A Colliers International szakértői a „The Retail Rollercoaster” (Kereskedelmi ­hullámvasút) című legújabb jelentésükben az EMEA régióra vonatkozóra azt prognosztizálják, hogy 2025-re a hagyományos és elektronikus kereskedelem ágazatai egyensúlyba kerülnek Európában.

A jelentés szerzői azt prognosztizálják, hogy az üzlethelyiségek iránti keresletet a jövőben vagy az új kiskereskedelmi vállalatok, vagy az internetes kereskedelmi óriások fogják generálni.

Eközben sem egyik, sem másik nem fog a hatalmas költségekkel járó nagy üzletláncokkal harcolni.

Az elkövetkezendő években az e-kereskedelem is tovább fog fejlődni, amely bizonyos szempontból igen csak emlékeztet a hagyományos vásárlásra. Az Amazon egyre nagyobb mértékben kezd eltávolodni az e-kereskedelem elsődleges modelljétől, és saját üzleteiben olyan technológiai megoldásokat és logisztikai szolgáltatásokat nyújt, amelyek márkák és termékek széles és rugalmas skáláját kínálják.

„Észrevehető, hogy az e-kereskedelem növekedési üteme jelentősen lelassult, ezért úgy véljük, hogy az internetes kereskedelem részesedése Nagy-Britanniában, amely kb. 27%-ot ért el, egyik európai országban sem ismételhető meg. Azt várjuk, hogy minden európai alrégió esetében a 2025. év fordulópontot fog jelenteni, míg az internetes vásárlásokra fordított kiadások a piac érettségét fogják igazolni” – kommentálta Etienne van Unen, az EMEA régió kiskereskedelmi szekciójának társvezetője a Colliers-nél.

Van Unen úgy véli, hogy a XXI. században az Amazon újradefiniálja a szupermarket és az áruház koncepció­ját, és ennek köszönhetően az egyik leg­nagyobb üzlethelyiség-bérlő lesz a világon. Ezt az átalakulást a ­reálbérek növekedése fogja kísérni, amely való­színűleg öt éven át növelni fogja Euró­pában a luxuscikkekre fordított kiadásokat évente kb. 3,9%-kal.

Ugyanakkor nem fog jelentősen javulni a hagyományos kereskedelmi egységek komoly problémákkal küzdő tulajdonosainak helyzete.

online39488861 l

 

„A fizetések és a kiadások növekedése nem menti meg a hagyományos kereskedelmi üzletágat, mivel valószínűleg nem várható a kereslet valódi növekedése ezen a területen. A kereskedelmi célú ingatlanok üzletága egyszerűen nem várhat arra, hogy az online vásárlások dinamizmusa csökkenjen, és a nagy internetes márkák elkezdjenek több üzletet nyitni.

Radikális lépésekre van szükség. A felesleges területektől meg kell szabadulni az épületek lebontásával, vagy lakóházakká történő átalakításával” - magyarázza Paul Souber, az EMEA régió kiskereskedelmi szekciójának társvezetője a Colliers-nél.

„Ahhoz, hogy megfelelő választ adjunk erre a helyzetre, a kereskedelmi szakmában minden érdekelt félnek együtt kell működnie, míg a kormányok egész Európában kénytelenek valamit tenni a konkurencia hatalmas túlsúlyával szemben, amelynek manapság az internetes óriások örvendenek. De véleményünk szerint, még mielőtt az Amazon a 30. születésnapját ünnepelné 2024-ben, egy új kereskedelmi modell fog létrejönni, amely megszabadul XX. századi málhájától, és az e-kereskedelem kényelme társulni fog a hagyományos üzletek élményével” – tette hozzá Paul Souber.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2018 december)