Az FMCG piac növekedése stagnál. Az értékesítési csatornákat ez világszerte különbözőképpen érinti. Elsősorban az e-kereskedelem és a diszkontok tovább növekednek, miközben a nagy alapterületű üzletek forgalma csökken.
Vagy növekedés van vagy stagnálás. A Kantar Worldpanel új jelentésében azonban mindkettő helyet kap. Természetesen egy multichannel-világban néhány csatorna tovább növekszik, miközben más csatornák stagnálnak vagy visszaeső tendenciát mutatnak.
Európában jelenleg alacsonyak az inflációs ráták, de alig vannak reális növekedési rátái, Kínában pedig látszólag elmúltak azok az idők, amikor magasak voltak a növekedési ráták.
Latin-Amerikában (13%) és Afrikában (5,2%) a magas növekedési rátákat az árnövekedési ráták semlegesítik. Ezért a „Winning Omnichannel – A Global View on Changing Trade Dynamics” című jelentés abból indul ki, hogy a globális FMCG-bevételek a közeli jövőben nem fognak érezhető növekedést felmutatni, bár a gazdasági teljesítmény, tehát a GDP (bruttó hazai termék) sok országban tovább növekszik.
Csökkenő növekedési ráta
A világ lakossága 1985 és 2015 között 1,7%-kal nőtt. Az elkövetkező 30 évben a növekedési ráta előreláthatólag 0,9% lesz, tehát mintegy a felére csökken. Ehhez hozzájön még az, hogy a lakosság átlagéletkora sok országban növekszik és a munkanélküliség is magas. Mindez ahhoz vezet, hogy az emberek kevésbé gyakran vásárolnak be.
Ez a tendencia egyre inkább a diszkontoknál figyelhető meg, a vásárlók egyre inkább az akciós ajánlatokat és a saját márkás termékeket részesítik előnyben. Ezek a tényezők is jelentősen befolyásolják a gyorsan forgó fogyasztási cikkekből származó bevételeket.
Az elmúlt évben, 2016-ban az FMCG globális forgalma 1,3%-kal, míg a GDP 3,1%-kal nőtt. Ha folytatódik ez a trend, az FMCG globális forgalma az elkövetkező évben előreláthatólag 0,8%-kal fog emelkedni.
Ki, hogyan, hol és mit vásárol?
A márkás termékek gyártói és a kereskedelmi vállalatok természetesen olyan utakat keresnek, amelyek segítségével kikerülhetik ezeket a negatív trendeket. Ehhez arra kell rájönniük, hogy „Ki, hogyan, hol és mit vásárol?”.
Ez a kérdés a különböző értékesítési csatornák elemzéséhez vezet. Mivel már hosszú ideje élünk az omnichannel világában, a legsikeresebb értékesítési utakat a hagyományos kiskereskedelmen túl találhatjuk meg.
Az e-kereskedelem forgalma 2015 és 2016 között 26%-kal nőtt, ami szükségszerűen ahhoz vezetett, hogy a szupermarketek és a hipermarketek egyre inkább a háttérbe szorultak. Ennek ellenére minimális növekedésnek (0,7%) lehetünk tanúi.
A Kantar Worldpanel tanulmánya számtalan fogyasztói panelt vizsgált meg, hogy képet alkothasson a globális kereskedelemről. Ennek érdekében 28 országban mintegy 3 milliárd ember fogyasztási szokásait, ezenkívül 3 éven keresztül a különböző értékesítési csatornák között lévő kölcsönhatásokat elemezték. Ezek figyelembevételével született meg prognózisuk az elkövetkező 3 évre és arról, hogy mi gyakorol hatást az FMCG piac forgalmára. A szociális, gazdasági és technológiai fejlődés figyelembevételével a piackutatók meg tudják jósolni, hogy ki és hogyan maradhat a győztesek soraiban – a gyártók az egyik oldalon, a kereskedők pedig a másik oldalon.
A „modern kereskedelem” – amely úgy definiálható, mint egy árusító hely, amely nem csupán egy pulttal és marketing koncepcióval rendelkezik – továbbra is domináns lesz az FMCG termékek forgalmát illetően. Ezen a területen az iparilag előállított termékek 62%-át árusítják, Észak-Amerikában és Európában ez az arány 80% felett van.
Azonban ezzel a fejlődéssel párhuzamosan az eddig domináló szupermarketek és hipermarketek veszítenek piaci részesedésükből. Ehhez a változáshoz sok tényező járul hozzá.
Az élelmiszerek online kereskedelme az elmúlt évben világszerte 26%-kal nőtt. A nagy alapterületű üzletek az új technológiák megjelenésével és a convenience jelentőségének növekedésével egyre inkább kiesnek a fogyasztók kegyeiből. Dél-Koreában pl. az élelmiszerek online forgalma az elmúlt évben 41%-kal nőtt és ugyanebben az időintervallumban a szupermarketek és a hipermarketek bevételei 7%-kal csökkentek.
Ezzel szemben a modern kereskedelem a legtöbb feltörekvő országban nagyobb forgalmat bonyolított és nagyobb piaci részesedésre tett szert. Ez elsősorban Afrikára érvényes, ahol a vásárlók kötése a hagyományos helyi kereskedelemhez még mindig jelentős szerepet játszik, emellett az online kereskedelem jelentősége is nő. A kis alapterületű üzletek és a piacok forgalma még mindig 69,4%.
A modern kereskedelem elsősorban különböző diszkont formátumokkal törekszik a növekedésre. Globálisan tekintve ez a növekedés 2016-ban 5,1% volt.
(LP International)