Bár egész évben keresett termék, a téli szezon, illetve a szilveszter este slágerterméke a virsli. A háztartások több mint fele vásárol decemberben virslit, és nem is keveset. Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kapó minőségi virslik mellett az egészségtudatos és húsmentes táplálkozás irányába mutató tendencia is növekedést mutat.

Változatos kínálattal egész évben
Decemberben minden húsféléből több kerül a családok kosarába egy-egy vásárlás alkalmával. Az év utolsó hónapjában a hal mellett a virsli a szezon, illetve a szilveszter slágerterméke.
„A virsli egész évben fontos termékkör a vásárlóink számára, gyakran találkozhatnak nálunk akciókkal is, mert ez egy napi fogyasztású termék. Természetesen az év végén még nagyobb a kereslet, ez a főszezon, így a ­decemberi virsliforgalom jóval magasabb, mint a többi hónap átlaga” – fogalmazott az Auchan Magyarország sajtóosztálya.
Az üzlethálózat idén is széles kínálattal várja vásárlóit, így többek között megtalálható választékában a baromfi-, ­pulyka- és sertésvirsli, valamint az olyan sertés változat is, amelyet marhahússal együtt készítenek. A legnagyobb forgalommal bíró termékek egyrészt a kedvező árkategóriás termékek, illetve a klasszikus, juhbeles bécsi virslik. Míg az előbbiből általában a kilós kiszerelés a legkedveltebb vásárlóik körében, addig a juhbeles bécsi virslinél a 2x200 grammos, úgynevezett ikerkamrás kiszerelés a legnépszerűbb.
„A gyakorlat azt mutatja, hogy a prémium termékek iránt folyamatosan nő a kereslet. A beszállító partnerek is elsősorban ebben a termékkörben fejlesztenek, így év végén mi is nagyobb hangsúlyt fektetünk ezekre a típusokra” – közölték lapunkkal, hozzáfűzve, hogy az Auchan saját márkás termékei között is már megtalálható egy prémium juh­beles bécsi virsli, amely 2x200 grammos kiszerelésben kapható, magas hústartalmú, laktóz-, glutén- és szójamentes változat.

Többféle virsli a kosarakban
„Az ALDI szortimentjének kialakításában fő szempont, hogy minden vásárló megtalálja a számára ideális összetételű és árú terméket. A széles­körű kínálatban baromfi- és sertésvirslik is megtalálhatóak, az alacsonyabb hústartalomtól egészen a 85%-os hústartalomig” – közölte lapunkkal az ALDI.
Mint fogalmaztak, a virsli egész évben népszerű termék, hiszen rendkívül gyorsan elkészíthető, teljes értékű meleg étel. A virsli remek proteinforrás, tökéletesen alkalmas főétkezésekhez, főfogásként vagy feltétként kínálva, valamint reggelire, tízóraira, uzsonnára vagy vacsorára is fogyasztható. Ideális alapanyag bármilyen gyorsan elkészíthető meleg fogáshoz. Az év végi időszak tekinthető a virsli főszezonjának: a szilveszteri időszakban jelentősen megnő a ­virsli iránti kereslet.
A tapasztalatok szerint minden területen megfigyelhető a fogyasztói tudatosság növekedése, ezzel párhuzamosan a magasabb minőségű termékek iránti kereslet növekedése, ugyanakkor a magyar fogyasztók továbbra is árérzékenyek, tehát a termék ára még mindig meghatározó szempont ­vásárláskor. A különböző fajta virslik közül sok esetben a vásárlók többfélét is vásárolnak, attól függően, hogy a családban kinek melyik termék a kedvence – így a gyerekeknek a koktél-, vagy ízesített virslik kerülhetnek a kosárba, a felnőtteknek pedig a húsfajta is lehet meghatározó szempont vásárláskor.
Az ALDI termékskálájában található virslik közül a vásárlók legtöbbször a 400 grammos kiszerelésben kapható, 80%-os sertéshús tartalmú frankfurti, koktél frankfurti virslit választják. Szintén népszerű termék a 65%-os csirkehús tartalmú virsli és a harmadik legkeresettebb termék pedig a tavalyi évhez hasonlóan a 2x200 grammos bécsi virsli, amely 76%-ban sertéshúst és 8%-ban marhahúst tartalmaz.
„Az ALDI saját márkás termékei kapcsán egyértelműen látszik a fogyasztói hűség. A magas minőségű termékek fogyasztói ragaszkodnak a megszokott minőséghez, ezek a termékek egyre több, elkötelezett vásárlóit nyernek meg maguknak. A prémium kategóriás termékek értékesítési adatai is egyértelmű fejlődést mutatnak, bár a nagyobb kereslet még mindig az olcsóbb termékek iránt mutatkozik” – jegyezte meg az ALDI, hozzáfűzve, hogy az áruházlánc a piaci igényekre reagálva bővítette az ­állandó kínálatát az E-mentes gyerek virslivel, a csirkemell tartalmú baromfivirslivel, valamint egy újabb magas minőségű pulykavirslivel is.
Mint megtudtuk, az ALDI a koronavírus-járvány és egyéb külső hatások mellett is az elmúlt években tapasztalt forgalomra számít, és arra készül, hogy a vevők a szokott módokon fogják beszerezni az ünnephez elengedhetetlen minőségi alapanyagokat és élelmiszereket, így a korábbihoz hasonló virsliforgalomra számít.
A diszkontlánc közlése szerint az ALDI gondosan választja ki azokat a beszállítókat, amelyek az áruházlánc termékeit biztosítják, a megbízható szállítás alap­vető követelmény. „Jelenleg a beszállító partnerek nem jelezték, hogy bármilyen oknál fogva fennakadás lenne az év ­végén bármelyik virslitermék szállításában. Az ALDI széles virsliszortimentet kínál vásárlóinak, ezért a fogyasztók mindig találnak majd termékeket az üzletek hűtőpultjaiban” – fogalmaztak.
Az ünnepi készülődésre az ALDI kiemelt figyelmet fordít, így a virslitermékekről is számos csatornán keresztül kommunikál. A széles termékválasztékra szórólapos és ­webes megjelenéssel, valamint a közösségi médiumok felületein való megjelenéssel hívja fel vásárlói figyelmét. Mint megtudtuk, az áruházlánc a legnépszerűbb termékek árát a főszezonban, vagyis szilveszterkor csökkenti.

Széles kínálattal az év végén is
„A virsli az év teljes szakaszában slágerkategória, persze szilveszterkor van egy igen komoly kiugrás, de az év minden hetén egyenletes és komoly mennyiségi forgalmat generál” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
Az üzletlánc minden szilveszteri periódusra a normál szortimenttől eltérő IN-OUT választékkal készül, amivel olyan irányba próbálja szélesíteni a választékát, hogy az a minőségibb virslire vágyó vásárlók igényeit is kielégítse. Mint megjegyezte, a klasszikus bélbe töltött termékek mellett egyre nagyobb a kereslet a hámozott termékek iránt, így erre is egyre nagyobb fókuszt helyez a SPAR.
„Az ár még mindig komoly prioritást élvez a magyar vásárlók körében, így a szárnyasból készült termékek ebből a szempontból jó alternatívát jelentenek, de ilyenkor természetesen a sertéshúsból készült frankfurti virslire van a legnagyobb kereslet, mellette pedig a magasabb minőséget képviselő juhbeles, bécsi és sacher virslik iránt” – ismertette Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a SPAR Frankfurti virsli termékcsalád a legnagyobb forgalommal bíró termékük. A fogyasztói szükségletekre is reagálva a hámozott kategóriában és szárnyas kategóriában történnek leginkább fejlesztések. „Minden tekintetben prioritás a mentességek és a magas hústartalom” – fűzte hozzá.
A kommunikációs vezetőtől megtudtuk, hogy a prémium kategóriás készítmények iránti érdeklődés nagyban függ a bérek aktuális reálértékétől. Az elmúlt években megfigyelhető volt, hogy egyre több vásárló nyitott a magasabb minőségű termékek felé, ez a gazdasági nehézségek következtében enyhülni látszik.

Pultból akár online is
Akárcsak 2020-ról, az idei évről is elmondható, hogy minden volt, csak átlagos nem, azonban a korábbi tapasztalatok, valamint a tavalyi év egyedi helyezte alapján a Tesco áruházaiban a vásárlók számában és az átlagos költésekben is növekedés várható decemberben az év többi hónapjához képest. A vásárlók átlagos költése a december 24-ét megelőző hét napban a legkiemelkedőbb.
A Tesco 2020-as felmérése szerint tízből heten élelmiszert főleg üzletben vásárolnak az ünnepekre, az ajándékok beszerzésében viszont a válaszadók nagyobb hányada az online lehetőségekre is támaszkodik.
Mint lapunkat tájékoztatták, a legkeresettebb hústermékek forgalma mintegy 25%-kal nő decemberben az előző hónaphoz képest. A Tesco egész éves hús- és halforgalmának mintegy 25-30%-át adja a decemberi. A húskínálatból továbbra is a virsli a legnépszerűbb húskészítmény kategória a fogyasztók körében. Szilveszterkor a hagyományoknak megfelelően a sertésből készült virslit választja a legtöbb vásárló, és a legnépszerűbb a frankfurti és a juhbeles virsli. A termék ebben az időszakban a legkeresettebb, az egész decemberi virsliforgalom közel 55-60%-a a két ünnep között zajlik.
Az online vásárlásnál a karácsonyi időszakban az átlagos­nál 25-30%-kal több rendelést tapasztalnak. Pultos ­virsli termékeket rendelhetnek a Tesco Online szolgáltatásainak segítségével a vásárlók.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. decemberi szám)

Aktuális lapszám digitális verziója elérhető itt: