A márkák a prémiumizációra, a funkcionalitásra, a fenntarthatóságra és a kényelemre való törekvéssel folytatják útjukat a megújulás felé, hogy fenntartsák népszerűségüket a globális italpiacon. A FoodBev öt olyan italtrendet foglalt össze, amelyek idén váltak különösen népszerűvé, és amelyeket feltehetőleg 2021-ben is nagy érdeklődés fog övezni.

Prémiumizáció és bővülő rumpiac
A prémiumizáció a globális italipar számos kategóriájára jellemző trend. Az elkövetkező hónapokban várhatóan a szeszes italok, különösen a rumfélék uralják majd ezt a szegmenst. 
A Wine & Spirits Trade Association adatai szerint az ízesített és fűszerezett rumok kategóriája 2014 óta a nem egészen 6 millió palackról 2019-re több mint 10 millió palackra nőtt, ami csaknem 80%-os növekedést jelent. Ezt szem előtt tartva, a nagy vállalatok több prémium, kiváló minőségű rumváltozatot állítanak elő.
Ezenkívül a GlobalData nemrégi­ben megállapította, hogy az Egyesült Királyságban a rumpiac összesített éves növekedési rátája 7,5%-kal nőtt 2017 és 2018 között, ami csaknem a duplája a gin értékesítéseinek, ez 3,8%-os növekedést mutatott ugyanezen idő alatt.

A Kopparberg nemrég lépett be a rumpiacra új, cseresznyével ízesített rumjával, míg a Dead Man’s Fingers az év elején állt elő egy ananászos változattal. 

A magasabb minőségű italok ­iránti kereslet megugrása minden területen egyértelműen megmutatkozik. Nemcsak a szeszes italok keresletében tapasztalható növekedés, hanem az azonnal fogyasztható italok, a sörök és az üdítőitalok szegmenseiben is.
A Bacardi 2020 Cocktail Trends Report szerint például a vodkaszóda és az ízesített, azonnal fogyasztható italok iránti kereslet 26%-kal nőtt az Egyesült Államokban. A fogyasztók egyre kifinomultabb italfogyasztókká válnak, az autentikus élményt keresik, és többet akarnak kapni a pénzükért. Úgy tűnik, több luxusélményre vágynak otthon és más helyeken egyaránt.
A hard seltzerek (alkoholos ízesített szódák) exponenciális növekedést mutattak az Egyesült Államokban, és úgy tűnik, az Egyesült Királyságban is ez a tendencia várható.

Az Anheuser-Busch kibővítette portfólióját egy hard seltzer ­márka, a Social Club Seltzer bevezetésével, amely a kifinomultabb alkohol­fogyasztókat célozza meg,
míg a Carlton & United Breweries nem­régiben Ausztráliában piacra dobta első hard seltzer márkáját, az Actualt.

A prémium kategóriájú keverékek egy másik olyan, növekedést mutató kategória, amelynél a fogyasztók hajlandóak megfizetni az árakat, tudván, hogy azok a jó minőségű ital-összetevőket tükrözik. Úgy tűnik, a fogyasztók a „kevesebb több” elvét követve kevesebb italt fogyasztanak, de jobb minőségű, prémium italokat. Nyilvánvaló, hogy a fogyasztói értékek újrafogalmazódnak, a minőségre, a tartósságra és a fenntarthatóságra összpontosítva.

Új összetevők, funkcionális előnyök
Az egészség és jólét továbbra is az italgyártás élvonalában van, mivel sok fogyasztó a COVID-19 következtében egészségesebb lehetőségeket keres. Egyértelműen azokra a termékekre összpontosítanak, amelyek mind a testi, mind a lelki egészséget támogatják. Ennek eredményeként az italgyártó vállalatok új összetevőkkel kísérleteznek olyan termékek előállítása céljából, amelyek funkcionális előnyöket kínálhatnak.
A KPMG Insights szerint a funkcionális italok globális piacának nagysága 2024-re 208,13 milliárd dollárra emelkedhet, az összesített éves növekedési rátája pedig 8,66% lesz a 2019-2024 közötti időszakban. 

A Chobani a közelmúltban lépett be a funkcionális piacra növényi eredetű probiotikus italaival, amelyeket az emésztés és az immunrendszer egészségének támogatására terveztek, míg a Los Angeles-i székhelyű Neuro italgyártó cég probiotikus kombucha gyártásába kezdett bele az egészséges emésztés támogatása érdekében az év lején. 

A piacon egyre több olyan ­márka látható, amelyek italai mind létfontosságú összetevőket, például vita­mi­nokat és tápanyagokat, mind pedig speciálisabb adalékokat, például adaptogéneket, CBD-t és probiotikumokat is tartalmaznak. A különféle előnyök közé tartoznak az energetizáló tulajdonságok, a tisztább összetevők, a sportteljesítmény elősegítése, az emésztés javítása.
Bár a fogyasztók egyértelműen hajlandók többet költeni, ahogy azt a prémium italok növekedése is mutatja, a funkcionális italokra is igényt tartanak. Ennek következtében az új generációs italoknak több különböző igényt kell kielégíteniük, nem csak egy adott funkcióra kell összpontosítaniuk. 

Kényelem
Az azonnal fogyasztható italok piaca ugrás­szerű növekedést mutatott. Már nem csak a sör és a bor kapható előre csomagolt dobozos, azonnali fogyasztásra kész kiszerelésben. A Mordor Intelligence közelmúltbeli jelentése szerint az előre­jelzések alapján az azonnal fogyasztható italok globális piacának összesített éves növekedési rátája 6,1%-os növekedést fog mutatni a 2020–2025 közötti előrejelzési időszakban. 

Például a CTRL étkezést helyettesítő turmixai enyhítik az éhségérzetet, és vitaminokkal, ásványi anyagokkal és probiotikumokkal látják el a szervezetet

A tápláló, valamint a multifunkcionális ételek és italok szemmel láthatóan egyre népszerűbbek. A fogyasztók olyan italokat vásárolnak, amelyek útközben enyhítik az éhségérzetet, miközben tápanyagokkal és energiával látják el őket. Ennek eredményeként növekszik a tápláló, italok száma.
A fizikai aktivitás és az egészségtudatosság fokozódásával növekszik a kereslet az olyan, azonnal fogyasztható italok iránt, mint a hidegáztatásos kávé és a hidegen préselt gyümölcslé.

Ilyen például az Illycaffè nemrégiben piacra dobott, azonnal ­fogyasztható hidegáztatásos kávéja, valamint a Bottleshot új, dobozos zabtejes kávéja. 

Fenntarthatóság 
A fenntarthatóság már kritikus fontosságú téma. Egyre kevésbé trend, de egyre inkább egy szükséges lépés ­annak érdekében, hogy a vállalatok továbbra is a versenyképesség élvonalában lehessenek. A Mintel szerint az Egyesült Királyságban a fogyasztók 65%-a, az Egyesült Államokban pedig 53%-a előnyben részesíti a környezetbarát termékeket. 
Az italiparban gyakran alkalmaznak energiaigényes folyamatokat többek között nyers termékek kinyerésére vagy komplex desztillálásra. A fenntarthatóság körüli fokozott fogyasztói tudatosság azonban arra készteti a vállalatokat, hogy fenntarthatóbb módszereket alkalmazzanak, és környezetbarát szemléletmódra váltsanak.
Sok márka innovatív módokat keres az élelmiszer-hulladékok italtermékek előállításakor való felhasználására.

A Toast Ale az év elején összefogott a Warburtons-szal, hogy előállítsanak egy maradék teasüteményekből főzött sört. Az egyesült királyságbeli Dash Water olyan sérült
gyümölcsöket és zöldségeket használ a víz dúsításához, amelyeket a szupermarketek nem vettek át. 

Csomagolási innovációk 
A globális italpiac gyorsan fejlődő és rendkívül versenyképes, és a csomagolásokat tekintve folyamatosan törekszik az innovációra. Az italok általában műanyag csomagolásukról ismertek, amelyek köztudottan nem bomlanak le, ezért a márkanévvel díszített címke gyakran a szemétbe kerül. Ebből a megfontolásból mind a nagyvállalatok, mind a kisebb induló vállalkozások előálltak a környezeti hatások minimalizálására tervezett italcsomagolásaikkal, amelyek teljesen újrahasznosítható és fenntartható forrásból származó anyagokat tartalmaznak. 

A Diageo nemrég bemutatta az „első” 100%-ig műanyag­mentes, papír alapú szeszesital palackját, amely teljes egészében ­fenntartható forrásból származó fából készült, és teljes
mértékben újrahasznosítható. Az Evian egy olyan, teljesen ­újrahasznosítható palackot dobott piacra, amely 100%-ban újra­hasznosított műanyagból, címke nélküli csomagolással készült, és amely egy lépéssel közelebb viszi a vállalatot a zöld márkává válás felé.

Míg a dobozos borokat sok éven át olcsó és kényelmes megoldásnak tekintették, mára egyre több kiváló bort csomagolnak fémborításba. A dobozos bor kategóriája ígéretes növekedés előtt áll, mivel a fogyasztók fenntarthatóbb és kényelmesebb lehetőségeket keresnek. A Nielsen szerint a dobozos borok értékesítései 2019-ben 79,2%-kal nőttek a 2019 decemberével végződő 52 hetes időszak alatt. A dobozok teljesen újrahasznosíthatók és könnyűek, ezért nagyon kedvező lehetőséget nyújtanak az olyan fogyasztók számára, akik figyelni szeretnének az ökológiai lábnyomukra.

Tavaly a Sainsbury’s szupermarketek forgalmazni kezdték a Nice dobozos borokat, amelyek csomagolása környezeti előnyöket kínál. A Nice egy ­minőségi, dobozos bor.
A Kingsland Drinks nemrég belépett a dobozos borok piacára 1,2 millió font értékű ­gyártósorral, miközben a Molson Coors egy új, dobozos fröccsökből álló ermékcsaládot
dobott piacra. 

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. novemberi szám)