvezetője, Jáger Melinda elmondta, hogy a termék-innovációk létrejöttét számos kutatás előzi meg, ahol tesztelik az új termék hatásait különböző hajtípusokon, majd az eredmények alapján fejlesztik tovább a termékeket.
„A legújabb trendek alapján a személyre szabott ápoláson van a hangsúly” – hangsúlyozta Jáger Melinda, hozzátéve, hogy azok a termékek kerülnek előnyösebb helyzetbe, amelyek különböző hajtípusokra és igényekre egyedi megoldásokat kínálnak. A samponok szempontjából a haj minél hatékonyabb megtisztításán, fényessé varázsolásán és táplálásán van továbbra is a hangsúly. A balzsamoknál a puha tapintású haj, a hajszálak mélyreható a táplálása és fésülhetővé tétele a cél.
A nőkről való sztereotip gondolkodás – ugyanúgy, mint a férfiak esetében – ma már elmosódni látszik, azonban a fogyasztói szegmensek megkülönböztetésénél minden gyártó gondol az elvárások különbözőségeire.

Jáger Melinda megjegyezte, hogy a női termékek esetében a termékportfólió sokszínűsége a kulcs, hiszen a nők haja általában jobban igénybe van véve (festés, melírozás, daueroltatás és egyéb beavatkozások miatt).
„A különböző problémákra egyedi terméket kell kínálni számukra, mind hatóanyag, kiszerelés és illatok tekintetében” – említette a Beiersdorf marketingvezetője. A férfi termékek esetében a sampon tisztító hatása, a termékelőnyök (például korpásodás megszüntetése), a termék illata és a csomagolás a legfontosabb. De mint megtudtuk, elmondható, hogy a férfiak is keresik az innovatív megoldásokat. Jáger Melinda példának említette az aktív szenet tartalmazó NIVEA MEN Active Clean sampont, amely hatékonyan távolítja el a fejbőr és a haj szennyeződéseit anélkül, hogy kiszárítaná azt. „A kíméletes ápolás mellett kellemes, férfias illata és az összetevő színét idéző, fekete csomagolása miatt nagyon népszerű a férfi vásárlók körében” – fűzte hozzá Jáger Melinda.

Szezonális innovációk

A nőkkel kapcsolatos asszociációk egyike, hogy szeretnek vásárolni és több boltot is felkeresnek, illetve egy innovációs termék megjelenését nem önmagában és önmagáért szeretik, hanem a haszna miatt.
„Fontos, hogy olyan terméket kínáljunk számukra, aminek az ára összhangban áll az értékével” – ismertette a Beiersdorf marketingvezetője, aki elmondta, hogy a tudatos vásárlók az ár mellett megnézik az összetevők listáját, hiszen mindenki számára fontos, hogy a termékek természetes, tápláló összetevőket is tartalmazzanak. A kellemes illaton felül a termékelőnyöket is egyértelműen fel kell tüntetni a csomagoláson.

A NIVEA úttörő szerepet vállalt a szépségiparban a tavaszi-nyári szezon innovatív termékkínálatával. Jáger Melinda elmondta, hogy megfigyelhető a piacon a szezonális termékek iránti kereslet a hajápolók között is, melyek főként nyárias illatukban és különleges csomagolásukban, kiszerelésükben (utazáshoz alkalmas kis méretű termékek) térnek el az év többi napján forgalmazott társaiktól.
„A napsütéses hónapokban az UV-szűrővel rendelkező hajformázó termékeket is sokan keresik. Ezért került UV-szűrő a Hairmilk hajápolók mellett bevezetett Care&Hold hajlakk formulájába is, hogy ezt a vásárlói igényt is kielégítsük” – egészítette ki a marketingvezető.
A Beiersdorf idei újdonságai között szerepel a már említett Hairmilk Ápoló Termékcsalád, illetve a Care&Hold hajformázó termékcsaládot is bevezették a piacra. Az új Care&Hold hajhab és hajlakk tökéletes formázhatóságot biztosít, mindemellett intenzíven ápol az Eucerit® és a panthenol összetevőknek köszönhetően.

Fontos a bizalomépítés

A test felértékelődésével az egészségtudatosság is egyre nagyobb teret kap a fogyasztók mindennapos választásaiban. Mint ahogy már nem kényes kérdés a férfiak számára szépségtermékeket venni, a nők számára is elfogadott a test ápolásával, karbantartásával kapcsolatos termékek folyamatos jelenléte a boltokban. Dr. Törőcsik Mária szerint a nőknek kínált higiénia termékeknél tekintettel kell lenni arra, hogy ne kelljen kérnie egy nőnek azt, amire most, de még inkább a jövőben szüksége lehet, hanem irányuljanak a kutatások, fejlesztések az óhajok és a szükségletek világának feltárására is.

A női higiénia termékkategórián belül az egészségügyi betétek és az inkontinencia betétek esetében a legnagyobb hangsúly a megbízhatóságon (megfelelő nedvszívó képesség), biztonságos rögzítésen és a kényelmen van.

„Ezek bizalmi termékek, a vásárlók is ezeket a szempontokat említik elsődleges döntési tényezőként” – magyarázta az SCA Hygiene Products marketing menedzsere. Kardos Ildikó úgy látja, hogy Magyarország ebben a két szegmensben fejlett piacnak számít, így nagyobb áttörő újításra már nem számíthatunk, viszont mint megtudtuk, a kisebb módosítások erre a két területre fókuszálnak.

Intim prémiumok

Egy jó higiéniai betét nemcsak az egészségügyi gondokon, de a mindennapi kényelmen is segít. Az inkontinencia termékek kifejezetten a vizelet, míg az egészségügyi betétek a menstruáció során távozó folyadék felszívására lettek kifejlesztve. Ezért az inkontinencia betétek lazább szerkezetűek, hogy hatékonyabban szívják fel a vizeletet és a nedvszívó képességük is sokkal nagyobb, mint az egészségügyi, vagy tisztasági betéteké.

„De mindezt úgy, hogy a tényleges méretük nem nagyobb azoknál. Emellett speciális szagmegkötő rendszerükkel teljes körű biztonságot és egész napos kényelmet biztosítanak, viselésük szinte észrevétlen marad” – említette az SCA Hygiene Products marketing menedzsere.

A menstruációs napok átvészelése ma már senkinek sem jelent különösebb problémát. Az 1969-ben először megjelent ragasztócsíkkal rendelkező betétek, amelyek szükségtelenné tették a különféle betéttartó eszközök (övek, csipeszek, biztosítótűk stb.) használatát, mára számos fejlesztésen estek át. A gyártók fejlesztéseinek köszönhetően a menstruáció ideje alatt mindenki a neki megfelelő betétet használhatja.

A hétköznapi intim frissesség elérése sem távoli fogyasztói óhaj. A tisztasági betétek esetében egyre fontosabb szempont az intim bőrfelület védelme, hiszen a napi használat során erre is szükség van. A Libresse legújabb fejlesztése, a „ProSkin™ formula” is erre irányul” – ismertette Kardos Ildikó. A marketing menedzser elárulta, hogy az SCA Hygiene prémium tisztasági betétjeiben enyhe tejsavas felületet használnak, amit megnövelt légáteresztő képességgel kombináltak. Ezek segítségével fenntartható a bőr számára kedvező pH érték és a szellőzés. Így a frissesség érzése tovább megmarad.

Az intim higiéniai termékek forgalma nagyrészben a drogériákban és a hipermarketekben bonyolódik. Mivel ez egy nélkülözhetetlen termékkör, a hölgyek igyekeznek az otthoni készleteket fenntartani, így havi egyszer biztosan kerül a kosarakba valamilyen betét vagy tampon. Tehát zömében tervezett vásárlásról beszélhetünk. Ugyanakkor fontosak a kisebb boltok is, ha valakinek azonnali meg­oldásra van szüksége, de nincs idő a nagyobb boltokat felkeresni. A vásárlásösztönzés közkedvelt elemei a kuponok, melyek a női higiénia esetében is jól működnek.

  

Az élményen a hangsúly

Általánosságban el lehet mondani, hogy a sör szeretete nemtől független. „Söreink készítésekor a fő fókusz, hogy kiváló minőségű söröket készítsünk, melyben mindenki – legyen szó nőről vagy férfiról – örömét leli, a cél, hogy fogyasztása nyújtson igazi élményt” – hangsúlyozta a Pécsi Sörfőzde fejlesztési és kommunikációs vezetője. Vert József szerint azzal a sztereotípiával fontos szakítani, hogy a sör csak a „férfiak itala”, ez nem így van, a nők is szívesen fogyasztanak egy jól elkészített, harmonikus ízű sört. Az elmondható, hogy a nők jobban preferálják azokat a márkákat, melyek komlózása „mértéktartóbb”, tehát csak mérsékelten keserűek, és a preferenciájukban jó helyet foglalnak el a barna sörök is.

„Ezt a Szalon Barna Sörhöz kapcsolódó fogyasztói kutatások is alátámasztják” – jegyezte meg Vert József, hozzáfűzve, hogy a kellemes, keserédes ízvilága a nők körében is kedvelt márkává teszi.

A Pécsi Sörfőzde fejlesztési és kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, hogy a gyártó sörmárkái és a Pécsi Radlerek esetében is rendkívül fontos, hogy azok ízükben, csomagolásukban és grafikai megjelenésükben a női vásárlóknak is tetszők legyenek.

„Azaz az adott márka, illetve márkák legyenek szimpatikusak nekik is, ugyanis a nőknek a vásárlási döntések tekintetében kiemelten fontos a szerepük” – emelte ki Vert József, hozzátéve: mindezek alapján talán magától értetődik, hogy a Pécsi Sörfőzdében a termékfejlesztési-, csomagolástervezési- és csomagolásfejlesztési munkát végző teszt­csapatunkban férfiak és nők egyaránt helyet foglalnak. A fogyasztók körében végzett csomagolási tesztvizsgálat esetében pedig a női tesztalanyok véleménye kiemelt fontosságú. A fejlesztésekben egyre nagyobb figyelmet kapnak az angolszász sörkultúra sörtípusai.

A sörgyár fejlesztési és kommunikációs vezetője elmondta, hogy az ale típusú sörök mellett – melyek felsőerjesztéses eljárással készülnek – egyéb kategóriák megjelenése is prognosztizálható. A közelmúlt újdonságait jelentették a „láger sörök” kategóriában a különböző komlótípusok alkalmazásával történő egyedi márkavariánsok létre­hozása, egyedi technológiák alkalmazásával „kuriózum” változatok készítése.

„A Pécsi Sörfőzde termékfejlesztési munkájában több irányú munka zajlik, hamarosan egy különleges és izgalmas újdonsággal fogunk piacra lépni. A Pécsi Prémium Pils szűretlen változata igazi „novum” lesz a hazai sörpiacon!” – említette Vert József.

Szezonra fazon

A nyári idényben a Pécsi Sörfőzde mindegyik - alkoholt már fogyasztható - generációra gondol és igyekszik kiszolgálni. Az innovációk során a korosztályok közti különbözőségekre is érdemes figyelni, hiszen mint Vert József elmondta: „az egyes generációkon belül további számos rétegeződésről lehet beszélni, amit determinál a jövedelmi státusz, iskolázottság, lakó- és élettér, kulturális szokások és ezek különböző kombinációi, hisz mindezek különböző korlátokat és különböző lehetőségeket alakítanak ki a fogyasztói attitűdök tekintetében”.

Általánosságban elmondható, hogy az idősebb generáció esetében egy-egy márkához való ragaszkodás jobban tetten érhető, a klasszikus márkáknak egyik fontos fogyasztói bázisát adják. A középkorú fogyasztók jobban nyitottak a klasszikus márkák mellett az innovatív termékekre is, de itt jellemző az a megközelítés és attitűd, hogy „megvan az a sörmárka, vagy sörmárkák, amelyet rendszeresen fogyasztok, mellette azért újat is szívesen kóstolok, de a megszokott láger söröm nem hagyom el.”

A középkorú és a fiatal fogyasztók esetében – ez szintén általános és egyszerűsített értékelés – a hazai márkák, a helyi értéket megtestesítő márkák preferenciája erősödik, e körben egyre inkább fontossá válik a régiós eredet és a tradíció. A fiatalok legnagyobb mértékű nyitottsága az újdonságokra szintén kiemelhető. Ők azok, akik a már ismert, piacon lévő márkákat a korábbi tévhitektől és sztereotípiáktól mentesen, a „maga valójában” értékelik.

A generációk mellett a szezonális innovációk, megjelenések is nagy hangsúlyt kapnak. A nyári szezonban még hangsúlyosabban előtérbe kerülnek a Szalon, a Szalon Barna, a Pécsi Sör Prémium Láger, az Ottakringer Spezial hordós kiszerelésű változatai. Az árnyas teraszok, a szezonális sörkertek és a nyári fesztiválszezon ideális „színterét” adják a csapolt sörök fogyasztásának.

A nyári időszak másik jellemzője, hogy megnövekedik a fogyasztása a frissítő hatású, kellemes komlózású, könnyebb láger söröknek, ami érthető, hisz az ilyen karakterű sörök igazi „szomjoltók”. „A nyári szezonban a dobozos kiszerelésű, hagyományos söreink is népszerűek, mellettük az alkoholmentes söreink fogyasztása is megugrik. A tikkasztó melegben különösen kedveltek a hűsítő radlerek is, a Pécsi Radler dobozos márkák forgalma ekkor jelentős mértékben növekszik” – említette a fejlesztési és kommunikációs vezető.

A hűvösebb hónapokban a magasabb alkoholtartalmú, testesebb sörök kerülnek jobban előtérbe, mint megtudtuk, a Szalon Barna Sör forgalma ez időszakban „megpezsdül”, felélénkül. A Pécsi Sörfőzde szezonális különlegessége a Három Királyok Ünnepi Sör, melynek alkoholtartalma 6,3%-os, és így a téli hideg napokon – különleges ízvilága mellett – igazi „lélekmelegítőként” is szolgál.

Díjazott innovációk

„A termékfejlesztési munkánk eredményeként a Pécsi Sörfőzde hamarosan egy igazi különlegességgel fog piacra lépni” – tudtuk meg Vert Józseftől. Az új márkában megtestesül a Pécsi Sörfőzde közel 170 éves sörfőzési tapasztalata, és mellette annak a gyártói szándéknak a megvalósulása is, hogy a sörkultúra jegyében egy egyedi, különleges ízélményt nyújtó sört kínáljanak a fogyasztóknak. „Ezen gondolatok mentén született meg a hamarosan kapható Pécsi Prémium Pils szűretlen változata” – tette hozzá a fejlesztési és kommunikációs vezető.

Vert József elárulta, hogy a Pécsi Sörfőzde az elmúlt években számos termék- és csomagolás innovációról számolhat be. Többek között teljesen megújult a Pécsi Radler termékek csomagolása és arculata, e kategóriában markánsan megkülönböztethetővé vált a pécsi radler brand, amellyel párhuzamosan egy ízfejlesztés is lezajlott.

E változások minőségét jól mutatja, hogy a fogyasztók döntése alapján kategóriájában a Pécsi Radler – 2014-ben és 2016-ban – az Év Terméke Díj győztese lett. Szintén a Pécsi radlerek neve mellett jegyezhető a kifejezetten csomagolást értékelő Pakk Csomagolásdizájn versenyben 2014-ben elért 2. helyezés.

A fontos innovációk közé sorolható a Pécsi Sör Prémium Láger 2016-os év tavaszán történt kiszerelés kiterjesztése, a korábban csak hordóba töltött prémium sör dobozos és palackos kiszerelésű változatokban történő piaci bevezetése. Mint megtudtuk, e változatokhoz készült egy igazán innovatív, egyedi stílusú doboz- és címke arculat is, amely azonnal elnyerte a fogyasztók tetszését.

„Az új kiszerelések és a benne lévő sör hatékony és gyors megismertetése érdekében éltünk a kollaboratív marketing adta lehetőségekkel is, melynek segítségével rövid idő alatt és nagy számban ismerhette meg a potenciális fogyasztóközönség a Pécsi Sör Prémium Lágerünket” – ismertette Vert József.

 

(TERMÉKMIX - 2017 júniusi szám)