A fertőzés megelőzésének legfontosabb módja a gyakori szappanos kézmosás. Ehhez ajánlott a fertőtlenítő hatású folyékony szappan, mert ennek alkalmazásával egy fázisban végezhető el a kéztisztítás és a kézfertőtlenítés. A piaci szereplők gyorsan reagáltak a fogyasztói igényekre.

Speciális termékek a kézitáskákban
A Florin Zrt. fő profilja a professzionális egészségügyben használatos fertőtlenítőszerek gyártása. 1981 óta gyárt kórházi felhasználásra Brado néven különböző kiszerelésekben kéz- és bőrfertőtlenítőket, műtéti, illetve felület fertőtlenítőszereket. „2010-ben már felismerhetővé vált a kézfertőtlenítés iránti fokozott igény a lakosság körében is, ezért a professzionális fertőtlenítőszereket alapul véve fejlesztette ki a BradoLife termékcsaládot, melynek első tagjai a BradoLife kézfertőtlenítő gél 500 ml-es változat, illetve a BradoLife egyenként csomagolt fertőtlenítő kendő 2010-ben egyedüli­ként jelent meg a piacon. Ez a termék egyszerre pusztítja el a baktériumot, a vírust és a gombát (otthoni környezetben). Piackutatásokra alapozva úgy döntöttünk, hogy bevezetünk egy praktikusabb, kisebb kiszerelést is, melyet bárhol, bármi­kor fel lehet használni. Ez a ma már mindenki számára jól ismert BradoLife kézfertőtlenítő gél 50 ml” – ­ismertette Drobni Adél, a Florin Zrt. PR és marketing munkatársa.
A szortimentet a BradoLife fertőtlenítő folyékony szappan­nal bővítette ki a vállalat. A Covid-19 ­járványra reagálva pedig piacra kerültek az újfajta kiszerelések is, mint pl. a tubusos kézfertőtlenítő gélek, aeroszolos és pumpás kéz-és bőrfertőtlenítők, valamint az alkoholos ­légtérkezelő aeroszol, tekintettel arra, hogy a vírus elsősorban csepp­fertőzéssel terjed.
Mindemellett a szortimentben fertőtlenítő kendők is megtalálhatóak: a BradoLife fertőtlenítő kendő kéz és különböző tárgyak felületének letörléssel történő fertőtlenítésére kiváló­an alkalmazható. A kézfertőtlenítő gélek közül a táskabarát 50 ml-es és 100 ml-es, valamint a nagyobb kiszerelésű BradoLife kézfertőtlenítő gélek többféle illatban is elérhetőek.
„A világjárvány hatására sokszorosára nőttek a rendelési igények. Elmondható, hogy a kézhigiénia rég nem kapott ekkora figyelmet, hiszen számtalan vírusos, fertőző betegséget kerülhetünk el azzal, ha ügyelünk a megfelelő kézhigiéniára” – jegyezte meg a PR és marketing munkatárs.

Számít az illat és az illatmentesség
Mint megtudtuk, a kézhigiénia és a kézmosás fontossága előtérbe kerülésének köszönhetően nőtt a fertőtlenítő hatású, pumpás, folyékony szappanok iránti igény. Szappanoknál a folyékony szappan volt a legkeresettebb, mert a fertőtlenítő hatású termékek ebben a kategóriában jelentek meg. A járvány alatt csökkent az illat jelentősége a fogyasztók körében. Több hétig a BradoLife termékekből is kizárólag a Classic verziót gyártotta a vállalat, ezzel is gyorsítva a gyártást. „Azóta természetesen már visszatértünk a különféle illatú fertőtlenítő folyékony szappanok gyártására. A fogyasztók körében az Aloe vera és a levendula illat a legnépszerűbb” – egészítette ki.
A PR és marketing munkatárs elmondta, hogy a professzionális vonalon az a bőrkímélő fertőtlenítő folyékony szappan nagyon népszerű, amely alkálimentes, színezékmentes, szappanmentes és bőrkímélő adalékot tartalmaz, így hatékonyan, de kíméletesen távolítja el a szennyeződéseket, anélkül, hogy irritálná a rendszeres fertőtlenítés miatt fokozott igénybetételnek kitett bőrfelületet.
Lakossági vonalon is egyre nagyobb az érdeklődés és az igény az olyan termékek iránt, amelyeket az érzékeny ­bőrű, ­allergiára hajlamos fogyasztók is bátran használhatnak. „Ennek a fogyasztói csoportban fejlesztettük ki a Dermaflora 0% Sensitive termékcsaládunkat, ami károsanyagmentes, ­allergén mentes, így kiválóan alkalmas az allergiában szenvedőknek, érzékeny bőrűeknek, illetve egyéb egészségtudatos vásárlóknak, nőknek és férfiaknak egyaránt. Kiemelkedő ­tulajdonsága az illatmentesség, illetve, hogy a bőrbarát ­hatóanyagoknak köszönhetően nem okoz irritációt, és ­agresszív vegyszerek nélkül is tökéletes védelmet és ápolást nyújt” – ismertette Drobni Adél.
Mint mondta, a 350 ml-es BradoLife pumpás fertőtlenítő folyékony szappanok, illetve a Dermaflora 0% károsanyagmentes termékcsalád 400 ml-es folyékony szappanok, azon belül is argánolajos és az Aloe verás termékek a legkedveltebbek a vásárlók körében.

Megduplázódott az antibakteriális szappan értékbeli forgalma

A 2019. június – 2020. május közötti időszakot viszonyítva az azt megelőzőhöz, a szappan kiskereskedelmi eladása dinamikus növekedést mutat. Mennyiséget tekintve 18%-kal gyarapodott, értékbeli szempontból pedig 25%-os a növekedés: összesen csaknem 13 milliárd forintért vásároltunk szappant.
A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a gyártói márkák a kategória értékben mért bolti forgalmának háromnegyedét teszik ki.
Ami a csatornák súlyát illeti: a szappan kiskereskedelmi forgalmának legnagyobb része, értékben 43%-a a drogériákra jut. A legnagyobb csatornák, a 400 négyzetméter felettiek együtt ugyanekkora ­piaci részesedést tudhatnak magukénak.
A legnagyobb forgalmat a folyékony szappan generálja, értékbeli részesedése 63%-os. A hagyományos szappan 30%-ot tesz ki.
Az antibakteriális szappanok adják a kategória bevételének 17%-át. Ez a szegmens hatal­masat nőtt az előző periódushoz viszonyítva: érték­beli forgalma megduplázódott.


Széles a kínálat
A fertőtlenítők iránti vásárlói igényben január óta folyamatos növekedést tapasztalunk, kisebb visszaesését érzékelhettünk május végén, június elején, majd visszaállt az idénre jellemző növekedési tendencia” – említette Kanyó Roland a dm Kft. marketing és PR-menedzsere, megjegyezve, hogy ennek oka természetesen a koronavírus-járvány megjelenésében, majd erősödésében keresendő.
A dm áruházakban a speciális fertőtlenítők termékpalettája nagyon széles, a klasszikus gélektől, a spray-ken át a kendőkig sokféle virucid és baktericid termék kapható. A vásárlás során a vevők számára a fő szempont alapvetően a hatás és a megbízhatóság, a termék ára csak ezután következik.
„Az, hogy milyen jellegű, kiszerelésű stb. fertőtlenítőt választanak a fogyasztók, elsősorban a céltól függ, hiszen az új mindennapokban a kézitáska elengedhetetlen tartalma a ­mini kézfertőtlenítő, és otthon is szinte mindenki tart ­nagyobb kiszerelésű, erős fertőtlenítőhatású felülettisztító szereket” – fűzte hozzá Kanyó Roland.
Az elmúlt hónapokban a járványhelyzethez igazodva folyamatosan nőtt az antibakteriális termékek iránt a kereslet, de ez az általános szappanokról is elmondható. A folyékony szappanok kínálata mind márka, mind illat és funkció tekintetében széles skálán mozog a dm-ben.
Az utóbbi hónapokban az antibakteriális, valamint a szenzitív termékek iránt nőtt meg a vásárlói érdeklődés, a gyakori kézmosás okozta bőrproblémák enyhítésére. „A kézmosás jelentősége előtérbe került az elmúlt hónapokban, és bár a folyékony szappanok iránt megnőtt a kereslet, alapvetően az illat másodlagos szemponttá vált az emberek számára” – jegyezte meg Kanyó Roland, kiegészítve azzal, hogy a kijárási korlátozásoknak köszönhetően, és annak, hogy az emberek igyekeztek minél kevesebbet kimozdulni otthonról, egyértelműen a nagyobb, 500 ml-es kiszerelések vagy utántöltők fogytak a legjobban.

Előtérbe kerültek a natúr termékek
„A fertőtlenítőkből elsősorban a kis kiszerelésű termékeket keresik (50 ml, 100 ml), mivel könnyen elfér a táskában. Otthoni, céges használatra pedig a nagy kiszerelést használják (500 ml). Erre a keresletre alapozva mi is ezen kiszereléseket tartjuk a polcokon” – említette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője. Mint megjegyezte, a vevők előnyben részesítik a géleket a fertőtlenítő folyadékokkal szemben, népszerű a törlőkendő és a spray kiszerelés.
„Arra számítunk, hogy a járványhelyzet erősödésekor a kereslet ismét megnő, elsősorban azért, mert a vevők attól tartanak, hogy kifogy a termék a polcokról, így újra felhalmoznak a kézfertőtlenítőkből és folyékony szappanokból, hiszen a kézfertőtlenítés napi rutinná vált az életünkben” – fogalmazott a kommunikációs vezető, hozzáfűzve, hogy a SPAR vásárlói a vásárlás megkönnyítése érdekében ősszel már külön polcvégen, kihelyezésben találhatják meg ezeket a termékeket.
Mint megtudtuk, a legnagyobb kereslettel a nagy kiszerelésű folyékony antibakteriális szappanok rendelkeznek (1 l), ezt követik a kisebb kiszerelésű utántöltők, pumpás folyékony szappanok. „Hasonló vásárlói igény mutatkozik a kemény szappanok iránt, amiből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a vásárlók nagy része a kézmosás terén a tradicionális szappanokban bízik” – tudtuk meg.
Maczelka Márk elmondta: megfigyelhető, hogy az ­ápoló hatású mandulaolajos, Aloe verás, natúr, krémes illatokat választották elsősorban a vevők. A fenntarthatóság jegyében megjelentek a „száraz” termékek nemcsak a szappan, hanem a sampon és tusfürdő kategóriában is. Emellett a tudatos vásárlók a nagy kiszerelésű utántöltőket választják, majd otthon széttöltik adagolókba.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. szeptemberi szám)

BELELAPOZOK