Az Agrosprint Zrt. mára 30 éves múltra visszatekintő, zöldség-gyümölcs termékek feldolgozásával és gyorsfagyasztásával foglalkozó export-orientált családi vállalat.
Jelenleg két magyarországi (Karcag és Nyírlugos), illetve egy erdélyi székhelyű gyáregységgel rendelkezünk. Magyarországi gyáregységeinkben éves szinten több, mint harmincféle zöldség és gyümölcs termékféleségből megközelítőleg 100.000 tonna alapanyag kerül feldolgozásra, amely 100%-ban magyar termőföldekről kerül az üzemekbe beszállításra.
Az Agrosprint Zrt. zöldségtermesztése mára 7000 ha-on történik, a nagy termelők adják a termelés 75 százalékát, a fennmaradó részt az integrátorok; indirekt módon közel 500 termelővel dolgozunk együtt. A késztermékek a magyar, az európai uniós, valamint a kontinensünkön kívüli piacokra kerülnek értékesítésre; napjainkra több mint 35 országgal áll kereskedelmi kapcsolatban a vállalat, melyek száma folyamatosan bővül. Mára a cég értékesítésének 80 százaléka export, 20 százaléka pedig belföldi irányú. A gyártott termékek 50%-át kis kiszerelt formában értékesítjük, ami 200 grammtól a 2500 grammos kiszerelésig terjed, míg a retail és az ömlesztett értékesítés aránya 50-50 százalék.
Exportorientált értékesítés révén az évek során Európa legjelentősebb élelmiszeripari óriásvállalatainak is a beszállítójává váltunk, mindez magával vonta a legmagasabb minőségi igényeknek történő megfelelést. Többek között ez is hozzájárult ahhoz, hogy az Agrosprint Zrt. mára a magyar hűtőipar vezető vállalatává nőtte ki magát.
SPRINT
A SPRINT termékek a hazai fogyasztók részéről kiváló fogadtatásban részesültek, és ezek fogyása mind a mai napig felfelé ível, különösen a piacon egyedülálló gyalult tök (kaporral) termékünk. 2018-ban megújítás történt a márka életében, piaci bevezetésre kerültek Sprint Smoothie mix termékeink, amelyek azóta több nemzetközi élelmiszeripari kiállításon is termékinnovációs díjat nyertek (2018 SIAL Paris Innovation Selection, 2019 Dubai Gulfood Best Health &Wellness product Finalist).
A termékek a nap bármelyik szakaszában fogyaszthatók, háromféle ízköntösben, három piaci szegmenst céloztunk meg az antioxidáns, a kids, valamint az alacsony cukortartalmú termékváltozattal. Ezek a termékek nem tartalmaznak semmilyen tartósítószert és más adalékanyagot; gyorsan pár perc alatt vízzel elkészíthetők, kiváló immunerősítők és rostforrások. Egy igazi Superfood, mely remek indító itala lehet a mozgalmas reggeleknek. Ezzel a célzattal íródott szlogenünk is: „Igyál egyet az egészségedre!”, valamint az Antioxidáns mixünk esetében: „Hogy a szíved is jól ébredjen!”
Az elkövetkezendő hetekben tervezzük új termékünket a Sprint Riced Veggies (karfiol-sárgarépa-brokkoli rizs) a kiskereskedelmi áruházláncok hűtőpultjaiban szerepeltetni. A termék 100% zöldségből készült köret, a rizs, a burgonya és a tészta finom alternatívájaként fogyaszthatja a család minden tagja. Semmilyen tartósítószert, hozzáadott sót és más egyéb adalékanyagot nem tartalmazó vegán finomság.
SPRINT NATURA
2013-ban az új piaci igényekre reagálva a Sprint márkánknak egy almárkáját hoztuk létre, teljes arculatváltással, Sprint Natura márkanév alatt. Ez a termékcsaládunk egyedülálló, bébiétel minőségű, BABABARÁT zöldségekből (zöldborsó, kerti mix, sárgahüvelyű vágott bab, mexikói mix, kerti mix, aprított leveles spenót) állnak, termesztéstechnológiai sajátosságai között a legfontosabb elem a biztonságos növényvédelem, ezért a babáknak akár már 1 éves kortól adhatók. 2017-ben további 5 termékszortimenttel bővítettük a termékcsaládot ökológiai gazdálkodásból származó BIO termékekkel. Büszkeséggel tölt el minket, hogy Sprint Natura zöldborsónk 2020 őszén a Magyar Ár-érték Arány Kutató fogyasztóvédelmi Egyesület által bonyolított országos, a fagyasztott zöldborsókat vizsgáló vakteszten (a teszten az összes országos láncban kapható márkás/saját márkás termék részt vett) 12 termékből, az első helyen végzett és Tesztgyőztes Élelmiszer címet kapott.
Kereskedelmi irányok
A Magyarországi iparági szereplők, ahogyan mi is, alapvetően exportorientáltak, így termékeinkkel elsősorban nemzetközi piacokon versenyzünk. Úgy gondoljuk, hogy a magyarországi piacnak mára meghatározó szereplőivé váltunk. A magyarországi hűtőipar a borsón, a babon és a kukoricán alapszik. Itthon a mi iparágunkban van öt-hat nagyobb szereplő, akik alapvetően ezt a három terméket gyártják meghatározó mennyiségben. A nagy volumen révén ezek a termékek viszik a költségeket, de mellettük lehet más kistechnológiás zöldségeket is gyártani. Talán el lehet mondani, hogy ma Magyarországon az Agrosprint rendelkezik a legszélesebb saját előállítású gyorsfagyasztott zöldség- és gyümölcsportfólióval az iparágban.
A zöldségféléket tekintve a hazai piacon a zöldborsó a legkedveltebb termék, ezt követik a zöldség mixek, majd a zöldbab és a spenót, leginkább a nagyobb kiszerelések (750-1000g-os) kedveltek, szemben a kisebb csomagolási kiszerelésekkel. Nemzetközi szinten más a tendencia, a keresleti igény, leginkább a csemegekukorica és zöldborsó irányába mutatkozik, de ide sorolhatnánk a gyümölcsökből a meggyet is. Vannak olyan termékek, amelyek előállítása egyes országok ökológiai adottsága révén korlátozott, így ezen termékek iránti kereslet értelemszerűen nagyobb ezekben az országokban. Az angolok például nagy fagyasztott csemegekukorica-fogyasztók, az európai gyártás – ami közel 140 ezer tonna – majdnem 50 százaléka az angol piacra kerül értékesítésre. De például a sárgahüvelyű bab fogyasztása egyértelműen Magyarország és Románia magyarlakta területein a legkedveltebb.
A 2020 év elején kialakult COVID helyzet, annak hatásai és a következtében hozott kormányzati intézkedések a tervezett vevői kiszállításokat drasztikusan csökkentették (főleg a HORECA szektort érintette), ezért azonnali beavatkozással értékesítési politikánk átstrukturálására kényszerültünk. Ugyanakkor részben szerencsésnek mondhatjuk magunkat más iparágakkal szemben, mert szektorunkban, a nemzetközi piacokon a fő termékekből, mint a gyorsfagyasztott kukorica, és zöldborsó vagy zöldbab termékek tekintetében általános hiányhelyzet alakult ki, amely keresleti piacot generált. A kialakult piaci helyzetre gyorsan és rugalmasan reagáltunk. Átcsoportosítottuk a felszabadult készleteinket, és nagyrészt sikerült azokat más irányokba értékesíteni. Úgy gondolom, hogy a 2020-as szezon során kialakult nehézségek ellenére iparági átlagon felül valósítottuk meg tervezett értékesítési célkitűzéseinket, sikerült raktárkészleteinket közel a tervezett szintekre csökkenteni, megalapozva ezzel a következő év termelésének a biztonságát.
A 2021-re kitűzött kereskedelmi tevékenységünk a megszokottól eltérő stratégiai tervezést igényel, célunk, hogy a HORECA és catering piacokat háttérbe szorítva, továbbra is a retail és ipari értékesítésre fókuszáljunk.
Általánosságban elmondható, hogy az előttünk álló szezon, a továbbra is fennálló pandémiás helyzetnek és egyéb újonnan jelentkező faktoroknak köszönhetően, ismét nagy megmérettetés elé állítja szektorunk szereplőit, mind feldolgozó, mind vevői oldalon egyaránt.
A feldolgozásunkhoz szükséges alapanyagok előállítása iránti termelési kedv a mezőgazdasági termelői körökben továbbra is csökkenő tendenciát mutat, ezzel párhuzamosan a gabonanövények (pl. takarmánykukorica, napraforgó) világpiaci árai elképesztően megnövekedtek, éppen ezért az iparág húzó termékeinek, mint a zöldborsó, csemegekukorica alapanyagáraiban jelentős ár-növekedés realizálódott. Tovább nehezíti helyzetünket a másodlagos inputanyagok (pl. csomagolóanyagok) és erőforrások (pl. elektromos energia) beszerzési árainak számunkra kedvezőtlen irányú elmozdulása.
Nehéz helyzetbe kerültek idén a hűtőipari feldolgozók, hiszen a termékek előállításának költségszerkezetében a növekedés drasztikus a korábbi évekhez képest, az előttünk álló értékesítési piaci áremelések realizálásának kockázatát a tavalyi és idei év eleji alapanyag szerződések megkötésével viselniük kell. A jövő képlékenysége és kiszámíthatatlansága miatt a szezonra tervezett kiszállítások megvalósulásának kockázata továbbra is jelentősen fennáll és bizonytalanságot hordoz magában.
A fentiek tükrében egyértelműen kijelenthető, hogy az előttünk álló szezon nem a jövedelemfelhalmozásról szól, hanem sokkal inkább a biztonságról, illetve meglévő piacaink megtartásáról és stabilizálásáról. Úgy gondoljuk, hogy ez év II. felétől olyan mértékű kormányzati enyhítések lehetnek, amely következtében a HORECA szektor berobbanhat, ami hirtelen keresletnövekedést fog generálni a hazai piacon – amelyet természetesen a szabad készlet fejében ki kell majd használni.
Marketing fókusz
Egyre meghatározóbb itthon is az egészségtudatos táplálkozás, a mentes trend és a korszerű táplálkozási szokások. Mindezek együttesen megadják az irányt a cégeknek, lehetőséget mutatnak, hogy termékportfóliójukat szélesítsék, termékfejlesztésbe kezdjenek. Igaz, ezek a trendek Nyugat-Európában sokkal erősebben mutatkoznak, itthon mindez még csak felszálló ágban van. Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az ún. „green label” termékek. Mi követjük ezeket a trendeket, ezért is fektetünk nagy hangsúlyt a termékinnovációra. Marketing tevékenységünkkel is erre építünk. 2021-ben marketing aktivitásunk célja a csomagolások megújítása (új arculattal - ami már el is kezdődött), valamint marketingkommunikációnk javítása a márka jobb megjegyezhetősége céljából.
A fagyasztott termékekkel kapcsolatban azonban sok fogyasztóban tévhitek élnek. Míg a fagyasztott terméket két órán belül feldolgozzuk, lefagyasztjuk, addig a friss árunak van egy polcon tartási időszaka. A fagyasztás során a termék 100 százalékig megőriz minden tápanyagot. Ahogy fogalmazni szoktunk: frissebb a frissnél! Ennek az edukációja, a fogyasztókban való tudatosítása még mindig nagy kihívást jelent minden hazai piaci szereplőnek.
Fenntarthatóság
A vállalatunk fenntarthatósági stratégiájának főbb elemei közé soroljuk a környezettudatosságot a csomagolóanyag-használat terén. Stratégiai törekvésünk egyik fő iránya között szerepel, hogy a csomagolóanyagaink kizárólag újrahasznosítható alapanyagokból készüljenek. A Sprint termékcsalád csomagolóanyagi is e sajátossággal bírnak, vagyis a kész csomagolóanyag alapanyagai 100%-ban újrahasznosíthatóak. Szintén saját márkás Agrosprint Food Service termékeink kész csomagolóanyaga is újrahasznosítható, nem csupán az abból készült alapanyagok.
(Termékmix magazin, Márka Mögött különszám- 2021 március)