Alapvető higiéniai papírtermékekből nem lesz hiány Magyarországon, ugyanis a 100 %-os magyar tulajdonban lévő Vajda-Papír éves gyártási kapacitása meghaladja a belföldi igényeket. Így akár az ország önellátása is biztosított lehet ezekből a termékekből, még a koronavírus-járvány alatt megnövekedett kereslet mellett is.

A koronavírus-járvány kitörése óta a Vajda-Papír Kft., az Ooops! termékcsalád gyártója az eddigi napi 2 millió tekercs toalettpapír gyártását 3 millióra emelte, papírtörlőből 20%-kal, papír zsebkendőből pedig 10%-kal állít elő többet. Figyelembe véve, hogy egy átlagos magyar család évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel, a cégcsoport 13 millió ember higiéniai papír szükségleteit elégítheti ki – mondta Vajda Attila ügyvezető igazgató. 

A piac még jelentős fejlődési potenciállal rendelkezik, hiszen a magyar 9 kilogrammos adatnál például jóval magasabb a skandináv 23 kilogrammos átlag, de a nyugat-európai is 14 kilogrammal, Romániában és a Balkánon azonban alacsonyabb, 7-8 kilogramm között van az éves fogyasztás.

Magyarország éves szükséglete 90 ezer tonna a higiéniai papírtermékekből – toalettpapír, papír zsebkendő, háztartási papírtörlő –, a Vajda-Papír csoport éves kapacitása pedig 140 ezer tonna. A magyar fogyasztók a Nielsen adatai szerint 2019-ben több mint 500 millió darab tekercset vásároltak a piackutató cég által felmért üzletekben. Az idei termelés a Vajda-Papírnál várhatóan eléri a 800 millió tekercset, amelyet naponta 100 kamionnal szállítanak el a telephelyeikről – ismertette a cégvezető. Vajda Attila szerint a magyar piac zökkenőmentes ellátása annak is köszönhető, hogy a legalapvetőbb termékek papír alapanyagainak 100 százalékát belföldön állítja elő a Vajda-Papír, ami a teljes termékportfolió alapanyagának 50 százalékát jelenti.

Tudomásuk szerint a kiskereskedelmi árak nem emelkedtek, az akciók azonban a megugró működési költségek miatt elmaradnak. Az extra higiéniai intézkedések, idős munkavállalók védelmében tett lépések költségei, az egyes alapanyagok és az azokhoz kapcsolódó szállítmányozás drágulása és a devizahatás is emeli a kiadásokat.

Az idén 20 éves, csoportszinten mintegy 600 munkavállalót foglalkoztató cég ugyanis nemcsak a magyar piacot képes ellátni, hanem exportra is termel. A budapesti és a világ egyik legmodernebb higiéniai papírüzemének számító dunaföldvári gyárában készülő Ooops! márkájú és sajátmárkás termékeiket Skandináviába, a Baltikumba és Kelet-Közép-Európa több mint 20 országába szállítják. A Norvégiában is leányvállalattal rendelkező vállalat dunaföldvári gyárának 15 milliárd forintos fejlesztése 2018-ban zárult le, a beruházás finanszírozásához a magyar kormány 4,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújtott. Dunaföldváron az alapanyaggyártástól a késztermék előállításáig minden egy helyen történik, ami az ellátás biztonsága mellett a költségeket és a környezeti terhelést is csökkenti. A gyártás során keletkező összes mellékterméket felhasználják. A termékinnovációnál is szempont a környezetvédelem: 2019-ben gurigamentes (duda nélküli) Ooops! papírtörlő gyártását indították el.