A márkák a prémiumizációra, a funkcionalitásra, a fenntarthatóságra és a kényelemre való törekvéssel folytatják útjukat a megújulás felé, hogy fenntartsák népszerűségüket a globális italpiacon. A FoodBev öt olyan italtrendet foglalt össze, amelyek idén váltak különösen népszerűvé, és amelyeket feltehetőleg 2021-ben is nagy érdeklődés fog övezni.
Prémiumizáció és bővülő rumpiac
A prémiumizáció a globális italipar számos kategóriájára jellemző trend. Az elkövetkező hónapokban várhatóan a szeszes italok, különösen a rumfélék uralják majd ezt a szegmenst.
A Wine & Spirits Trade Association adatai szerint az ízesített és fűszerezett rumok kategóriája 2014 óta a nem egészen 6 millió palackról 2019-re több mint 10 millió palackra nőtt, ami csaknem 80%-os növekedést jelent. Ezt szem előtt tartva, a nagy vállalatok több prémium, kiváló minőségű rumváltozatot állítanak elő.
Ezenkívül a GlobalData nemrégiben megállapította, hogy az Egyesült Királyságban a rumpiac összesített éves növekedési rátája 7,5%-kal nőtt 2017 és 2018 között, ami csaknem a duplája a gin értékesítéseinek, ez 3,8%-os növekedést mutatott ugyanezen idő alatt.
A Kopparberg nemrég lépett be a rumpiacra új, cseresznyével ízesített rumjával, míg a Dead Man’s Fingers az év elején állt elő egy ananászos változattal.
A magasabb minőségű italok iránti kereslet megugrása minden területen egyértelműen megmutatkozik. Nemcsak a szeszes italok keresletében tapasztalható növekedés, hanem az azonnal fogyasztható italok, a sörök és az üdítőitalok szegmenseiben is.
A Bacardi 2020 Cocktail Trends Report szerint például a vodkaszóda és az ízesített, azonnal fogyasztható italok iránti kereslet 26%-kal nőtt az Egyesült Államokban. A fogyasztók egyre kifinomultabb italfogyasztókká válnak, az autentikus élményt keresik, és többet akarnak kapni a pénzükért. Úgy tűnik, több luxusélményre vágynak otthon és más helyeken egyaránt.
A hard seltzerek (alkoholos ízesített szódák) exponenciális növekedést mutattak az Egyesült Államokban, és úgy tűnik, az Egyesült Királyságban is ez a tendencia várható.
Az Anheuser-Busch kibővítette portfólióját egy hard seltzer márka, a Social Club Seltzer bevezetésével, amely a kifinomultabb alkoholfogyasztókat célozza meg,
míg a Carlton & United Breweries nemrégiben Ausztráliában piacra dobta első hard seltzer márkáját, az Actualt.
A prémium kategóriájú keverékek egy másik olyan, növekedést mutató kategória, amelynél a fogyasztók hajlandóak megfizetni az árakat, tudván, hogy azok a jó minőségű ital-összetevőket tükrözik. Úgy tűnik, a fogyasztók a „kevesebb több” elvét követve kevesebb italt fogyasztanak, de jobb minőségű, prémium italokat. Nyilvánvaló, hogy a fogyasztói értékek újrafogalmazódnak, a minőségre, a tartósságra és a fenntarthatóságra összpontosítva.
Új összetevők, funkcionális előnyök
Az egészség és jólét továbbra is az italgyártás élvonalában van, mivel sok fogyasztó a COVID-19 következtében egészségesebb lehetőségeket keres. Egyértelműen azokra a termékekre összpontosítanak, amelyek mind a testi, mind a lelki egészséget támogatják. Ennek eredményeként az italgyártó vállalatok új összetevőkkel kísérleteznek olyan termékek előállítása céljából, amelyek funkcionális előnyöket kínálhatnak.
A KPMG Insights szerint a funkcionális italok globális piacának nagysága 2024-re 208,13 milliárd dollárra emelkedhet, az összesített éves növekedési rátája pedig 8,66% lesz a 2019-2024 közötti időszakban.
A Chobani a közelmúltban lépett be a funkcionális piacra növényi eredetű probiotikus italaival, amelyeket az emésztés és az immunrendszer egészségének támogatására terveztek, míg a Los Angeles-i székhelyű Neuro italgyártó cég probiotikus kombucha gyártásába kezdett bele az egészséges emésztés támogatása érdekében az év lején.
A piacon egyre több olyan márka látható, amelyek italai mind létfontosságú összetevőket, például vitaminokat és tápanyagokat, mind pedig speciálisabb adalékokat, például adaptogéneket, CBD-t és probiotikumokat is tartalmaznak. A különféle előnyök közé tartoznak az energetizáló tulajdonságok, a tisztább összetevők, a sportteljesítmény elősegítése, az emésztés javítása.
Bár a fogyasztók egyértelműen hajlandók többet költeni, ahogy azt a prémium italok növekedése is mutatja, a funkcionális italokra is igényt tartanak. Ennek következtében az új generációs italoknak több különböző igényt kell kielégíteniük, nem csak egy adott funkcióra kell összpontosítaniuk.
Kényelem
Az azonnal fogyasztható italok piaca ugrásszerű növekedést mutatott. Már nem csak a sör és a bor kapható előre csomagolt dobozos, azonnali fogyasztásra kész kiszerelésben. A Mordor Intelligence közelmúltbeli jelentése szerint az előrejelzések alapján az azonnal fogyasztható italok globális piacának összesített éves növekedési rátája 6,1%-os növekedést fog mutatni a 2020–2025 közötti előrejelzési időszakban.
Például a CTRL étkezést helyettesítő turmixai enyhítik az éhségérzetet, és vitaminokkal, ásványi anyagokkal és probiotikumokkal látják el a szervezetet
A tápláló, valamint a multifunkcionális ételek és italok szemmel láthatóan egyre népszerűbbek. A fogyasztók olyan italokat vásárolnak, amelyek útközben enyhítik az éhségérzetet, miközben tápanyagokkal és energiával látják el őket. Ennek eredményeként növekszik a tápláló, italok száma.
A fizikai aktivitás és az egészségtudatosság fokozódásával növekszik a kereslet az olyan, azonnal fogyasztható italok iránt, mint a hidegáztatásos kávé és a hidegen préselt gyümölcslé.
Ilyen például az Illycaffè nemrégiben piacra dobott, azonnal fogyasztható hidegáztatásos kávéja, valamint a Bottleshot új, dobozos zabtejes kávéja.
Fenntarthatóság
A fenntarthatóság már kritikus fontosságú téma. Egyre kevésbé trend, de egyre inkább egy szükséges lépés annak érdekében, hogy a vállalatok továbbra is a versenyképesség élvonalában lehessenek. A Mintel szerint az Egyesült Királyságban a fogyasztók 65%-a, az Egyesült Államokban pedig 53%-a előnyben részesíti a környezetbarát termékeket.
Az italiparban gyakran alkalmaznak energiaigényes folyamatokat többek között nyers termékek kinyerésére vagy komplex desztillálásra. A fenntarthatóság körüli fokozott fogyasztói tudatosság azonban arra készteti a vállalatokat, hogy fenntarthatóbb módszereket alkalmazzanak, és környezetbarát szemléletmódra váltsanak.
Sok márka innovatív módokat keres az élelmiszer-hulladékok italtermékek előállításakor való felhasználására.
A Toast Ale az év elején összefogott a Warburtons-szal, hogy előállítsanak egy maradék teasüteményekből főzött sört. Az egyesült királyságbeli Dash Water olyan sérült
gyümölcsöket és zöldségeket használ a víz dúsításához, amelyeket a szupermarketek nem vettek át.
Csomagolási innovációk
A globális italpiac gyorsan fejlődő és rendkívül versenyképes, és a csomagolásokat tekintve folyamatosan törekszik az innovációra. Az italok általában műanyag csomagolásukról ismertek, amelyek köztudottan nem bomlanak le, ezért a márkanévvel díszített címke gyakran a szemétbe kerül. Ebből a megfontolásból mind a nagyvállalatok, mind a kisebb induló vállalkozások előálltak a környezeti hatások minimalizálására tervezett italcsomagolásaikkal, amelyek teljesen újrahasznosítható és fenntartható forrásból származó anyagokat tartalmaznak.
A Diageo nemrég bemutatta az „első” 100%-ig műanyagmentes, papír alapú szeszesital palackját, amely teljes egészében fenntartható forrásból származó fából készült, és teljes
mértékben újrahasznosítható. Az Evian egy olyan, teljesen újrahasznosítható palackot dobott piacra, amely 100%-ban újrahasznosított műanyagból, címke nélküli csomagolással készült, és amely egy lépéssel közelebb viszi a vállalatot a zöld márkává válás felé.
Míg a dobozos borokat sok éven át olcsó és kényelmes megoldásnak tekintették, mára egyre több kiváló bort csomagolnak fémborításba. A dobozos bor kategóriája ígéretes növekedés előtt áll, mivel a fogyasztók fenntarthatóbb és kényelmesebb lehetőségeket keresnek. A Nielsen szerint a dobozos borok értékesítései 2019-ben 79,2%-kal nőttek a 2019 decemberével végződő 52 hetes időszak alatt. A dobozok teljesen újrahasznosíthatók és könnyűek, ezért nagyon kedvező lehetőséget nyújtanak az olyan fogyasztók számára, akik figyelni szeretnének az ökológiai lábnyomukra.
Tavaly a Sainsbury’s szupermarketek forgalmazni kezdték a Nice dobozos borokat, amelyek csomagolása környezeti előnyöket kínál. A Nice egy minőségi, dobozos bor.
A Kingsland Drinks nemrég belépett a dobozos borok piacára 1,2 millió font értékű gyártósorral, miközben a Molson Coors egy új, dobozos fröccsökből álló ermékcsaládot
dobott piacra.
(TERMÉKMIX magazin – 2020. novemberi szám)