A bátorság cégtörténete


1957-ben 12 „bátor ember” Szegeden szövetkezetet alapított, hogy az akkor sokszor hiánycikknek számító szappant készítsen. Az azóta eltelt több mint 60 évben rengeteg sikert és viszontagságot élt át a később Universalként, majd Florinként működő, a 90-es évek elején részvénytársasággá alakult háztartásvegyipari gyártó, de ahogy az alapítók, úgy a mai utódok is bebizonyították: nehéz körülmények között is lehet eredményeket elérni világos vízióval, piacismerettel, gyors reagálóképességgel és kitartással. A Florin nemcsak fenn tudott maradni a multinacionális cégek uralta ágazatban, hanem újra képes volt lendületet venni termék- és gyártásfejlesztésben egyaránt.

A máig teljesen magyar kézben lévő cég több mint 500 féle háztartási tisztítószert, testápolási terméket, valamint kórházi és lakossági fertőtlenítőszert gyárt, és 2020-2021-ben fennállása legnagyobb beruházási programját valósítja meg szegedi bázisán. Ennek eredményeként teljesen új gyártókapacitást épít ki, amellyel gyorsan és rugalmasan képes nagy mennyiségű árut előállítani az összes termékkategóriájában. A rekordsebességgel létrehozott fertőtlenítőszer-üzem, valamint a beruházási program 2021 nyarára elkészülő második ütem megvalósítását ugyan a járvány miatti keresletrobbanás gyorsította fel, de valójában csak az eredetileg tervezettnél hamarabb ölt testet a cégvezetés víziója. Ez a Florint a régió egyik meghatározó háztartásvegyipari gyártójává akarja tenni, amely nemcsak a magyar piacot tudja ellátni, hanem korszerű, hatékony és rugalmas termelésével képes nagymennyiségű exportmegrendelésnek is eleget tenni.

 

Évtizedek óta használjuk a Brado Fertőtlenítőszereket


A Florin Zrt. szegedi üzemében csaknem 40 éve kezdődött el a Brado márkájú fertőtlenítőszerek gyártása, de ez a tevékenysége még sosem vált olyan fontossá, mint az elmúlt egy évben.
A Florin jogelődjénél még a nyolcvanas években fejlesztették ki és kezdték el gyártani azokat a fertőtlenítőszereket, amelyeket a kórházakban és más egészségügyi intézményekben használtak.
A márkanév eredetének megfejtéséhez is vissza kell mennünk az időben, hiszen a Brado a fertőtlenítőszerek egyik akkori összetevőjének, a bradophen nevének rövidített, „becézett” változata. Ezt az anyagot már nem használják a fertőtlenítőszerekhez, de a márka máig őrzi a nevét, és még sohasem volt olyan ismert és népszerű, mint manapság.


A már csaknem 40 éves múlttal a Florinnak van Magyarországon a legnagyobb tapasztalata ennek az egészségügyben és járványidőszakban mindenki számára létfontosságú terméknek a gyártásában. Az egészségügyben dolgozók közül alighanem mindenki használt már Brado-termékeket, amelyek között kéz-, bőr- és felületfertőtlenítők ugyanúgy megtalálhatók, mint kézápolók és tisztítószerek. A Florin ezekből a termékekből jelenleg is az egyik legnagyobb ellátója a hazai egészségügyi intézményeknek. A széles hatásspektrumú, rövid behatási idejű, hatékony és megbízható Brado fertőtlenítőszer-család az egészségügyön kívül is népszerű, hiszen elsősorban intézményi és üzemi felhasználásra fejlesztették ki.
A nagy gyártási és szakmai tapasztalatára alapozva a Florin tíz éve fejlesztette ki és kezdte el forgalmazni a professzionális fertőtlenítőszereinek lakossági változatát, a BradoLife termékcsaládot.


Az volt a célunk, hogy a legmagasabb, kórházi elvárásokat és előírásokat is kielégítő fertőtlenítőszereinkkel megegyező minőségű termékeket bárki használhassa a mindennapi életben, akár otthon vagy éppen útközben is – jellemzi a BradoLife márkát Rátóti Orsolya, a Florin értékesítési és marketing vezetője.
A BradoLife termékcsaládban minden felhasználási helyzetre találnak megoldást a vásárlók. Az 50 milliliteres kiszerelésű fertőtlenítő gélt és a fertőtlenítőkendőt bárhová magunkkal vihetjük, a legkisebb táskában is könnyen elfér. Otthon vagy a munkahelyen pedig ezeken felül használhatjuk az 500 milliliteres kézfertőtlenítő gélt, a fertőtlenítő folyékony szappant, valamint a kéz- és bőrfertőtlenítő sprayt is.
A BradoLife termékek elpusztítják a kórokozók 99,99 százalékát, vírusok, baktériumok és gombák ellen egyaránt hatásosak, a gélek alkoholtartalma meghaladja a 70 százalékot.


A Florin a járvány alatt is folyamatosan fejlesztette a BradoLife termékeit annak érdekében, hogy a megnövekedett igényeket a lehető legszélesebb választékkal tudják kiszolgálni, és a vásárlók minden élethelyzethez megtalálják a legpraktikusabb és leghatékonyabb fertőtlenítőszert – mondja Rátóti Orsolya, aki szerint a kereskedők és a vásárlók is keresik a megbízható termékeket és gyártókat, márpedig a Florin és a BradoLife mögött jelentős kapacitás, tapasztalt szakembergárda áll, és olyan fertőtlenítőszerek, amelyeket csak­nem 40 éve használnak már a kórházakban.

 

Sana, Pedex és a többiek


A Florinnak a BradoLife a zászlóshajója, de a cégnek éppen az a jellegzetessége, hogy a háztartásvegyipari és kozmetikai termékek legszélesebb körét képes gyártani, és számos további ismert saját márkája is van. Ezek közé tartozik például a Sana lábápolási termékcsalád, a fejtetűproblémákat megoldó Pedex készítmények.

 

Fenntarthatóság élő, egyenes adásban

Ritkán adatik meg egy gazdasági vállalkozás számára az, hogy a környezeti, társadalmi fenntarthatóság lehetőségét és felelősségét annyira megélhesse, mint a Florin Zrt. A koronavírus-járvány kitörése óta ugyanis működésének, termelésének sokkal nagyobb lett a tétje, mint amit a szokásos céges táblázatok kiadási, bevételi és profitsorai képesek megmutatni.
A Florin munkatársai élő, egyenes adásban érezhették meg, mit jelent a valódi társadalmi felelősségvállalás egy gyártócég életében. A járvány kirobbanásakor azzal szembesült a Florin, hogy Magyarország kórházainak, egészségügyi és közintézményeinek, közszolgáltatóinak a védekezéshez nélkülözhetetlen fertőtlenítőszerekkel való ellátása jelentős részt attól függ, hogy a szegedi cég mennyit képes ebből gyártani. Az import lehetősége ezekből a termékekből egyik pillanatról a másikra megszűnt az ország számára, belföldi gyártókapacitás és tapasztalat pedig a Florinén kívül csak nagyon korlátozottan állt rendelkezésre.


Ebben a helyzetben a Florin minden egyéb szempontot félretéve összes erőforrását arra összpontosította, hogy minél gyorsabban minél több fertőtlenítőszert gyártson a járvány elleni védekezéshez. Nem tették fel maguknak azokat a kérdéseket, amelyek normális működés esetén teljesen természetesek lettek volna. Nem azt mérlegelték, hogy kinek tudják a legdrágábban eladni a fertőtlenítőszert, vagy hogy milyen szerződéses megrendeléseket kellene teljesíteniük éppen más termékekre. Az emberéletek megóvása volt a tét, a Florin sikerét nem profitban mérték. A fenntarthatóság nem egy elvont célként jelent meg a cég előtt, hanem a mindennapi életkörülmények fenntarthatóságaként, amihez a szegedi cég azzal tudott a legjobban hozzájárulni, amihez a legjobban ért.


A Florinnak kiemelkedő szerepe volt Magyarország fertőtlenítőszerekkel való ellátásában a koronavírus-járvány elleni védekezésben a pandémia első, második és harmadik hullámában egyaránt. A cég 2020 eleje óta megtöbbszörözte a fertőtlenítőszer-gyártását annak érdekében, hogy ki tudja elégíteni az igényeket.
A tavaszi veszélyhelyzet idején minden arra alkalmas gyártósorán fertőtlenítőszert készített, villámgyorsan új termékeket és kiszereléseket is kifejlesztett annak érdekében, hogy így is növelni tudja ezeknek a készítményeknek az előállítását.
Miközben csúcsra járatta a termelését, hetek alatt felépített és üzembe helyezett szegedi telephelyén egy új gyárat annak érdekében, hogy még több fertőtlenítőszert tudjon készíteni. A tavaszi veszélyhelyzet elmúltával sem vett vissza a tempóból, ezért akkora készleteket tudott felhalmozni ezekből és más termékeiből, hogy a 2020 őszi második hullám kirobbanásakor és azóta minden fertőtlenítőszer-igénynek eleget tud tenni a járvány elhúzódása ellenére is.


Teszi mindezt úgy, hogy közben egy még nagyobb beruházást hajt végre azért, hogy akkorára növelje a kapacitását, amellyel minden eddiginél gyorsabban és nagyobb mennyiségben lesz képes előállítani mindenféle fertőtlenítőszert. Ezzel a Florin lényegében létrehozza az ország stratégiai tartalékát, amelynek mozgósításával hasonló járványok idején gond nélkül biztosítható a védekezéshez szükséges fertőtlenítőszer az egészségügynek, a közintézményeknek és a lakosságnak egyaránt.
A Florin megélte és megéli a fentarthatósági kényszer egy magasabb dimenzióját, amelyben azonnali környezeti veszélyek elhárítása érdekében kell cselekedni egy cégnek. Az ebben szerzett tapasztalat és tudás pedig hozzásegíti ahhoz, hogy a hagyományos értelemben vett fenntarthatósági problémák megoldásához is hozzá tudjon járulni az elkövetkező években. A járvány alatt ugyanis a lehetetlent kihúzták a szótárából.

 

Nemzetközi játékossá akar válni a Florin

Ha valaki egy éve nem járt a Florin Zrt. szegedi telephelyén, az most oda bekanyarodva okkal gondolhatja, hogy eltévesztette a házszámot. Ugyanis a teljesen megújult főépület mögött egy tavaly ilyenkor még nem létező gyártócsarnokot lát, ráadásul mellette már gőzerővel készül egy még nagyobb, amelyet hamarosan át is adnak.


- A Florin modern keretek között újra akarja építeni azt a magyar kézben lévő háztartásvegyipari és kozmetikai kapacitást, amely sokféle termék nagymennyiségű gyártására képes. Ez a rendszerváltáskor még létezett, de a multinacionális cégekkel folytatott versenyben két évtized alatt a töredékére zsugorodott. A Florin nemcsak idehaza, hanem az egész régióban meghatározó szereplő akar lenni a fertőtlenítőszerek, tisztítószerek és kozmetikumok piacán - foglalja össze stratégiai céljait Barta Attila, a szegedi vállalatot irányító cégvezető.


A korábban évtizedekig szövetkezeti keretek között működő Florinra az alapítása óta jellemző volt a kezdeményezőkészség és az innováció, azonban a piacgazdaság beköszöntét követő évtizedeket - az ágazat magyar kézbe került nagyvállalataihoz hasonlóan - ez a cég is megszenvedte. A fordulatot a 2012-es tulajdonosváltás hozta meg. A Florin innentől kezdve szisztematikus építkezésbe kezdett, lépésről lépésre növelte piacát belföldön és külföldön egyaránt. Rendszeresen megjelent nemzetközi kiállításokon, folyamatosan növelte exportját, átvette több ismert magyar márka gyártását, és intenzív termékfejlesztésbe kezdett.
- Úgy tűnhet, mintha a 2020-ban elindított beruházási programunkat a fertőtlenítőszerek iránti ugrásszerű keresletnövekedés tette volna lehetővé a Florin számára, valójában azonban a koronavírus-járvány csak felpörgette azt, amit egyébként is terveztünk – írja le a helyzetet Barta Attila. A Florin ugyanis már a pandémia kirobbanása előtt bekerült a Magyar Multi Programba, ahová olyan cégeket választottak be, amelyeknek reális esélye van a külföldi piacokon való terjeszkedésre. - Ezzel a beruházási támogatással akartunk belevágni a fejlesztési programunk első szakaszába, már készek voltak a terveink, amikor kitört a járvány. A fertőtlenítőszerek iránti hirtelen és óriási hazai kereslet ugyan az exportelképzeléseink megvalósítását időlegesen lelassította, a fejlesztést viszont rendkívüli módon felgyorsította – jellemzi a 2020 tavaszi történéseket a cégvezető. Ennek eredményeként a Florin hetek alatt létrehozott egy olyan új gyártócsarnokot és kapacitást, amely normál esetben akár egy évig is eltartott volna.

Nem csökkentve a tempót ősszel az egészségipari támogatási program keretében a cég belevágott egy még nagyobb beruházásba, amelyet várhatóan 2021 nyarán át is tud adni.
- Bő egy év alatt megvalósítjuk azt, amit eredetileg több év alatt terveztünk. A fertőtlenítőszer-termelésre alapozva létrehozunk egy olyan modern gyártókapacitást és logisztikai bázist, amely sokféle termékből képes rövid idő alatt nagy mennyiséget előállítani és raktározni. Így gyorsan és rugalmasan tudunk alkalmazkodni akár a külföldi megrendelői igényekhez is. Az új gyártó és fejlesztőbázis minden tekintetben alkalmas arra, hogy a Florint a nemzetközi piacon is jelentős, versenyképes szereplővé tegye bérgyártóként és saját márkatermékeinek exportőreként egyaránt – állítja Barta Attila. A cégvezető szerint az elmúlt egy évben a Florin munkatársai olyan feladatokat oldottak meg, amiket korábban talán nem is gondoltak volna. Ezzel bebizonyították maguknak és a piaci szereplőknek is, hogy a nagy célokat nemcsak kitűzni tudják, hanem megvalósítani is.

 

(Termékmix magazin, Márka Mögött különszám, 2021 - március)

Belelapozok: