A konzervek és a befőttek elsősorban a főzésre szánt idő csökkentésében, a kényelmes elérhetőségben tűnnek ki, és főként emiatt teszik kosaraikba a fogyasztók, akik ma komoly elvárásokat támasztanak a gyártók felé.

Elfelejthetjük azokat az éveket, amikor az áruházak polcain sorakozó konzervek és befőttek hosszabb ideig porosodtak, míg valaki a kosarába nem tette őket. A hosszú ideig eltartható termékek mára megfelelnek a felgyorsult ritmusú életmódnak, a modern fogyasztói elvárásoknak, sőt túl is lépnek rajtuk mind összetevőkben, mind csomagolásban. De az is fontos, hogy jó ízűek, minőségi alaptermékből gyártottak, egészségesek, illetve könnyen nyithatók legyenek.
Ma már kiegyensúlyozott a kereslet a lezárt acéltartályokban, valamint az üvegekben tárolt élelmiszerek iránt, mivel ezek frissen tartják és védik az ételeket a káros baktériumoktól, áll a MarketWatch 2019-ben végzett legutóbbi felmérésében, hangsúlyozva, hogy a konzerveknek várhatóan nagyobb jelentőségük lesz a jövőben. A kutatás rámutat arra, hogy a globális trendeket követve az adalékanyagoktól mentes konzervek keresletének folyamatos növekedésével a gyártók ismét a csomagolás innovációjára összpontosítanak majd.

Elsődlegesen fontos a minőség
Az ALDI tapasztalatai szerint a magyar fogyasztók továbbra is a minőség és az ár alapján választanak élelmiszereket, ami igaz a konzervtermékekre is. Ez a kategória is széles vásárlói csoportot céloz meg, hiszen a fiatalabbak és idősebbek egyaránt jól be tudják illeszteni a felhasználási szokásaikba ezeket a termékeket. Éppen ezért nincs jelentős szezonális eltérés az értékesítésben sem, egész évben folyamatos a kereslet.
Mint megtudtuk, a tradicionális konzervtermékek iránt – mint a kukorica, a borsó, a babkonzerv – magas és kiegyensúlyozott igény mutatkozik egész évben, a cékla és a savanyúkáposzta, illetve az öt gyümölcskoktél iránt télen némileg magasabb kereslet mutatkozik.
„A vásárlók az újdonságokat és a különlegesebb termékeket is szívesen kipróbálják, de a legkedveltebb termékek a meggy, az anananász és a barack, amelyek télen-nyáron, sütéshez, frissítőhöz, gyümölcsleveshez egyaránt tökéletes alapanyagot jelentenek” – közölte az ALDI.
Az ALDI kiemelt figyelmet fordít a minőségre, ezért csak tanúsított gyártóhelyű sajátmárka-beszállítókkal dolgozik együtt (IFS, BRC, FSSC 22000), továbbá zöldség-gyümölcs termelőitől GLOBALG.A.P. tanúsítást vár el.
Az áruházlánc az első beszállítás előtt valamennyi termékét független akkreditált intézetekkel vizsgáltatja meg, és csak megfelelő vizsgálati eredménnyel rendelkező termékek kerülhetnek forgalomba. Ezen felül a vállalat folyamatosan, rendszeresen és szúrópróbaszerűen ismétli év közben is a beltartalmi (érzékszervi, fizikai, kémiai, mikrobiológiai) és jelölési vizsgálatokat független neves laboratóriumokkal. Amennyiben vásárlói panasz érkezik egy termékre, akkor azt az áruházlánc automatikusan kivizsgálja és a beszerzők azonnal vakkóstolást tartanak a termékből és megkeresik annak okát, ami a fogyasztói panaszt okozta – ezután eldöntik, hogy szükséges-e módosítani a terméken, vagy a receptúrán, hogy a termék minden vásárló elégedettségét kivívja.
„Természetesen az ALDI figyelemmel kíséri a trendeket és a fogyasztói igényeknek megfelelően saját márkás kínálattal fedi le az igényeket, míg az újdonságokat akciók keretén belül ismerteti meg a fogyasztókkal” – ismertették lapunkkal.

Hosszú ideig tárolható finomságok
A tapasztalatok szerint a fogyasztók elsődleges célja a konzerv­termékek vásárlása esetén a kényelemre és a konyha­kész termékek elérésére való törekvés. Minden korosztály számára fontos, és kényelmes megoldást tudnak jelenteni a különféle zöldség- és gyümölcskonzervek illetve hús­készítmények, készételek.
A kategóriában egyrészt erős akcióorientáltság figyelhető meg, másrészt egyre fontosabb az adalékanyagoktól mentes konzervek iránti igény.
„A gyors elkészíthetőség és finom íz mellett fontos tényező a termékek könnyű kibonthatósága is. A vásárlók kedvelik és keresik az easy-open-nel ellátott termékeket” – ismertette a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője. Maczelka Márk hozzátette: emellett olyan konzervkészítmények, mint például a májasok, májkrémek, húskészítmények fontosak a fogyasztóknak a reggelik, vacsorák kényelmes megoldására.
A gyümölcskonzervek közül a meggy, őszibarack és ananász a legkeresettebbek, főleg az otthoni sütéshez.
Elmondható, hogy a befőttek esetében a tradicionális ízekben bíznak a fogyasztók, és ezeket is keresik leginkább. A készételek esetében a hagyományos, magyaros ízek mellett (pl. töltött káposzta, babgulyás stb.) keresik az újdonságokat is. A húskészítmények esetében egyre kedveltebbek a halas ízesítésű termékek a hagyományos májkészítmények mellett (pl. kacsa, liba, sertés). A halas konzervek esetében a tonhalkonzervek a legkedveltebbek továbbra is.
A téli szezonban, amikor a sütés újra jobban előtérbe kerül, főleg a gyümölcskonzerveket keresik kiemeltebben a vásárlók. A befőttek esetében továbbra is a klasszikus gyümölcsbefőttek a legkedveltebbek: meggy, őszibarack, ananász, szilva.
Maczelka Márk szerint ebben a kategóriában a gyártók mindig kiemelt figyelmet fordítottak az egyre korszerűbb gyártástechnológiákra.
„A zöldségkategóriában például vannak már olyan termékek, amelyek gőzben párolással gyakorlatilag lé hozzáadása nélkül kerülnek konzerválásra, így jobban meg tudják őrizni a zöldség frissességét” – ismertette a kommunikációs vezető.
Mint megtudtuk, nemrég a SPAR-nál bevezetésre került a kis kiszerelésű zöldségkonzerv-választék, ami a vásárlóknak jó árponton kínálja a zöldborsó-bébirépa, bébirépa, szója és tönköly termékeket.

A kategóriában nem jellemző, ám mégis fontos az innováció
Vajdahunyadi Csaba, a Globus Konzervipari Zrt. regionális kereskedelmi és marketing igazgatója elmondta, hogy percepcióktól eltekintve a konzervek beilleszthetőek a mai, modern étkezési trendekbe. „A Globusnál azon dolgozunk, hogy edukáljuk a vásárlókat és megmutassuk, hogy a konzerv egészséges és jó alternatívája lehet a friss zöldségeknek.
Azt gondolom, hogy ennek fényében nagy potenciál rejlik ebben az iparágban, de ehhez folyamatos edukáció és innováció szükséges” – ismertette a marketing igazgató. Ez nem egyszerű feladat, hiszen alapvetően erre a kategóriára nem jellemzőek a folyamatos innovációk.
A Globus – Vajdahunyadi Csaba állítása szerint – ezt a megállapítást szeretné cáfolni, és igyekszik folyamatosan fejlődni a fogyasztók igényei szerint. A fogyasztási szokások egyre inkább eltolódnak, amihez igyekeznek idomulni tudatos fejlesztéseikkel.
„Manapság az egészségtudatos étkezés, valamint a megbízható alapanyagok felhasználása felé indult el a fogyasztói igény. Ehhez a különböző zöldségmixeken kívül a Vital termékcsaláddal is hozzájárulunk a változatos, egészséges étrend kialakításához” – tájékoztatott a Globus munkatársa. A tavalyi évben emiatt piacra dobták a Globus Vital portfóliójukat, amely azonnal fogyasztható quinoa, szója és tönkölybúza termékeket tartalmaz. A magyar slágertermékek egyébként még mindig a kukorica, a borsó és a bab.
A zöldségkonzervek alapvetően két attribútumban előnyösek a friss, vagy fagyasztott zöldségekkel szemben: egész évben ugyanabban a magas minőségben érhetők el, illetve mivel a feldolgozás során hőkezeléssel tartósítják őket, nincs szükség addicionális főzési, vagy áztatási időre. A hőkezelés miatt nincs szükség tartósítószerre és más adalékanyagra sem.

A fogyasztók egészségtuadtosságra törekednek
A felmérésekből a Globus munka­társa arra következtet, hogy a termékek íze a legfontosabb, de a megbízható márka is magasan pozicionált a vásárlók preferenciái között, illetve ezek mellett egyre inkább előtérbe kerül az egészségtudatosság is.
„Elsősorban az elfoglalt felnőttek nyitottak a konzerv szegmens termékei iránt, ami annak köszönhető, hogy nem sok idejük marad a mindennapokban a főzésre és konyhai teendőkre, ennek ellenére egészségesen szeretnének táplálkozni. Emellett a fiatalokra is nagy hangsúlyt fektetünk, talán őket már nem fertőzték meg annyira a konzervekről elterjedt negatív, de hamis előítéletek” – fejtette ki Vajdahunyadi Csaba.
A konzerv zöldségek esetében is beszélhetünk szezonalitásról, de ez inkább az ünnepekhez köthető, amikor egyébként is nagyobb a háztartások költése. Nyáron, amikor szélesebb körben van friss alternatíva, szívesebben választják azokat a vásárlók. Alapvető eleme a konzervzöldségek árának a nyersanyagok ára, a nyersanyag márpedig kiszolgáltatott az időjárási tényezőknek.
Kérdésünkre, hogy fenntarthatóbb-e az üveges és a konzerv csomagolásmód, Vajdahunyadi Csaba azt válaszolta, mindkét megoldás 100%-ban újrahasznosítható, ráadásul mindkettő többször és nagy veszteség nélkül, ám tény, hogy az üveggel szemben a konzerv gyorsabban bomlik le.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. decemberi szám)