Az Árukereső.hu és a GKI Digital immár 6. éve készít közös karácsonyi kutatást, amely az ünnepi időszakra való felkészülésről, az ajándékvásárlási tervekről kérdezi meg az internetező felnőtt lakosságot. Habár a koronavírus komoly hatással volt az éven belüli kiadásokra, azok ütemezésére, valamint a lakosság jövedelmi helyzetére, azért így is bőven találunk majd ajándékot a fa alatt.
A koronavírus miatt idén szűkül az ajándékozottak köre
A járvány egyik legnyilvánvalóbb hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából. A tágabb rokonság, ismerősök, munkatársak esetében az ajándékozás elmaradását a földrajzi távolsággal és a járvány második hullámával indokolták mivel nem biztosak abban, hogy az ünnepek során személyesen is tudnak majd találkozni. Emiatt, míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra, és a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista.
A kevesebb megajándékozott miatt jelentősen nőhet az egy főre vetített ajándékok értéke
Bár kevesebb szerettünknek készülünk ajándékkal, ez nem jár együtt azzal, hogy kevesebbet is költünk ajándékokra: idén átlagosan 52 300 Ft az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8%-os emelkedést jelent. Ezzel – figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését – az egy ajándékra szánható költés jelentősen megnőtt, elérve akár a 9 500 forintot is.
Mindemellett azok, akik saját bevallásuk szerint idén kevesebbet költenek majd ajándékra, főleg a járványhelyzet miatti megfontoltabb, takarékosabb életvitel (38%), vagy esetleg konkrét anyagi nehézségek (37%) miatt kényszerülnek erre.
2020-ban többet szánunk egy ajándékra: de mit választunk és mi alapján?
A tavalyi évhez hasonlóan a ruházati cikk (51%), játék (40%), szépségápolás és kozmetikum (33%) a három legnépszerűbb ajándéknak szánt termékkategória, amelyben gondolkodunk szeretteink megajándékozásakor. Utazást és különböző jegyeket 2019-hez képest jóval kevesebben terveznek vásárolni, ami nagy valószínűséggel a vírushelyzet miatt bizonytalanná, kiszámíthatatlanná vált programoknak és utazási lehetőségeknek tudható be. Megnőtt azonban azoknak a száma, akik valamilyen otthon is használható sportfelszerelést készülnek ajándékozni.
A konkrét termék kiválasztása során az ár-érték arányt (45%) tartják a vásárlók a legfontosabb szempontnak. A 18-24 éves korosztály esetében az átlagnál nagyobb hangsúly helyeződik a minőségre (32%), kevesebb az árra (17%), valamint náluk a legnagyobb azoknak az aránya (6%), akik a termék márkáját és presztízsét is fontos szempontnak tartják.
A karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek november
A karácsonyi bevásárlás időzítésére a legjellemzőbb továbbra is az, hogy az akciókat figyelve próbáljuk elcsípni a legjobb ajánlatokat. Ilyen szempontból a karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek (Black Friday) lesz, ami viszont hazánkban már egyre inkább elszakad a kezdeményezés eredeti jellegétől és egy péntek helyett immár az egész novembert átívelő, több csúcsponttal is rendelkező akció-sorozat.
A novemberi Fekete Péntek akciók során tehát a legtöbben (65%) már karácsonyra vásárolnak ajándékokat, de a vásárlók 54%-a ilyenkor még azért saját célra szánt termékekre is vadászik. A kereskedők is felmérték ezt a kettős hatást, ezért az elmúlt évek Black Friday akcióin sokszor még nem is a klasszikus ajándékba szánt termékfajtákon volt a hangsúly.
Az interneten mindent megtalálni: ötleteket is innen gyűjtünk, termékinformációkat is innen szerzünk
Valószínűleg mindannyian találkoztunk már az ajándékválasztás, ötletgyűjtés problémájával és a legtöbb esetben mindenkinek megvan a maga trükkje a helyzet megoldására. A magyar internetezők egyik leggyakoribb praktikája (59%) a webplázák kínálatának folyamatos böngészése az ajándékötletekért, de minden harmadik ember inkább egyenesen megkérdezi az ajándékozottat a kívánságáról, ami – érdekes módon – a nőkre még jellemzőbb is.
Az ár-összehasonlító oldalak megkönnyíthetik a termékek közötti eligazodást és a legjobb ajánlatok megtalálását, ami miatt az ünnepi szezonra történő vásárláshoz az előzetes tájékozódási eszközök között az első helyet foglalják el ezek az oldalak (77%) azok körében, akik az interneten nézelődnek. Továbbá a tájékozódás eszközeként kiemelkedik általánosan a webáruházak kínálata (62%), az internetes keresők (55%) és a közösségi média (32%), ami ebből a szempontból inkább a fiatalabb korosztálynak és a nőknek a kedvelt platformja.
2020-ban még inkább neten vásároljuk majd az ajándékokat
A vásárlás tervezett módjával és helyével kapcsolatban nincs érdemi változás: a korábbi évek trendjét folytatva, idén is a legtöbben (86%) az online rendelés és a webáruházak mellett tették le a voksukat, az arányt a pandémia ráadásul tovább erősítette. Az internetezők 41%-a kifejezetten a vírushelyzet miatt tervez többet online vásárolni, 48%-uk pedig a tömegeket vonzó plázákba tervez kevesebbet látogatni ajándékvásárlás végett.
A konkrét webáruház kiválasztása igen megfontolt folyamat: átlagosan 6 vagy akár 7 szempontot is figyelembe vesz egy vásárló, amikor az interneten fellelhető megannyi webshop közül kiválasztja a befutót. A mérlegelési tényezők közé tartozik az áron felül például a kereskedő megbízhatósága, valamint a korábbi vásárlók visszajelzései, tapasztalatai is.
Mindezek mellett a második legnépszerűbb vásárlási célpontnak továbbra is a bevásárlóközpontok számítanak, ahova még így is közel az emberek fele tervez majd menni. A plázákat követik a hagyományos, utcáról megközelíthető boltok és szaküzletek. Külföldről idén kevesebben terveznek ajándékot beszerezni, viszont itt is nagyobb értékben, átlagosan 15 200 Ft-ért.