Az egyik leggyakrabban elterjedt és leggyakoribb betegség hazánkban a fogszuvasodás, ami a megfelelő fogápolási termékek használatával megelőzhető. A gyártók és a kiskereskedők egyaránt hangsúlyozzák, hogy a fog- és szájápolás a fogak napi tisztításával és a megfelelő, akár speciális fogkrém és fogkefe kiválasztásával és használatával kezdődik.

Speciális termékek mindennapi használatra
Évek óta tapasztalható tendencia, hogy a speciális, terápiás célzatú fogápolási termékekre irányuló kereslet növekedése változatlan. A kategórián belüli növekedés jól megfigyelhető, mind a fehérítés, az érzékeny fogak védelme és különösen a sajnos egyre gyakoribb fogínygyulladás és fogágy betegségek kezelésére szolgáló termékek tekintetében.
„A terápiás fogkrémek évek óta emelkedő forgalmát tekintve egyre nagyobb az igény a minőségi és a speciális szájápolási termékek iránt. A folyamatosan növekvő szájhigiéniai igények kielégítésére a Lacalut brand széles körű megoldást nyújt” – fogalmazott Farkas Zsolt, a Naturprodukt Kft. kereskedelmi vezetője.


A termékpalettát nézve a Lacalut aktiv család, mely fogkrémből, fogkeféből és szájvízből áll, az azonnal érezhető hatás biztosítása mellett tökéletes megoldás a fogínyvérzés, paradontózis esetén. A Lacalut sensitive család, mely a Lacalut sensitive és extra sensitive fogkrémet is magában foglalja a fogkefén és szájvízen kívül, kíméletesen tisztítja az érzékeny fogakat és megbízható védelmet nyújt a fog­szuvasodás ellen. A fehérítő hatású Lacalut white fogkrémek és a szájvíz a fogzománc sérülése nélkül távolítják el a nehezen tisztítható szennyeződéseket (pl. nikotin, kávé, tea stb.), a Lacalut white & repair fogkrém, amely egy speciális fehérítő hatású fogkrém, a fogzománc felszínének javítására, valamint a simább és ellenállóbb fogfelület elérésére ki­váló. A Lacalut alpin fogkrém, mely a magas alpesi ásványi anyagok tartalma révén hatékony segítség saverózió esetén, a fogszuvasodás és fogínygyulladás elleni védelemben nyújt segítséget. Az 5 darabos kiszerelésben, négy különböző méretben kapható Lacalut Inderdental fogköztisztító kefék a hatékony szájápolás elengedhetetlen eszközei.


A Lacalut gondolt a gyerekekre is, akiknek koruknál fogva különösen fontos a megfelelő fogápolás, és a piacon egyedüli­ként három különböző korosztályban kínál megoldást és hatékony védelmet gyerekfogkrémjeivel. Azon fogyasztók számára, akiknek pótfoguk van, elérhető a Lacalut dent műfogsor tisztító tabletta aktív oxigénnel és a menta frissítő ízével, illetve az akár nedves műfogsorra is felvihető Lacalut dent extra rögzítő krém lehet a megoldás.
„A fogínyvérzés, paradontózis elleni speciális Lacalut fogkrémek iránt folyamatosan növekszik a kereslet. Azok a fogyasztók keresik, akiknek nemcsak a valós hatás érvé­nyesülése a fontos, hanem többek között a kellemes íz is” – árulta el Farkas Zsolt, megjegyezve, hogy a whitening, illetve a sensitive hatású fogkrémek iránt is egyre nagyobb a kereslet, melyek már egyértelműen a speciális, terápiás fogkrémek használatát helyezik előtérbe. A kereskedelmi vezető elmondta, hogy a tapasztalatok szerint tudatos vásárló­ként főként a 30 év feletti családanyák veszik figyelembe valamennyi családtagjuk igényeit és elvárásait. Valamint már a 20 év körüli fogyasztók száma növekszik, különösen a Lacalut white&repair fogkrém iránti vásárlási szándékkal.


A Lacalut, támogatva a szülők tudatos döntését, a gyere­kek számára 3 korosztályban kínál fogkrémet megfizethető árakon. A Lacalut gyerek fogkrém 4 éves korig egy kellemes, enyhén málnaízű fogkrém, amelynek segítségével könnyen megtanítható a helyes fogmosás a legkisebbeknek is. A Lacalut gyerek fogkrém 4–8 éves korig fodormenta ízben egy átmenet a gyerek és felnőtt fogkrémek között, s így a későbbi váltás már zökkenőmentessé tehető. A Lacalut gyerek fogkrém 8 éves kortól pedig egy különleges termék mikrokapszulázott citromint ízzel. A kereskedelmi vezető megjegyezte: mivel ez a korosztály sajnos már hajlamos a kevésbé alapos fogmosásra, a citromint ízhatás csak akkor érhető el, ha a fogmosás valóban alapos volt, így az a szülő részéről is könnyen visszaellenőrizhető. A kereskedelmi vezető tapasztalata szerint a fogyasztók mindig is árérzékenyek voltak, ugyanakkor, ha megtalálták a megfelelő terméket, amely mind ízben, mind hatásában segített problémájukon, akkor hűségesek maradtak ahhoz a termékhez.


„A Lacalut szájápolási család a magas minősége és megbízhatósága mellett a terápiás fogkrémek között változatlanul a középáras termékek közé sorolható, melynek köszönhetően többek között ez is segíti a folyamatosan növekvő forgalmat és ismertséget” – fűzte hozzá Farkas Zsolt, megjegyezve, hogy mindenki, akinek problémája van, azt azonnal szeretné javítani, megoldani. „Az idei év közepén egy új termékcsaláddal, a Lacalut flora családdal bővül szortimentünk, ez a fogkrém és szájvíz együttes piaci bevezetését jelenti” – árulta el a kereskedelmi vezető. Mint mondta, a Lacalut flora család elsődlegesen a gyakori, kellemetlen szájszag megszüntetésében segíti a használóját, illetve a fogkrém összetevői által a fogkőképződés csökkentésében is támogatólag hat. A termék bevezetését többek között TV kampánnyal is támogatja a cég.

 

25 MILLIÁRD SZÁJÁPOLÁSRA

Fogkrémből, fogkeféből, szájvízből és elektromos fogkeféből több mint 25 milliárd forintos forgalmat bonyolított le a kiskereskedelem
a 2018. február – 2019. január időszak során, amely 5%-os növekedés előző évhez képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen kiskereskedelmi indexe.
FOGKRÉMRE a fogyasztók 15 milliárd forintot meg­haladó összeget költöttek a vizsgált időszakban, 5%-kal többet, mint az előző évben. Mennyiséget tekintve nem változtak jelentősen az eladások.
Ha a bolttípusok súlyát is figyelembe vesszük, a drogériák értékben mért piaci részesedése 46%-ról 49-re nőtt egyik évről a másikra.
Továbbra is erős a gyártói márkák piaci pozíciója. A fogkrém értékbeli forgalmának 98 százalékáért felelnek.
FOGKEFÉBŐL értékben 5%-kal többet adtak el a kiskereskedelemben 2018. február és 2019. január között az előző év azonos időszakához viszonyítva, így a forgalom megközelítette az 5 milliárd forintot. Mennyiségben pedig 1%-os növekedést regisztrált a Nielsen, több mint 13 millió darab eladott fogkeféről beszélhetünk a vizsgált időszakot tekintve.
A boltok bevételének közel négyötöde jut drogériára és 2500 négyzetméternél nagyobb üzletekre. A drogéria részaránya 53%-ról 55%-re nőtt, míg a 2500 négyzetméter feletti csatornáé 25%-ről 23%-ra csökkent. A gyártói márkák dominálnak: az eladott fogkefék 83%-a ilyen.
ELEKTROMOS FOGKEFE kategóriát tekintve vala­melyest visszaestek az eladások 2018. február és 2019. január között.
Mind értékben, mind mennyiségben enyhe csökkenést tapasztalunk a Nielsen által lefedett kiskereskedelmi csatornákban, de még mindig 1 milliárd forintot meghaladó piacról beszélünk.
Olyannyira koncentrált az elektromos fogkefe forgalmazása, hogy két csatornára korlátozódik: a drogéria részaránya 72%, a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek aránya pedig 27%, értéket tekintve.
SZÁJVÍZNÉL a 2018. február – 2019. január időszak forgalma meghaladja a 4 milliárd forintot, miután 9%-kal bővült a tavalyi hasonló időszakhoz képest.
A mennyiségi eladás tekintetében 8%-os növekedést figyeltünk meg egyik évről a másikra.
Itt a bolttípusok között ismételten a drogéria dominál, 48%-os piaci részesedéssel, míg 30% a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek mutatója. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatorna részaránya valamelyest nőtt 15%-ról 18-ra.
A gyártói márkák itt is erősek: piaci részesedésük értékben 91%-ot ért el a vizsgált időszakban.

 

Széles kínálat minden igényre
A fogkrém kategóriában továbbra is megfigyelhető a prémiumizáció. Nagy a kereslet a drágábbnak számító fehérítő és terápiás fogkrémek iránt, valamint egyre nő a természetes eredetű összetevővel gazdagított termékek szegmense is.
„Azt látjuk, hogy a szájápolási termékek penetrációja szerencsére magas a piacon, ugyanakkor a vásárlások gyakorisága, és kifejezetten a fogkeféké elmarad az ajánlott mennyiséghez képest, sajnos országos szinten még mindig nem norma az évenkénti minimum négy fogkefe megvásárlása” – ismertette Schleisz-Fehér Nóra, az Unilever Magyarország Kft. marketing category managere.


Az Unilever Magyarország di­verz portfólióval van jelen a piacon, az alacsony áras Amodent márkától, a Signal családi, illetve prémium, fehérítő szájápolási termékein át egészen a terápiás szájápolási megoldásokat nyújtó Zendumig. Mint megtudtuk, a gyártó ezzel a széles termékkínálattal törekszik a piaci igények lefedésére.
„Az alapvető szájápolási igényt kielégítő Signal családi fogkrémein túl, a legkeresettebb termékeink között vannak a Signal White Now fehérítő fogkrémei és fogkeféi, hiszen a mai világban egyre fontosabb a fogyasztóink számára a szép fehér mosoly” – ismertette Schleisz-Fehér Nóra, hozzáfűzve, hogy a Signal White Now fogkrémek már egyetlen fogmosással láthatóan fehérítik a fogakat* és így ragyogóvá varázsolják a mosolyt, az azonnali eredmény pedig nagyon motiváló a felgyorsult hétköznapokban.


Az egészségtudatosság a fogápolás területén is megjelent, amire a gyártók innovatív termékekkel válaszolnak. Mint megtudtuk, az Unilever Zendium szájápolási termékei azok számára lehetnek vonzóak, akiknek fontos a megelőzés, akik proaktívan szeretnének tenni szájuk egészségéért és akik számára prioritás a természetesség. A Zendium fogkrémek természetesen védik és teszik ellenálóvá a szájat, mivel a Zendium fogkrémek természetes enzimeket és fehérjéket tartalmaznak, bizonyítottan növelik a szájban élő jótékony baktériumok számát, amelyek természetes módon védik a szájat, miközben csökkentik a fogászati problémákat okozó káros baktériumok számát.


„A Signal küldetésének kiemelt része, hogy támogassa a gyermekeket a helyes szájápolási szokások elsajátításában” – hangsúlyozta Schleisz-Fehér Nóra. Mint mondta, kifejezetten a gyerekek számára kifejlesztett portfolió (gyengéd fogkrémek és puha sörtéjű fogkefék) mellett az Unilever elindított egy új programot is: egy interaktív alkalmazás a fogmosással töltendő, gyakran kellemetlen perceket az esti mesék erejével teszi mókássá a gyermekek és szüleik számára egyaránt. A Signal Magyarország Facebook oldalán elérhető mobil alapú program 21 napig tart, hiszen ez az idő elegendő lehet az egészséges szokás felvételéhez. A három hét alatt minden estére jut egy 1 perces epizód a sorozat hőseinek kalandjaiból, valamint egy 2 perces oktató tartalom, mely az ajánlott fogmosási időtartamnak megfelelően különböző szájápolási technikákat mutat be.


2019-ben az Unilever egy új szegmensbe lépett be a Signal márkával. A gyártó a Signal Nature Elements platform alatt három új fogkrém variánst és két új puha fogkefét vezetett be.
„Az új Signal Nature Elements fogkrémeket és fogkeféket a természet inspirálta. A 92%-ban természetes eredetű összetevőkből** készült fogkrémeket és az ezekhez jól illő, ásványi sókkal gazdagított fogkeféket*** azoknak a családoknak ajánljuk, akik a szájápolási rutinjukba is szeretnék bevezetni a természetes eredetű összetevőket, és akiknek fontosak a mentolos, mégis kellemesen lágy ízek” – ismertette Schleisz-Fehér Nóra.
A Coco White fogkrém segít visszaállítani a fogak fehérségét, míg a Herbal Gum Care variáns segít ellenállóvá tenni az ínyt, a Sensitive variánst pedig fogérzékenység ellen fejlesztették ki.
A termékek formulája cinket tartalmaz, melynek természetes antibakteriális hatása segít védelmet nyújtani a lepedékképződés ellen akár 24 órán**** keresztül. A termék­család részeként bevezetett Bamboo Salt és Himalayan Rock Salt fogkefék puha sörtéi bambusz sót vagy himalája kősót tartalmaznak, gyengéden tisztítanak és segítenek megőrizni az íny egészségét.

 

Növekvőben a speciális termékek forgalma
Annak ellenére, hogy az utóbbi években az egészségtudatos életmód térnyerése erősödött, a Magyar Fogorvosok Egyesülete közlése szerint az egy főre eső fogkrémfogyasztás mértéke még mindig alig emelkedett a rendszerváltozás óta, noha ma már számos innovatív fog- és szájápoló termék nyújthat segítséget, amelyek a drogériákban és egyéb kiskereskedelmi áruházakban könnyen beszerezhetők.
„Ha a teljes szájápolás szegmenset vizsgáljuk, a leg­nagyobb fejlődést a különböző kiegészítő termékek mutatják, gondolok itt pl. a fogköztisztítókra. Természetesen a bázis más, mint a fogkrémek esetében” – vélekedett Kanyó Roland.dm Kft. marketing és PR menedzsere elmondta, hogy a különböző kiegészítők forgalma fejlődik a legjobban, ebből is látszik, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak. Az igényes fogyasztók már nem állnak meg a fogkefe és a fogkrém használatánál, hanem többlépcsős lett a szájápolási rituá­lé­juk. Kiegészítésként egyre többen használnak szájvizet, fogselymet, fogköztisztítót is.


Elmondható, hogy a dm-ben az érzékeny, valamint a terápiás szegmens a legkeresettebb, ami nem tükrözi a teljes piaci trendet.
„Nálunk a main stream termékek részesedése alacsonyabb a teljes piachoz viszonyítva. Ennek függvényében az 1000 Ft körüli árkategória a legmarkánsabb” – árulta el Kanyó Roland, hozzáfűzve, hogy több olyan speciális márka jelent meg, például a fogkefék területén, melyek már egy tudatosabb, magasabb szintű szájápolást tesznek lehetővé.
A dm drogériákban már a gyerekek számára is széles körben kínálnak szájápolási termékeket az elektromos fogkefétől a manuális fogkefén, gyerekfogkrémen és szájvízen át, egészen a fogselyemig.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 áprilisi szám)