Nyáron, ha nagy a hőség, jólesik egy hideg, savanykás gyümölcslé. Az alkoholmentes italok piacán az egészséges gyümölcslevek iránt egyre nagyobb a kereslet, amihez a gyártók innovatív ízvilágú és csökkentett cukortartalmú termékekkel igazodnak.
A gyümölcslevek fogyasztása (amelyekből a 2007-es csúcsévhez képest 35 százalékkal fogyott kevesebb 2013-ban) a 2014., 2015. és 2016. évi növekedés után 2017. évben összességében szintén nőtt, de nem egyforma mértékben – áll a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (MAGYÜSZ) közleményében. Mint megtudtuk, a szegmensen belül a 100%-os gyümölcslevek (juice-ok) forgalma 3 százalékkal növekedett, a gyümölcsnektárok növekedése több mint 16 százalék volt, a gyümölcsitalok piacának növekedése 4,1 százalék volt.
A javaslatok szerint naponta 2,0-2,5 liter folyadékot kell inni. Jó tudni, ha felváltva fogyaszt valaki vizet, gyümölcslevet és üdítőitalt, sokkal többet tud inni. A gyümölcslevek, üdítőitalok fogyasztásával, amelyek 90–95 százaléka víz, egyéb hasznos anyagok, például vitaminok, rostok jutnak az emberi szervezetbe – mutatott rá Bikfalvi Istvánné, a MAGYÜSZ titkára.
Prémium minőség a kertből
A Bold Agro Kft. a saját kertben előállított, népszerű és többszörösen elismert minőségű Derecske alma levéből, vagy annak meghatározó többségéből készíti gyümölcs- és zöldségleveit, amiket közvetlenül a kertben lévő üzemben préselnek kíméletesen.
„Jelenleg a Derecskei Gyümölcsös márka alatt természetes almalé, homoktövis és cékla szerepel. Mind B2B, mind B2C vonalon növekvő igényeket tapasztalunk a termékeinket illetően. Nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk” – hangsúlyozta Szabó Imre.
„Gyümölcsleveink előállításánál kiemelkedő szempont az alapanyag minősége, az előállítási módja és a garantált élelmiszer-biztonság – fogalmazott Szabó Imre, a Derecskei Gyümölcsös termékeket forgalmazó derecskei Bold Agro Kft. ügyvezető igazgatója. A választék bővítése érdekében kisebb mértékben olyan gyümölcsöket is feldolgoznak, melyeket nem a cég termeszt, de mint megtudtuk, ezek a termékek a cég minden minőségi szempontjának és elvárásának megfelelnek. Szabó Imre hozzáfűzte, hogy a minőségért a cég felelősséget is vállal. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyümölcsök eredeti értékeit visszaadó, természetes gyümölcslevek fogyasztása egyértelműen növekszik. Szabó Imre szerint a tudatos fogyasztók nem csupán szomjoltásra fogyasztják termékeiket, hanem hogy a napi ajánlott gyümölcsfogyasztásukat pótolják.
„A pálinka-előállítók fogalmazták meg, hogy a jó minőségű pálinkához fáról szedett, hibamentes, friss gyümölcsre van szükség. Véleményem szerint ez a közvetlenül préselt gyümölcslevekre fokozottan igaz – mondta a Bold Agro ügyvezető igazgatója, aki úgy véli, hogy értékes gyümölcsökből nem lehet olcsó levet csinálni. „Kipróbáltuk, de az olyan is volt. Lehetne ezt mindenféle „csiribiri” adalékokkal igazán finommá tenni, de mi az almafák tövében ezt nem engedjük meg magunknak. Azok nem mi lennénk” – fogalmazott Szabó Imre, megjegyezve, hogy a külföldi visszajelzések is igazolják, hogy a prémium termékek előállításával jó úton jár a feldolgozó.
Bár a Bold Agro jelentős mennyiségű almaalapanyaggal rendelkezik, abban az esetben sem a piacról szerzik be az almát, ha hiány keletkezik egy-két fajtából. „Erre azt szoktam mondani, hogy egy jó borász is gyanús lenne, ha egy kiemelkedő évjáratú vörösborából korlátlan kínálattal bírna” – jegyezte meg Szabó Imre, hozzátéve, hogy nagy bánata, hogy a Kárpát-medencében élő emberek nem mérik fel, hogy zöldség és gyümölcs szempontjából milyen hatalmas értékekkel rendelkezünk. „Természetesen finom és biológiai értékekben is számtalan versenyelőnnyel rendelkezünk, amit egyáltalán nem használunk ki” – egészítette ki az ügyvezető igazgató.
Szabó Imrétől megtudtuk, hogy a Derecskei kertbe, mint a Debreceni Egyetem kihelyezett tanszékére és bemutató üzemébe rendszeresen kilátogatnak az egyetem vendégei, és az ő szakmai véleményükre alapozva kezdte el a cég a külföldi terjeszkedést, és ennek eredményeként újabban, mint a Kárpát-medence ízét és értékét ajánlják a gyümölcsleveket. A Derecskei Gyümölcsös termékei kezdenek megjelenni a hazai felső kategóriás igényeket kiszolgáló éttermekben, szállodákban és egyre sikeresebben értékesítenek külföldre is. Az ügyvezető igazgató elárulta, hogy a legújabb sikerük a Tajvanban való megjelenés, ahol már több áruházban is árusítják a Derecskei Gyümölcsös prémium minőségű termékeit, a magyar eladási ár 3,5–4-szereséért. „De büszkeséggel tölt el minket és új lendületet ad számunkra az is, hogy ötlet szintjén már az Emirates légitársaságnál is felmerült a nevünk, mint business classon elképzelhető prémium gyümölcslé” – tette hozzá Szabó Imre.
Innovációk és ízek kavalkádja a fogyasztók kívánságára
Az alkoholmentes italok közül a gyümölcslevek fogyasztása nemcsak a szomjúságérzetet csillapítja. A javasolt folyadékfogyasztás átlagos időjárási körülmények között napi 2,0-2,5 liter, ennek ilyenkor akár a dupláját is célszerű meginni. Azonban a változatos folyadékfogyasztás esetén, illetve a gyümölcslevek és üdítőitalok fogyasztásával, amelyek 90–95 százaléka víz, nemcsak az elveszett folyadék pótolható, hanem egyéb hasznos anyagok, vitaminok, rostok is jutnak a szervezetbe, és hozzásegítenek a kiegyensúlyozott egészséges táplálkozáshoz és belső harmónia fenntartásához.
„A Topjoy márka az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kap a gyümölcslépiacon: értékbeni piacrészt tekintve a top márkák közé nőtte ki magát az elmúlt években” – ismertette Cholnoky Anna, a Maspex Olympos Kft. brand managere. Mint megtudtuk, a növekedéshez hozzájárult a 0,25 l-es üveges termékcsalád növekedése, valamint a stabil fogyasztóréteggel rendelkező 1 l-es kartonos kiszerelésű paradicsomlevek is, illetve az elmúlt évek új termékbevezetései: a Fruits of the World termékcsalád, a gyümölcsitalok 1,75 l-es PET-palackban és a szívószálas, Disney-karakterekkel ellátott kis dobozos termékek.
Cholnoky Anna szerint a kis kiszerelésű italok között a Topjoy meghatározó szerepet tölt be a kiskereskedelmi eladások tekintetében is, megelőzve ezzel a főbb versenytársakat. A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található, összesen több mint 400-féle különböző üzenet. A kommunikáció is erre épül: tv- és online kampány mellett folyamatos Facebook-aktivitással és nyereményjátékkal készülnek az elsősorban fiatal (13-25 éves) fogyasztók számára.
A fogyasztói és piaci igényekre reagálva 2017 év elején a Maspex Olympos bevezette a nagy kiszerelésű termékvonalát. Az új Topjoy gyümölcsitalok 1,75 l-es PET-palackban kaphatók. „0,25 literrel többet tartalmaz, mint a legtöbb hasonló, prémium kategóriájú PET-es gyümölcsital” – hangsúlyozta a brand manager, aki elmondta, hogy az új termékek teljesen más fogyasztási alkalomra kínálnak alternatívát, mint a márka portfóliójában található többi termék: az egész család és baráti társaságok számára. „A kis kiszerelésű termékeinkkel szemben különbség a vásárlás helyszíne: ezen termékeinket inkább a nagyobb területű üzletekben keresik fogyasztóink” – említette Cholnoky Anna. A korábbi háromféle íz (multifruit, grapefruit, eper-egres) mellé már megérkezett a kis üveges termék ízújdonsága, a málna-menta, illetve egy klasszikusabb, alma-körte íz is.
Cholnoky Anna kiemelte, hogy az új termékek – a többi Topjoy termékhez hasonlóan – tartósítószer- és édesítőszer-mentesen készülnek, és a márkától megszokott kupaküzenetek ezen termékeken is megtalálhatóak.
Az Olympos márkáról a legtöbb fogyasztónak a mai napig elsőként a citromlé és ezáltal a C-vitamin jut az eszébe. „Erre alapozva alkottuk meg legújabb termékcsaládunkat, mely elkészítésénél a gyümölcsitalokhoz egy kis citromlevet és rengeteg C-vitamint adtunk” – árulta el Cholnoky Anna. Az Olympos C-vitaminos termékvonal 3 ízben érhető el: narancs-citrom, grapefruit-citrom és piros multifruit-citrom.
A Maspex Olympos Kft. group brand managerétől, Várkonyi Vilmostól megtudtuk, hogy a kategóriájában piacvezető Kubu gyerekital idén áprilistól egy új, málna ízzel bővítette a 100%-os gyümölcspüré-kínálatát, emellett az egész termékcsalád csomagolása megújult. „Az italok egy új szegmensébe is beléptünk idén a Kubu Waterrr márkánkkal: az eddigi ízesített vizek mellett a természetes ásványvíz-piacon kínálunk új terméket a 0,5 l-es szénsavmentes Kubu Waterrr Forrásvízzel” – ismertette Várkonyi Vilmos, hozzátéve, hogy a termék membrános sportkupakkal, illetve 4 különböző címkedesignnal kerül a polcokra.
Gyümölcslé: Tovább nő a piac A gyümölcslé kiskereskedelmi forgalma értéket tekintve több mint 10 százalékkal bővült 2017. március és 2018 februárja között az előző év hasonló időszakához viszonyítva, ezzel éves piaca megközelíti az 59 milliárd forintot. Így hatodik helyen áll a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória érték szerinti rangsorában. Ha pedig mennyiség szempontjából nézzük, 7 százalékkal többet adtak el a boltok gyümölcsléből. A vásárlási szokások befolyásolják a bolttípusok trendjeit: több mint 2 százalékponttal lett kisebb a 400 négyzetméter alatti csatornák értékben mért piaci részesedése, egyik kumulált évről a másikra. Ennél nagyobb mértékben, több mint 3 százalékponttal nőtt viszont a 401-2500 négyzetméteres üzlettípusok mutatója. Nőtt a kereskedelmi márkák értékben mért piaci részesedése így a piac 29 százalékával rendelkeznek. |
(TERMÉKMIX - 2018 májusi szám)