Feltehetően a folyamatosan gyarapodó hálózat is szerepet kap abban, hogy csaknem ugyanannyian választják a csomagautomatát az internetről rendelt termékek átvételére, mint a csomagpontot – olvasható a Foxpost Box Index (FBI) ez évi felmérésében. Ebből az is kiderül, hogy egy év alatt 8 százalékponttal, 17 százalékra emelkedett azoknak az online vásárlóknak az aránya, akik legszívesebben a csomagautomatás átvételt választják.

Megőrizte második helyét a csomagátvételi módokkal összefüggő preferenciák között a csomagautomata: az interneten termékeket vásárlók 17 százaléka ezt kedveli a leginkább. Különösen magas (26%) a csomagautomatát legszívesebben választók aránya az 50-59 évesek között – állapította meg a FOXPOST megbízásából a magyar internetezők körében elvégzett kutatás, amelyet a GKID készített 2022 februárjában. A Foxpost Box Indexből az is kiolvasható, hogy a házhoz szállítás ugyanebben az időszakban 11 százalékponttal csökkent, de még így is 62 százalékon áll a népszerűsége.

Azok körében, akik ismerik ezt a megoldást vagy hallottak róla, és vásároltak is valamit az elmúlt 12 hónapban az interneten, egy év alatt 30-ról 39 százalékra nőtt a csomagautomatát használók aránya. Ennél is nagyobb intenzitással fordultak a környezettudatosabb kézbesítési mód felé a fővárosban élők: esetükben 43-ról 64 százalékra nőtt a ráta, miközben a megyei jogú városok lakói is 47-ről 58 százalékig kapaszkodtak.

„A változások hátterében vélhetően a járványhelyzet enyhülése is szerepet játszik: az, hogy a vészhelyzet elmúltával az emberek ismét bátrabban mozdulnak ki, kényelmesen útba tudják ejteni az automatákat” – véli Bengyel Ádám, a FOXPOST vezérigazgató-társalapítója. Szerinte a megyei jogú városokban és a Budapesten élők körében a könnyebb elérhetőség miatt is preferáltabb a csomagautomatás átvétel.

„2021 eleje óta az országban elérhető automaták száma megháromszorozódott, mostanra a teljes piac mérete – mintegy hat különböző hálózattal – eléri az 1400 automatát, így a csomagautomatás átvételi mód egyre több vásárló közvetlen közelében válik elérhetővé” – emelte ki Madar Norbert, a kutatást készítő GKID partnere. A szakember megjegyzi: a piacon az elmúlt időszakban megjelent új, automatás átvételt kínáló szolgáltatók és kereskedők intenzív médiakampányokkal is támogatták a hálózatok bővítését, és ez összességében növelte az átvételi mód ismertségét és népszerűségét is, szolgáltatótól és hálózatól függetlenül. Mindezek alapján nem is meglepő, hogy a 2021 eleji időszakhoz képest 6 százalékponttal emelkedett a csomagautomatás átvétel ismertsége, ezzel pedig már az internetezők 76 százaléka hallott erről a csomagszállítási és -átvételi módról.

Bengyel Ádám szerint a csomagautomatás átvételnek lényegesen kisebb a környezeti lábnyoma, mint a házhoz szállításnak: az egyetlen csomagra jutó 0,23 kg-os szén-dioxid-kibocsátással a FOXPOST Magyarországon piacvezetőnek számít, hiszen ez az érték a kiscsomag-logisztikai piacon is jóval magasabb, 0,80 és 1 kg között alakul. Ez is közrejátszik abban, hogy a céget és megoldásait ismerők leginkább a környezettudatos, olcsó és érintkezésmentes jelzőket társítják a FOXPOST-hoz, amelynek megoldásai az apróhirdetéses eladók és vásárlók körében is egyre népszerűbbek. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest nőtt azoknak az aránya a Facebook Marketplace-en, a Vaterán és a Jófogáson eladók körében, akik a FOXPOST automatáinak segítségével juttatják el a csomagot a vevőhöz.

A FOXPOST csomagautomatáinak népszerűsége részben a kiemelkedően sokoldalú hálózati szolgáltatási körnek köszönhető. A cég kifejezetten prémium, tehát jól megközelíthető helyszínekre telepíti az automatáit, amelyeknek tudatos kapacitástervezéssel állítják össze a rekeszszámait, ezzel egyre kényelmesebbé teszi a magánszemélyek egymásközti tranzakcióit ugyanúgy, mint a kereskedők csomagküldéseit.