Az élelmiszergyártók folyamatosan szélesedő, minőségi termékválasztékkal igyekeznek segíteni a már népbetegségnek számító ételintoleranciában szenvedők személyre szabott diétájában.

Előtérbe került a tudatos táplálkozás

Átlagosan minden tizedik felnőtt és még több gyerek mutat túlérzékenységet valamilyen ételre, ennek ellenére a diagnózis a szakemberek szerint ma sem egyszerű, a gyógyítás pedig nem mindig sikerül. Egy, a Journal of the American Medical Association című folyóiratban megjelent cikk szerint normális esetben az immunrendszer akkor lép működésbe, amikor a szervezetet egy testidegen anyag, baktérium vagy más kórokozó veszélyezteti. Az immunsejtek a támadó leküzdésére ellenanyagokat termelnek, ezek viszont allergiás tüneteket indíthatnak el, ami a viszkető bőrkiütéstől az életveszélyes fulladásig előfordulhat.

Mivel a fogyasztók jelentős részét érinti mára az ételintolerancia, az élelmiszergyártók és -kereskedők kiemelt feladatként tekintenek a termékfejlesztésekre és kihelyezésekre, illetve a termékbe kerülő allergiát vagy intoleranciát legtöbbször kiváltó anyagok pontos jelölésére, még akkor is, ha ez csak minimális mennyiségben kerül a termékbe. Erről uniós jogszabály rendelkezik (1169/2011/EU rendelet a fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról), amely kötelezi a gyártókat, a forgalmazókat, hogy a csomagolt termékek esetében az ételintoleranciára utaló összetevőket az összetevők jelölésénél külön kiemelve kell megtenni.

Válogatott alapanyagok

Egyre több ételintoleranciában érintett fogyasztó van, és a piacon fellelhető kínálat is az ő igényeikhez igazodik, így egyre szélesebb választékban találhatók a polcokon minden kategóriában valamitől „mentes” termék. „A „mentes” termékek fogyasztása kifejezetten a valamilyen érzékenységben, ételallergiában, ételintoleranciában érintetteknek ajánlott, azok fogyasztása a nem érintettek esetében nem jelent hozzáadott értéket” – fogalmazott Bódi Krisztina, a Kométa marketing igazgatója, kiemelve, hogy a fogyasztóknak javasolják, hogy bizonyosodjanak meg esetleges panaszaik okáról.

Mint megtudtuk, a Kométa kaposvári üzemében szójamentes készítményeket állítanak elő, ezenkívül nem kerül a termékekbe a gyártás során hozzáadott glutén, glutamát, laktóz és tejfehérje. „Üzemünkben a gyártás a legmagasabb higiéniai elvárásoknak megfelelően történik, kitűnő szakembereink által és termékeinkbe válogatott alapanyagok kerülhetnek csak” – egészítette ki Bódi Krisztina.

A Kométa marketing igazgatója úgy látja, hogy a feldolgozott húskészítmények kategóriája egy kevésbé innovatív terület, emellett a fogyasztók jellemzően kedvelik a tradicionális termékeket és ízeket. „Tapasztalataink alapján a fogyasztók egyre tudatosabbak, és mi ezt a tudatosságot kívánjuk elősegíteni azzal, hogy termékeinken pontos információkat tüntetünk fel az összetevőkkel kapcsolatban is. Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékek iránt, egyre népszerűbbek magas hústartalmú termékeink” – említette Bódi Krisztina. A Kométa termékszortimentje is mutatja, hogy a vállalat élenjáró az újításokban. Mint megtudtuk, mind a „mentes”, mind a magas hústartalommal bíró termékek esetében elsők között jelent meg a piacon, és az idei évre is egy fontos újítással készül a gyártó. A marketing igazgató hozzátette, hogy a fejlesztések irányát minden esetben az egészséges táplálkozás jelöli ki.

Noha az egészségtudatosnak tartott élelmiszerek árkategóriája még mindig magasabb az átlagos termékekhez viszonyítva, a tudatos táplálkozásra törekvő fogyasztók számára a legfontosabb szempont továbbra is a jó minőség és az ár. Bódi Krisztina szerint a Kométa termékei kiváló minőségük miatt nem az alacsony árszegmensek között találhatóak, azonban a fogyasztók egyre jobban tisztában vannak azzal, hogy a különböző árú termékek a legtöbb esetben különböző minőségűek is.

„Kommunikációs irányvonalun­kat az „Őszintén felelősséggel” munkacímmel jelöljük, célunk, hogy a fogyasztók minél többet megtudjanak termékeinkről, azok gyártásáról és rólunk, Kométásokról” – mondta el Bódi Krisztina. Hozzátéve, hogy ennek megfelelően a termékeken minden lényeges információ jól látható. Mint megtudtuk, kommunikációjában is erre törekszik a vállalat, és mára már minden reklámukban csak Kométás dolgozók és saját gyermekeik szerepelnek.

A trendekhez és a fogyasztói igényekhez igazodva a Kométa több kategóriában szélesíti kínálatát idén. „Jelenleg bevezetés alatt van a Gold termékcsalád, amivel a hagyományos termékeket kiemelkedő minőségben kínáljuk. A Gold Füst ízesítésű Olasz és a Gold Füst ízesítésű Párizsi – sertés és marhahúsból készült – szerepel jelenleg a portfóliónkban” – ismertette a Kométa marketingigazgatója.

Édesen is egészségtudatos

Az élelmiszerek egészségessége iránti igény egyre határozott­abban megjelenik elsősorban az adalékanyagok (mesterséges színezék, ízesítő, tartósítószer) elutasításában. Ezzel egyidejűleg a GfK 2016-os étkezési szokásokat vizsgáló felmérése szerint a fogyasztók számára fontos a minőség és az ételek íze. Cserepes Szilvia, a Meggle Hungary Kft. brand managere úgy látja, hogy a mai felgyorsult világban kevés idő és energia jut arra, hogy egy háztartásban külön, mindenki igényének megfelelően készítsenek ételt vagy süteményt. A Meggle Hungary brand managere szerint éppen elég nagy kihívás megtalálni a megfelelő terméket, és elkészíteni a nem allergizáló ételeket. „Mindannyian érzékeljük, hogy egyre több „mentes” termék jelenik meg a piacon, legyen az cukor-, glutén-, vagy laktózmentes. A saját választékunkon belül is érezhető a laktózmentes termékek iránti növekvő kereslet az elmúlt 3 évben” – mondta el Cserepes Szilvia. „Elengedhetetlen, hogy minden alkalomra tudjunk alternatívát kínálni, legyen az egy egyszerű és gyors vegán desszert, vagy egy húsvéti, ünnepi laktózmentes süti készítése” – fogalmazott a Meggle Hungary brand managere.

Mint megtudtuk, a Meggle Creme Patisserie habalap termékcsalád tagja, a Meggle Creme Patisserie DECOR is erre az igényre szeretne megoldást kínálni. Jól használható különleges tortadekorációk készítéséhez, vagy akár süteményekhez töltelékként is. Gyorsan felverhető és rendkívül kiadós. További különleges tulajdonsága a tejfehérje-mentessége mellett, hogy ha lefagyasztjuk a Decorral készített tortát, felengedés után megőrzi állagát, a hab ugyanolyan kemény és élvezhető marad.

A Meggle Creme Patisserie DECOR terméket elsősorban a tejallergiában szenvedőknek ajánlja a vállalat. „Fontos hangsúlyozni, hogy a tejcukorérzékenység nem azonos a tejallergiával, ez utóbbi a tejfehérje-érzékenységet jelenti. A tejallergia gyakoribb fiatal- vagy gyerekkorban, a felnőtteknél ritkábban fordul elő” – hangsúlyozta Cserepes Szilvia. Hozzátéve, hogy azoknak azonban, akik érzékenyek mind a tejcukorra, mind pedig a tejfehérjére, a laktózmentes tejtermékek nem jelentenek megoldást, hiszen a laktózmentesítési eljárás során a fehérje továbbra is fontos összetevője marad a tejtermékeknek. „Így csak azok a termékek jöhetnek szóba, melyek tejfehérje mentesek is, mint a Meggle Creme Patisserie DECOR. A magyar piacon kevés ilyen terméket találhatnak a kedves vásárlók, főleg kiskereskedelmi egységekben” – fogalmazott a brand manager.

„Mentes” termékének kommunikációjára olyan felületeket és helyeket használ a Meggle Hungary, ahol célzottabb, edukációs üzenettel tudja megszólítani az érintetteket. Például tematikus magazinokban, vagy akár orvosi, várótermi plakátokon jelenik meg.

Nem csak a „mentest” fogyasztóknak

Az elmúlt évtizedben jelentősen nőtt az ételintoleranciában szenvedőknek készült termékek kínálata, ennek ellenére azonban továbbra is kevés például az olyan gluténmentes termék, amely ízvilágában és árában felveszi a versenyt a nem mentes élelmiszerekkel. „A Cerbona éppen ezért olyan glutén- és laktózmentes müzliszeleteket és müzlit kínál a vásárlóknak, amelyek legalább olyan finomak, mint a nem „mentes” termékek, és bárki meg tudja őket vásárolni” – ismertette Mészáros Tamás, a Cerbona ügyvezető igazgatója.

Mészáros Tamás úgy tapasztalja, hogy a gyártók egyre több termékből készítenek „mentes” változatokat, azonban sok esetben ezek árban és ízben nem tudják felvenni a versenyt a nem „mentes” élelmiszerekkel, így például a gluténérzékeny vásárlók kénytelenek jóval drágább termékeket vásárolni, amelynek ráadásul az ízével sem lehetnek elégedettek. Mint megtudtuk, a Cerbona a termékinnovációinál éppen ezekre a problémákra tudott jó választ adni: a gluténérzékenyeknek elfogadható árú és finom termékeket tud kínálni.

A látványosan növekedő eladások hatására 2017 őszén egy új gyártócsarnokban gluténmentes szeletsort helyeztek üzembe, ami lehetőséget nyújt a termelés növelésére és a további kínálatbővítésre is – egészítette ki az ügyvezető igazgató.

A Cerbona a glutén- és laktózmentes müzliszeleteit és müzlijét minden fogyasztónak ajánlja, nem csupán a glutén- és laktózérzékenyeknek. Az ételintoleranciában szenvedők ugyanakkor a Cerbona termékeit teljes biztonsággal fogyaszthatják. Mészáros Tamás szerint az elnyert hazai és nemzetközi elismerések is ezt igazolják. A Cerbona csokoládés-meggyes gluténmentes müzli­szelete kapta Az Év Új Gluténmentes Terméke díjat a Liszt­érzékenyek Érdek­képviseletének Országos Egyesületétől, a világ legnagyobb élelmiszeripari kiállításán, a SIAL-on pedig a leginnovatívabb élelmiszerek közé választották a Cerbona gluténmentes poharas müzlijét.

„A Cerbona foly­tatja azt a fejlesztést, amely eredményeként tavaly több müzlije és müzliszelete cukortartalmát sikerült jelentősen csökkenteni egyedülálló módon, természetes anyagokkal” – említette Mészáros Tamás. Hozzáfűzve, hogy 2017 újdonsága volt a kétféle ízesítésű zabkása, amelynek idén forgalomba kerül a hozzáadott cukrot nem tartalmazó változata is. Az ügyvezető igazgató elmondta: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a zabkását eleve az egészségtudatosabb fogyasztók vásárolják, így számukra különösen vonzó lehet ez az új termék, mindemellett az idén újabb ízek is megjelennek a Cerbona zabkásák között, így ezeket váltogatva senki sem unja meg a nagyon kedvező élettani hatású, pillanatok alatt elkészíthető termék fogyasztását.

„A forgalmi adatok azt mutatják, hogy a Cerbona pontosan eltalálta a fogyasztók igényeit a gluténmentes termékeivel” – fogalmazott Mészáros Tamás. Mint elárulta: a glutén- és laktózmentes csokoládés-meggyes és magvas-gyümölcsös müzliszelete ízében és alacsony árában is kiemelkedik a hasonló termékek közül, a csokoládés-málnás poharas müzli­je pedig egyedi csomagolásának köszönhetően bárhol és bármikor egyszerűen fogyasztható. A teljes kiőrlésű rizsből és kukoricából készülő mogyorókrémmel töltött párnája azoknak a gluténérzékeny fogyasztóknak készült, akik nem akarnak lemondani a megszokott édességekről.

A gluténmentes Cerbona termékek ugyan drágábbak, mint a nem mentes müzlik és müzliszeletek, de még így is a megfizethető árkategóriában vannak.

„Sikerük titka az ízük mellett éppen az, hogy bárki megengedheti magának a rendszeres fogyasztásukat, ami ebben a kategóriában nem jellemző” – fűzte hozzá az ügyvezető igazgató, megjegyezve, hogy a glutén- és laktózérzékenység minden vásárlói réteget érint, így azokat is, akik nem vagy kevésbé engedhetik meg maguknak a drágább termékeket. „Éppen ezért tartja fontosnak a Cerbona, hogy mindenki számra elérhető árú „mentes” termékeket kínáljon” – hangsúlyozta Mészáros Tamás. Az egészségtudatosabb vásárlók általában hajlandóak többet fizetni az ilyen termékekért, de nekik sem mindegy, hogy mennyivel drágábbak az ilyen élelmiszerek, így esetükben is fontos, hogy ezek a termékek ne kerüljenek sokkal többe a hagyományos élelmiszereknél.

Az egészséges életmódot követőket és az élelmiszer-érzékenységben szenvedőket többféle kommunikációs csatornán el lehet érni. „A hagyományos reklámok mellett fontosnak tartjuk, hogy edukációs anyagokkal népszerűsítsük a termékeinket, például gasztro- és női magazinokban, amelyekben bemutathatjuk ezeknek a termékeinknek a kedvező élettani hatását, hogy a vásárlók a mindennapi étrendjükbe helyesen beillesztve élvezhessék előnyeiket” – mondta el a Cerbona ügyvezető igazgatója.

Minőség elérhető árfekvésben

„Mivel a laktózmentes tej- és tejtermékek minősége és tápanyagtartalma azonos a laktózt tartalmazó termékekével, bátran fogyaszthatják azok is, akik nem érintettek a tejcukor-­érzékenységben, bár ezt nem javasoljuk” – fogalmazott Dobrovoczky István, az Alföldi Tej Kft. értékesítési és marketing igazgatója, hozzátéve, hogy tapasztalataik szerint a „mentes” termékek fogyasztása a nem ételintoleranciában szenvedők körében erősödőben van. Dobrovoczky István elmondta: manapság a mentes termékek fogyasztása trenddé is vált a fogyasztók bizonyos körében, hiszen a tudatos táplálkozás és az az iránti igény az elmúlt években sokkal jobban előtérbe került.

Az Alföldi Tej 2015-ben kezdte el fejleszteni a laktózmentes termékeit, és hónapról hónapra újabb és újabb termékekkel lépett a piacra. A ­Riska laktózmentes termékeit elsősorban a tejcukor-érzékenységben érintett fogyasztóknak ajánlják, mivel laktózmentes készítményeik laktózintolerancia esetén is teljes biztonsággal fogyaszthatók. Ennek tudatában a termékcsalád szlogenje is a tejes teljességre utal: „Élj tejes életet könnyedén!”

Mint megtudtuk, a laktóz­-mentes tej biológiai értéke közel azonos a „hagyományos” tejével, a különbség csupán abban rejlik, hogy a tejcukrot (laktózt) speciális eljárással glükózra és galaktózra bontják, amely az egészséges emésztőrendszerben történő laktózemésztést helyettesíti. Az Alföldi Tej értékesítési és marketing igazgatója elárulta, hogy az új generációs Riska laktózmentes termékek Magyarországon egyedülálló technológiával készülnek, ezért mind az íz-, mind az esztétikai hatás is szinte megegyezik a „hagyományos” tejtermékekével, azaz nélkülözik a legtöbb laktózmentes termékre jellemző sárgás színt és túlzottan édeskés ízt.

A „mentes” termékeknek a tejtermékek kategóriájában magasabb árfekvése van, ami az elmúlt években jelentős árkülönbségek kialakulását eredményezte. Dobrovoczky István szerint ennek a különbségnek az oka főleg a technológiai eljárások többletköltségének tudható be. „Az Alföldi Tej a bevezetés óta nagyon korszerű és költséghatékony módszert alkalmazva közelítette a Riska laktózmentes termékek árát a normál termékekéhez, mellyel nagyon gyorsan, dinamikusan és hatékonyan tudtunk minden termékünkkel a piacra kerülni a fogyasztók maximális ár-érték arány elégedettsége mellett. Magas minőség, elérhető áron!” – fűzte hozzá az értékesítési és marketing igazgató.

Az Alföldi Tej a hagyományos ATL kommunikációs eszközök mellett kiemelt figyelmet fordít a közvetlen kommunikációs eszközökre. Dobrovoczky István elmondta: a Riska brand az elmúlt években nagyon sok sport- és egészségtudatos rendezvényen jelen volt, ahol a résztvevők személyesen találkozhattak a Riska dietetikus szakemberével, hasznos tanácsokat kaptak az étkezésre és a laktózintoleranciára vonatkozóan, megkóstolhatták a Riska laktózmentes termékeit, és személyesen győződhettek meg azok minőségéről.

Mint megtudtuk, a jelenleg gyártott Riska laktózmentes ESL tejek, UHT tejek, tejfölök, túrók és a vaj mellett 2018-ban az Alföldi Tej új desszertekkel és sajtféleségekkel fogja meglepni vásárlóit.

„Számunkra nagyon fontos a hazai fogyasztók maximális, magas minőségű és megfizethető áron való ellátása a laktózmentes tejtermékek kategóriájában is” – fogalmazott Dobrovoczky István. Az értékesítési és marketing igazgató hangsúlyozta, hogy újdonságokkal kapcsolatos ötleteik határtalanok, így az Alföldi Tej a piac igényeit folyamatosan figyelve lép majd a jövőben is újabb és újabb termékekkel a piacra.

Hangsúlyozott bizalom

Az elmúlt évtizedben megváltozott piacon számos hazai gyártó jelent meg, széles szortimenttel. 2008-ban a Bio Fair Trade Kft. azzal a szándékkal lépett a piacra, hogy olyan hazai termékek fejlesztését, gyártását és forgalmazását kezdje meg, amelyek elsősorban a gluténérzékenységben szenvedő, és az egyre jobban elterjedő tudatos életmódot követő fogyasztóknak biztosítson magas minőségű napi fogyasztási termékeket.

„Vállalatunk napjainkra létrehozott a már meglévő kereskedelmi tevékenysége mellett egy – IFS FOOD 6 HIGHER LEVEL – kiemelt minőségbiztosítással rendelkező, garantáltan gluténmentes malomkeverő és csomagolóüzemet Komáromban, ahonnan a gluténmentes alapanyagokat tovább feldolgozó ipar és a kiskereskedelem részére, mint Nettfood Free From márka (rizsliszt, kölesliszt, hajdinaliszt, kukoricaliszt és ezek keveréke) közvetlenül kerül értékesítésre” – ismertette Kökényesi Sándor, a Bio Fair Trade Kft. ügyvezetője.

Mint megtudtuk, a Bio Fair Trade termékeivel elsősorban a fogyasztók igényeire ad választ, amit az innováció és a célcsoport elégedettsége jellemez. Tavaly három, a vállalat által gyártott termék nyerte el a „2017 év terméke” díjat a fogyasztók döntése alapján.

„Manapság az alapanyagok, lisztkeverékek gyártása mellett már a kényelmi termékek fejlesztésével és azok hazai és nemzetközi piacra történő bevezetésével foglalkozunk” – említette Kökényesi Sándor, hozzátéve: idén már az összes hagyományos és modern trade boltban kaphatók a Nettfood Free From márkájú glutén- és adalékanyagmentes lisztek, lisztkeverékek mellett, egyedi reggeliző tallérok 100 grammos, illetve saját fejlesztésű eljárással készült reggeliző szeletek 50 grammos kiszerelésben. „A továbbiakban a napi pékárú­termékek kategóriájában folytatjuk fejlesztéseinket” – egészítette ki a Bio Fair Trade Kft. ügyvezetője.

Ezen termékek fogyasztói rákényszerülnek mindennapjaikban egy drágább előállítási költséggel rendelkező prémium választék vásárlására, ezért, mint minden szegmensben, itt is fontos az ár.

„A Nettfood Free From termékei jelentősen az importárak alatt jelennek meg a láncokban. Azonban a legfontosabbnak az ár mellett a megbízható, a toleráns anyagtól való mentességet folyamatosan garantálni képes, jó minőségű termékeket gyártók jelenlétét tartom a piacon. Amely gyártó erre nem képes, végleg elveszíti a kategória fogyasztóinak bizalmát” – fogalmazott Kökényesi Sándor.

 

(Termékmix - 2018 márciusi szám)