A legtöbb iskolatáskában lapul valamilyen szendvics, amiben bérelt helye van a szeletelt felvágottnak. Az iskolakezdés időszaka kedvez a húsiparnak, a gyártók nemcsak megfelelő tápanyagösszetételű felvágottakat kínálnak a gyerekeknek, hanem egyedi ízeket és prémium termékeket is.

Kedveltek a minőségi termékek
A fogyasztók egyre nagyobb bizalommal nyúlnak a komolyabb folyamatokkal rendelkező gyártók termékei után. Mivel egyszerre támad a koronavírus és a sertéspestis a világban, ezért a magas biztonsági sztenderdeknek egyre növekvő jelentőségük van. „A Kométa az elejétől a végéig nagyon szigorúan kontrollálja a termelési és logisztikai folyamatot. Saját magunknak vágjuk az általunk szigorúan ellenőrzött sertéseket és a termelés végig egy tető alatt zajlik. Ha ez nem így lenne, akkor addicionális kockázatokkal kellene számolnunk, mert nem tudnánk teljes bizonyossággal, hogy a megvásárolt alapanyag pontosan mennyire robosztus szabályok betartásával lett előállítva. Nálunk ezzel a rizikóval szerencsére nem kell számolni” – fogalmazott Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. készítmény-értékesítési igazgatója.
A Covid-19 miatt a szeletelt felvágottak előretörtek, mert az emberek nagyobb bizalommal fordulnak a már előrecsomagolt termékek irányába, a magasabb higiénia miatt. A Kométa egy közel 50 milliárd forint árbevételű ­stratégiai fontosságú nagyvállalat – képes extra mennyiségek elő­állítására, amennyi­ben az szükségessé válik a vírus második ­hulláma miatt. „Egyedül a nagyon népszerű téliszalámink esetében lassabb a reakció, ugyanis ezen termékek gyártása 3 hónapot vesz igénybe” – ismertette a készítmény-értékesítési igazgató, hozzáfűzve, hogy a téliszalámiból a márciusi­hoz hasonló esetleges lakossági felhalmozás esetén részleges hiánnyal is szembe kellene valószínűleg nézni.
Mint megtudtuk, a Kométa termékpalettájából az iskola­kezdéskor a legnépszerűbb felvágottak az Olasz, a Zala és a Fokhagymás felvágott. „Örömünkre szolgál, hogy az iskolá­sok tízórai szendvicseibe sok esetben az allergén-mentes Kométa felvágottak kerülnek, hiszen a felvágott kategóriában hazánkban a Kométa a piacvezető” – jegyezte meg Zab Gábor, megemlítve, hogy a felvágottak mellett előszeretettel vásárolja az iskolakezdésben érintett lakosság a párizsi és a téliszalámi termékeket is.
Bár a felvágott kategóriában a Kométa nem gyárt külön a gyerekek számára, a sajtos termékeik kivételével a gyártó teljes kínálata allergén-mentes. A felvágottak széles skáláját magas minőségben gyártják azért, hogy minden gyermek megtalálja a saját ízlésének megfelelőt.
Az önkiszolgáló és a csemegepultos oldalakon történő eladási formára a fokozódó lakossági biztonsági elvárások jellemzőek, a csemegepultoknál viszont a képzett csemegepultos bolti eladók hiánya miatt a szeletes termékek forgalma fokozatosan nő. Mint megtudtuk, ez a folyamat Budapesten már kiemelkedő jelentőségű, vidékre pedig a várakozásaik szerint a következő években fokozatosan szivárog be.
„Az iskolakezdés idején a napról napra egyre népszerűbb téliszaláminkat fogjuk TV és közösségi média reklámmal támogatni, mert elképesztő finom mindennapi csemegéről van szó és azt szeretnénk, ha ezt minden húsfogyasztó magyar ember megkóstolná” – hangsúlyozta Zab Gábor.
A Kométa készítmény-értékesítési igazgatója ­megjegyezte, hogy ezek a termékek a jelentős prémium hús-alapanyag felhasználása miatt nem olcsók, azonban őszre vonzó promó­ciókat tervez a cég, ami nagyon vonzó ár-érték arányt fog eredményezni.

Mindenre és mindenkire gondolva
A szeletelt felvágottak piacán is, mint szinte minden élelmiszer­ipari szegmensben, a mentesség (glutén-, laktóz-, szójamentes termékek) játszik fontos szerepet, jegyezte meg Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője. Mint mondta, a húsiparban egyre fontosabb a magas hústartalom és lehetőség szerint az alacsony zsírtartalom.
„Borjú párizsink például mindössze 12%-os zsírtartalmának és alacsony kalóriatartalmának köszönhetően kitűnő választás az egészséges táplálkozást követők számára” – fűzte hozzá.
„Noha termékpalettánkban nincs külön gyermekek számára készített felvágott, a termékek fűszerezettsége kielégíti a lágy ízeket és a markánsabb ízvilágot kedvelőket egyaránt” – ismertette Kazai Zsolt, hozzáfűzve, hogy a felvágottakat az érzékeny, illetve ételintoleranciával élő gyerekek is bátran ehetik, hiszen minden Wiesbauer felvágott magas hústartalommal bír és glutén-, laktóz- és szójamentes.
Kazai Zsolt megjegyezte, hogy mint mindenhol, a szeletelt felvágottak kategóriában is van egy fájdalomhatár az árakban, amit átlépve csökken a termék forgalma. A húsiparban az év első felében tapasztalható turbulens áremelések sokaknál elérték ezt a mértéket.
„Most éppen a járvány első hullámában járunk, de mire ez a cikk megjelenik, lehet, hogy már a második hullám kellemetlenségeivel nézünk szembe. Az emberek óvatosabbak, kerülik a szoros kontaktust másokkal az üzletekben is, és ez a csemegepultok forgalmára is hatással van” – említette az értékesítési vezető, kiegészítve azzal, hogy a csomagolt felvágottak forgalma évről évre növekszik. Mint mondta, ennek több oka van, például a gyorsabb bevásárlás, a fogyasztó több információt kap a termékről, a termékcímkéről és a hosszabb eltarthatósági idő. A járvány hatására nőtt az előre csomagolt termékek iránti kereslet és csökkent a csemegepultban kapható lédig áruk iránti kereslet. Ez betudható a fogyasztók óvatosságának.
„Üzemünkben eddig is magas higiéniai követelmények voltak, így a járvány ellenére sincs újabb biztonsági intézkedésekre szükség. Elővigyázatosságból a termelés két műszakját időben elkülönítettük egymástól az első járvány idején és a köztes időben külön fertőtlenítést végeztünk. Bízunk benne, hogy ez az intézkedés az esetleges második hullámban is elegendő lesz. Ami meglepett minket, sok más céggel egyetemben, az az első hullám felvásárlási láza volt. Reméljük, hogy a második hullámnál megfontoltabbak lesznek a fogyasztók” – fogalmazott Kazai Zsolt.


Felvágott a húsboltból

A miskolci Húsfutár a hagyományos húsbolti értékesítésen túllépve, valamint a növekvő piaci kihívásokra ­válaszolva, az online árusítással és kiszállítással bővítette szolgáltatását. Mint mondták, a szeletelt felvágottak szerelmesei ­egyre igényesebbek. Néhány évvel ezelőtt még az olyan tulajdonságok, mint a „sovány, ízletes és könnyen elkészíthető” elegendőek voltak, ma nemcsak a terméktulajdonságok ­váltak változatosabbá, de a minőség és a csomagolás designja is fontossá vált.
A különböző szeletelt felvágottak (Zala, Olasz, ­különböző párizsik, kolbászok stb.) vásárlási gyakoriságával kapcsolatban elmondható, hogy a sertéshúsból készül termékek a gyakran vásárolt élelmiszerek közé tartoznak, mivel ­hetente 1–2 alkalommal teszik kosarukba, illetve rendelik meg online a fogyasztók. A húsbolt szerint a baromfitermékek, ­illetve egyes készítmények kedveltsége magasabbnak tekinthető, mint a vásárlási gyakoriság. Az ellentmondás a termék árával magyarázható.
Mint megtudtuk, a fogyasztók felvágottak vásárlásakor nagy jelentőséget tulajdonítanak a küllemi tulajdonságoknak, így a frissességnek, a külső megjelenésnek, az állománynak, valamint a higiénikus kihelyezésnek, a csomagolás ­designjának, a címkén olvasható összetevőknek.

Kosárban a hagyományos és a pikáns
Az ALDI tapasztalatai szerint a magyar fogyasztók továbbra is preferálják a tradicionális felvágottakat, így a kedvező áron kapható Olasz és Zala felvágottak, a párizsiféleségek, valamint a disznósajt kiugróan keresettek az áruházlánc üzleteiben. „Ezzel párhuzamosan ebben a szegmensben is nő az igény a magasabb minőségű, ezzel együtt magasabb hústartalmú termékek iránt. Az ALDI vásárlói elsősorban a hosszú érlelésű, magas hús-, de alacsony víztartalmú kolbászokat, illetve szalámikat, valamint a magas hústartalmú, elsősorban csirkemellből, vagy sertéscombból készülő sonkákat keresik” – ismertették.
Az ALDI kiemelt figyelemmel kíséri a járványügyi helyzet alakulását, a dolgozók és vásárlók egészségének védelme érdekében pedig maradéktalanul betartja a központi szabályozásokat. Az áruházlánc üzleteiben az ellátás folyamatos, a bolti dolgozók száma és felkészültsége pedig megfelelő. Lapunknak elmondták, hogy az áruházlánc mindent megtesz annak érdekében, hogy a szigorú higiéniai szabályok betartása mellett folyamatosan biztosítsa a mindennapokhoz szükséges árucikkek, így a felvágottak, kolbászok, egyéb hústermékek elérhetőségét, a megnövekedett vásárlói igényeket pedig a megszokott magas színvonalon szolgálja ki.
„A szeletelt felvágottakat korosztálytól függetlenül nagyon széles fogyasztói réteg kedveli, nem lehet elsődleges célcsoportot meghatározni. A fiatalok ugyanúgy szívesen fogyasztják a szeletelt felvágottakat, ők elsősorban iskolai szendvicshez, tízóraihoz választják termékeinket” – jegyezték meg, hozzátéve, hogy az ALDI az egészséges táplálkozás híveire, ­illetve az ételintoleranciával érintettekre is gondol, így vege­táriánus, illetve vegán szendvicsfeltétek formájában számukra is több alternatívát kínál.
Mint ismertették, az ALDI üzleteiben gyerekeknek szánt párizsi, illetve koktél frankfurti virsli termékek is ­elérhetőek, amelyeket felnőttek is előszeretettel vásárolnak, hiszen nem tartalmaznak színezéket, ízfokozó hozzáadása nélkül készülnek, illetve laktóz-, szója- és gluténmentesek is egyszerre. A gyerekeknek szánt párizsi és a koktél frankfurti virsli már a csomagolás tekintetében is kifejezetten a fiatalabb generációt célozza.
Az ALDI mindig nagy körültekintéssel készül az iskolakezdésre, időszakos kínálatában pedig augusztus közepétől számos akciós élelmiszer lesz elérhető országszerte. A vállalat idén ízletes reggeli, tízórai és uzsonna receptekkel, vala­mint a honlapján elérhető gyakorlati tanácsokkal is segíti a szülők felkészülését az új tanévre.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. szeptemberi szám)

BELELAPOZOK