A Yuva Kft. szörpjei, disztribúciós tevékenysége és innovációs törekvései, valamint a minőség és a magyar termékek iránti elkötelezettsége egyaránt figyelemre méltó. Mindezekről Szabó Zoltán ügyvezetőt és Danielisz Zoltán kereskedelmi igazgatót kérdeztük.

» Mikor és milyen céllal alakult meg a Yuva Kft.?
SZ.Z.: A cég 2004 tavaszán azzal a céllal alakult meg, hogy élelmiszer kis- és nagykereskedelmi vona­lon szolgálja ki ­leendő partnereit. A termékek között megtalálható volt a Bambi szörpcsalád is. A termék tulajdonosával ápolt jó kapcsolat először a gyártóüzem bérletét tette lehetővé, majd ezt követően 2006 januárjától a tulajdonjog is hozzánk került. Az alsó kategóriás termékek gyártása nem hozott túl sok kihívást a tulajdonosi körnek, ezért keresni kezdtük a lehetőségeket a prémium szegmensben.
2014-ben született meg FruttaMax termékcsaládunk ötlete, melyből néhány hónap eltelte után a gyártószalagon megjelentek az első szörpök. Nagyon sok munkát fektettünk abba, hogy olyan termék jöhessen létre, mely innovatív a külsejét tekintve, és a vásárló a szörp fogyasztása közben se csalódjon.

» Hol készülnek a FruttaMax termékek?
SZ.Z.: Üzemünkben – mely Hidason található – cserélnünk kellett a technológia nagy részét és új eszközöket is munkába állítottunk az új termék előállítása érdekében. Ma már 1000 négyzetméteren gyártunk és 2500 négyzetméteren tárolunk szörpöket. Mindezt 28 kollégánk segítségével valósítjuk meg.

» Miben különbözik a FruttaMax termékcsalád a többi szörptől?
D.Z.: Már induláskor – mind kiszerelésben, mind tartalomban – mások voltunk, mint a szegmensben kapható hasonló termékek. A szörpjeinket az átlag 33%-os gyümölcstartalom­nál magasabb gyümölcstartalommal (50%) készítettük, nem üvegben, hanem palackban árusítottuk és mérő­poharat tettünk ­hozzá – próbáltunk egy teljesen új irányt alkotni.

» A NETA változása érintette a FruttaMax szörpöket?
D.Z.: Termékünk első naptól kezdve 50% gyümölcstartalmú volt, míg a piac általában alacsonyabb gyümölcstartalommal dolgozott Magyarországon. A NETA változásával azonban válaszút elé lettek állítva a gyártók. Így ami nekünk eddig az előnyünk volt, most általános előírás lett. Viszont mi is lépünk még egyet előre és még gyümölcsösebbek leszünk. Ezután 60% gyümölcstartalommal fogjuk gyártani a termékeinket, mert számunkra és a piac számára is nagyon fontos kommunikáció a gyümölcstartalom. A szörpök Magyarországon alma alapúak. A gyümölcstartalom almából és névadó gyümölcsből áll össze.
Mi arra törekszünk, hogy a névadó gyümölcstartalom is minél magasabb legyen termékeinkben. Egyes ízeink esetében szörpünk alma nélkül, csak névadó gyümölcsből készül, mint például az eper, meggy, narancs, citrom-lime, barack, kivi és szőlő. Ebben pedig a hazai választékot figyelembe véve dobogós helyen vagyunk. Termékeink névadó gyümölcstartama az egyik legmagasabb a piacon.

» A termékfejlesztések során milyen szerepet kap Önöknél a környezettudatos gondolkodás?
SZ.Z.: Amikor cégünk termékfejlesztésben gondolkodik, a környezettudatosság az egyik legfontosabb szempont. A FruttaMax Bubble termékcsalád minden tagja 1:23 higítási lehetőséggel kerül forgalomba, mely azt jelenti, hogy 500 ml-ből otthon 12 liter gyümölcsös italt készíthetünk. Ezzel mindössze 31 g PET-et bocsátunk ki palackonként!

» Mennyiben változtak meg a fogyasztói szokások a szörpök tekintetében a közelmúltban?
SZ.Z.: A magas gyümölcstartalom és a természetes összetevők már a fogyasztói szokások változását követik. Szörpjeink 25 ízben elérhetőek és ebből már a fele cukormentesen kerül forgalomba. Igyekszünk a lehető legtöbb vevőt kielégíteni az ízválasztékkal, így megtalálhatóak a hagyományos ízek, mint málna, eper, narancs, meggy, de nagy sikerünk van a bodza-lime-menta termékünkkel is.
D.Z.: Az első pillanattól nagyon fontos, hogy széles kínálat jellemezze a portfóliónkat, a piac természeténél fogva átalakul, folyamatos változások történnek. Mi úgy látjuk, a cukormentes termékek irányába mozdult el a piac, így mi is tovább fogjuk fejleszteni a cukormentes szortimentünket. Kínálatunkban megtalálhatók olyan ízek is, amelyek még kicsit kuriózumnak tekinthetők.
A gyártók folyamatosan keresik az új ízeket, amivel elsőként tudnak megjelenni a piacon. Ma a szörpválaszték óriási Magyarországon, igen innovatív a magyar szörpgyártó társadalom.

» Merre tartanak a termékfejlesztések?
SZ.Z.: Úgy hisszük, hogy cégünk soha nem pihenhet, ha termékinnovációról van szó, újra megjelenünk BAMBI szörpünkkel, 8 ízzel, magas gyümölcstartalommal. Szeretnénk elkerülni az unalmas jelzőt, ha a FruttaMax termékcsalád megjelenését és beltartalmi tulajdonságait nézzük.
Jelenleg is folyik az ízválaszték bővítése, mellyel remélhetőleg meg tudjuk lepni fogyasztóinkat. 4 új termékkel készülünk októberben megjelenni a piacon, ebből 3 cukormentes és 1 limitált kiadású szörp lesz. De a valódi „durranás” az lesz, hogy gyümölcstartalmunkat az összes FruttaMax Bubble termék esetében 60%-ra növeljük! Mindez lehetővé teszi a cukortartalmú szörpöknél a cukor mennyiségének csökkentését.

» A Citrom sör ízű gyü­mölcs­szörpük tavaly innovációs díjat nyert, azóta pedig több ízben is elérhető, ez most az új irány?
SZ.Z.: A termék a hazai piacon még nem érett be, de export irányban komoly sikerei vannak. Az érdeklődés a Közel- és Távol-Kelet irányából érkezik. Ez érthető, hiszen sört az ott élők jelentős része nem fogyaszthat, így kiváló alternatíva lehet a „sörp”. Ezekkel a termékekkel a fő célunk az egyszerűsítés volt. Vegyünk egy 330 ml-es szörpöt, mely mindössze 40 dkg és otthon szódával máris 3 liter radlerünk van.

» A cég azonban nemcsak szörpöket gyárt, van egy másik profiljuk is...
D.Z.: Cégünk gyártói tevékenysége mellett disztribútori pozícióját is erősíteni szeretné a hazai és nemzetközi piacon. Folyamatos fejlesztéseknek és beruházásoknak köszönhetően cégünk mára magas minőségben képes termékek képviseletét ellátni.
Ma Magyarországon számos olyan kis és közepes vállalkozás van, kiknek versenyképes hazai termék van a portfóliójában, és szeretnének piacra jutni, mi ebben nyitottak vagyunk a jövőbeni együttműködésre.

» Chiliszószok is találhatók a kínálatukban.
D.Z.: Cégünk saját márkájaként forgalmazza a Chimax Marhaerős chili szósz, illetve Chili Csepp termékét, mindkét termékcsalád hazai alapanyagból készült magyar termék. Gála szortimentünket a mediterrán ízek kedvelőinek kínáljuk.
Próbálunk minden irányban olyan termékeket kínálni, amik talán egyediek, és igazán érdekesek lehetnek a fogyasztók számára.

» Milyen tervei vannak a Yuva Kft.-nek a jelen nehéz gaz­dasági helyzetben?
D.Z.: Cégünk nemzetközi márkát épít. Vannak országok, (Németország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Románia) ahol már elérhetőek a termékeink. Első körben a kelet-európai régióban szeretnénk disztribútorok segítségével termékeinket kereskedelmi forgalomban elérhetővé tenni a fogyasztók számára. Nagyon fontos számunkra, hogy a „magyarságot” ki tudjuk vinni külföldre.
Általában a termékek választásánál fontos szempont az ár-érték arány, amiben a piac visszajelzése alapján úgy gondolom, mi nagyon erősek vagyunk.
Az igény folyamatosan nő a termékeink iránt, annak ellenére, hogy a gazdasági helyzet nem feltétlen a magas árfekvésű termékeknek kedvez. Viszont átéltem már több gazdasági válságot, de mindig azt láttam, hogy a brandek ilyenkor is erősek tudtak maradni. (x)

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. októberi szám)

Aktuális lapszám digitálisan elérhető ITT: