A napsütés egészségre gyakorolt pozitív hatása és a D-vitamin pótlásában betöltött szerepe megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor tény, hogy az UV-sugárzás veszélyei miatt fontos a védekezés. A gyártók idén is innovatív új és már bevált napozószerekkel és  napozás utáni termékekkel frissítették fel kínálatukat.

Az idei tavasz változó időjárása és a koronavírus-világjárvány a napfürdőzési szokásokat is befolyásolta valamelyest, azonban az elmúlt tíz évben jelentősen nőtt a melanomás megbetegedések száma, ezért érdemes időben felkészülni a biztonságos barnulásra. Az Országos Közegészségügyi Intézet (OKI) közleménye szerint a napsugárzásnak számos pozitív hatása van, de a túlzott napozás egyértelműen veszélyes. A biztonságos barnulás és a fényvédő termékekkel kapcsolatos ismeretek terjesztését a gyártók is kiemelten kezelik, az újgenerációs termékek a UVA- és UVB-sugárzáson kívül számos káros hatás ellen védenek.

Megújulva a bőrvédelemért
A naptej fokozottan bizalmi termék, hiszen nagy a tétje, ha nem nyújtja a termék az ígért védelmet, ezért a fogyasztók ismert, évek óta jelenlévő márkákat részesítenek előnyben. A ­Dr.Kelen SUN naptejek 1992 óta bizonyítják megbízhatóságukat, így a fogyasztók mindig nagy bizalommal fogadják a termékújdonságokat.
„Az idei évben a külső megújulásra fektettük a hangsúlyt: a Dr.Kelen SUN termékcsalád egy letisztult, egységes, jól átlátható új arculatot kapott, ami az esztétikai szempontok mellett a vásárlók könnyebb tájékozódását is szolgálja. Természetesen a szakmai fejlesztés sem szorult háttérbe, két aeroszol napsprayt hoztunk forgalomba gyermekek (F50+) és felnőttek (F30) számára, amely a korábbi napspray-nél is praktikusabb használatot biztosít” – ismertette Kelen Réka, a Dr.Kelen kereskedelmi és marketing­vezetője.
Kelen Réka szerint erősödni látszódnak a tudatosságot képviselő trendek. Példaként említette, hogy a fogyasztók egyre erősebb faktorszámokat keresnek. A fogyasztók egyre egészségtudatosabbak, keresik a tartósítószer-mentes, allergén anyagoktól mentes, természetes anyagokat is tartalmazó napvédő készítményeket. Láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a felelős szülők a gyermekek bőrvédelmé­re. Amellett, hogy a spray formula egyre kedveltebb, a napozás utáni termékek iránti kereslet csökkenni látszik. Ez betudható az egyre tudatosabb naptejhasználatnak is, ugyanakkor a napozás utáni készítmények használata nem csak leégés esetén indokolt, hiszen a nap, a víz, a homok, a szél viszontagságainak kitett bőr mindenképpen hidratálást, regenerálást igényel. Kiskereskedelmi csatornák tekintetében egyre erősebbek a drogériák, hipermarketek.
A kereskedelmi és marketingigazgató a Dr.Kelen SUN F6 bronzolajat a nap szerelmeseinek ajánlja, akik már tavasztól folyamatosan barnulnak és szeretik a bronzosan csillogó bőrt. A Dr.Kelen SUN F30 és F50+ gyermek naptejek – melyek hipoallergén össze­tételűek, így a legérzékenyebb gyermek bőrt sem irritálják és megbízható napvédelmet nyújtanak –, valamint az aeroszol spray az érzékeny gyermekbőrnek is megbízható védelmet biztosít, vízálló összetételének köszönhetően pancsoláskor is véd. A Dr.Kelen SUN NaturA napspray termékek erős védelmét a zöldkávékivonat természetes UVA szűrőanyaga ­támogatja és a bőröregedést is késlelteti. Ideális választás a zöld alternatívák kedvelőinek.
„Kiemelném még a Dr.Kelen SUN F20 szúnyogriasztós termékünket, amely esetében a fényvédelem mellett a citronella illat ismert szúnyog- és kullancsriasztó hatása biztosítja a zavar­talan napozást” – említette Kelen Réka, hozzá­fűzve, hogy minden Dr.Kelen napvédő készítmény bőrbarát összetételű, arcra is használható, a különösen érzékeny arcbőrűek ­számára pedig a Dr.Kelen SUN F50+ Arcra nap­tejet fejlesztették ki.
Napozás után az Aloe vera és Panthenol tartalmú Dr.Kelen SUN Napégés gél vagy a bőrnyugtató Allantoint ­tartalmazó Balzsam használata javasolt. Enyhítik a napallergia, nap­kiütés tüneteit, csökkentik az esetleges bőrpírt.
Mint megtudtuk, a termékkínálatot nem befolyásolja a március elején kirobbant járvány, mert a fejlesztések, előkészítő munkák már jóval a járvány megjelenése előtt lezajlottak. Kelen Réka szerint a napozószerek forgalmát mindig nehéz előre reálisan megbecsülni, hiszen nagyban függ az időjárástól. „Az idei évben ehhez még hozzáadódik a járványból adódó bizonytalanság. Naptejre mindenképpen szükség lesz idén is, de nem mindegy, hogy a strandok, nyaralóhelyek milyen feltételekkel tudnak működni, illetve az emberek mennyire ­veszik igénybe ezeket a lehetőségeket. Összességében biztosan nem ez lesz a legjobb szezonunk” – fogalmazott.

Kínálat minden alkalomra
Az utóbbi hónapokban kialakult helyzet arra a feltételezésre adhat okot, hogy a magyar lakosság utazási kedve és lehetősége visszaeshet a tavalyi évhez képest és ezáltal a napozószerek iránti kereslet is csökkenhet. Ehhez kapcsolódóan azonban nem változott az a megállapítás, hogy az emberek többsége csak akkor használ naptejet, ha vízparton tartózkodik, azaz mikor szándékosan napozni szeretne.
„Napsugarak azonban nemcsak ekkor érnek bennünket, hanem túrázás, biciklizés, városnézés közben, sőt akár a saját kertünkben vagy erkélyünkön is. Szerencsére már egyre több arcápolási termék és arcra való dekorkozmetikai termék tartalmaz fényvédőt” – fogalmazott Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. értékesítési vezetője.
A tudatos napozással kapcsolatos másik gyakori probléma, hogy az SPF (Sun Protection Factor, magyarul FF-nek is hívjuk, mint fényvédő faktor) valódi jelentése még ­mindig ismeretlen az emberek többségének és a fogyasztók megítélése szerint minél magasabb a terméken szereplő szám, a termék annál jobb. Jáger Melinda elmondta: ­valójában az SPF szám egy bőrtípusonként változó érték. Ahhoz, hogy a fogyasztók a számukra legmegfelelőbb terméket válasszák ki, tisztában kell lenniük a saját bőrtípusukkal (bőr-, haj-, szemszín függvénye) így tudják meghatározni, hogy mekkora faktorszám ideális számukra és hogy milyen hosszan képes a bőr megvédeni saját magát. Ez a bőr saját védelmi ideje, azaz amíg a bőr ki lehet téve a napsugárzásnak anélkül, hogy leégne. Bőrtípustól függően, ez az idő általában 5 és 30 perc közötti időtartamot takar. A faktorszám erősségének szintjei: alacsony (6–10), közepes (15–25), erős (30–50), rend­kívül erős (50+)
„A gyermekekről sem szabad megfeledkezni – ­hangsúlyozta. – A gyermekek bőrének védelme nagyon fontos, hiszen a bőr rendkívüli módon károsodhat egy gyermekkori leégés következtében. A NIVEA SUN kifejezetten gyermekeknek szánt termékei kifejezetten könnyen használhatóak, például a Protect & Care Hidratáló szórófejes naptej 300 ml-es gazdaságos kiszerelésben. Vagy a kifejezetten nagy népszerűségnek örvendő Protect & Care Hidratáló napozó spray gyermekeknek, melynek formulája zöld színű. Természetesen a zöld szín maradéktalanul eltűnik és azonnali védelmet nyújt a lurkók bőrének” – ismertette az értékesítési vezető. Jáger Melinda hangsúlyozta, hogy a NIVEA kiemelten fontosnak tartja a fogyasztói edukációt, amit a csomagoláson, kommunikációban, POS-anyagokon is igyekeznek hangsúlyozni az idei évben is.

Újdonságok és fejlesztések
A NIVEA erre a tavaszi-nyári szezonra is számos újdonsággal készült. 2020-ban a vállalat a legnépszerűbb NIVEA SUN termékcsaládja, a Protect & Moisture csomagolásán igyekszik hangsúlyozni a legfontosabb termékelőnyöket, ­melyek az UVA/UVB-sugárzás elleni védelem, a vízállóság, a hidra­tálás és a puha bőr.
Mint megtudtuk, megújul a Protect & Refresh termékcsalád is és mostantól Protect & Dry Touch néven lesz elérhető az üzletek polcain. A termékcsaládba tartozó termékek formulájára egységesen igaz: gyorsan, nyom nélkül beszívódik a bőrbe és nem hagy ragacsos érzetet maga után. Ugyanezen termékcsalád égisze alatt bevezetésre kerül egy krémzselé állagú napozószer, mely praktikus tubusos formában és SPF30-as védelemmel kerül piacra. A termék könnyen eloszlatható és azonnal védelmet nyújtó formulájú, az illata pedig a hamisítatlan NIVEA SUN illat.
Bevezetése óta töretlen népszerűségnek örvend a fogyasztók körében a kifejezetten arcbőrre kifejlesztett Q10 Anti-Age & Anti-Pigments napozó arckrém, ami rendkívül erős Ultra Spektrum védelmet biztosít az arcbőrnek. Nemcsak az UVA- és UVB-sugarak okozhatnak bőrkárosodást, ­hanem a magas energiájú látható fény is – hétköznapibb nevén: kék fény, amit az elektronikai eszközök (TV, mobiltelefon, tablet) bocsátanak ki.
„A napozás utáni termékek piaca meglehetősen kicsi a ­napozók piacához képest, de a NIVEA-nál fontosnak tartjuk a napozásnak kitett bőr ápolását is. Mostantól mindegyik napozás utáni termékünk természetes eredetű Aloe vera kivonatot tartalmaz, melynek köszönhetően a bőrt azonnal nyugtatja és hűsíti. Újdonságként mutatkozik be a Napozás Utáni Barnulást Támogató Testápolónk, mely pro-melanin tartalmának köszönhetően hosszantartó barnaságot biztosít (önbarnító tartalom nélkül)” – ismertette az ­értékesítési ­vezető, hozzáfűzve, hogy emellett nagyobb és gazdaságos méretre váltott a klasszikus Napozás Utáni Testápoló esetében is a márka, így mostantól 400 ml-es kiszereléssel is talál­kozhatunk a boltok polcain.
Jáger Melinda megjegyezte, hogy a NIVEA SUN márka kiemelten fontosnak tartja a fenntartható fejlődés témakörét, így a 2020-as évben számos területen igyekszik ennek megfelelni a Beiersdorf. „Már tavalyi évben is elkezdtünk kommunikálni, hogy a NIVEA SUN termékeink egyike sem tartalmaz Octinoxate és Oxybenzone összetevőket, ­melyeket elsődlegesen tettek felelőssé a korallzátonyok fehéredéséért és pusztulásáért. Ezzel együtt a Protect & Moisture termék­családunk minden tagja, valamint az új Protect & Dry Touch Krém Gél termékünk formulája biológiailag könnyen lebontható” – említette a kereskedelmi vezető, hozzáfűzve: a vállalat elkezdte újrahasznosított műanyagból gyártani a spray formátumú termékeinek nagy részét (kivéve kupak, pumpa, fólia) – példaként említve a Protect & Dry Touch spray, Sensitive Spray, Protect & Bronze Spray termékeket –, amit már magukon a termékeken is kommunikál a márka.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. májusi szám)