Az alapos ruhaneműmosáshoz és öblítéshez a gyártók folyamatosan azon dolgoznak, hogy javítsák ökológiai lábnyomukat a teljes gyártási folyamat mentén, és ezáltal hatékonyan hozzájáruljanak a fenntarthatósági stratégiájukhoz. Azonban a fogyasztóknak nemcsak a környezetvédelem, az ár is számít.

Illatokkal és környezetvédelemmel hódít
„A mosószerek forgalma a tavalyi évet a Nielsen által riportolt adatok alapján 11,1%-os növekedéssel zárta, amit elsősorban a 26,3%-os értékbeli növekedés hajtott, viszont volumenben erőteljes visszaesést mutat a kategória. Ezzel párhuzamosan a Henkel gyártói részesedése a mosószer piacon kiemelkedő növekedést mutatott” – mutatott rá Pásztor Csilla, a Henkel Magyarország Kft. senior brand managere.
Mint rámutatott, formátumok szempontjából a mosószer piacon tavaly a legerőteljesebb, 17,3%-os értékbeli fejlődést a folyékony mosószerek birtokolták, de a porok is kétszámjegyű növekedést produkáltak, míg a kapszulák mérsékelt visszaesést. Ebből fakadóan a piac összetételét tekintve a gélek továbbra is a legnépszerűbbek, a második helyen szereplő kapszulák viszont a korábbi évek dinamikus fejlődéséhez képest veszítettek részarányukból. Ezzel szemben is a Henkel márkák együttesen kétszámjegyű növekedést tudtak produkálni a kapszula piacon belül.
„Ruháink mindennapjaink nélkülözhetetlen részei, valakinek önbizalmat adnak, önkifejezést vagy éppen kényelmet. De, mint bármi mással, így velük is könnyen történhetnek balesetek, és egy-egy makacs folt könnyen megnehezítheti életünket” – fogalmazott a senior brand manager.
A Henkel az idei év során vezette be a Persil 4in1 DISCS Stain Removal variánsát, ami a vállalat eddigi legerősebb teljesítményt nyújtó mosószer kapszulája. „A Persil Expert Stain Removal DISCS elbánik a legmakacsabb foltokkal is a Stain Target technológiának köszönhetően, miközben higiénikus tisztaságot és frissességet biztosít a ­ruháknak” – jellemezte.
Ezzel párhuzamosan bemutatkozott idén a Persil EXPERT termékcsalád is, ami szakértői segítséget nyújt a fogyasztóiknak, legyen akár szó makacs foltokról, illatozó ruhákról vagy érzékeny bőrre szánt mosási megoldásról.
„Igazodva a fenntarthatóság fontosságához üzlet­menetünkben, az idei megújulással ezen a fronton is újabb invesztíciók érkeztek a Persil termékcsalád­ba” – hívta fel rá a figyelmet a Pásztor Csilla. Mint mondta, azontúl, hogy mosógél és kapszula termékek csomagolása 100%-ban ­újrahasznosítható és 92% biológiailag lebomló *összetevőket tartalmaz, idéntől a folyékony mosószerek ­flakonja 50% újrahasznosított műanyagtartalommal kerül gyártásra, valamint a DISCS termékek is egy új, koncentrált formában érkeztek piacra, ugyanazt a megszokott teljesítményt nyújtva, de kevesebb műanyagfelhasználással.
* Szerves összetevőkre vonatkozóan az OECD 301/302 alapján.

Elérhető, minőségi és öko
Tremmel Nóra, a Brands and More Hungary Kft. cégvezetője szerint a forgalmat tekintve minden­képp elmondható, hogy az öko termékek egyre nagyobb részesedéssel bírnak a teljes mosószer piacon, amely kategórián felüli folyamatos növekedést mutat, de egyelőre itthon még egyszámjegyű a részesedése.
„Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók egy­részt egyre árérzékenyebbek, tudatosabban hasonlítják össze az egyes termékek árait, és az utóbbi időszakban az áremelések miatt sokan lefelé váltottak, másrészt egyre nagyobb réteg az, aki a természetes alapanyagú termékeket választja a mesterséges illatanyagokat és összetevőket tartalmazó termékekkel szemben” – mondta lapunknak a cég­vezető, aki szerint egyre nagyobb szerepet kap a környezetvédelem, valamint az emberek egyre nagyobb figyelmet fordítanak az egészségükre.
A hazai piacon a szenzitív termékek piaca évről évre nő, az öko termékek pedig ebben nagy szerepet kapnak. Kiszerelést tekintve az alacsonyabb árú és nagyobb kiszerelésű utántöltős csomagolások a legkeresettebbek, azonban egyre jobban nő a kis kiszerelésű csomagolások iránti kereslet.
Tremmel Nóra elmondta, hogy a Brands & More jelenleg csak gél állagú mosószert forgalmaz, mely nem marad benne a ruhában és szennyeződéstől, mosási súlytól függően adagolható, így gazdaságosabb is, mint a kapszulák. A Green Emotion Öko Mosógél, melyek forgalma folyamatosan növekszik, finom levendulaolajjal tisztítja a ruhákat és segít megőrizni azok élénk színeit, valamint megakadályozza a színek összemosódását.
„Ezek a szigorú Ecolabel minősített mosószerek 750 ml, 1500 ml és 1500 ml utántöltős kiszerelésben is kaphatók. Az utántöltős kiszerelés a legnépszerűbb, 70%-kal kevesebb műanyag felhasználásával készül a műanyag flakonos kiszereléssel szemben, valamint olcsóbb is annál” – említette a cégvezető, kiegészítve azzal, hogy az utántöltős változat a cég teljes öko mosószer forgalma 49%-át adja és kb. 53%-kal nőtt a forgalma 2022-ről 2023-ra. A cég jelenleg ki­zárólag jázminolaj illatú öblítőt forgalmaz, azonban ­mivel a fogyasztók nyitottak az új illatokra, így a jövőben ­várható, hogy szélesítik kínálatukat.
Az öko mosószerek és öblítők, valamint a normál termékek közötti különbséget Tremmel Nóra úgy írta le, hogy jellemzően az ökotermékek természetes, növényi alapanyagokból készülnek és nem tartalmaznak mesterséges illatokat, összetevőket. A Green Emotion Öko termékek ECOLABEL minősített, növényi eredetű alapanyagokból készülő kézi és gépi mosogatószerek, mosószerek és tisztítószerek. Természetes, lebomló, megújuló erőforrásokból készülnek. Foszfátmentes, állatokon nem tesztelt, hipoallergén, nikkel-, kobalt-, króm- és ólom tesztelt termékek. Egyszerű, természetes és karakteres növényi esszenciális olajokat tartalmaznak, érzékeny bőrre is alkalmasak. Allergénmentes tanúsított illatanyagokkal, újrahasznosított flakonokban kerülnek forgalomba.
„Mi nem érvényesítettük a teljes áremelkedést a fogyasztók felé, és bíztunk abban, hogy a mennyiségi növekedés az így elért relative kedvezőbb árral megtérül, és így is történt: hatalmas forgalmi növekedést értünk el mind mennyiségben, mint értékben” – ismertette Tremmel Nóra, hozzáfűzve, a tapasztalat azt mutatja, így, hogy már a piacvezető márkákhoz képest is kedvezőbb áron volt elérhető minősített öko termék, sokan váltottak a Green emotionre.
„A mosó- és öblítőszer piacot tekintve az öko termékek évről évre egyre nagyobb szerepet kapnak, hiszen a ­vásárlók ahogy az élelmiszeriparban is, úgy ezen a területen is a mesterséges anyagoktól mentes termékeket kezdik egyre inkább előnyben részesíteni” – magyarázta.

Bővülő kínálattal
Bár a vevők számára fontosabb lett az árkérdés, mégsem csökkent a kereslet a jó minőségű termékek iránt, tudtuk meg Kulcsár Ildikó­tól, a Cudy Future Kft. ügyvezetőjétől. Mint hangsúlyozta: a környezetkímélő termékek üzenetei egyre érthetőbbek a fogyasztók számára, egyre szélesebb vásárlói kör kíván tenni a fenntarthatóságért. „A koncentrátumok vásárlása erősödő tendenciát mutat, ami nagyon pozitív környezeti szempontból is” – fűzte hozzá.
Az egyre nagyobb problémát jelentő allergia, allergiás jellegű megbetegedések számának növekedése miatt folyamatosan nő a kereslet az érzékeny bőrre is használható termékek iránt. Mindemellett a klasszikus illatok továbbra is kedveltek, így az öblítők világában még trendi a levendula, a gyümölcsös és az édes illatok is. Mint megtudtuk, idén tovább bővül a kisbaba ruhák mosásához fejlesztett Csepke baby termékcsalád. Újabb Tappancsbarát termékek kerülnek piacra, miközben újabb speciális mosószert ajánlanak a sportok szerelmeseinek.
Ugyan az online értékesítés szerepe megnőtt az elmúlt években, de korántsem hanyagolható el az offline üzletek, hipermarketek szerepe sem. „Hiszek a rövid ellátási ­láncok, vásárlóközösségek, „kosár”-közösségek erősödésében, amely jót tesz a környezetnek és a magyar termékek forgalmának is. Egyben növeli a vásárlói tudatosságot” – fogalmazott Kulcsár Ildikó.

Siker után is fejlődés a cél
„Az öko mosó- és öblítőszerek piacán számos új márka jelent meg, és ennek megfelelően felhígult a piac. Bár a címkék és márkanevek egyre jobban hangzanak, sőt, látjuk, hogy a szociálisan érzékeny vásárlói rétegre is hatnak a hangosan kommunikált, változatos társadalmi felelősségvállalás hirdetésével, az összetevők nem, vagy csak kis mértékben környezetbarátak” – vélekedett Radnainé Sitkei Krisztina, a MosóMami Kft. ügyvezetője. Mint mondta, a cég által elnyert GreenBrands minősítéssel nemcsak a termék kerül górcső alá alapanyag beszerzéstől a csomagolóanyagig, címkéig, de a komplett cégműködést is vizsgálják fenntarthatósági szempontból.
„2023-ban jóval az átlag felett teljesítettünk, de látjuk, hogy van hová fejlődni. A jövőben erre erősebben fogunk koncentrálni. A társadalmi felelősségvállalás alapkövetelmény számunkra is, de nem kell ezt mindig nagy dobra verni. A jó körbejár, néha csendben.”
A MosóMami termékportfóliója 100%-ban öko immár 15 éve. Ez azt is jelenti, hogy már a kezdeteknél fontos volt, hogy az EU-s OECD 301-es tesztnek nemcsak a ­kötelező minimumát érjék el a termékek, de meghaladják azt, valamint az alapanyagok fenntartható forrásból valóak legyenek a lehető legnagyobb mértékben.
Mint mondta, a tavasz a kedvenc hónap a takarítási, mosási szegmensben. A termékek választásakor a virágillat mindig népszerű. A MosóMami újdonsága, a SensEco Öblítő lapka a Tündérkert nevet kapta, mert illata valóban olyan, mint amikor belép az ember egy érintetlen édenkertbe.
Radnainé Sitkei Krisztina szerint a márkahűség még mindig ingatag, ilyenkor segíthet például egy megfelelő webshop-háttér vagy egy áruházláncban való megjelenés. A cég mindkettőt igyekszik megadni hűséges vásárlóinak.
„Gyakran klasszikus termékről váltanak MosóMamira, ami számunkra mindig szívmelengető” – jegyezte meg az ügyvezető, megjegyezve, hogy vásárláskor a fő szempont az ár és az illat, valamint a hatékonyság. „Hozzáteszem, minden mosószer tud hatékony lenni, csak az nem mindegy, hogy mekkora adagolás mellett.”
„Mivel az ár nagyon fontos, és elsőre szembetűnik, a ­piaci szereplők minden iparágban a kiszerelés csökkentése felé mozdultak. Mosógélek esetében a korábbi 3-4 literesekről 1.5–1 literesekre váltottak a gyártók. A koncentrált ­gélek esetében ez is jó sokáig elég, akár 34-37 mosásra, és mindenképpen jobban kezelhető egy kisebb flakon. Szóval azt is mondhatnánk, a mi esetünkben szerencsés volt a váltás” – mondta.
Az ügyvezető úgy látja, egyértelműen a H2H, azaz Human to Human marketing szemlélet lett a tavalyi év nyertese, és ezt videókkal és személyesen kiállításokon lehet jól hasznosítani. „Érdekes, hogy nem csak a fogyasztókat, de a nagykereskedelmi láncok beszerzőit is edukálni kell” – fűzte hozzá Radnainé Sitkei Krisztina.

Mivel mosunk?

A folyékony mosógélek népszerűsége továbbra is töretlen, mellette a mosópor vásárlások aránya újra növekszik, a kapszuláé pedig csökken, tudtuk meg a dm Kft. szortiment menedzserétől.
Oláh Anita lapunknak elmondta, a vásárlói döntéseket első­sorban az egységár (per liter) befolyásolja, mivel ez az összehasonlítás látszik egyértelműen a termékek előtt elhelyezett etiketteken. Az utóbbi időben fenntarthatósági törekvések és előírások révén koncentráltabbá váltak a mosógélek, így a mosásszám alapú döntéseknek lenne leginkább összehasonlító alapja, azonban ez törvényi szabályozás miatt még nem alkalmazható a termékek előtti információs táblákon. Az eco termékek iránti kereslet csökkenő tendenciát mutat, az árérzékenység miatt a fogyasztók újragondolják vásárlásaikat, lefelé váltanak a márkák között. A bőrbarát termékek továbbra is megtartják vásárlóikat, akiknél érzékenység vagy allergia miatt szükséges továbbra is a kipróbált márka mellett kitartani.
„A keresletváltozást az egy havi költés is erősen befolyásolja, a nagy kiszerelésű termékeket az alacsonyabb egységár miatt, a kis kiszerelésű termékeket az egy alkalommal való költés miatt választják a vásárlók” – egészítette ki az ismertetőt, hozzátéve, hogy az elmúlt időszakban a gazdasági helyzet okán a vásárlók nyitottabbá váltak új márkák kipróbálására, de újdonságban elsősorban az ismert márkák altípusára volt jellemzőbb a váltás.
Mint megtudtuk, az illatokat tekintve a legkeresettebbek az alap friss „kék” és üde „sárga”, a dm-ben ezen kívül a sensitive, babás öblítők a népszerűek. A parfümös termékeknél a gyümölcsös és virágos illatok a legkedveltebbek. Sokszínű illatválasztékban elérhetők a mosóparfümök, ezért szívesen ismerkednek már velük a vásárlók, de nagy arányban még mindig az öblítőket választják a két formátum közül. Koncentrált termékekről van szó, intenzívebb illatokkal rendelkeznek, kisebb kiszerelésben hosszabb ideig elegendőek a textilek illatosítására.
„Tapasztalható, hogy egyre több vásárló vált nagyobb kiszerelésre, ezáltal jobb egységárat elérve a termékeknél. A koncentrátumokban való gondolkodás egy hosszabb folyamat, ebben még nagyobb edukációra van szükség, hogy a vásárlók inkább a mosásszámokat figyeljék a vásárlásaik során” – tette hozzá Oláh Anita.


Megújulás és fejlesztések

2024. év elejéig tartó időszakban Magyarországon a teljes ­kategória nőtt volumenben és értékben is, nagyobb mértékben az öblítő­szerek, és közel azonos szinten vannak a mosószerek eladásai az előző időszakhoz képest. A Procter & Gamble Közép-európai ­vállalati kommunikációs vezetője szerint Magyarország a folyékony mosószert preferáló ország, a teljes portfólió legnagyobb része ebből a termékfajtából kerül értékesítésre, közel 60%. A tavalyi év inflációs hatásai erre a kategóriára is hatással voltak, és a prémium termékek kárára nőttek a sajátmárkás mosószerek, azaz az ár nagyon fontos tényező volt a választásnál. „Mi azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb fogyasztónk márkahű, és ha vált is, azt a márkacsaládon belül teszi meg” – említette Krubl Yvette. Mint mondta: ezt bizonyítja az is, hogy a Lenor márkacsalád kedvelt a vásárlók körében.
A márkacsalád nemrég teljesen megújult, új kompaktabb formulával, illetve a már korábban bevezetésre került a Lenor Fresh Air szuper kompakt márkacsaláddal bővülve a prémium termékek palettáját növelte. A Lenor márkacsalád esetében az utóbbi években megújult a termékek alapját adó formula, mely a Lenor eddigi legjobb frissességet biztosító technológiáját mutatta be. Ma már minden termékben növényi alapú összetevőkkel dolgozik a ­gyártó. Emellett a P&G számos újdonsága is elérhető már, pl. a Senso termékeik a frissességet garantálják, emellett az Ariel márka is két új illattal jelentkezik
A márka öblítőgyöngyei, az öblítőkhöz hasonlóan hosszan tartó intenzívebb illatot és puhaságot biztosítanak a textileknek, amellett, hogy ezt a terméket lehet olyan textileknél is használni, ahol az öblítő használata kimondottan tilos, pl. sportruházat, speciális téli öltőzékek stb. „Ikonikus öblítőverziónk a Lenor Tavaszi ébredés évek óta megkérdőjelezhetetlenül az első számú Lenor termékünk, emellett a Lenor Arany Orchidea is slágerterméknek számít. Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók márkahűek, igazán márkán belül nagyon nyitottak az újdonságokra”.
A P&G legújabb fejlesztése az Ariel mosókapszulák új ECOCLIC® kartondoboza, mely egy áttörő csomagolási innováció, amely teljes mértékben ­újrahasznosítható, FSC tanúsítvánnyal rendelkezik, és minimum ­70%-ban újrahasznosított rostokat tartalmaz. A csomagoláson túl tudjuk, hogy a mosás szénlábnyomának közel 60%-a felhasználói fázisból származik, főként a víz melegítéséből. A COOLCLEANTM technológiával ellátott Ariel PODS kapszulák új formulája hidegebb mosáskor is alkalmazható, amivel nemcsak a környezetvédelemre, de a villanyszámlára is hatással van.
„Természetesen 2024-ben sem tétlenkedünk, már dolgozunk számos újdonságon, amelyek még hosszabban tartó frissességet és érzékekre ható illatokat, azaz hangulatot befolyásoló hatást biztosítanak a Lenor és az Ariel vásárlóinak. A tavaly bemutatott három, a francia parfümöket idéző illatokkal jelentkeztünk, a 2023-as „haute couture”-élmény mellett idén jön a cseresznyevirágzás illat is” – ­árulta el Krubl Yvette.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. márciusi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ITT: