A hazai sajtfogyasztás ugyan még elmarad az uniós átlagtól, de éppen ezért óriási fejlődési lehetőség rejlik benne. Ezt felismerve 2019-ben új, évi 700 tonna félkemény és kemény sajt előállítására alkalmas tejfeldolgozó üzemet adtak át a Szarvasi Agrár Zrt.-nél. Az itt készülő prémium kategóriás GMO-mentes eljárással előállított Cervinus sajtokkal a magyar piacon mutatkozó hiányt szeretné betölteni a cég. ­Darida Csaba termelési igazgatóval és Molnár Balázs kereskedelmi vezetővel beszélgettünk.

» Mivel foglalkozott korábban a Szarvasi Agrár Zrt.? Milyen tevékenységi körei vannak jelenleg?
Darida Csaba: Alapvetően szántóföldi növénytermesztéssel, tejhasznú szarvasmarha tartással és ipari termék feldolgozással foglalkozunk immár több mint 70 éves múltra visszatekintve. Tevékenységeink közül kiemelném a tönkölybúza liszt és rizsliszt gyártást és kereskedelmet, valamint a több mint 1000 hektáron folytatott bio termesztést (tönkölybúza, rizs, köles, csemegekukorica).

» Mekkora a tavaly átadott új tejfeldolgozó üzem kapacitása? Éves szinten mennyi és milyen sajtok készülhetnek itt?
D.Cs.: A termelt tej éves szinten közelíti a 7,2 millió kilogrammot, ebből kb. 700 tonna félkemény és kemény, érlelt sajtot tudunk készíteni. Az új üzemünkben érlelt sajtot és hevített gyúrt sajtot készítünk. A sajtjaink minimum 20, maximum 180 napig fognak érni egy speciális érlelőben, a saját kérgében.

» Hogyan alakul a sajtfogyasztás ma Magyarországon?
D. Cs.: Statisztikai adatok szerint az átlagos sajtfogyasztás az uniós átlag felét sem éri el, más termékcsoportokat jóval meghaladva fejlődik, ami nem csak mennyiségben és értékben, hanem a minőségben is mutatkozik. A fogyasztók egyre inkább élményként szeretnék megélni a sajtfogyasztást. A megszokott gumis, trappista elnevezésű, sajtszerű készítmények helyett egyre többen a valódi sajtok felé fordulnak. Az íztelen és jellegtelen helyett az ízes, aromás sajtokat keresik a vásárlók. Emiatt folyamatosan nő a külföldi termékek importja hazánkban, mivel sajnos hazai prémium sajtok eddig nemigen kerültek a meghatározó hazai és nemzetközi kereskedelmi láncok polcaira.

» Miért döntöttek a prémium kategóriás sajtok gyártása mellett?
D. Cs.: Kifejezetten jó adottságokkal rendelkezünk, amely nagymértékben köszönhető a Szarvasra jellemző minőségi mezőgazdasági kultúrának. Az állat­tenyésztési hagyományaink eredményeként évtizedek óta kiváló minőségű tejet állítunk elő gazda­ságunkban.
Piackutatásaink eredményeképpen azt tapasztaltuk, hogy a hazai piacon hiányzik a magas minőségű, nagy volumenben előállított magyar sajt, ami képes néhány jelentősebb kereskedelmi lánc igényeit is kielégíteni. A tavalyi évben pontosan ezért nyitottuk meg sajtüzemünket, amelyben világszínvonalú olasz technológiát felhasználva prémium minőségű sajtok készítésére vagyunk képesek. Miért? Mert egész egyszerűen nem akartunk közepes minőségű terméket előállítani a magyar fogyasztóknak, hisz a Szarvasi Agrár cégkultúrája a kiválóságra, a magas minőségre épül. Mi valódi sajtélményt szeretnénk adni a magyar fogyasztóknak, és kifejezett szándékunk, hogy megtörjük az import sajtok hegemóniáját, így az edami, gouda, emmentáli helyett Szarvasi Cervinus sajtokat kínáljunk a vásárlóknak!

» Miért fontos a vállalat számára, hogy GMO-mentes termékeket állítson elő? Mit jelent a GMO-mentesség ez esetben?
D. Cs.: Képesek vagyunk arra, hogy egészséges és természetes módon előállított sajtokat készítsünk, akkor miért ne ezt tegyük?
A természetesség igénye kezd eltűnni az élelmiszergyártásból és a helyét génmódosított (GMO) élelmiszerek és alapanyagok fejlesztése veszi át. Az EU és Magyarország is szigorúan szabályozza és alapvetően tiltja a GMO-t tartalmazó élelmiszerek forgalmazását, azonban bizonyos állati eredetű termékek kívül esnek ezen a szabályozáson és a GMO-t tartalmazó takarmányt fogyasztó állatok tejének értékesítésekor ezt nem kell feltüntetni. Magyarországra is jellemző, hogy az állati takarmány jelentős része feltételezhetően GMO-t tartalmazhat, így a tudomány jelenlegi állása szerint akár komoly veszélyt jelenthet az egészségünkre, hisz ezeknek a genetikailag módosított organizmusoknak az emberre gyakorolt hatása veszélyes-e vagy sem, még nem bizonyított.
Mi a Szarvasi Agrár, vállalaton belül a teljes termelési folyamatot magunk végezzük és irányítjuk, így szigorú minőségi kontroll alatt tarthatjuk annak minden lépését. Mi termeljük meg a saját szarvasmarháink számára a takarmányt és így saját tejből vagyunk képesek készíteni a sajtjainkat. Kivételes ez a helyzet, hisz nagyüzemi méretekben – tudomásunk szerint – csak mi vagyunk képesek erre Magyarországon, minden más sajttermelő jellemzően külső forrásból vásárolja a legfőbb alapanyagot, a tejet.
A teljes termelési folyamatunk GMO-mentes, és ez kivételes biztonságot és versenyelőnyt biztosít a számunkra, hiszen mi garantálni tudjuk a fogyasztóknak az egészséges és biztonságos, azaz 100 százalékosan természetes sajtokat.
Magyarországon 2016-tól saját, hivatalos GMO-mentes megjelölés került bevezetésre, amely szigorúbb elvárásokat támaszt még az EU-nál is, így amennyiben ezzel a megjelöléssel találkozik a fogyasztó, csak akkor lehet biztos abban, hogy az a tejtermék GMO-mentes.

» Milyen technológiával készülnek az új sajtok?
D. Cs.: Üzemünkben sajtjaink teljes tejből, oltós alvasztással készülnek. A hagyományos sajtkészítés metódusát követve sajtjaink nem tartalmaznak semmiféle adalékanyagokat. A világszínvonalú technológiának köszönhetően pedig az érlelési folyamat számítógép vezérelt hőmérséklet és páratartalom mellett történik. A sajtjaink saját kérgükben, bevonat nélkül, az évtizedes hagyományoknak megfelelően puha, jegenyefenyő polcokon pihenve érlelődnek.

» Mennyiben más a Cervinus-sajtok gyártási folyamata? Mit kell tudni a termékcsaládról?
Molnár Balázs: A Cervinus termék­család hagyományos olasz alapokon, de a magyar ízvilágnak megfelelően készült keménysajt-család, hisz sajtmesterünk és kollégáink Olaszországban lesték el a sajtkészítés titkait. A nemzetközi hírű, olasz sajtmester, a sajtkészítés egyik mai „rock-sztárja”, Carlo Piccoli kapott megbízást a termékfejlesztésre, s vele együtt kísérleteztük ki azokat a titkos összetevőket, amelyek sajtjaink ízét és aromáit határozzák meg. Kijelenthetem, hogy kiváló sajtokat alkottunk meg, hisz még a sajtínyencek is megnyalták mind a tíz ujjukat, miután megkóstolták sajtjainkat.
Elárulom, hogy a termékcsalád egyes tagjait is azután neveztük el, hogy olasz sajtszakértőkkel teszteltük a különböző érlelési fázisú sajtjainkat, majd azonnal papírra vetettük az első reakciójukat, ami csak az eszükbe jutott – innen jött az elnevezésük:
Az egy hónapos érlelésű sajtunk, mely a Cervinus Delicato nevet kapta, egy igazán finom, légies sajt, mely képes elvará- zsolni és elbűvölni a kóstolóját.
A három hónapos érlelésű sajtunk, a Cervinus Perfetto, maga a kiteljesedett harmónia, a tökéletes választás. Egyen- súlyban van, így se nem tolakodó, se nem visszafogott, mondhatjuk azt, hogy pont tökéletes.
Az öt hónapos érlelésű sajtunk pedig a Cervinus Fenomenale nevet kapta, mivel egy kivételesen csodás ízvilágú sajtkülönlegesség. Amelyre emlékszünk miután megkóstoltuk és magával ragad – ez a Cervinus karakter kiteljesedése, leg­felsőbb foka.

» Milyen egyéb sajttermékeik vannak?
M.B.: Egészen kivételes érlelt sajtokat sikerült megalkotnunk a Cervinus sajtcsaládunk mellett, így többek között a választékunk részét képezi egy speciális oltóanyaggal készített Picante elnevezésű, vagy egy igazán fenséges félkemény Caciotta típusú sajtunk, de készülünk a nyári szezonra egy prémium Serpenyős Grill sajttal is.

» Milyen az új termékek megítélése?
M.B.: Hangsúlyoznom kell, hogy a tavalyi év októberében adtuk át sajtüzemünket, de így is számos sajtmustrán már részt vettünk, ahonnan egyöntetű pozitív, sőt rajongó visszajelzéseket kaptunk. Rendkívül büszkék vagyunk rá, hogy a XVI. Magyarországi Újbor és Sajt Fesztiválon a Cervinus sajtjainkat értékelve vállalatunk, a Szarvasi Agrár Zrt. elnyerte a „Magyarország 2019 év sajttermelője” ­címet. Mindeddig csak tesztüzemmódban termeltünk, így csak szakmai körökben kóstolták a sajtjainkat.
Most érett meg arra az idő, hogy bemutassuk a kis- és nagykereskedelmi láncok beszerzőinek, döntéshozóinak a termékeinket.

» Milyen terveik vannak az idei évre?
M.B.: Intenzív, célirányos marketingkampányt tervezünk – bízunk benne, hogy viszonylag rövid időn belül sikerül megszerettetnünk a sajtjainkat a fogyasztók széles körével.
Célunk az, hogy ne csak terméket, hanem valódi sajtkultúrát, az igazi sajtfogyasztás szeretetét is közvetítsük a vásárlók felé. Bízunk benne, hogy számos hazai partnert meg tudunk nyerni ennek és hamarosan az ország nagy részében kaphatóak lesznek a sajtjaink. (x)


www.cervinus.hu