Noha egyre kevésbé tekinthető szezonális termékeknek, a szilveszter előtti napokban megemelkedik a minőségi, magasabb árfekvésű pezsgők forgalma. Az átlagos havi pezsgőfogyasztás megsokszorozódik decemberben, amire idén a koronavírus-járvány rányomja bélyegét.

A pandémia a pezsgőpiacra is hatással van. 2020 szeptemberé­ben Feldman Zsolt, a mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkár a második alkalommal, Gondolatok a buborék körül címmel megrendezett pezsgőkonferencián rámutatott, hogy az elmúlt hónapokban, a járvány miatt sok prémium bor- és pezsgő-előállító szenvedett bevételkiesést, emiatt külön támogatást kérvényezhettek. Több mint 700 borász igényelt 2,2 milliárd forintot, emiatt kiegészítették a keretet, hogy a szakmának teljeskörű támogatást nyújthassanak. A minisztérium közleménye szerint ma Magyarországon 24 millió palack pezsgőt állítanak elő, ebből mintegy ötmilliót exportálnak. A magyar pezsgőt az exportpiacokon közel kétszeres áron értékesítik a magyar borhoz képest. Feldman Zsolt szerint a magyar pezsgő-előállítás „nem a legegyszerűbb adminisztrációs környezettel körbevett” szektor, mivel sok szabályozás betartását követeli meg. Reményét fejezte ki, hogy a 2013-as adminisztrációs egyszerűsítést követően, amikor a pezsgőkészítés lehetősége megnyílt a családi borászatok számára, 2021-ben a teljesen megújuló borászati szabályozás tovább javítja az adminisztrációs környezetet.

Több prémium pezsgő fogy
Míg a borfogyasztási szokások terén Magyarország stabilan közelít az európai trendekhez, a pezsgőfogyasztás terén még van némi lemaradásunk, azonban a vásárlók ma már tudatosan keresik a minőséget és a prémium kategóriára is egyre nyitottabbak az Auchan tapasztalatai szerint.
Az áruházlánc termékei között mindenki megtalálhatja az ízlésének és pénztárcájának megfelelő termékeket. Mint megtudtuk, hagyományosan a magyar mellett az orosz, francia és olasz bor-és pezsgőrégiókból származó alkoholos italokat választják a legszívesebben az Auchan vásárlói. A kereslet ezen belül is a prémium termékek iránt nő érezhetően. A magyarok ugyan még mindig az édes pezsgőket keresik elsősorban, de egyre nyitottabbak a hagyományos, palackban erjesztett champagne-okra is. A téli hónapokban sokszor kerül a vásárlók kosarába karakteresebb ízvilágú termék, illetve a koktélokat kedvelők az illatos, gyümölcsösebb ­világú pezsgőket választják.
Az Auchan tapasztalatai szerint a magyar bor- és pezsgő­fogyasztási kultúra folyamatosan fejlődik, ezzel pedig lassan közelít a nyugat európai trendekhez. Az áruházlánc szerint a különleges alkalmakra készülve a vásárlók többsége ma már elsősorban nem az alacsony árfekvésű termékeket ­veszi le a polcokról, hanem a magasabb, 2000–4000 forintos tételek közül választanak. Azoknak az ínyenceknek sem kell külön szaküzletbe menni, akik egyedi vagy prémiumkategóriás termékeket keresnek, ugyanis a magasabb áron (10000-től akár 16000 forintig) kínált pezsgők mellett a ­világ legismertebb eredetvédett francia champagne-ja is megvehető, 70000 forintért.
Az év végi ünnepi időszakban előtérbe kerülnek a különleges borok és pezsgők, és a bólénak való, könnyedebb, gyümölcsösebb vörösborok, az alacsonyabb alkoholtartalmú, olasz asti-típusú italok és a tokaji aszú is népszerű ilyenkor.
Az alkoholmentes pezsgők terén is a minőség felé kezd elmozdulni a vásárlói igény: az Auchan áruházakban az alkoholt nem fogyasztók és a gyerekek szilveszter előtt saját márkás alkoholmentes pezsgők, több magasabb gyümölcstartalmú és licences termék, valamint többféle ízben kapható gyerekpezsgők közül választhatnak. Az Auchan hangsúlyozta, hogy az alkoholfogyasztás során törekedjünk a mértékletességre, és ügyeljünk szervezetünk megfelelő hidratálására is.

Választék nem csak szilveszterre
Bár a legtöbb esetben ünnepek alkalmával kerül terítékre, de a pezsgő minden alkalomra tökéletes. Az ALDI kínálatában szereplő klasszikus pezsgők mellett a gyöngyözőborok, a habzóborok, illetve a pezsgő alapú koktélok is kiemelten keresettek. A széles választékban minden vásárló megtalálja a számára ideális terméket. A gyakorlat azt mutatja, hogy legtöbben a száraz ízt preferálják, de a kínálatban az édes ízvilágú italok kedvelői is megtalálják kedvencüket. Mint megtudtuk, a kategória termékei egész évben keresettek, hiszen mindig van mit ünnepelni, amit méltóképp egyértelműen pezsgővel lehet. A klasszikus pezsgők esetében a téli ünnepek, a karácsonyi, szilveszteri időszak kiemelten fontos, ezekből a tételekből ilyenkor fogy a legtöbb. A nyári hónapokban inkább a grillpartikhoz, grillezett ételekhez, a nyári időszakhoz jobban illő habzóborok, proseccók keresettek.
„Az ALDI kínálatában elérhető prémium termékek egyediségét részben az adja, hogy ezek a magas minőségű italok csak az áruházlánc kínálatában kaphatóak” – fogalmazott az ALDI, hozzáfűzve, hogy természetesen az ár-érték arány ebben a szegmensben is nagyon fontos tényező, a termék kiválasztásakor sok esetben ez alapján döntenek a vásárlók. Leggyakrabban az olcsóbb kategóriájú italokat keresik, de az ünnepi alkalmakra vagy ajándék gyanánt vásárolt italok esetében szívesen választanak egy magasabb minőségű, magasabb árfekvésű pezsgőt, habzó- vagy gyöngyözőbort.
Mint hangsúlyozták, az ünnepi készülődésre az ALDI kiemelt figyelmet fordít, a Vinotéka kínálatában megtalálható pezsgőkre, habzóborokra, gyöngyözőborokra szórólapos és webes megjelenéssel, különféle akciókkal, valamint a közösségi médiumok felületein való megjelenéssel hívja fel vásárlói figyelmét.

Nemzetközi és hazai pezsgők a polcokon
„A hazai pezsgőpiac legnagyobb ­szereplője a Törley, így a pezsgőforgalom jelentős részét is ők képviselik hazánkban. Tapasztalat szerint a magyar pezsgőfogyasztás elsősorban még mindig az ünnepekhez kapcsolódik és az édes pezsgőről szól, de a minőségibb és a száraz pezsgők iránti igény is kezd növekedni” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs ­vezetője, hozzáfűzve, hogy a nagy pezsgőgyártók mellett egyre több hazai bortermelő is kezd pezsgőgyártással foglalkozni, mely színesíti a kínálatot.
Mint megtudtuk, összeségében a pezsgőfogyasztás jelentősen nem változott az elmúlt években. Az idei évben a járvány első hulláma miatt a pezsgőforgalom jelentősen visszaesett, de a nyári időszak után a forgalom ismét helyreállt. Magyarországon a pezsgőforgalom még elsősorban a karácsonyi és a szilveszteri időszakban realizálódik.
„Megfigyelhető, hogy a prémium termékek tekintetében a kereslet egyre jobban növekszik, bár súlyuk a teljes fogyasztásból még nem számottevő. A prémiumválasztékunkban megtalálhatóak nemzetközi nagy márkák és hazai borászatok pezsgői is” – említette a kommunikációs vezető, kiegészítve azzal, hogy a magyar fogyasztók körében továbbra is az édes pezsgők a legkeresettebbek.
Mint mondta, a termékválasztáskor a versenyképes ár mindig fontos tényező, de kiemelten fontos az olcsóbb tankpezsgők esetén, ahol a forgalom akció hatására jelentősen megemelkedik.
„Az idei évben is elsősorban katalógusaink (borkatalógus, ínyenc katalógusok, karácsonyi ajándék katalógus) nyújtanak kiváló lehetőséget a prémium pezsgőválasztékunk ­bemutatására. A kategóriát a megszokott eszközeinkkel: akciókkal, katalógusos megjelenésekkel tudjuk népszerűsíteni, bízva abban, hogy minden vevő megtalálja a számára megfelelő minőségi pezsgőt” – mondta Maczelka Márk.

Felkészülve az év végi rohamra
A klasszikus karácsonyi és szilveszteri termékek, a csokoládék, édességek, sütési termékek, virsli mellett a pezsgők iránt kiemelkedő a kereslet az év utolsó hónapjában, hiszen nemcsak fogyasztásra szánják a vevők, hanem ajándéknak is kitűnő termékről van szó, közölte a Tesco sajtóosztálya.
Az új évet köszöntő koccintás elmaradhatatlan itala a ­pezsgő, aminek forgalma a Tesco áruházakban ­szilveszter előtt közel 40 százalékkal emelkedik. A magyar vásárlók hagyományosan az édes pezsgőket részesítik előnyben, ezt követi a félszáraz és a száraz. A különlegességek kedvelői válogathatnak a proseccók és az exkluzív, díszdobozos pezsgők között is. Megfigyelhető, hogy az ajándékoknak szánt pezsgőket szívesen veszik az online shopban a vevők.
A szilveszter elmaradhatatlan kellékéből, a pezsgőből de­cemberben a járványidőszak ellenére nagy forgalomra lehet számítani. Idén is számos márkából és ízvilágból választhatnak a Tesco vásárlói. A pár száz forintos legolcsóbb pezsgőtől a 700 forintoson át egészen a több ezer forintot érő termékekig mindenféle igénynek megfelelő termék meg­található a kínálatban, de a különleges minőségű francia pezsgő akár palackonként 16000 forintba is kerül.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. decemberi szám)