A vegán food és non food termékek népszerűségének növekedése egész Európában tapasztalható. A piac résztvevői igyekeznek profitálni a vegetáriánus és vegán, valamint az egészséges és wellness trendre összpontosító fogyasztóknak szánt termékek dinamikusan növekvő piacából.

A fiatalabb korosztály a célvásárló
A BiOrganik Online Kft. ügy­vezetője, Szikora Zsolt úgy tapasztalja, hogy az utóbbi években nőtt a vegán élelmiszerek iránti kereslet. Elsősorban a késztermékek kategóriájában, az ún. helyettesítő termékek (tej, tojás, hús, édességek, jégkrémek stb.) irányában indult meg a fejlődés. Tapasztalat szerint a 30–40 éves, illetve a fiatalabb, 20 év körüli korosztály is nyitott a vegán termékekre.
Mint fogalmazott, hazánkban sajnos a termékek ­hátterére még nem fordítanak kellő figyelmet a vásárlók. Klasszikus az ellenállás a kínai termékek iránt, ami egy rossz sztereotípiából fakadhat, holott ez sok esetben teljesen alaptalan.
„A minősítő szervezetek terén is van elmaradás, hiszen sok olyan vegán jelölésű termék van, ami nem vegán körülmények között készül, és/vagy nyomokban állati eredetű összetevőket tartalmazhat” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, a fogyasztók jelenleg főként olyan vegán termékeket keresnek, amelyek szinte ugyanolyanok, mint az „eredeti”, hagyományos termékek. Előnyös, ha ízben, kinézetben, illatban stb. minél jobban megközelítik őket.
„Mi mindamellett, hogy csak és kizárólag növényi alapú élelmiszereket forgalmazunk, fontosnak tartjuk, hogy az általunk előállított és forgalmazott termékek semmilyen körülmények között nem tartalmazhatnak állati eredetű összetevőket, még nyomokban sem, sőt a keresztszennyeződés is kizárt” – jegyezte meg.
A BiOrganik Online Kft. nagy visszaesést nem tapasztalt a koronavírus-járvány első hulláma alatt, ami azzal is magyarázható, hogy a vegán étrend mellett elköteleződött fogyasztók ugyanúgy keresik és fogyasztják a vegán termékeket. Egy második hullám hatása sok mindentől függ, például, hogy mennyi ideig fog tartani, illetve milyen korlátozásokat vezetnek be.

Növekvő igény van a vegán termékekre
A Vegshop Életmód Webáruházat működtető Gaiavitamin Kft. tapasztalata szerint növekszik a vegán termékek fogyasztása, ami a forgalmazóknál nem feltétlenül jelent növekedést, mert jó pár kereskedő veszi be portfóliójába a növényi alapú, illetve vegán termékeket. Mint Kőhegyi Atilla elmondta, kimondottan vegán, erőszakmentesen (cruelty-free), állatkísérletek nélkül készült termékek csak elenyésző számban találhatók a piacon. Olyanok, amik kizárólag növényi alapanyagból készülnek, illetve csak nyomokban tartalmaznak tejterméket (mert a magyarországi jelölés kötelezi ennek feltüntetését), azok egyre szélesebb körben kaphatók. Sok kereskedő rájött, hogy egyes termékek eleve növényi összeté­telűek, így újdonságként kiemeli rajtuk a vegán jelzőt.
Míg 20 éve a vegán jelző ismeretlen volt nálunk, és az emberek csak a vegetáriánus szót ismerték, (az is inkább pejo­ratív értelmezést kapott a széles vásárlói tömegeknél), mára a vegánság trendi, és prémium érzetet kölcsönöz a terméknek. „Azon kereskedőkön túl, akik egyszerűen csak összeválogatják a termékeket, megjelentek gyártók is, akik maguk hozzák létre a vegán ételeket, kozmetikumokat, háztartási szereket. Köztük van elkötelezett vegán is, aki évtizedek óta vegánként él. Nyilván ez a típus autentikusabb, mint aki csak a trend kihasználásáért gyárt vegán termékeket”.

„A húskészítmények helyettesítésére szolgáló vegán termékek közt ugrásszerű minőségi változás várható. Mi magunk is tanúi vagyunk számos fejlesztésnek. Itt is, mint sok más termékcsoportban, a hagyományos termékek „másolása” zajlik jelenleg” – tudtuk meg. Mint megemlítette, ez azért van, mert még gyerekcipőben jár itthon a vegán életmód. Aki évtizedek óta vegán, azt egy 100%-ban hússzerű készítmény nemhogy vonzza, inkább taszítja. Aki viszont nemrég állt át, annak ez nagyszerű húspótló lehet. Ugyanakkor tény, hogy a húsra, tejtermékre hajazó élelmiszerek akadályozzák is az átállást a vegánságra, hiszen fenntartják a berögzült étkezési mintákat.
A koronavírus megnövelte az online vásárlások számát, velük együtt nőtt a vegán termékek vásárlása is. Sokakban megszületett az immunerősítés, az egészségesebb életmód követésének igénye, ami kis százaléknál ugyan, de a vegán életmódhoz vezethetett.
A speciális vegán termékek beszerzése ma Magyarországon nem egyszerű. A legtöbb vidéki lakos, vagy az elfoglalt budapesti vásárlók számára többnyire csak online elérhetők. Bár a koronavírus-jelenség kezdetekor nehézségekbe ütközött az árubeszerzés, a végére helyreállt a rend. Reméljük, hogy egy második koronavírushullám esetén már felkészültebbek lesznek a magyar forgalmazók.

Bővül a vegán kínálat
A vegán éttermek növekvő számából is látszik, hogy határozott igény van a vegán termékek iránt. „Vegán fogyasztókként ma már szinte bárhol találok olyan élelmiszert, amit fogyaszthatok, Budapesten, nagyobb városokban, idegenforgalmi központokban mindenképpen, de kisebb vidéki boltokban is. A webáruházak elterjedésével pedig már bárki beszerezheti a kívánt terméket. Ahogy egyre több multi cég módosítja a termékei összetételét, vagy csak kiváltja a vegán logót, úgy lesz könnyebb a dolgunk a non food termékekkel is” – fogalmazott Tóth Sarolta, a Herbaház munkatársa.
Mint megtudtuk, a vegán területen számos termék­fejlesztés ment végbe az elmúlt egy-két évben. Példaként említhetők a mindenféle húspótlók, amelyek ma már sokszor ízben és állagban sem különböznek a valódi hústól, miközben az ökológiai lábnyoma a töredéke az igazi húsénak. A növényi tejek ma már habosíthatók, a tejföl kiválóan pótolható, és vegán sajtokból zavarba ejtően bő a kínálat. A vitaminok közül már minden mono vitamin és ezek kombinációja is elérhető zselatinmentes, vegán tabletta vagy csepp formájában. Étrendkiegészítők között is könnyen találunk vegán verziót (pl. sportoláshoz, fogyókúrához italporok).
„Fontos ezek mellett a natúrkozmetikumok világa, ahol már szinte ugyanakkora a vegán és állatkísérlet mentes kínálat, mint a klasszikus termékeknél, és a hatásuk a sok természetes anyagnak köszönhetően semmivel nem marad el” – egészítette ki Tóth Sarolta a felsorolást.
Mint megjegyezte, a vegán termékek iránt többféle érdeklődés a jellemző. Előfordul, hogy egy fogyasztó az étrendet nem követi, azonban szívesen választ vegán natúrkozmetikumot. Egyes vegán termékek pedig beleilleszthetőek ételérzékenységgel küzdők étrendjébe (pl. laktózérzékenység), és egyes alapanyagokat (pl. tofu) egzotikus ételekhez használnak.
Tóth Sarolta szerint összességében elmondható, hogy a legjobban fogyó vegán termékek nem elsősorban vegánságuk miatt fogynak (pl. lisztkeverékek, nassolnivalók). A kifejezetten vegánoknak készített termékek közül a legjobban a növényi italok és a sajtok fogynak.

Mint megtudtuk: „a Herbaház vevőit hűtött és nem hűtött termékek kategória szerinti kihelyezésével (pl. gluténmentes vagy bio termékek csoportosításával) igyekszünk ­segíteni, ­törekszünk arra, hogy az egészségtudatos vásárlók minél könnyebben találják meg ezeket a termékeket, ezért tervezzük a vegán termékek áruházi kiemelését is”.
„A győri Herbaház áruházban kísérletképpen már megvalósult egy vegán polcvég, amit nagyon jól fogadtak a vásárlók. Azt tapasztaltuk, hogy a vegán termékek jobban fogynak a kiemelt polchelyről, ezért a jövőben további áruházainkban is szeretnénk megvalósítani a szegmentált kihelyezést” – ismertette Tóth Sarolta, hozzátéve, hogy a Herbaház webáruházában a vegetáriánus étkezés kategóriában könnyen megtalálható bármely releváns termék, és a keresővel bármilyen kulcsszóra rákereshet az érdeklődő.
„Mindemellett az élelmiszertermékeket minden esetben kipróbálják/megkóstoljuk, mielőtt bekerülnének a kínálatba, ezzel is biztosítjuk a választék magas minőségét” – jegyezte meg.
Az egészségtudatos fogyasztók már nem csak a középkorosztály köreiből kerülnek ki, mert a családi indíttatás, nevelés, indikáció, a digitális felületeken terjedő információk a fiatalabb korosztályt jelentősen befolyásolják, illetve a betegségek és a természetes gyógyítás az idősebbeket is rá­vezeti erre a kategóriára.
„A kategória árszintje magasabb, de ahogy a drágább biotermékek forgalma is folyamatosan növekedett, itt is érezhető a keresettség és az emelkedő forgalom” – említette Tóth Sarolta. Mint mondta, a vegán életmód általánosságban nem feltétlen jelenti a feldolgozott élelmiszerek nagy mennyiségű fogyasztását, gyakran házilag készített ételekből, hétköznapi alapanyagokból áll az étrend, és ilyen esetben nem szükségszerűen drágább, mint a hagyományos étrend.
Mint megtudtuk, ahogyan a teljes élelmiszer szegmensben, a koronavírus-járvány miatt ezen termékkategória eseté­ben is visszaesést hozott a második negyedév. Azonban a második hullám felkészültebben éri az embereket, így nem prognosztizálnak egész évre nagyobb csökkenést. A webes vásárlás népszerűsége viszont a vírushelyzet miatt erősen megnövekedett.

Elérhető minőségi áru
Egyre nő azon egészségtudatos vásárlók száma, akik következetesen kerülik a húst és növényi alapanyagú élelmiszereket fogyasztanak. A hús felhasználása nélkül készült árucikkek választásával nemcsak az egészségüket védik, hanem a környezetet, sőt az éghajlatot is kímélik.
A sok új, kis manufakturális beszállító mellett a nagyok is kezdenek belépni a piacra. „A vegán területen is termékfejlesztésekkel jelentkeznek a gyártó cégek, például a ma polcokra kerülő vegán termékek esetében a szójamentesség már alapvető elvárás a gyártás során” – említette Maczelka Márk.
A SPAR Magyarország kommunikációs vezetője szerint megfigyelhető, hogy ez a termékkategória inkább a mid-up market vásárlók választása a termékek magas ­árpontja ­miatt. A fizetőképes, 30–40-es korosztály számára kezd egyre inkább fontosabb lenni a húsmentes táplálkozás, ami nem azt jelenti, hogy nem esznek húst, hanem azt, hogy a heti húsfogyasztást próbálják redukálni és 1–1 alkalommal vegán termékekkel pótolni vagy színesíteni az étkezéseiket.
„Emellett a fogyasztói trend mellett egyre jobb minőségű termékek jelennek meg a piacon, melyek ízükben, kinézetükben és textúrájukban is egyre jobban hasonlítanak az ­eredeti húsból készült verziókra” – egészítette ki.
Mint megtudtuk, a krémek tekintetében csökkenő a tendencia, a növényi „hús” jellegű termékeknél növekedés látható. Mindemellett a kategórián belül a SPAR kínálatában kapható falafel, valamint a natúr humusz a legkedveltebb termékek közé tartoznak.
A SPAR-nál a vegán termékek kínálatában és beszerzésében a járvány nem okozott ellátási gondot, és kiugró értékesítési adatokat sem tapasztaltak.

Növekvő kereslet és kínálat
Az ALDI Magyarország eladási adatai és a vásárlók visszajelzései alapján elmondható, hogy folyamatosan nő a kereslet a bio- és mentes termékek iránt, így az állati eredetű származékot egyáltalán nem tartalmazó, valamint a húsmentes ételek és italok is egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az áruházlánc az egészségtudatos, diétázó és ételintoleranciával élők számára a folyamatosan bővülő, több mint 110 termékből álló „Enjoy Free!” saját márkás termékcsaládját, valamint a szigorú európai bioszabványok betartásával forgalomba kerülő „Natur aktiv” biomárkáját kínálja. „A vállalat az utóbbi években számottevően bővítette ­mentes termékeinek kínálatát; 2020-ban mintegy 70%-kal több »mentes« terméket forgalmaz, mint 3 évvel korábban. Összességében elmondható, hogy az állandó szortimentben lévő termékeivel, valamint időszakos kínálatával és akciós ajánlataival az ALDI igyekszik az összes vásárló igényét magas színvonalon kielégíteni, melynek sikerességét az eladási adatok hosszútávon igazolják vissza” – fogalmazott az ALDI.
A vállalat állandó szortimentje az elmúlt hónapokban számos elemmel bővült a vegán és vegetáriánus termékek kategóriájában; többek között az ALDI „Azon melegében“ látványpékségében kapható teljes kiőrlésű vegán többmagvas croissant-nal, az időszakos akció részeként közkedvelt glutén-, tej- és tojásmentes almáspitével, valamint számos egyéb glutén- és laktózmentes pékáruval, mint például a Magyarországon először kapható frissen sütött gluténmentes és laktózmentes sajtos stanglival, illetve túrós táskával. A termékek különlegessége, hogy darabonként szeparálva, papír sütőzacskóba csomagolva érkeznek, így az előállítástól egészen a vásárló kosarába kerülésig kizárható a keresztszennyeződés veszélye. Természetesen az ALDI hűtőpultjaiban is számos tejhelyettesítő termék megtalálható, mint például bio szója-, zab- és rizsitalok, valamint a tejterméket nem tartalmazó, sajthelyettesítő Violife natúr vegán tömb. Nagy népszerűségnek örvend az ALDI által a magyar ­piacon elsőként árusított Dr. Oetker Creme Vega is, mely egy sütéshez és főzéshez elengedhetetlen vegán növényi krém, így megfelelő helyettesítője a hagyományos tejfölnek.

A termékek mellett a fogyasztók üzleten belüli tájékoztatására és a vásárlás megkönnyítése érdekében is tett lépéseket az ALDI. Idén májusban a vállalat új jelölőrendszert vezetett be az egyes mentes termékcsoportok azonosításának megkönnyítése érdekében, melynek eredményeképpen a vásárlók az érintett termékek ártáblája mellett kiegészítő jelölést találnak arról, hogy az adott árucikk milyen kategóriába tartozik. Az új jelölőrendszer színek és piktogramok segítségével különbözteti meg a laktóz- és gluténmentes, vegán, vegetáriánus, hozzáadott cukor nélküli, csökkentett cukortartalmú, bio és pálmaolajmentes termékeket.
Az áruházlánc a vegán életmódot követők számára többféle sütésre kész, kényelmi terméket kínál. Az ALDI-ban továbbá Vegán falatkák név alatt találnak a vásárlók szójafehérje alapú falafelt, vegán rudacskát, vegán nuggetset vagy klasszikus vegán szeletet is. Reggelik, uzsonnák ideális húspótlója a négyféle, natúr, pikáns, chilis, csemegeuborkás ízben kapható vegetáriánus szendvicsfeltét, ami szintén közkedvelt termék.
Non food kategóriában különösen népszerű az áruházlánc saját márkás termékcsaládja, az OMBIA, mely kiváló minőségű tisztálkodási és szépségápolási termékek széles kínálatát nyújtja, elérhető áron – ismertette az ALDI, megemlítve, hogy egyre több OMBIA készítmény 100%-ban vegán, nem tartalmaz hormonális hatású adalékot és kivétel nélkül valamennyi mikroplasztik-mentes.
Az áruházlánc tapasztalatai szerint elsősorban a fiatalabb generáció, valamint a középkorú lakosság egészségtudatosabb szegmense nyitott a vegetáriánus, illetve vegán termékekre; utóbbi vásárlói csoport gyakran saját gyermekeiknek is mentes élelmiszereket kínál.
Mint megemlítették, a vegán termékek vásárlói kevésbé árérzékenyek, melynek legfőbb oka, hogy az egészséges élelmiszerek kiválasztásánál csupán másodlagos tényező az ár, a legfontosabb szempont továbbra is a frissesség, az íz és minőség.
„Mivel járvány idején a lakosság jelentős hányada otthonról kényszerül dolgozni, a különböző vendéglátóipari egységek pedig időszakosan zárva tartanak, így a vásárlók hajlamosak gyakrabban főzni, valamint nagyobb tételben felhalmozni a tartós, alapvető élelmiszereket” – fogalmaztak.
Az ALDI tapasztalatai szerint az otthoni karanténban tartózkodó, vala­mint a távmunkavégzéssel dolgozó vásárlók számára kiemelten fontos alakjuk és vitalitásuk megőrzése, így ebben az időszakban még a korábbinál is nagyobb népszerűségnek örvendenek az áruházlánc által forgalmazott egészségtudatos és mentes élelmiszerek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. szeptemberi szám)

BELELAPOZOK