Decemberben hagyományosan többet költenek napi fogyasztási cikkekre a háztartások, mint az év többi hónapjában, így az ünnepi menüt kiegészítő ízesítőkből, nedves szószokból, salátaöntetekből is több, és nagyobb kiszerelésű termékek kerülnek a kosarakba.

Keresett termékek a kosarakban
A Tesco áruházakban a sütés-főzés legfontosabb kellékeiből, valamint az italokból is többet vásárolnak a családok ebben az időszakban. Megnő a kereslet az ételízesítő alaptermékek, így a nedves szószok, a majonéz, a mustár, valamint a torma iránt is. A teljes éves eladott mennyiségnek több mint ­egytizede koncentrálódik erre a néhány hétre, tudtuk meg a Tesco sajtóosztályától.
„A majonéz, mustár, ketchup és torma forgalma több mint háromszorosára nő szilveszter előtt, hiszen a salátákhoz, előételekhez is gyakran használják a háziasszonyok. A jó majonéz, pác és mártás hangsúlyozza és kiemeli az ételek ízét” – fogalmazott a sajtóosztály. Az áruházakban a vásárlókra gondolva a legszélesebb körben – márka, ízesítés, egészséges szegmens, kiszerelés és árkategória – igyekeznek gondolni a vevőkre – fűzték hozzá. A vásárlók egyre inkább a közép- és ­felsőkategóriás termékeket keresik a kategóriából, és a tapasztalat szerint egyre kedveltebb a Tesco Otthonról online áruházból történő vásárlás.

Mindenkire gondolva
„Az ünnepek alatt leginkább a majonézek forgalma nő, amit különböző majonézes saláták elkészítéséhez használnak a vásárlóink. Szilveszter előtt a majonézeken kívül már a mustár, torma forgalmán is növekedés mutatkozik” – ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Keres­ke­delmi Kft. kommunikációs vezetője, megjegyezve, hogy a salátaöntetek forgalmi ­növekedése az ünnepek alatt inkább a szilveszter előtti időszakban figyelhető meg, de ezen termékek forgalmi növekedése január­ban jelentősebb.
A gyakorlat azt mutatja, hogy a magyar fogyasztók körében az alap ízeken kívül a legkedveltebb íz a fokhagymás ízesítés, pl. fokhagymás majonéz. Kedveltek a csípős mustárok és különböző erősségű chili szószok. Ünnepekkor jobban kipróbálnak extrább ízeket is, mások mellett különböző lekvárokat (pl. áfonya, hagyma) a húsételekhez.
Maczelka Márk szerint a klasszikus ízek piaca még mindig sokkal erősebb, mint az alapízektől eltérő pikáns, csípős ízeké, annak ellenére, hogy a vásárlók nyitottak az újdonságokra, az új ízek kipróbálására. A különböző ízek mellett egyre jobban nő a kereslet a csökkentett cukortartalmú, light termékek iránt a ketchup és majonéz területen. A vásárlói szokásokon megfigyelhető, hogy a pikánsabb ízeket leginkább a nyári grillszezonban próbálják ki szívesen, az ünnepi időszakban inkább a hagyományos ízeket keresik.
„Az árkategóriában is nagy a szórás. Az alacsonyabb árkategóriás, saját márkás termékek vásárlói az ünnepek alatt is ezen termékeket fogyasztják. A saláták elkészítéséhez nem vásárolnak magasabb árkategóriás terméket – említette Maczelka Márk a fogyasztói árérzékenységre reagálva. – A speciálisabb, pikánsabb termékek esetén már a magasabb árketegóriás termék felé is nyitnak a vásárlók. Egy extrább, speciálisabb étel elkészítéséhez vagy az ünnepi ízek tökéletesítéséhez hajlandóak magasabb összeget is kiadni.”

A nagyobb kiszerelések a kedveltek
„A szilveszteri időszak elsősorban a majonéz, ketchup és mustár szezonja” – hangsúlyozta az Auchan Magyarország sajtóosztálya, megjegyezve, hogy mindemellett a nedves szószok jellemzően nem mutatnak erős szezonalitást karácsonyra, kivételként említve a tormát, amelyek különleges ízesítésekkel is megtalálhatók az Auchan áruházakban, ilyen például a tejszínes, narancsos és áfonyás változat.
A legismertebb szószokból (majonéz, ketchup, mustár) a klasszikus, alap ízeket kedvelik a vásárlók, de a barbecue szószok forgalma fokozatosan erősödik, elsősorban a fiatalok körében válik népszerűvé. Megfigyelhető, hogy az egyéb, a magyar ízlésvilágtól eltérő szószok és ízvariánsok inkább a nyári grillszezonban kerülnek előtérbe.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az áruházakban a nagy kiszerelésű termékeket keresik jobban vásárlók az év végi bevásárlások során. „A nedves szószok helyett inkább a fűszereknek erősebb a szezonalitása a karácsonyi időszakban, ezeket vásárlóink általában mézeskalács, kacsa, hal vagy forraltbor készítéséhez használják fel” – közölte az Auchan sajtóosztálya.
A nyári időszakra speciális grill választékkal, a téli időszakra az elmaradhatatlan majonéz és torma mellett téli fűszerválasztékkal, salátaöntetekkel készül az üzletlánc. Ezek közül inkább a nyári időszak a meghatározó, akkor speciális kihelyezésekkel, online és offline akciókkal, szállítói nyereményjátékokkal, kóstolókkal támogatják a termékek értékesítését.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. decemberi szám)

BELELAPOZOK