Ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak, a gyártóknak új árképzési stratégiát kell követniük.
Az FMCG márkáknak fokozottan kell figyelniük arra, hogy megtartsák piaci részesedésüket, mivel az élelmiszer-értékesítés várhatóan 2024-ben is csak gyenge növekedést produkál – idézi az ESM Ananda Roy FMCG tanácsadót és a Circana alelnökét.
Eszerint a fogyasztók márkahűsége jelentősen megváltozott, és ez a vásárlási szokásaikban is nyomot hagyott, hiszen a vevők sok esetben kompromisszumot kötnek az alapvető és a nem alapvető cikkek vásárlásakor. Egy olyan trend is megfigyelhető, miszerint a fogyasztók lemondanak a jól bevált márkákról, és inkább a saját márkás alternatívákat választják. Ez azt bizonyítja, hogy a gyártói márkáknak már komoly versenytársként kell tekinteniük a láncok saját márkás termékeire.
Ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak, a gyártóknak új árképzési stratégiát kell követniük. A dinamikus árképzésben az árak a valós idejű piaci feltételekhez igazodnak, ez a közeljövőben egyre fontosabb szempont lesz. Lehetővé teszi a márkáknak, hogy továbbra is reagáljanak a fogyasztói magatartásra, a piaci ingadozásokra, valamint a fogyasztói hűség és preferenciák folyamatosan változó környezetére.
A nagy márkáknak nem szabad alábecsülniük a saját márkák növekvő befolyását. Jelenleg az élelmiszer-értékesítés 39%-át teszik ki Európa hat legnagyobb piacán (Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország és az Egyesült Királyság), és a saját márkák az elmúlt évben (2023. június végéig) további 2,2 százalékponttal növelték piaci részesedésüket. Az előrejelzések szerint a következő öt évben ezen a hat piacon a saját márkás termékek az élelmiszer-értékesítés 55-65%-át szerezhetik meg.
A saját márkás termékek dominanciája a növekvő árak ellenére is fennmarad, köszönhetően a közelmúltban történt jelentős beruházásoknak, hogy innovatív, fenntartható és prémium termékeket fejlesszenek. Ráadásul míg a gyártói márkák folyamatosan emelték áraikat, a saját márkák jellemzően megtartották kedvezőbb árukat, miközben a vásárlók továbbra is kevesebbet vásárolnak.
Emiatt már egyre több boltban vezetik be az elektronikus polcszéli címkézési technológiát. Ezt a folyamatot támogatja az online vásárlás és a hűségkártyák használata is. A kiskereskedőknek mindenesetre érdemes alaposan felmérniük a bevezetés előtt a fogyasztók reakcióját és az alkalmazhatóságot.