A hazai pezsgőpincészetek egyik célja, hogy kimozdítsák a pezsgőt az alkalmi „skatulyából”, és megismertessék a vásárlókkal, hogy mennyire jól beilleszthető a mindennapi életbe
a fogyasztása. Pezsgőt inni több híres ember szerint sem csak alkalmakkor lehet. Coco Chanel francia divattervező volt erre a legjobb példa: „Én csak két esetben iszom pezsgőt: amikor ­szerelmes vagyok, és amikor nem”.

SZOVJETSZKOJE IGRISZTOJE ELIT – AZ ÚJ PRÉMIUM PEZSGŐCSALÁD
Egy pezsgő lehet aperitif, étel kísérő itala, de akár koktélalapanyag is. Sok benne a lehetőség. Az elmúlt években minden pincészetnek voltak a szezonalitás csökkentésére irányuló törekvései.
„Különböző marketing kampányokkal igyekeztünk mi is kimozdítani a pezsgőt abból a szerepkörből, amelyet az évtizedek alatt kialakítottak a fogyasztók. A pezsgő ma már nemcsak egy elegáns, ünnepi ital, amelyet csak különleges alkalmakor fogyaszthat az ember, hanem lényegében bármikor. Így szép lassan kialakul egy vásárlói réteg, akik úgy tekintenek a pezsgőre, mint egy palack borra, és az ünnepi alkalmakon túl, bátran felbontanak belőle egy üveggel a ­hétköznapi ­vacsora mellé, egy hétvégi buliban vagy éppen a vasárnapi családi ebédhez” – mondta el Fórián Szabó Róbert, a Royalsekt Zrt. Pezsgőpincészet vezérigazgatója.
A pincészet legnépszerűbb pezsgője a Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgőcsalád, amely hét különböző változatban kapható. „Mivel azt tapasztaltuk, hogy sokan keresik a trendibb, különlegesebb, egyedibb és adott esetben drágább pezsgőket is, az idei évben újdonságként bevezettük a Szovjetszkoje Igrisztoje ELIT sorozatát, amely jelenleg négy variációban kapható. Nem csak a csomagolás lett prémium minőségű, hanem a benne található pezsgő is. Irsai Olivér és Zöld Veltelini szőlőfajtákból készítettünk egy-egy fajta pezsgőt, amely 100%-ban az adott szőlőfajtából áll, továbbá pezsgőmestereink összeállítottak egy Fehér Cuveé és egy Vörös Cuveé változatot is a pincészetünkben található legjobb prémium borokból” - tudtuk meg a vezérigazgatótól.
A szortiment része még a Szent István pezsgőcsalád is, amelyből az extra száraz és a muskotály a legkedveltebb, továbbá szinte valamennyi áruházlánc saját márkás pezsgője a Royalsekt Zrt-nél készül különböző márkanevek alatt, amelyek szintén népszerűek a fogyasztók körében.
„Szerencsére az értékesítésünk meghatározó része a kereskedelemben realizálódik, így a HORECA szektor bezárása nem okozott számottevő visszaesést, sőt 10%-kal növekedni is tudtunk az idei év első 11 hónapjában. Az év utolsó hónapja egyelőre kérdőjel, hiszen a szezonalitás miatt az éves pezsgőforgalmunk 30%-a az év utolsó négy hetére tehető, de egyelőre mi is és a kereskedelmi partnereink is optimistán tekintünk az év végi ünnepekre. Abban bízunk, hogy egy ilyen nehéz év lezárásaként a fogyasztóknak, még ha szűkebb körben is, de lesz kedvük koccintani és új ­reményekkel, optimistán köszönteni az új évet. Bármelyik pezsgőnket bátran ajánlom erre a célra. A titkos favorit és igazi különlegesség az Arany Sárfehér fajta pezsgőnk, amellyel én is koccintok” – árulta el Fórián Szabó Róbert.

NEMZETKÖZI DÍJNYERTES PEZSGŐK
Nagyüzemi körülmények között, több évtizedes gyártási tapasztalat birtokában, tartályban erjesztett pezsgőket állít elő a Szikrai Borászati Kft.
„A folyamatos innovációnak köszönhetően rugalmasan alkalmazkodunk a változó fogyasztói igényekhez. Pezsgőink díjat nyertek a 2019-es, illetve a 2020-as Vinagora nemzetközi borversenyen. Célunk olyan kifejezetten jó ár-érték arányú termékek piacra juttatása, amik elérhetők a vásárlók széles rétege számára, így nagy mennyiségben helyezhető el a piacon”– tájékoztatott Torbán László, a Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi vezetője.
A Szikrai Borászati Kft. saját felmérése alapján a fogyasztói szokások lassú átalakulása tapasztalható. A felnőtt lakosság 37%-a egyáltalán nem fogyaszt pezsgőt, 54%-a csak ünnepek alkalmával vagy havonta maximum egyszer, és mindössze 9% tekinthető rendszeres pezsgőfogyasztónak, akik hetente legalább egyszer pezsgőt bontanak.
Az ízek tekintetében a mérsékelten csökkenő tendencia ellenére még mindig az édes pezsgő fogy a legnagyobb mennyiségben (58%), a félszáraz kategória arányaiban nem változik, a száraz pezsgő iránti kereslet pedig mérsékelt növekedést mutat. Az árfekvést illetően a kereslet lassú eltolódása tapasztalható a magasabb minőség és ár irányába.
„A COVID-19 miatt ez a folyamat meg fog torpanni, de biztos vagyok abban, hogy a vásárlói igények, illetve elvárások egyre nagyobbak lesznek ezen a területen is. Jelenleg még nincs információnk arról, hogy a vírushelyzet bármilyen módon befolyásolná az értékesítésünket. Megítélésem szerint azoknak a gyártóknak fog ez leginkább gondot okozni, ahol jelentős a szállodák és vendéglátó­helyek irányába történő értékesítés. Azon a területen látványos forgalom-vissza­esésre számítok, ami a közepes és az afeletti kategóriákat érinti elsősorban. Az üzletekben és üzletláncokban történő értékesítésre kevésbé hat a COVID-19, de tény, hogy óvatosabbak itt is a lehívások. Inkább sűrűbben rendelnek kisebb mennyiségeket” – mondta Torbán László, aki szilveszterre a leg­kisebb, azaz legújabb „gyermeküket” ajánlja: „A Gróf Koháry félszáraz, illetve édes pezsgőnkkel tisztelgünk a nagyszerű hadvezér, illetve országbíró Gróf Koháry István emléke előtt, aki a vállalatunk központjának is helyet adó Nyárlőrinc – régebben Koháry – Szentlőrinc település névadója is volt. Pezsgőnk igazi különlegesség, melyet a válogatott szőlőfajták (Cserszegi fűszeres, Aletta, Bianka) és az alkalmazott speciá­lis technológia tesznek egyedivé. Minőségéről a leghozzáértőbb szakemberek is elismeréssel szóltak.”

A PROSECCO ÁTVETTE A VEZETÉST
A Roust Hungary Kft. által forgalmazott Gancia pezsgőcsalád 1850 óta képviseli az olasz pezsgőkultúrát. A piemonti pincészetből származó pezsgőt odaadással és szenvedéllyel készítik, éppen ezért az olasz életstílus megtestesítője szerte a világon.
A nyolc különféle változatban kapható Gancia pezsgő két legkedveltebb változata, az Asti és a Prosecco 2018 januárja óta praktikus, kis, 200 ml-es kiszerelésben is kapható.
Nemcsak a nemzetközi piacon, de itthon is megfigyelhető az egyre növekvő igény és márkahűség a minőségi pezsgőkre.
„Ha az elmúlt évek piaci változásait nézzük, akkor a keresletet illetően enyhe csökkenés figyelhető meg, ellenben az import piac 2019-ben 6%-os növekedést produkált, melyet elsősorban az olasz pezsgők generáltak a prosecco-trend hatására. S bár az édespezsgő fogyasztás még mindig meghatározó Magyarországon, az idén 170 éves, az UNESCO világörökség részét képező első olasz pezsgőpincészetben gyártott Gancia családon belül a száraz pezsgő, azon belül is a prosecco átvette a vezetést az értékesítésben az elmúlt években” - tudtuk meg Benke Annamáriától, a Roust Hungary Kft. category brand managerétől.
Az év végén nagyon sok múlik, ám a vírushelyzet nem teszi bizakodóvá a céget.
„Komoly visszaesésre számítunk, főként a vendéglátó­helyek időszakos bezárása és a tipikus pezsgő­fogyasztási ­alkalmak, rendezvények elmaradása ­miatt” – mondta Benke Annamária.

PEZSGŐZNI ÚJRA TREND
Magyarországon több mint 140 éve készítenek pezsgőt, hazánk remek adottságokkal rendelkezik a pezsgő alapbor előállításhoz. Törley József, a Törley Pezsgőpincészet alapítója az egyike volt azon kiváló szakembereknek, akik felismerték ezt a lehetőséget és éltek is vele.
Míg korábban a pezsgő csak a tehetős réteg számára volt elérhető, addig a technológia fejlődésének köszönhetően napjainkban kiváló minőségű pezsgő állítható elő mindenki számára elérhető áron.
„Az elmúlt években azt tapasztaltuk a hazai piacon, hogy szépen nőtt a pezsgők iránti kereslet. Korábban a pezsgőfogyasztást jellemzően ünnepekhez kötötték vásárlóink, de sokat dolgozunk rajta, hogy az élet apró örömeit is egy-egy pohár pezsgővel köszöntsék a magyarok. Természetesen az is nagyon fontos számunkra, hogy a ­vásárlók a jeles ­alkalmakkor is a Törley Pezsgőpincészet termékeit válasszák az ünnepléshez” – mondta el Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezető igazgatója, aki a ­szortimentet illetően elárulta, hogy „a Methode Traditionnelle a hagyományos módszer, amikor a pezsgőt a palackban erjesztjük, érleljük. Ide tartoznak a François pezsgők, és a Törley Brut Nature nyerspezsgő, valamint a Törley Chardonnay Brut. A Methode Transvasée el­járás ­során a pezsgőt 1,5 literes speciális palackban erjesztjük, érleljük. A seprőtlenítés és a szűrés után kerülnek 0,75 l-es ­palackokba, ezzel az eljárással készülnek a Hungaria pezsgők és a Törley Transvasée család tagjai (Törley Tokaji, Orfeum, Reservé és Casino Sec). A harmadik módszer a Methode Charmat, ebben az esetben a pezsgőt acéltartályban erjesztjük, érleljük, ezután ­palackozzuk. A legkeresettebbek az ­ezzel a technológiával készült pezsgők.”
Az idei év nem a megszokott módon alakult a Törley Pezsgőpincészet életében sem. „Márciusban, amikor a vírus első hulláma elérte Magyarországot, hirtelen visszaesett a forgalmunk, de szerencsére április vége, május közepe felé újra stabilizálódtak az eladások, és a nyár picivel magasabb forgalmat hozott, mint az elmúlt esztendőben. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mivel exportpartnereink jóvoltából sok, külföldön értékesített termékünk termelését előre tudtuk hozni, így a 1,5-2 hónapos hazai vissza­esés ellenére folyamatosan tudtunk termelni” – tudtuk meg Kovács Györgytől, aki szerint bármelyik terméket választjuk a Törley Pezsgőpincészet kínálatából a szilveszteri ­koccintáshoz, nem tudunk rosszul dönteni.

GYÜMÖLCSÖS PEZSGŐK – AKÁR A MINDENNAPOKRA
Míg a borfogyasztás nem szezonális jellegű, addig a pezsgő tradicionálisan ünnepi italnak számít, bár a kizárólagosan alkalmi jellege már hazánkban is változóban van.
„Az utóbbi pár évben kezdünk áttérni az ünnepiről a "spontán" pezsgőfogyasztásra. Elsősorban nyáron érzünk növekvő keresletet, ami nagyrészt a pezsgő alapú koktélok népszerűségének köszönhető. Idén nyáron nagy sikert arattunk saját pezsgő spricc receptjeinkkel mind a vendéglátásban és a webshopon keresztül a fogyasztók körében is. Olyannyira, hogy szeptemberben a Mojito Mixeriskolával és a Magyar Bartender Szövetséggel együtt megrendeztük az első Irsai Olivér Pezsgő és Must Koktélversenyt” - tudtuk meg Varga Mátétól, a Varga Pincészet tulajdonosától.
A pezsgőfogyasztás idén a vendéglátó szektor ­tavaszi és őszi kiesésével leginkább otthoni, családi eseménnyé vált. Ennek köszönhetően a piac is átalakult.
„A korlátozások alatt a retail és a webshop forgalmunk jelentősen megnőtt. Ebben annak is nagy szerepe volt, hogy a védekezést segítve, elengedtük a házhoz szállítás díját” – ­árulta el a tulajdonos.
A gazdasági helyzet javulásával nemcsak a nemzet­közi piacon, hanem itthon is érezhető a prémium pezsgők ­piacának erősödése. „Úgy éreztük, hogy a prémium boroknál tapasztalható trendre számíthatunk a pezsgőpiacon is, ezért 2019-ben friss, gyümölcsös Extra Dry pezsgőkkel jelentünk meg. Jelenleg három fajtánk van kínálatban: Irsai Olivér, Pinot Noir Rozé és egy Cuvée. Ezek közül az Irsai és a Rozé a legnépszerűbb” – mondta Varga Máté.
Hozzávetőlegesen hazánkban 20 millió palack pezsgő fogy el évente, melynek fele az év utolsó két hónapjára tehető. Ezek közül is a legtöbb üveg az év utolsó napján kerül felbontásra. A Varga Pincészet tulajdonosa az Irsai Olivér pezsgőjüket ajánlja erre az alkalomra, amely frissességével és elbűvölő illatával méltó partner lehet az új év megkezdéséhez.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. december)

BELELAPOZOK