Sok holland fogyasztó a saját márkás termékek vásárlásával igyekszik spórolni a magas infláció miatt.
A holland szupermarketek polcain a saját márkás termékek aránya megközelíti a 30%-ot – írja az ESM a Circana adatai alapján.
Csak a vezető hollandiai kiskereskedelmi láncok – az Albert Heijn és a Jumbo – polcain mintegy 10 000 saját márkás termék található. A felmérésben csak azokat az áruházláncokat vették figyelembe, amelyek saját márkás és népszerű gyártói márkákat is kínálnak. Az olyan diszkontok, mint a Lidl és az Aldi nem szerepelnek az adatokban.
A jelentés szerint a saját márkák térhódítása főként a magas inflációnak köszönhető. Sok holland fogyasztó ezen termékek vásárlásával igyekszik spórolni. A riport emlékeztetett arra, hogy a szupermarketek aktívan ösztönzik is a vásárlókat a saját márkás termékek vásárlására, és többnyire kiemelt helyen, például szemmagasságban és a folyosók végén helyezik el azokat.
Az Albert Heijnnél a termékek mintegy 60%-a saját márkás. A szupermarketlánc marketingigazgatója, Johan van der Zanden azt nyilatkozta, hogy a vevőik egyre hűségesebbek a saját márkáikhoz, és arra számít, hogy a saját márkás termékek aránya az elkövetkező években még tovább fog nőni.
A koronavírus-járvány idején a gyártói márkák jobban teljesítettek a saját márkás termékeknél, vélhetően az elérhetőségük miatt. Emellett a prémium márkák valószínűleg könnyebben folytatták a termelést és a promóciókat, és a fogyasztók is jobban megbízhattak a bevált márkák minőségében a bizonytalanság idején. A kutatás szerint azonban a prémium márkáknak a következő években sem lesz könnyebb a helyzet. Ha a fogyasztók egyszer hozzászoktak a saját márkás termékek vásárlásához, akkor nehezen térnek vissza a drágább alternatívához. A prémium termékek gyártóinak ezért innovációra és hatékony kommunikációra lesz szükségük ahhoz, hogy visszaszerezzék piaci részesedésüket.