A fogyasztók az infláció hatására próbálják csökkenteni a költségeket. Ahogy alkalmazkodnak a recessziós környezethez, csökken a márkahűség, és a megszokottól eltérő vásárlási lehetőségeket keresnek.

Az élelmiszer- és italmárkáknak meg kell ismerniük azokat a trendeket, amelyek a következő évben a fogyasztói viselkedést alakítják. A piacok működését jelenleg nagymértékben befolyásolja a bizonytalanság és az aggodalom. A fogyasztók a háborúval, a világjárvánnyal és az inflációval szembesülve megértették, hogy elkerülhetetlen a bizonytalanság, és igyekeznek megóvni fizikai és érzelmi jóllétüket – írja az ESM az FMCG Gurus friss trendjelentése alapján.

Az FMCG Gurus szerint 2024-ben az alábbi globális trendek alakítják a fogyasztók étel- és italválasztását:
• Maximális érték a pénzemért
• Zöld látószög
• Az én tányérom, az én profilom
• Boldogságra törekedve
• Természetes harmónia
• Határok lebontása
• A technológia és az ízlés találkozása
• Most, a jobb holnap érdekében
• Egyszerűségre törekedve
• Újjáéledni és gyarapodni
A lap az első öt trendet vizsgálta meg a tíz közül.

Maximális érték a pénzemért
Az FMCG Gurus 2023-as adatai szerint a globális fogyasztók 53%-a aktívan tesz azért, hogy csökkentse az élelmiszerekre és italokra fordított kiadásait. A fogyasztók az infláció hatására próbálják csökkenteni a költségeket. Ahogy alkalmazkodnak a recessziós környezethez, csökken a márkahűség, és a megszokottól eltérő vásárlási lehetőségeket keresnek.

Ennek ellenére a fogyasztók arra törekednek, hogy minimalizálják a kompromisszumokat. Nem akarnak nélkülözni, ezért inkább csökkentik az élelmiszer-pazarlást és kihasználják az akciós ajánlatokat. A márkák erre a termékek eltarthatósági idejét meghosszabbító csomagolási innovációkkal reagálhatnak, és személyre szabott promóciós ajánlatokat kell nyújtaniuk.
A kiadások csökkenése a nem alapvető termékek és kényelmi cikket kategóriájában várható. A fogyasztók azonban továbbra is vágynak a kompromisszum-mentes élvezetekre. Sokan keresik a prémium kategóriás termékeket, de alapvető fontossággal bír az, hogy ezek az élvezetek megfizethetőek maradjanak.

Zöld látószög
Az FMCG Gurus 2023-as adatai szerint 10-ből 8 globális fogyasztó jobban bízna egy vállalatban, ha az regeneratív gazdálkodást folytatna. Ennek az az oka, hogy a fogyasztók egyre inkább tudatában vannak az éghajlatváltozás élelmiszerláncokra gyakorolt hatásának, és felismerik, hogy maga a mezőgazdaság is hozzájárul ehhez a problémához. Mérettől függetlenül, multinacionális vállalatoktól és kistermelőktől is elvárják, hogy a biológiai sokféleséget és a természeti erőforrásokat megőrző, környezetbarát gyakorlatokat alkalmazzanak.

Az újrahasznosított összetevők azért is olyan népszerűek, mert választ adhatnak az élelmiszer-pazarlás problémájára. A márkáknak az egész ellátási láncban igazodniuk kell a fogyasztói értékekhez. A fenntarthatóságra vonatkozó állítások önmagukban még nem ösztönzik a vevőket vásárlásra.

A környezetvédelmi üzenetek nyomasztóak lehetnek, különösen bizonytalan időkben, és a fogyasztókat elriaszthatja az, hogy az ilyen termékek drágábbak lehetnek. A valóságban a vásárlási szokásokat nem kizárólag az önzetlenség vezérli, ezért a márkáknak a zöld termékek értékét további előnyök kiemelésével kell népszerűsíteniük.

Az én tányérom, az én profilom
A globális fogyasztók 28%-a állítja, hogy nagyobb mértékben használja az appokat annak érdekében, hogy nyomon kövesse étrendjét és életmódját (Forrás: FMCG Gurus, 2023). Ez is azt mutatja, hogy egészségügyi alkalmazások népszerűsége egyre csak nő. Ez a tendencia megnyitja az utat az egészség- és wellness-piacon az innovációk előtt: a genetikai mintavételen alapuló személyre szabott szolgáltatáshoz.

Bár több kérdés is felmerül az ilyen mértékű személyre szabás pontosságával és etikai vonatkozásaival kapcsolatban, a fogyasztók elvárják majd, hogy a technológiai fejlődés valós idejű egészségügyi kontrollt és az egyedi igényeiknek megfelelő, személyre szabott megoldásokat kínáljon.

A boldogságra törekedve
A globális fogyasztók 57%-a állítja, hogy az elmúlt évben igyekezett javítani mentális jólétén (Forrás: FMCG Gurus, 2023). Az elmúlt években az emelkedő árak és a pánik jelentős hatással volt a fogyasztók érzelmi jóllétére. Ennek eredményeképpen a fogyasztók nagy része aktívan keresi a hangulatjavítás és a mentális jóllét támogatásának módjait.

Amikor a fogyasztókat arról kérdezték, hogyan definiálják a jó mentális jóllétet, a fogyasztók következetesen a boldogságot, mint alapvető szempontot helyezik előtérbe. Ki akarnak lépni a mindennapok nyomása alól és hajlandóak átértékelni prioritásaikat, ami arra készteti őket, hogy a jobb alvási és egészségesebb táplálkozási szokások kialakítására törekedjenek.

Természetes harmónia
A globális fogyasztók 59%-a állítja, hogy az elmúlt egy évben jobban odafigyelt az összetevőkre (Forrás: FMCG Gurus, 2023). A fogyasztók figyelnek a termékekben felhasznált összetevőkre, és igyekeznek gyorsan és tájékozottan felmérni a tápanyagtartalmát.

A fogyasztók nagyra értékelik a valódiság és a hitelesség hangsúlyozását. Olyan termékeket keresnek, amelyeket természetesnek éreznek, mivel úgy vélik, hogy ezek jobbak mind a saját jóllétük, mind a környezetük szempontjából. Ez a törekvés megnövelte a keresletet a mentes állításokkal és egyszerűsített összetevőlistákkal rendelkező élelmiszerekre. Fontos azonban, hogy az összetevők racionalizálását a vevők ne költségcsökkentésként értelmezzék, mivel a fogyasztók a hitelességet és a minőséget egyaránt értékelik.