A nyár és ezzel együtt a grillszezon változtat a téli borozási szokásainkon is. A borászok ilyenkor elsősorban a könnyed, üde fehérborokat és rozékat ajánlják a testes vörösborokkal szemben, megfelelően hűtve, akár egy frissítő fröccs formájában. Az ételek és a borok párosítása tudatos előkészületet igényel, hogy ne nyomja el, hanem éppen ellenkezőleg, kiemelje az étel ízét, a még nagyobb ízharmónia eléréséért.

ELŐTÉRBEN A FEHÉR ÉS A ROZÉ BOROK
A gasztronómia területén tapasztalható pozitív változások szerencsére jól hatnak a borfogyasztásra is. Ha az ételek elkészítésénél a fogyasztó számára fontos a minőség, akkor az italok esetében is tudatosabban dönt majd. A gasztronómia jelenléte az online térben egyre erősebb. A közösségi oldalakon a receptek mellett már egyre többször találkozunk edukatív tartalmakkal is, melynek része lehet az ideális étel-ital párosítás.
„Ha csak a hazai bor kínálatból indulok ki, akkor is elmondható, hogy rengeteg termék közül választhatunk, könnyű elveszni. De talán éppen ezért többet tervezünk, ezáltal jobban figyelünk ­arra is, melyik bort választjuk akár egy grill étel kísérőjeként. Úgy gondolom, egyre inkább kialakul az igény a fogyasztókban arra, hogy az étkezéseket ne csak szükségnek, hanem élménynek tekintsék. A grillezés kifejezetten ez a kategória, általában családdal, barátokkal osztozunk az élményen, ezért jobban számítanak a részletek is. Az pedig nem elhanyagolható részlet, hogy melyik bor passzol leginkább egy grillen sütött húshoz vagy zöldséghez” – tudtuk meg Varga Mátétól, a Varga Pincészet tulajdonosától.
A borfogyasztást leginkább az évszakok és az időjárás befolyásolják. Mivel a grillezés elsősorban a meleg hónapokhoz köthető, a nyári borfogyasztási szokások a mérvadók. „llyenkor már jobban esnek a könnyed, friss borok, a gyümölcsös ízek. Tavasz végétől őszig előtérbe kerülnek a fehér és rozé borok. A nyári grillezéshez a legpraktikusabbak a 3 literes, borzsákos kiszerelésben kapható friss fehér és rozé boraink, melyek önmagukban vagy egy könnyed fröccsként is kiváló kísérői a sülteknek. De jó szívvel ajánljuk Aranymetszés Friss prémium borcsaládunk bármelyik tagját, a siker garantált” - vélekedett Varga Máté.

A SZEZON SLÁGERE A KAKAS ÉS A BOSZORKÁNY
Mint minden bort érintő szezonális „eseménykor”, úgy a grillszezon alatt is érezhető forgalomnövekedés, hiszen a hideg, téli hónapok után mindannyian alig várjuk, hogy több időt tölthessünk a szabadban, amire az egyik legjobb időtöltés a grillezés, és a kellemes baráti összejövetelek. Végre a szabadba is kikerülhetnek a boros­poharak az ételekhez passzoló boros palackokkal együtt.
„Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azt látjuk, hogy a vásárlók már egyre tudatosabban választanak bort. Nem feltétlenül az ár az elsődleges szempont, sőt a kutatásainkból az derül ki, hogy az ár csak a negyedik befolyásoló tényező. Sokkal fontosabb a bor jellege (száraz, édes, félédes), a korábbi tapasztalatok és a bor típusa (fehér, rozé, vörös)” – tudtuk meg Matóczay Gábortól, a Vylyan Szőlőbirtok és Pincészet kereskedelmi vezetőjétől.
A pincészet borai közül a Classicus sorozat a legkelendőbb, mert ezek a borok érhetők el széles körben. Ennek mindegyik tagja (Kakas, Boszorkány, Herka, Ördög, Macska) gyümölcsös, könnyed, jól érthető, rövidebb érlelésű bor. A „grillslágerek” pedig a Kakas rozé és a Boszorkány Fehér cuvée.
„Általánosságban megfigyelhető, hogy tavasz-nyár közeledtével a fogyasztók váltanak a vörösborról a fehér és ­rozé borokra, persze nem mindenki, mert vannak olyan vásárlók, akik nyáron is maradnak a vörösborok mellett. Ez természetesen egyéni ízlés kérdése is. Mi azért törekszünk a pincészet prémium arcát is megmutatni ebben az időszakban, például a két legismertebb márkánkat ebben a kategóriában: a Montenuovo Cuvée-t (birtokbor), a Dülő Válogatásunkban pedig a Mandolás (Cabernet Franc) borokat. Ezek elegáns, kishordókban érlelt borok, amik szintén passzolhatnak egy-egy grill étel mellé” – árulta el a kereskedelmi vezető.

MINDEN BORNAK LEHET HELYEA GRILLSZEZONBAN
Sokan úgy tartják, hogy a magyar boroknak nincsen ­párja, így előszeretettel választják és fogyasztják azokat a hazai és külföldi borkedvelők is. A vásárlók többsége egyéni preferenciák, ismertség alapján választ bort, ugyanakkor egyre nagyobb számban jelennek meg a tudatos fogyasztók, akik keresik az ételek és a borok harmóniáját. „Éppen ezért a ­tavaszi és nyári hónapokban növekszik a könnyű fehér, és rosé borok értékesítési aránya, továbbá az elmúlt években a buborékos tételek is egyre nagyobb népszerűségnek ­örvendnek” – mondta el Szerepi Szabolcs, az Etyeki Kúria Borászat üzlet­fejlesztési vezetője.
Az Etyeki Kúria borbárjában a borászat minden terméke folyamatosan kapható, ugyanakkor a kiskereskedelmi láncok tudatosan, évszakokra terveznek. „A másodlagos kihelyezések minden esetben támogatják a forgalmazást, speciá­lisan a kora nyári időszakot az idei évtől teszteljük ilyen szempontból” - majd a grillezésre visszatérve elmondta: „Az Etyeki kúria széles termékpalettájából minden bor ­illeszkedhet grill ételekhez, legyen az hal, vad, bárány, marha vagy csirke. Sőt! Termékeinket vegán ételek mellé is ajánljuk, ugyanis azok derítésekor csak növényi fehérjét (borsó) és bentonitot alkalmazunk, nem használunk állati eredetű készítményeket.”

GRILLCSOMAGGAL KÉSZÜLNEK A SZEZONRA
A nyári időszak közeledte a borfogyasztási szokásokat is alakítja. A testes vörösborok után a könnyedebb fehérborok lesznek a népszerűbbek, de azok illenek jobban a könnyed grillételekhez is. „A borok értékesítése eltolódik a könnyű reduktív tételek felé, ezek forgalma nő a nyári időszakban, amit szerintem csak részben befolyásol a grillszezon elindulása. Mindenki az illatos, frissítő borokat, fröccs alapokat részesíti előnyben. Ez lehet fehér és rosé is. Pincészetünk kínálatából talán a félszáraz Organikus Muscat Blanc-t emelném ki, ami minden évben a nyár bora. De a többi birtok borunk (Organikus Hárslevelű, Organikus Furmint, késői szüretelésű Fortissimo) fogyása is nagyobb mértékben növekszik ebben az időszakban” - tudtuk meg Kósa Lászlótól, a Gróf Degenfeld Szőlőbirtok és Kastélyszálló**** belföldi kereskedelmi vezetőjétől, aki szerint jelenleg még csak a fogyasztók kisebb része választ tudatosan bort az ételhez. Inkább a megszokott, kedvelt tételek kerülnek az ­asztalokra. A tudatosságra nevelés jó úton halad, de még sok idő kell ­hozzá, hogy ez legyen a jellemző.
A boltok igen gazdag kínálata között ember legyen a talpán, aki eligazodik. „Szerintem a kínálatot nem kell módosítani, inkább szezonális ajánlatokkal kell készülni a fogyasztók felé. A másodlagos kihelyezés lehetőségével több áruházlánc is él, mind áruházi, újságos, valamint online felületen. Utóbbi években már konkrét borajánlatokkal is készülnek a grillszezonra” - magyarázta Kósa László, majd elárulta, hogy a Gróf Degenfeld Szőlőbirtoknál ők is készülnek egy grillcsomaggal a szezonra. „Ebben könnyű reduktív fehérek (Organikus Muscat Blanc, Organikus Hárslevelű, Organikus Furmint) mellett a füstös ételekhez kiváló hordós érlelésű dűlőszelektált tételeink is helyet kapnak (Organikus Terézia Hárslevelű, Zomborka Furmint). Desszertekhez ­pedig a szintén könnyed, késői szüretelésű Fortissimo kerül bele, valamint kis ajándékokkal is kedveskedünk, ami egy dugóhúzó és egy kötény lesz. Emellett a Gróf Degenfeld Kastélyszálló**** éttermének séfjei jobbnál jobb grill receptekkel készülnek a borainkhoz” - ajánlotta figyelmünkbe a kereskedelmi vezető.

FEJLŐDŐBEN A BORKULTÚRA
A jó idő és a szabadtéri programok hozzák magukkal a könnyedebb borok fogyasztását, a reduktív technológiával készülő gyümölcsös, üde fehéreket, a rosékat és az ebből készült fröccsöket. Így azoknál a pincészeteknél szokott elsősorban forgalomnövekedés jelentkezni ebben az időszakban, akik ilyen típusú borokat készítenek.
A borválasztás nem könnyű feladat, hiszen a célunk az, hogy étkezés közben a bor kortyolgatása ne elfedje, hanem éppen ellenkezőleg, kiemelje az ételek ízét. „A borkultúra fejlődése következtében egyre több a tudatos fogyasztó, de azt kijelenteni, hogy az egyes grillételekhez külön választanak maguknak borokat, túlzás lenne. Ami persze nem is meglepő, hiszen a bor-étel párosításhoz egy komolyabb szaktudásra is szükség van” - hangsúlyozta Frittmann Tamás, a Frittmann Borászat egyik borásza.
A legtöbb boltban minden bor folyamatos listázottsággal van bent, ami azt jelenti, hogy egész évben a polcokon vannak. Léteznek ritka kivételek, amikor megpróbálják a szezonalitást figyelembe venni, illetve akciókkal segíteni a szezonális termékek még jobb fogyását.
„A másodlagos kihelyezéseknek minden szezonban van jelentősége. Valószínűleg egy üzlet ilyenkor szem előtt tarthatja azt, hogy milyen típusú borok fogynak jobban, azokat részesítheti előnyben, viszont borászatként ezeket nem olyan egyszerű megszerezni” - vélekedett Frittmann Tamás.
A Frittmann Borászat kínálatából a Cserszegi fűszeres, Irsai olivér, Olívia cuvée és a rosé cuvée borokat ajánljuk a nyári szezonra egy kellemes nyáresti beszélgetéshez. „Ebben az időszakban a legnépszerűbb borunk az Irsai olivér, amelynek fő jellemzői a kirobbanó déli gyümölcsös illatok, melyek a bor ízében is megjelennek” - árulta el a borász.

A BARÁTOKKAL FRÖCCSÖZÜNK
A napos órák számának emelkedésével, tavasszal sokan ­keresik a könnyű és üde borokat. „Az a tapasztalat, hogy a telet követően mindenképpen új, friss és ropogós borokat keresnek a vásárlók. Az Etyek-Budai borvidék leginkább fehér szőlőben bővelkedik, ezért a Haraszthy Pincészet kínálatában nagyobb a hangsúly a fehérborokon, így egyértelműen tudjuk állítani, nálunk ez a ­fehérbor és a ­rozé szezonja” – avatott be Kerekes Nóra, a Haraszthy Pincészet marketingmenedzsere, majd hozzátette: „Legtöbben nem magához az ételhez, hanem a grillezéshez, mint eseményhez választanak bort. Itt ­befolyásoló tényező lehet, hogy egy egyszerűbb hétvégi családi grillezésről vagy egy baráti programról beszélünk, mely során ­gyakori a fröccs fogyasztása is.” A szomjas külföldiek gyakran ­lepődnek meg nálunk a bor és a szóda párosításán, bár anno az ókori római­ak is előszeretettel fogyasztották ezt a frissítő italt, minden­esetre a fröccs jó ideje már magyar kultuszital.
Nyáron inkább a könnyed, alacsony alkoholtartalmú ­10–12 fokra hűtött bort fogyasztjuk szívesen. „Ha a grillszezon egyet jelent a melegebb idő beköszöntével, akkor abszolút a könnyű, gyümölcsös fehérborokat és rozékat mondanám, ami ilyenkor nagyon népszerű nálunk is. A 2020-as év­járatú borainkat bátran ajánljuk grillezés mellé: a Sauvignon Blanc, a Sir Irsai vagy a Pinot Noir Rosé is remek választás lehet” – tudtuk meg Kerekes Nórától.

A PEZSGŐRŐL SE FELEDKEZZÜNK MEG
A grillezés, mint program is nagyban hozzájárul a borok ­fogyasztásához, hiszen nemcsak magához az ebédhez és ­vacsorához szoktak ilyenkor felbontani egy-egy üveggel, hanem már az előkészülés fázisában is, hogy az minél jobb hangulatban teljen. „Tavaly óta van egy újdonságunk, a Laposa pezsgő, ami nem tradicio­nális metódus, hanem az olasz prosecco-hoz hasonlóan, természetesen, ­erjesztéssel készül benne a buborék. Ez eggyel könnyedebb ital, mint egy hagyományos pezsgő, ami jól behűtve szerintem tökéletes választás egy ilyen grilles, készülős-napközbeni időszakra egy koccintásra, hiszen önmagában is lehet fogyasztani, de aperitifnek is jó szívvel ajánlom” – tudtuk meg Laposa Lillától, a Laposa Birtok kereskedelmi igazgatójától.
A vásárlóknak sokszor még segítségre van szüksége a grillételekhez való borválasztáshoz, de egyre több áruházlánc ­segíti a vásárlóit azzal, hogy a grilltermékek mellé a katalógusban ajánl bort is, amivel megkönnyíti számukra a döntést. „Nálunk tavasszal a friss-illatos fehérboroknak van igazán keletje, júliustól pedig elindul a rozé szezonja. Ettől függetlenül szeretnénk egy szélesebb portfólióval a vendégeink elé állni, és van még egy pár nyári tételünk, ilyen a Sárga muskotály, ami inkább a hölgyek kedvence, a Hableány rajnai rizling és a BalatonBor, ami ugyanebben a stílusban, de egy nagyobb választékot biztosít” – tájékoztatott a kereskedelmi igazgató, majd a választékra visszatérve hozzátette: „A boltokban tudatosan nem minden termékünk érhető el, többek között azért, hogy legyen motiváló ereje annak, hogy ellátogassanak hozzánk, és itt, nálunk találkozhassanak olyan termékekkel is, amik nincsenek jelen egy áruházlánc polcain sem.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. áprilisi szám)

belelapozok