A fogyasztók életszemlélete nem statikus, hanem folyamatosan változik. Ez hatással van arra, ahogyan az emberek a csokoládét és más finomságokat fogyasztják. Hangulatuktól vagy gondolkodásmódjuktól is függ, hogy milyen típusú kényeztetést választanak. A Barry Callebaut ebből kiindulva összesítette, hogy milyen trendek várhatóak globálisan 2024-ben a csokoládéfogyasztás terén.

A svájci csokoládégyártó, a Barry Calle­baut 2023-as csokoládétrendeket kutató felmérése szerint a fogyasztók a csokoládéból is egyre inkább az egészséges változatot keresik. A márkáknak azért is érdemes az új trendeket figyelemmel követniük, mert a csokoládés édességek piaca továbbra is dinamikusan nő. Értéke 2024 végére várhatóan meghaladja a 128 milliárd eurót a globális kiskereskedelmi forgalomban, 2027-ig pedig 2%-os CAGR növekedést produkálva.
Az emberek még mindig vásárolnak csokoládét, de az élelmiszerek drágulására két különböző módon reagálnak. Egyes fogyasztók többet költenek élelmiszerre, mert egy kis luxussal akarják kényeztetni magukat a hétköznapokon. Ők továbbra is prémium csokoládétermékeket vásárolnak. Más fogyasztók azonban a jobb ár-érték arányt keresik. Ők kevesebb terméket vásárolnak, de a gazdaságosság miatt nagyobb tételben, esetleg a saját márkás termékeket választják.

Intenzív kényeztetés
A fogyasztók a lehető legteljesebben akarják élvezni az életet, és magával ragadó élményekre vágynak. A csokoládéfogyasztás leggyakoribb oka az élvezet, és a csokoládéval sokféleképpen lehet örömöt okozni. Főként a több érzékszervre kiterjedő élmény, illetve a szezonális ajándékozás miatt vásárolnak az emberek csokoládét. Eközben a piacon egyre több exkluzív csokoládés édesség jelenik meg.
A vásárlók egyre igényesebbek és kísérletezőbbek. Olyan termékeket keresnek, amelyek túlmutatnak az elvárásaikon, és minden érzékszervüket ingerlik, vagyis multiszenzoros élményt adnak. A csokoládétermékektől azt várják, hogy új és izgalmas ízeket nyújtsanak, a látványuk is vonzó legyen, és a textúrájuk is okozzon meglepetést. A kutatás szerint a globális fogyasztók 65%-a kedveli a többféle textúrájú csokoládés édességeket.
Egyes fogyasztók szeretnének kiszakadni a hétköznapokból, a rutinból egy kis kényeztetés által. A márkák ennek az elvárásnak egyedi receptekkel, vagy olyan termékekkel tudnak megfelelni, amelyek egy bizonyos helyről származnak, vagy különleges kézműves műhelyben készültek. Ezt támasztja alá, miszerint a fogyasztók 61%-a jobb minőségűnek tartja azokat a csokoládékat, amelyeknek egyedi történetük van arról, hogy honnan származnak, vagy hogyan készültek.
Azt se felejtsük el, hogy az emberek szeretik ünnepelni az életet, megemlékezni a fontos eseményekről, ünnepnapokról, egyedül vagy társaságban. Ilyenkor tízből hét fogyasztó valamilyen csokoládés terméket választ. A hagyományos ünnepek eleve lehetőséget adnak arra, hogy megajándékozzuk egymást, de sokan igénylik a kisebb, spontánabb és kötetlenebb ünnepi pillanatokat, ehhez pedig már a fogyasztók 61%-a szezonális csokoládés édességeket keres. Az ünneplés nem feltétlenül a megosztásról szól, jelenthet az egyéni kikapcsolódást, „én időt” is.
Igen nagy számban vannak azok (74%), akik szeretnének új és izgalmas csokoládés édességeket kipróbálni. Ők egyedi, ritka és exkluzív csokoládékat keresnek, mert számukra az egyforma ízek unalmassá válnak egy idő után.

Tudatos kényeztetés
A fogyasztók olyan kényeztetésre vágynak, amellyel nem veszélyeztetik fizikai és mentális jóllétüket, mások egészségét vagy a bolygót. Csokoládéban is olyat keresnek, amely nemcsak finom, hanem jó az egyénnek és a bolygónak is. Ennek következtében a cukorcsökkentés ma már gyakori szempont a választásnál, de a növényi alapú csokoládék is egyre nagyobb teret hódítanak.
A növényi alapú fogyasztók és a flexitáriánusok ízletes, egészséges és a bolygónak kedvező csokoládétermékeket szeretnének, de a jelenlegi csokoládékínálat nem elégíti ki őket teljes mértékben. A felmérés szerint a globális fogyasztók 53%-a úgy gondolja, hogy minden csokoládémárkának kellene már vegán vagy tejmentes változatot is készítenie termékeiből. Emellett 42%-uk egyetért azzal, hogy a tejmentes csokoládés édességek jobbak számukra, mint a tejterméket tartalmazók, és 41%-uk állítja, hogy a vegán csokoládékat keresi vásárláskor.


A fogyasztók számára továbbra is a cukorbevitel az egyik legfontosabb probléma. Az alacsony szénhidrát- és keto diéták is egyre nagyobb teret nyernek, és növelik az igényt a cukorcsökkentésre. Ezt a tendenciát támasztja alá az a tény, hogy a globális fogyasztók 14%-a már teljesen kerüli a cukrot. A globális fogyasztók 66%-a találja érdekesnek a kevesebb cukrot tartalmazó vagy a cukormentes csokoládés édességeket.
A legfontosabb kihívás továbbra is az, hogy ízletes, hozzáadott cukor nélküli és mesterséges összetevőktől mentes csokoládét kínáljanak a márkák. Ebben az esetben a kevesebb több lehet, mivel a fogyasztók különösen értékelik a természetes és valódi alapanyagokat, az egyszerűsített összetevőlistákat és a „mentes” állításokat. A kutatás alapján már a globális fogyasztók 71%-a egyetért azzal, hogy a tiszta összetevőjű csokoládék megbízhatóbbak.
Egyre több embert érdekel az is, hogy a csokoládé előállítása és csomagolása során hogyan lehet etikusabbá és fenntarthatóbbá tenni a folyamatokat. Emiatt az átláthatóság és a nyomon követhetőség elengedhetetlen szempontok már a fogyasztói bizalom kiépítéséhez.
A klímaváltozás miatt a környezetvédelemre, fenntarthatóságra olyan nagy figyelem jut manapság, amely folyamatosan újabb elvárásokat generál a márkák számára, és a vásárlók már 57%-a aktívan keresi a fenntartható módon előállított csokoládékat. Például a kakaó gyümölcsét is hasznosító márkák egyre népszerűbbek a világon, a kakaógyümölcsöt ugyanis korábban jellemzően kidobták a gyártók.

Egészséges kényeztetés
Az egészséges élvezeteket kereső fogyasztók már tudatosan olyan döntéseket hoznak, amelyek pozitív hatással vannak az egészségükre. Ők a csokoládéra is úgy tekintenek, amely funkcionális összetevői révén az egészséget szolgálja. Ezt mutatja, hogy 65%-uk olyan csokoládétermékeket keres, amelyek összhangban vannak az egészségesebb életmód iránti vágyukkal.
Az egészséges élvezeti termékek makro- és mikrotápanyagokban gazdagok, amelyek aktívan és pozitívan befolyásolják a fogyasztók fizikai és mentális jólétét. Ezek az élelmiszerek bizonyítottan olyan előnyös összetevőket tartalmaznak, mint a vitaminok, ásványi anyagok, rostok és flavanolok. Még jobb, ha a tápanyagok természetes módon magából a teljes értékű élelmiszerből, a természetből származnak. A csokoládé is lehet olyan élelmiszer, amely természetes módon gazdag tápanyagokban, például flavanolokban. Ezen elvárásnak megfelelve az immunerősítő vitaminokkal és tápanyagokkal készült csokoládéktól kezdve a fizikai és mentális egészséget támogató termékeken át a bélrendszer egészségét elősegítő finomságokig az egészséges csokoládék új generációja jelenik meg a piacon. Ez a kategória azonban még ritka, pedig a fogyasztók közel 70%-a szívesen fogyasztana makro- és mikrotápanyagokban gazdag édességet, 26%-uk pedig 2022-ben vásárolt is csokoládé formátumú probiotikumot.
A csokoládégyártóknak nem szabad elfelejteniük, hogy folyamatosan változnak a fogyasztók nassolási szokásai is, és már 74%-uk szeretne olyan nassolnivalót, amely tápláló és energiával látja el őket. Ugyancsak fontos számukra a mentális gondoskodás, amit az is mutat, hogy az összes fogyasztó 71%-a szeretne olyan csokoládét, amely támogatja a mentális egészségét.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. februári szám)