A G7 portál 2020 januárja óta minden hónapban elvégzi a nagybevásárlást, és összehasonlítja az árakat. Mindig ugyanabban a négy üzletben – az Aldi, a Lidl, a Penny és a Tesco – boltjaiban vásárolják meg ugyanazokat az árucikkeket. A lap most felfigyelt egy jelenségre.

A G7 bevásárlókosara 2022. október végén átlagosan még 26 103 forint volt. Idén október végén ehhez képest, tehát egy év alatt 8 százalékos árcsökkentést tapasztaltak.

Két éves periódust megvizsgálva az látszik, hogy 2021. januártól 2023. januárig – pár hónapot kivéve – folyamatos és hatalmas volt a drágulás. Az árak idén már sokat csökkentek, és a portál adatai szeptember óta deflációt mutatnak.

A bevásárlás konkrét összegét nézve pedig az látható, hogy a bevásárlókosár idén februárban volt a legdrágább (28 222 forint), majd szeptemberig 23 820 forintra csökkent. A friss október végi adat szerint némileg ismét nőtt az érték, 23 923 forintra. A G7 a jelenlegi helyzetben úgy véli, hogy a 24 ezer forint körüli értéken stabilizálódhat az összeg a korábbi 16-17 ezer forint helyett.

A lap összesítése alapján októberben a paradicsom hirtelen 56 százalékkal drágult meg, a trappista sajt 14, a paprika 11, az alma és a banán 8, a narancs pedig 7 százalékkal lett drágább egyetlen hónap alatt. A vöröshagyma 34, a burgonya 9, a rögös túró ára pedig 7 százalékkal csökkent, de ez nem volt elég a drágulás ellensúlyozásához.

A G7 arra a következtetésre jutott, hogy a jelenlegi adatok alapján a korábbi stabil szinthez képest a körülbelül 40 százalékos áremelkedés lehet az az új szint, amelyen állandósulhatnak az árak. Hogy valóban így marad-e, az majd a következő hónapokban lesz látható.