A szupermarketek kibővítették a márkás élelmiszerek alternatíváinak választékát, mivel a fogyasztók nagy többsége azt állítja, hogy idén olcsóbb termékekre vált, vagy alacsonyabb árú kiskereskedőknél vásárol.

Az Egyesült Királyság és Európa szupermarketjei egyre több saját márkás ünnepi ételt kínálnak a sült kacsától a szarvasgombás kekszig, mivel a pénzszűkében lévő családok inkább otthon étkeznek, és az ajándékokra, illetve a vendéglátásra szánt költségeket csökkentik. Piaci elemzők szerint ez egyúttal lehetőséget jelent az élelmiszerüzletek számára – írja az ESM.

A Sainsbury's, Nagy-Britannia második legnagyobb élelmiszerüzlete erős karácsonyra számít az élelmiszer-eladások terén. A lánc kibővítette saját márkás „Taste the Difference” nevű prémium élelmiszer-kínálatát 170 új karácsonyi termékkel, köztük egy négyszemélyes kacsa készétellel, burgonyával és áfonyaszósszal, amelyet 28 fontért (32,50 euró) kínálnak, valamint szendvicsekkel, például egy 3,75 fontért (4,36 euró) elérhető mini füstölt lazacossal.

A Barclays kutatása szerint a britek idén várhatóan 105 fonttal (122,03 euróval) többet költenek karácsonyra, mint 2022-ben, főként az ünnepi ételek és italok miatt. A brit piacvezető Tesco vezérigazgatója, Ken Murphy közölte, hogy a tavalyinál több pulykát vásárolt az áruházlánc, mivel arra számítanak, hogy az emberek kevesebbet mennek majd szórakozni, és több időt töltenek otthon a barátokkal és a családdal.

James Simpson, a Pol Roger pezsgőgyártó cég ügyvezető igazgatója szerint bár a pezsgőeladások növekedése 2023-ban éves szinten vélhetően lassul, de erős karácsonyi eladásokra számít, mivel ebben az időszakban még a takarékos fogyasztók is hajlamosak kényeztetni magukat.

Franciaországban a Cofidis és a CSA Research felmérése szerint a vásárlók azt tervezik, hogy idén csökkentik a karácsonyi kiadásaikat: az átlagos költségvetés 19 euróval alacsonyabb a tavalyihoz képest. Leginkább az ajándékokra szánt kiadásaikat kívánják redukálni. A francia Carrefour szupermarketlánc alacsony árakkal, például egy 0,99 eurós csokoládé adventi naptárral próbálja elérni a vásárlókat. A kiskereskedő idén 60 új, saját márkás karácsonyi élelmiszer-terméket vezetett be.

A McKinsey kutatásából pedig az derült ki, hogy a szupermarketek bővítették a márkás élelmiszerek alternatíváinak választékát, mivel a fogyasztók nagy többsége (78%) Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban is azt állítja, hogy idén olcsóbb termékekre vált, vagy alacsonyabb árú kiskereskedőknél vásárol. Például a lengyel Biedronka szupermarketlánc közlése szerint a saját márkás csokoládéik és édességeik legalább 20%-kal olcsóbbak, mint a nagy márkás termékek. A holland Albert Heijn szupermarket prémium „AH Excellent” termékcsaládja pedig idén már 200 ünnepi termékből áll.