Ezt a Szövetség elnöke szerint többek között a növekvő választék és a fogyasztók minőség felé fordulása is indokolja.
Rendhagyó sajtótájékoztatóján a húsvét mellett fennállásának 25. évfordulóját is ünnepelte a Magyar Édességgyártók Szövetsége. Sánta Sándor, a Szövetség elnöke azzal kezdte, hogy a visszaemlékezés mellett természetesen beszélünk majd a jövőről is. Vajon öt, vagy tíz év múlva is ugyanennyire népszerűek lesznek az édességek? Esetleg megújul az összetételük? Ezt ebben a pillanatban még csak találgatni tudjuk, az azonban biztos, hogy az idei tavasz jó idővel és rengeteg húsvéti édességgel jelentkezett.
Ez nem meglepő, hiszen az édességgyártók a húsvét három hónapját tartják az egyik, ha nem a legfontosabb szezonnak. Figurás csokoládéból ugyanis ilyenkor fogy a legtöbb, még a karácsonyt is lekörözve. (Fontos, hogy ez a teljes édességmennyiség tekintetében nem igaz, csak a figuráknál.)
A húsvéti szezon számokban
Húsvéti édességekből kisebb forgalmat bonyolított le a tavalyi szezonban az élelmiszer-kiskereskedelem, mint egy évvel azelőtt – ismertette a Nielsentől kapott legfrissebb adatokat az elnök. 3,6 milliárd forintért, mintegy 768 tonna csokoládétojást, csokoládényulat és egyéb ünnepi ajándékot adtak el a boltokban a tavalyi húsvéti időszakban, három hónap alatt. Értéket tekintve 7 százalékkal, mennyiség szempontjából pedig 10 százalékkal csökkent a forgalom a tavalyelőtti húsvéti szezonhoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe. (Érdekes adatok azért is, mert a karácsonyi szezon 7%-os értékbeni növekedést mutatott. Ez még így is csak 656 tonna figurás édességet jelent)
Ami a bolttípusok súlyát illeti, a húsvéti édességek teljes – értékben mért – forgalmából a hipermarket változatlanul 49%-ot tett ki a legutóbbi húsvéti időszakban. A diszkont mutatója 24 százalékról 23-ra csökkent, míg a lánchoz tartozó többi üzleté 24-ről 25 százalékra nőtt. Az önálló boltok stabilan 3 százalékon állnak.
Figurák
A szövetség tavaly év végén készíttetett átfogó kutatása szerint a vásárlók háromnegyede vásárol az ünnepi időszakban csokoládéfigurát, átlagosan 5 darabot – magyarázta Sánta Sándor. A vásárlók kétharmada saját gyermekének vagy unokájának vásárol majd, de minden második vásárló partnerét, házastársát (is) meglepi vele. A csokoládéfigura vásárlásakor az elsődlegesnek ítélt szempontok magához a csokoládéhoz kötődnek: a legfontosabb, hogy valódi csokoládéból készüljön, illetve az ízesítés (tej, ét, fehér, ízesített). Harmadlagos szempont az ár, ezen túl a többi szempont (méret, márka, csomagolás) szerepe viszonylag kiegyenlített. A közepes méretű (k. 20 cm-es, 60-100g körüli) figurák a legkeresettebbek, a vásárlók háromnegyede tervez ilyet vásárolni, és kétharmaduk ebből tervezi a legtöbbet venni. A kisebbekből (10 cm, 50 g körüli) a vásárlók harmada tervez vásárolni (negyedük ebből venne a legtöbbet), míg az óriás méret kevésbé népszerű (csak 8% vásárolna ilyet).
Csokoládépiac Nyugat-Európában
Sánta Sándor szerint az édességpiac még mindig képes fejlődni. A Nielsen néhány hete kiadott kereskedelmi analízise szerint Nyugat-Európában az élelmiszerpiac növekedésének 61 százalékát a frissáru és az édesség/snack eladások adták. A felmérés adatait szolgáló kilenc legjelentősebb nyugat-európai piacon a vásárlók 4,3 mrd euróval többet költöttek 2016-ban FMCG termékekre, mint 2015-ben. Ez 2015 és 2016 között 0,9 százalékos növekedést jelent. Ebből a frissáru 1,6 mrd euró volt, (38%) ezt követte az édességek kategóriája, 1,0 mrd euró, (23%) valamint az alkoholos italok, 849 millió euró (20%). Ez a három kategória jelentette a 2016-os FMCG piacnövekedésnek 80 százalékát.
Kiknek köszönhető a növekedés
A top 10 legnagyobb gyártón kívüli cégek adták a növekedés 70 százalékát, míg a kereskedelmi láncok saját márkás termékei a maradék 30-at. A 10 legnagyobb cég 430 milliós csökkenést tapasztalhatott a vásárlói költésekben. A teljes édességpiac 0,9 százalékot nőtt mennyiségben, az árak a szektorban pedig 1,1 százalékkal nőttek.
Új trendek az üzletekben
A bevonómasszából készült csokoládék úgy tűnik teljesen kikopnak a kereskedelemből. A valódi csokoládéból készült figurák értékbeni részesedése 2006-ban még alig haladta meg az 50 százalékot, ma viszont már 93 százalékos részesedéssel büszkélkedhetnek.
Tavaly vált először igazán látványossá a speciális igényeket kielégítő édességválaszték bővülése, ami idén sem maradt abba. Glutén, cukor, laktózmentes édességek és paleo nyuszik is találhatóak a választékban.
A teljes édességpiacon megfigyelhető, hogy értékben növekszik, mennyiségben pedig enyhén csökken a piac. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy a fogyasztók a jobb minőség felé kezdenek fordulni, azaz inkább kevesebb, de drágább édességeket választanak.